Mala.doc

(48 KB) Pobierz
Mala-buddyjska różaniec

 

 

Mala- buddyjski różaniec

 

 

Mala buddyjska służy do liczenia mantr, aby skompletować ich odpowiednia ilość w określonej praktyce danego bóstwa (jidama).

 

Pierwszym kryterium przy wyborze mali jest substancja z której są wykonane korale oraz ich kolor. Powinny być zgodne z kolorem i/lub substancją powiązaną z praktyką określonego bóstwa.

 

Na przykład do praktyki Zielonej Tary jest często używany turkus, ponieważ uważa się w tybetańskiej kulturze, że jest kamieniem zielonym. Odpowiedni jest też malachit oraz szmaragd i nefryt. We wschodniej Azji nefryt wiąże się z długowiecznością i powodzeniem tak więc używa się go w praktyce wielu bóstw, które są powiązane z tymi koncepcjami. Podobnie Czenrezik jest przedstawiany jako trzymającego kryształową malę- ta substancja jest najbardziej odpowiednia, jak również inne przeźroczyste oraz czyste, białe substancje. Jest powiedziane, że perła pomnaża modlitwy 1.000.000 razy.

Koral ceni się za czerwonawe zabarwienie, które jest efektem rozwoju na włoskim wybrzeżu, które jest bogate w żelazo. Czerwony jest uważany w wielu kulturach za najbardziej pomyślny, powiązany z życiem i urodzajnością. Ponieważ czerwony symbolizuje krew powiązaną z żeńską energią jest odpowiednim wyborem przy praktyce Wadżrajogini.

 

Korale w kolorze złotym i pomarańczowym wliczając w to bursztyn, „oko tygrysa”, topaz kamienie w kolorze pośrednim między żółtym a brązowym są odpowiednie dla praktyki Mandziuśriego.

 

Lapis lazuli to rodzinny kamień Afganistanu jest związany od tysięcy lat z królewskością i mądrością. W sztuce buddyzmu tybetańskiego jest to kolor wewnętrznej części garderoby Guru Rinpoczego. Jest powiązany także z Sandzie Menlą- Buddą Medycyny.

 

Substancje roślinne jako drzewo sandałowe i nasiona bodhi są używane do robienia zarówno samej maili jak i „guru” czyli jedynego koralika w mali, którego nie używa się do liczenia mantr a który jest przy samej „pętelce”. Do wykonania jego używa się też koralu, turkusu, bursztynu, srebra oraz kości.

 

Zi- brązowo-białe „oko Buddy” są ładne zwłaszcza jeśli znajdziesz stare, autentyczne, ale obecnie są one bardzo drogie. Znaczenie słowa zi to: jasny, błyszczący, doskonały. Zi jest unikalnym tybetańskim kamieniem. Posiada jasne, błyszczące czarne i białe wzory. Najbardziej wartościowe kamienie zi są z trzema lub dziewięcioma oczkami najlepiej z ostro zarysowanymi wzorami, jasne z lekko oleistą powierzchnią. Dziewięciu oczkowy zi symbolizuje 9 zaletami: współczuciem, chwałą, wieczną świetlistością, sławą, godnością, mocą i autorytetem, kontrolą, reputacją i usuwaniem przeszkód. Zi z trzema oczkami daje powodzenie, szczęście i długowieczność. Poprawia zdolność widzenia możliwości i osiąganie ich.

Jest powiedziane, że zi posiada moc chronienia od udarów, wylewów i innych chorób jak również od złych wpływów. Korale zi są najbardziej tajemniczymi spośród wszystkich znanych nam korali aż po dziś dzień. Nie wiele wiemy o tych kamieniach, jak również jak długo są ważną częścią tybetańskiej kultury. To co wiadomo o tych błyszczących, kamiennych koralach o wzorze mistycznych oczu i paskach to, to iż są teraz jednymi z najbardziej poszukiwanych na świecie.

Wiele historii w regionie Tybetu, Nepalu i Bhutanu oparte są na przekonaniu, że zi są magiczne i posiadają moc chronienia od uszkodzeń ciała oraz zarówno chorób jak i złych duchów. Uważa się, że zi mają lecznicze właściwości. Tradycyjna medycyna tybetańska zaleca rozkruszone uprzednio, niepołamane zi zmiksowane z innymi substancjami do zrobienia pigułek na ta chorobę. Używa się niepołamanych zi, ponieważ uważa się, iż raz złamane zi traci swą moc.

Rudraksza

Te korale robione są poprzez wiercenie brązowych ziaren Elaeocarpus garnitrus roxburgii. Używane jest przez buddystów do praktyk gniewnych bóstw po części dlatego, że w buddyzmie tybetańskim używa się terminu rudra dla tego co powinno zostać przekształcone.

Rudraksza uważa się, że przynosi pożytek w zależności od liczby segmentów ziarna. Preferowane jest ziarno z pięcioma „twarzami”, ale bywają też z jedną, dwoma jak i czternastoma.

Ponadto używa się substancji roślinnych jak i zwierzęcych jak kość, stara kość słoniowa (z ciosów) czy też mamutowa. Obecnie jest nie do pomyślenia, aby wykorzystywać nowe kości ze słoni. Były dobre do wszystkiego, celowo wykorzystywane-jak powiedział czcigodny Tenga Rinpocze-do czasu jak subtelne istoty znalazły bardziej atrakcyjne, naturalne produkty.

Do pomocy przy liczeniu mantr używane są często liczniki przywiązane do mali małe klipsy lub kilka metalowych krążków z przyczepionymi do nich na końcu małymi wadżrami lub dzwonkami. Praktykujący buddyzm tybetański używają mal w lewej dłoni. Obraca się ja licząc po kolei korale pomijając jednakże koral zwany Guru lub Meru (czyli ten przy zwieńczający malę przy ozdobnych frędzlach.

Po skończeniu praktyki odłóż malę w bezpieczne i czyste miejsce. Buddyjska mala ma 108 korali. Liczba 108 reprezentuje według buddyzmu Therawady 108 emocji. „Czym jest trzydzieści sześć uczuć? Jest to sześć uczuć zadowolenia oparte na rodzinnym życiu i sześć opartych na wyrzeczeniu; sześć uczuć zmartwień opartych na życiu rodzinnym i sześć na wyrzeczeniu; sześć uczuć opanowania opartych na życiu rodzinnym i sześć na wyrzeczeniu”. „ O mnisi, je zwiemy stu ośmioma uczuciami…”.

Popularne są też male na nadgarstek, które mają 21 lub 27 korali. Stosuje się w nich elastyczną gumkę, sznureczek dzięki czemu możemy ją zawsze nosić na przegubie ręki i stosować „niepostrzeżenie” w różnych miejscach. Mala z 27-ioma koralami stanowi dokładnie ¼ normalnej 108 koralikowej mali. Często jest używana przy liczeniu pokłonów np. w praktyce nyndro. Z uwagi na to, że przy robieniu tychże pokłonów korale tej mali często mają kontakt z podłożem stosuje się tutaj korale drewniane a nie np. kryształowe, które mogą pęknąć w kontakcie z twardym podłożem.

Malę używa się też w buddyzmie tybetańskim jako narzędzie wyroczni. Aby uzyskać przepowiednie dotycząca przyszłości osoby wykonujące ten rytuał chwytają malę pomiędzy ręce i zadają zapytanie. Palcami przesuwają się po koralikach w kierunku środka.

Osoba wykonująca wyrocznię modli się i przywołuje bóstwo oraz recytuje mantrę bóstwa, aby uzyskać prawidłową odpowiedź na postawione pytanie. Następnie trzyma malę poziomo przed sobą. Palce każdej dłoni chwytają przypadkowo wybrany koral. Następnie palcami przesuwają się kierunku środka licząc za każdym razem po 3 korale.Wynik wyroczni zależy od liczby pozostałych korali. Powtarza się to wszystko 3 razy.

Kiedy pozostaje tylko 1 koral rezultat nazywany jest „sokół”. Kiedy pozostają 2 korale wynik nazywany jest „kruk”, a kiedy pozostają 3 korale to taki wynik nazywamy „śnieżnym lwem”.

Wynik w pierwszej próbie wskazuje zakres wsparcia bóstw i jakość przepowiedni ogólnie.

Sokół jako pierwszy wskazuje wsparcie strażników, powodzenie w nowych przedsięwzięciach, sukces w procesach sądowych.

Kruk jako pierwszy daje do zrozumienia, że strażnicy nie są po twojej stronie. Nie ukończysz tego co zamierzasz, proces sądowy skończy się dla ciebie niepowodzeniem i pojawią się wrogowie. Możesz to także odebrać jako ostrzeżenie, aby nie zaczynać nowych przedsięwzięć.

Śnieżny lew jako pierwszy wskazuje na wsparcie bóstw, powoli, ale stabilne spełnienie oraz osłabienie części wrogów. Jeśli pytanie dotyczy powodzenia w biznesie jest to neutralny wynik.

W drugiej próbie wynik wskazuje na warunki miejsca w bezpośrednim otoczeniu.

Sokół oznacza ogólnie powodzenie, ale niewielki sukces dla tych, którzy chcieli by mieć dzieci. Ryzyko kradzieży i chorób generalnie pozostaje małe.

Kruk oznacza poważną chorobę, przeszkody w zdrowiu i spadek sił życiowych. Będzie tendencja do tracenia rzeczy w tym w wyniku kradzieży. Jednakże w przypadku osób wyświęconych te negatywne aspekty będą pomniejszone.

Za trzecim razem liczba pozostałych korali daje wskazówkę odnośnie oczekiwanej osoby i przybycia jej skądkolwiek. To był bardzo ważny aspekt życia w Tybecie, gdzie ludzie nieustannie podróżowali i gdzie nie było systemu komunikacji.

Sokół wskazuje, że należy oczekiwać gościa, który przekaże wiadomość bądź będzie po prostu przyjacielem.

Kruk reprezentuje negatywną wskazówkę dotyczącą oczekiwanego podróżnika. To jest jakby napotkanie przeszkód na drodze, która będzie nieprzejezdna bądź będziemy okradzeni. Choroba nie będzie wyleczona i dobytek będzie stracony bądź ukradziony.

Śnieżny lew wskazuje, że podróżnicy przybędą później, ale nie skrzywdzeni. Będzie kilka problemów ze zdrowiem i będą problemy ze znalezieniem właściwego sposobu leczenia.

Najlepszy wynik to trzy po kolei sokoły. To będzie oznaczało, że podróżnicy przybędą szybko, pacjent wyzdrowieje i szybko nastąpi spełnienie.

Mala jest głównie narzędziem do liczenia mantr podczas praktyki medytacji jednak niektórzy traktują ją niemal jako narzędzie rytualne, bo wierzą, iż energia mantry przenika male i jest w niej magazynowana.

Na stronach Tybetańskiego Rządu na uchodźstwie można jednak jasno przeczytać czym jest mala i jakie ma zastosowanie:

„Korale mali są głównie stosowane do liczenia mantr, które recytuje aby uzyskać 4 różne skutki (aktywności):

·         Do uspokajania

·         Do powiększania (magnetyzowania)

·         Do pokonywania (opanowywania)

·         Do poskramiania

Korale używane do liczenia mantr przeznaczone do aktywności uspokajającej powinny być z kryształu, perły lub macicy perłowej i być przejrzyste bądź białe w kolorze. Mantry używane do takich mal służą oczyszczaniu przeszkód jak choroby, katastrofy.

Korale używane do liczenia mantr do aktywności pomnażającej powinny być ze złota, srebra, miedzi lub nasion lotosu. Takie mantry wydłużają czas trwania życia, powiększają wiedzę i zasługę.

Korale używane do liczenia mantr do aktywności przezwyciężającej powinny być zrobione z mieszanki zmielonego drzewa sandałowego, szafranu i innych substancji zapachowych. Mantry te pozwalają ujarzmiać innych, ale motywacja przy takiej praktyce musi być czysta z intencją pomagania wszystkim istotom a nie tylko dla własnego pożytku.

Korale używane do recytacji mantr w celu poskromienia istot powinny być wykonane z nasienia rakszy lub ludzkiej kości. Tu także intencje muszą być całkowicie altruistyczne i tylko osoby zdolne do tego, a więc bodhisattwowie z wielkim współczuciem mogą je stosować, aby np. poskromić ekstremalnie złośliwe duchy, nieszczęścia.

Korale wykonane z drzewa bodhi lub drzewa mogą być stosowane do różnych celów, do liczenia różnych rodzajów mantr.

Sznurki do wszystkich rodzajów mal powinny składać się z 9-ciu nitek, które symbolizują Buddę Wadżradharę i 8-iu bodhisattwów.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin