Plan na październik(1).doc

(88 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

PLAN PRACY

WYCHOWAWCZO –

OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ                                   W GRUPIE IV DZIECI 5 – LETNICH

NA MIESIĄC – PAŹDZIERNIK – 2006 r.

 

 

 

TEMATYKA :

 

  I  TYDZIEŃ -  Mój dom.

II  TYDZIEŃ - W moim ogródeczku.

III  TYDZIEŃ -  Kolory jesieni.

IV  TYDZIEŃ -  Żegnajcie przyjaciele!

             

 

 

 

 

                                                                     Opracowała:

                                                       Anna Szeremeta

 

 

 

 

 

 

 

 

I TEMAT KOMPLEKSOWY – Mój dom.

 

 

EDUKACJA UMYSŁOWA :

 

§        Słuchanie opowiadania „Z wizytą u Klary – dziecko uważnie śledzi prezentowany tekst, porównuje go z historyjką obrazkową. Rozumie znaczenie wolności dla dzikich zwierząt, systematycznie opiekuje się swoimi pupilami.

§        „Domy zwierząt” – dziecko poznaje różne domy zwierząt, rozwija logiczne myślenie.

§        Zabawa ortofonicznaSzpaki w ogrodzie – dziecko ćwiczy spostrzegawczość, koordynację ruchową, doskonali mowę.

§        „Nasze domy” – dziecko zapoznaje się ze środowiskiem wiejskim i miejskim, dostrzega różnice i podobieństwa między nimi.

§        Zabawy słowne w „szukanie skojarzeń” – dziecko poszerza swój czynny słownik, bawi się słowami.

§        Słuchanie bajki P. Holeinone „Trzy świnki” – dziecko wypowiada się krótkimi zdaniami.

§        Poznanie kształtu i nazwy prostokąta – dziecko zapamiętuje jego wygląd, wykonuje zadania wg instrukcji nauczyciela.

 

EDUKACJA RUCHOWA:

             

§        Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 3 (wł.) Przybory : kolorowe laski. Dziecko rozwija sprawność motoryczną w zakresie skoczności, zwinności i zręczności.

 

§        Zabawy ruchowe:  

- orientacyjno – porządkowa  „Ptaki i ptaszki dziecko zachowuje ostrożność podczas poruszania się po sali w dużej grupie. Odróżnia dźwięki wysokie i niskie.

           - z elem. biegu i skłonu Szpaki w ogrodzie” – dziecko przelicza zebrane jabłka w ogrodzie.

 

§        Zabawy na powietrzu – dzieci potrafią się zgodnie bawić zachowując bezpieczeństwo.

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)

 

§        Słuchanie piosenki z płyty CD „Mój dom” – dziecko zna melodię i słowa              I zwrotki.

 

§        Zabawa muzyczno – słuchowa z zastosowaniem śpiewu „ Jesienne echo”. tworzy i prezentuje własne improwizacje wokalne, słucha muzyki poważnej.

 

§         Słuchanie piosenki do nauki „Październik” – dziecko uważnie słucha słów             i melodii nowej piosenki, próbuje zapamiętać I zwrotkę i refren.

 

§        Opowieść ruchowa przy spokojnej muzyce nawiązująca do treści wiersza „Jesień” J. Czechowicz. Zabawa słuchowa „Leśne echo”. Dziecko rozwija wrażliwość muzyczną poprzez słuchanie i śpiewanie piosenek.

 

§        Zabawy rytmiczne inspirowane piosenką ,,Jabłko’’ - wykonuje ćwiczenia rytmiczne zgodnie z muzyką, zna tekst piosenki, śpiewa piosenkę.

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)

 

§        Malowanie farbami plakatowymi dużego szarego drzewa leśnego – płynne ruchy rąk.

 

§        Praca z książką „Wesołe przedszkole pięciolatka” na str.9 – ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania.

 

§        Praca z książką „Wesołe przedszkole pięciolatka” na str.13 – łączenie domów        z ich mieszkańcami. Dziecko zna domy typowe dla różnych kontynentów oraz ich mieszkańców.

 

§        Zabawy konstrukcyjne w kąciku klocków „Budujemy domy” – używanie pojęć określających położenie przedmiotów : „na górze”, „na dole”, „z prawej”,        „z lewej”.

 

§        Praca przestrzenna wg Doroty Dziamskiej „Mój rodzinny dom” – dziecko potrafi złożyć kartkę na poszczególne etapy: książka, szafa, koperta. Rysuje          w środku postaci, dorysowuje brakujące elementy.

 

Wyrazy do globalnego czytania: dom, rodzina, chatka, igloo, wigwam,            wieś, miasto.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II TEMAT KOMPLEKSOWY – W moim ogródeczku.

 

EDUKACJA UMYSŁOWA :

 

§        „Ogród jesienią” – dziecko wypowiada się na temat ilustracji. Opisuje wygląd owoców i warzyw, ilustruje ruchem opowiadanie nauczyciela.

§        Słuchanie wierszy Jana Brzechwy: „Pomidor”, „Warzywa”, „Arbuz”. Dziecko z uwagą słucha wybranych wierszy, dostrzega zawarty w nich humor.

§        „Nasze zbiory” – dziecko rozpoznaje i nazywa wybrane owoce i warzywa, zna ich kształt, kolor i smak. Segreguje zbiory wg wybranego kryterium, doskonali sprawności umysłowe: analizy, syntezy, porównywania.

§        Rozwiązywanie zagadek o tematyce owocowo – warzywnej. Dziecko uważnie słucha zagadki i próbuje ją rozwiązać.

§        „Przetwory” – dziecko zna sposoby przechowywania i przetwarzania owoców i warzyw, rozumie jak duże znaczenie ma ich obecność w codziennej diecie dla zachowania zdrowia.

§        Osłuchanie z wierszem do nauki „Rudy wiersz” – dziecko zapamiętuje poszczególne wersy.

§        Słuchanie wiersza B. Lewandowskiej „Jarzynowy teatrzyk” – dziecko uważnie słucha tekstu literackiego.

 

EDUKACJA RUCHOWA:

             

§        Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 3 (wł.) (powt.) Przybory : kolorowe laski. Dziecko potrafi poruszać się zgodnie z poleceniami nauczyciela.

 

§        Zabawy ruchowe:  

- orientacyjno – porządkowa  „Jesienne zbiory –  reagowanie na sygnał wzrokowy.   

          

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)

 

§         Zabawa muzyczno – ruchowa Podaj gruszkę”. Dziecko potrafi na akcent podać owoc koledze siedzącemu po prawej stronie.

 

§        Zabawa integracyjna „Sałatka owocowa” – dziecko uważnie słucha i reaguje na sygnał słowny.

 

§        Zabawa ilustracyjna do piosenki „Już październik” dziecko zapamiętuje i potrafi odtworzyć ruchem treść piosenki.

 

§        Improwizacja słowno – muzyczna dzieci na temat jesieni. Dziecko przeżywa piękno jesiennego parku i wyraża doznania estetyczne różnymi formami ekspresji.

 

§        Odtwarzanie wysłuchanych rytmów za pomocą kasztanów i żołędzi. Odkrywanie dźwięków wydawanych przez kasztany i żołędzie np. pocieraniem kasztanem o kasztan, żołędziem o żołądź, rzucanie kasztanów i żołędzi z różnej wysokości na różne podłoże. Dziecko pobudza  wrażliwość muzyczną poprzez nasłuchiwanie i rozpoznawanie dźwięków.

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)

 

§        Praca z książką „Wesołe przedszkole pięciolatka” na str.15 – naklejanie owoców w odpowiednie miejsca.

 

§        „Polowanie na owoce” – dziecko prawidłowo nazywa kolory, łączy je                z poznanymi owocami i warzywami.

 

§        „Jabłonka” – dziecko doskonali sprawność manualną podczas pracy z kartą graficzną. Wycina i dokleja szablony jabłek.

 

§        Praca z kartą z owocami – zapełnianie konturu owocu plasteliną. Ugniatanie plasteliny i rozcieranie palcami na kartce.

 

§        „Jesienny sad” – dziecko wyraża własne doświadczenia w formie prac plastycznych. Rozwija płynność ruchów dłoni i nadgarstka poprzez malowanie na dużych powierzchniach.

 

 

Wyrazy do globalnego czytania: owoce, warzywa, burak, marchew, grusza, śliwa, jabłoń, sad owocowy, ogród warzywny, pomidor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III TEMAT KOMPLEKSOWY – Kolory jesieni.

 

EDUKACJA UMYSŁOWA :

 

§        „Park jesienią – dziecko dostrzega i opisuje zmiany w przyrodzie związane          z aktualną porą roku, zna jesienne zwyczaje wybranych zwierząt.

§        „Nasze zbiory” – dziecko porównuje kształt, wielkość i fakturę. Doskonali mowę poprzez ćwiczenia ortofoniczne.

§        Wyjazd do Multikina „Helios” na film animowany „Sezon na misia” w ramach programu „Helios dla szkoły”. Dziecko nawiązuje współpracę ze środowiskiem lokalnym, potrafi się właściwie zachować w miejscach publicznych. Uważnie ogląda i rozumie treść filmu.

§        „Jesienne klimaty” – dziecko porównuje wielkość przedmiotów, określa liczebność zbiorów, doskonali orientację przestrzenną, zna wygląd liści oraz nazwę i wygląd owoców wybranych drzew.

§        Słuchanie wiersza Ruda jesień” – dziecko z uwagą słucha wiersza, rozumie jego sens, dostrzega charakterystyczną kolorystykę jesieni, eksperymentuje         z kolorem zielonym.

§        Układanie z kasztanów rytmów wg wzoru – dziecko prawidłowo odwzorowuje szlaczek.

§        Segregowanie i przeliczanie jesiennych zbiorów z parku.

 

EDUKACJA RUCHOWA:

             

§        Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 8 (wł.) Przybory : kolorowe krążki. Dziecko ćwiczy samodzielnie, aktywnie kształtując układ mięśniowy.

 

§        Zabawy ruchowe:  

- orientacyjno – porządkowa  „Jesienna pogoda –  swobodne ruchy do rytmu piosenki, szybka reakcja na  sygnał wzrokowy.   

          

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin