Biomedyczne podstawy rozwoju sciaga.doc

(101 KB) Pobierz
Biomedyczne podstawy rozwoju

 

Rozwój ontogenetyczny ( osobniczy ) człowieka, jego cechy, aspekty                             i zróżnicowanie.

 

Rozwój osobniczy ( pojedynczego człowieka ) trwa od momentu poczęcia do śmierci w późnej starości.

Def. Rozwój człowieka jest procesem biologicznym w toku którego, pod wypływem czynników wewnętrznych ( endogennych ) i zewnętrznych ( egzogennych ) dokonują się zmiany w strukturze i funkcjach organizmu człowieka.

Def. Pod pojęciem rozwoju fizycznego rozumiemy całokształt procesów biologicznych ( w tym biochemicznych i biofizycznych ), które są charakterystyczne dla organizmów żywych, pomijając jedynie ową nadbudowę funkcjonalną wyższego piętra układu nerwowego, jaką jest sfera tzw. życia psychicznego człowieka.

 

Cechy rozwoju:

1.        Rozrost – zwiększenie masy, długości i szerokości ciała ludzkiego;

2.        Różnicowanie – przebudowa struktury komórek i tkanek cytogeneza                      i histogeneza, grupowanie się tkanek w określone układy, zespoły, organogeneza;

3.        Dostrajanie się poszczególnych układów i zespołów do pozostałych;

4.        Dojrzewanie – jest to swoisty proces różnicowania, polegający na doskonaleniu funkcji poszczególnych układów;

5.        Tempo – w pewnych okresach obserwujemy szybsze zmiany lub wolniejsze.

Zróżnicowanie rozwoju człowieka – wykres w zeszycie.

 

Czynniki rozwoju człowieka – pojęcie i podział.

Czynnik – to zespół bodźców, który oddziałując na organizm człowieka wywołuje w nim trwałe i nieprzemijające zmiany.

Diagnoza: osobnicza, intelektualna, środowiskowa, motoryczna.

28.09.2003 r.

 

( 5 października ćwiczenia )

Wady wrodzone, zespoły genetyczne i chromosomalne

·          Proces dziedziczenia

·          zaburzenia chromosomalne

·          dziedziczenie autosomalne dominujące

·          dziedziczenie autosomalne recesywne ( w tym związane z chromosomem X )

·          zaburzenia chromosomowe w rozwoju płodu i dziecka

·          aberracje chromosomowe

·          dziedziczenie wieloczynnikowe

·          profilaktyka chorób genetycznych i diagnostyka prenatalna.

 

Czynniki rozwoju człowieka

 

W literaturze przedmiotu wyróżnia się trzy grupy czynników.

1. Czynniki genetyczne - determinanty

Przebieg rozwoju zależy od dziedziczenia w połowie po obojgu rodzicach genotypu;

Genotyp – ogół genów danego organizmu warunkujący jego właściwości dziedziczne.

2. Niekiedy występują takie sytuacje, że mamy do czynienia z błędami w genotypie. Błędy wynikają z jakości lub z liczby. Liczba chromosomów w jądrze komórki człowieka wynosi 46. Różnią się one między sobą budową, kształtem, wielkością, czynnościami do których zostały zapisane.

Z liczby 46, 44 ( 22 pary ) to chromosomy autosomalne, a jedna para ( chromosomy płciowe ). Geny stanowią materiał chromosomalny ( tzw. chromatyn ) z budowaną            z kwasu dezoksyrybonukleinowego DNA.

Fenotyp jest to zespół dostrzegalnych cech organizmu, powstałych jako wynik oddziaływania na właściwości genotypu organizmu.

Czynniki paragenetyczne ( wewnętrzne nie genetyczne lub czynniki matczyne ) stymulatory.

Płód w 16 % zależy od genotypu matki, w 30% od jej środowiska , w 20% od środowiska organizmu, który jest kształtowany przez czynniki zewnętrzne.

Wskaźnik korelacji ( współzależności ) płodu od organizmu matki wynosi 0,6. Zupełna korelacja wynosi 1,0. Korelacja z organizmem ojca wynosi 0,01.

Wiek matki ( optymalny do rodzenia dzieci ):

-           w środowisku miejskim 25 – 35 lat

-           w środowisku wiejskim 22 – 32 lata lub 20 – 30 lat

Przed 20-tką nie ma takiego ryzyka jak po 35 roku życia. Ryzyko zwiększa się wtedy sześciokrotnie. Z drugiej i trzeciej ciąży dzieci rozwijają się najlepiej.

Aby występowała zastępowalność pokoleń, każda rodzina musiałaby mieć 2, 5 dzieci. Związek między wiekiem matki, a śmiertelnością noworodków: 25 – 35 lat – najniższy wskaźnik umieralności 2,96%. Najwyższy wskaźnik umieralności niemowląt jest po 35 roku życia i wynosi 6,86%.

Między ciążami powinno być przerwy co najmniej 2 lata. Mechanizmy regulujące funkcje matki: eliminowanie leków. Czynniki egzogenne ( zewnętrzne ) – modyfikatory.

Typy somatyczne ( antropologiczne ):

-           I – wysoki, ale wątły, słabe mięśnie;

-           A – zachwiane proporcje między biodrami, a barkami;

-           H – proporcje poprawne, tzw. wysokość, szerokość, obwód;

-           V – odwrotność typu „A”

 

Klasyfikacje:

a) elementy biogeograficzne ( modyfikatory naturalne ) – zaliczamy tu faunę i florę         - zasoby mineralne i wodne w otoczeniu

- klimat ( temperatura, wilgotność, ciśnienie, nasłonecznienie, ruchy powietrza );

- ukształtowanie terenu

b) elementy społeczno – ekonomiczne

- dochody rodziców w stosunku do liczby osób na utrzymaniu ( rodziny wielodzietne to troje i więcej dzieci )

- dzietność rodziny

- poziom wykształcenia rodziców

- środowisko ( duże miasta, małe miasta, wieś ).

Wieś – rolnicy indywidualni, inteligencja wiejska ( nauczyciele, weterynarze ), robotnicy rolni byłych PGR-ów.

 

04.10.2003 r.

 

Etapy i okresy rozwoju człowieka

 

Podziały rozwoju człowieka w dyscyplinach naukowych tj. medycynie, psychologii czy też pedagogice, są zróżnicowane.

Periodyzacja rozwoju człowieka

Ogólnie rozróżnia się 2 podstawowe etapy ontogenezy:

 

1. Faza prenatalna ( etap przedurodzeniowy )

Faza ta trwa od momentu zapłodnienia do porodu. Charakteryzuje się olbrzymim tempem rozwoju. Masa ciała w ciągu 272 dni powiększa się aż 35 milionów razy,             a długość ciała powiększa się wiele tysięcy razy.

 

2. Faza postnatalna

Trwa od urodzenia do późnej starości. Uwarunkowana jest budową ( anabolizmem )           i rozpadem ( katabolizmem ) komórek. W fazie tej ciało powiększa się średnio 20 razy. Okres od 0 do 15-18 lat to etap progresywnego rozwoju człowieka. Charakteryzuje się znaczną przewagą procesów anabolicznych nad katabolicznymi. Trwa to średnio do 15-18 roku życia.

Od 15-18 roku życia do 40-45 roku życia nie widać specjalnych zmian. Chciałoby się powiedzieć, że jest stagnacja ( status quo ). Organizm ludzki pod koniec życia wraca jak gdyby do punktu wyjścia – też wymaga opieki.

 

 

 

              Pierwszą próbę określenia rozwoju ontogenetycznego podjęli Rzymianie. Podział rzymski jest niedoskonały, ogólny. Wyróżniono w nim 4 etapy:

1. Lata od urodzenia do 15 roku życia – pubertus ( słowo to związane jest z łonem );

2. Lata od 16 do 25 roku życia – adolescentia ( oznacza tyle co bardzo młody );

3. Lata od 26 do 45 roku życia – virilitas ( wiek męski, dojrzały );

4. Powyżej 45 roku życia – senectus ( człowiek stary, mądry, doświadczony ).

              W Polsce trud opracowania fazy ontogenetycznej podjął Jędrzej Śniadecki            ( 1809 r. ) – był to jednak opis bardzo podobny do rzymiańskiego, następnie Jasicki           ( 1936 r. ) napisał już dużo lepszy podział. Jan Bogdanowicz, autor książek Rozwój biologiczny dzieci i Właściwości rozwojowe wieku dziecięcego; Autorami podziałów fazy ontogenetycznej byli także: Łazowski, Tomaszewski, Baley, Żebrowska               ( 1977 ) Psychologia rozwojowa, Klonowicz.

              Uniwersalny podział, który przyjął się w medycynie, antropologii                           i psychologii przedstawia się następująco:

Okresy rozwoju człowieka:

I.                     Okres wewnątrzłonowy ( śródmaciczny, prenatalny )

II.                   Okres pozałonowy ( pourodzeniowy, postnatalny )

1.        Okres noworodka ( ok. 28 dni )

2.        Okres niemowlęcy ( do ok. 1 roku życia )

3.        Okres poniemowlęcy ( do ok. 3 roku życia )

4.        Okres przedszkolny ( od 3 r. ż do ok. 6,5 r. ż )

5.        Okres szkolny

a)        wczesnoszkolny ( od 7 lat do 10 lat )

b)       starszoszkolny ( od 10 lat do 15 lat; okres ten pokrywa się             z okresem pokwitania, dojrzałości ).

6.        Okres młodzieńczy ( od 15 lat do 19 lat )

7.        Okres dorosły ( dorosłości ) ( od 20 lat do 40 lat )

8.        Okres dojrzały ( Lata od ok. 40-45 do 60 )

9.        Okres starości ( od ok. 60 lat do ... )

 

Trend sekularny, jego przyczyny i skutki

 

Procesowi rozwoju człowieka towarzyszy wiele zjawisk, a do najciekawszych z nich zalicza się trend sekularny – zmiany czasowe, międzypokoleniowe, zmiany dokonujące się w czasie.

Trend sekularny ( zamiennie używa się słowa akceleracja ) to przyspieszenie całokształtu zjawisk związanych z rozwojem fizycznym, motorycznym i psychicznym dzieci i młodzieży, przejawiające się w szybszym dojrzewaniu oraz osiąganiu przez osobników w porównaniu do poprzednich pokoleń, większych wymiarów ciała, wyższej sprawności motorycznej i psychicznej.

Bocheńska definiuje trend sekularny jako zmienność w czasie o charakterze nieewolucyjnym; Wolański – trend sekularny to przemiany w rozwoju osobniczym człowieka.

 

 

 

Przejawy trendu sekularnego:

1.        Zwyżka wysokości ciała – w sprzyjających warunkach rozwojowych, każde następne pokolenie jest o 1 cm wyższe w czasie dekady – płeć męska, a płeć żeńska nieco mniej, bo ok. 0,7 cm Pula genów żeńskich jest bardziej zdeterminowana, organizm żeński jest bardziej oporny na czynniki zewnętrzne.

2.        Powiększenie się wielu innych wymiarów ciała – obwodowych, szerokościowych itp.;

3.        Wcześniejsze dojrzewanie płciowe – kryzys społeczny i ekonomiczny lat 80-tych, czas I menstruacji ( menarchy ) pojawia się już ok. 13 roku życia.;

4.        Wcześniejsze wyżynanie się zębów – od 4 do 8 miesiąca życia;

5.        Wcześniejsze kostnienie szkieletu – szybszy wzrost;

6.        Wcześniejsza zapadalność na szereg chorób wieku dziecięcego.

 

Dr G. Nowicki napisał książkę Zmiany międzypokoleniowe... w latach 1935 – 1991.

1935 – 1945 – retardacja ( uwstecznienie )

1946 – 1956 – duże przyspieszenie rozwojowe

do 1980 r. – trend sekularny ma jeszcze większy wskaźnik

1990 r. – wskaźniki bardzo znikome ( chłopcy na dekadę rosną 0,4 cm a dziewczęta 0,1 cm ).

 

Skutki trendu sekularnego

Dojrzewanie płciowe jest zdecydowanie szybsze, co ma swoje dobre i złe strony. Już 13 letnia dziewczyna może urodzić dziecko, jest dojrzała fizycznie, ale niestety nie jest jeszcze dojrzała społecznie! Nie jest w stanie dobrze wychować dziecko.

Programy nauczania w szkołach powinny być zróżnicowane, zmienne metody nauczania, zasady nauczania, a także zróżnicowane środki dydaktyczne.

09.11.2003r.

 

Kryteria oceny wieku rozwojowego

 

Na podstawie kryterium oceny wieku rozwojowego możemy dokonać diagnozy.

D – diagnoza

P – planowanie

R – realizacja

E – ewaulacja ( podsumowanie, ocena, samoocena nauczyciela ).

Wiek kalendarzowy nie pokrywa się z wiekiem rozwojowym. Do dzieci w wieku              6,5 lat zaliczamy dzieci, które skończyły 6 lat, a nie przekroczyły 7 lat.

 

Wiek kalendarzowy albo wiek metrykalny ( wiek chronologiczny ) jest to czas między liczbą dni, miesięcy i lat, jaki upłynął od momentu urodzenia do momentu badania ( pomiaru ).

Przykład jak się wylicza wiek rozwojowy:

                                          rok              miesiąc              dzień

Data pomiaru              1978                   9                               11

Data urodzenia              1975                   4                                 3

                     3       5                                 8

Wiek szkieletowy ( wiek kostny ) – odzwierciedla stopień zaawansowania w rozwoju układu kostnego na podstawie obrazu radiologicznego kości ręki, nadgarstka i dłoni.

Kopczyńska, Sikorska, Atlas radiologiczny rozwoju kośćca dłoni i nadgarstka, 1969.

 

Wiek drugorzędnych cech płciowych – rozwój piersi, owłosienia łonowego, pachowego itp. Posługujemy się tzw. skalą Tannera. Skala ta ma 5 stopni.

 

Wiek zębowy – czyli stopień zaawansowania rozwoju biologicznego dziecka określa się na podstawie liczby i kolejności wyrżniętych zębów u badanego dziecka, porównując stan jego uzębienia z odpowiednimi tablicami.

Zęby: 1. mleczne, 2. mieszane, 3. stałe.

 

Wiek morfologiczny – zawiera dużo wskaźników rozwojowych.

                                             

 

    Wiek należny wysokości ciała + wiek należny masy ciała + wiek kalendarzowy

Wiek morfologiczny = -------------------------------------------

                                                                                                                3

 

Zakresy odchyleń:

u dziecka              0 – 12 miesięcy   = +/-   1 miesiąc

                        12 – 36 miesięcy  = +/-   3 miesiące

                            3 – 7 lat...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin