ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ
1. ISO 14000 – założenia, normy, cechy, istota i zakres działań
Rodzina norm ISO 14000 składa się z wielu norm m.in.:
A. Normy ISO 14001– Systemy zarządzania środowiskowego – specyfikacja i wytyczne stosowania
B. Normy ISO 14004 – Systemy zarządzania środowiskowego – ogólne wytyczne dotyczące zasad, systemów i technik wspomagających
C. Normy ISO 14015 – Zarządzania środowiskowe – ocena środowiskowa miejsc i organizacji
Norma ISO 14001 zawiera działania organizacji na rzecz:
- przestrzegania obowiązującego ustawodawstwa ekologicznego
- zapobiegania zanieczyszczeniem środowiska
- ciągłej poprawy w zakresie ochrony środowiska
Cechy 14001:
► ogólnego znaczenia, gdyż może być stosowana przez każdą organizację,
► proaktywna, zmierzająca do zapobiegania szkodliwym oddziaływania na środowisko poprzez przewidywanie ryzyka szkodliwości
► dobrowolna dla przedsiębiorstw, ale po jej przyjęciu obowiązująca
► wspierana przez udokumentowane procedury
Zarządzanie wg norm ISO 14000 jest podobne jak w przypadku norm 9000, aczkolwiek podstawą są działania na rzecz ochrony środowiska.
2. ZAPEWNIENIE JAKOŚCI W FAZIE SPRZEDAŻY – istota, zakres, narzędzia
Faza sprzedaży (dystrybucji) łączy producenta z użytkownikiem produktu. Celem tej fazy jest ochrona jakości ukształtowanej w procesie realizacji produktu, co odbywa sie poprzez:
- ochronę produktu przed uszkodzeniem podczas magazynowania, pakowania i transportu
- dostarczanie produktu wraz z dokumentacja do właściwego miejsca i na czas
- zapewnienie identyfikowalności produktu i producenta
- oddziaływaniu na nabywcę poprzez instrumenty marketingu-mix i wartość dla klienta
Obsługa klienta w fazie sprzedaży jest narzędziem zapewnienia jakości produktu!
3. PROCESOWE PODEJŚCIE DO ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ – istota, założenia
Proces - zaprojektowany ciąg logiczny następujących po sobie czynności, których celem jest dostarczanie odbiorcy produktu zgodnego z ustalonymi wymaganiami. Składa się z operacji, czynności i faz.
Procesy powinny być zaprojektowane i wykonywane zgodnie z zasadą racjonalnego gospodarowania, co wymaga, aby:
- były ściśle powiązane ze strategia organizacji
- struktura organizacyjna była dostosowana do zaprojektowanych procesów i ich realizacji
- zwiększać konkurencyjność i efektywność organizacji poprzez doskonalenie i optymalizacje jej procesów.
Procesy:
- podstawowe (główne) – związane z wytwarzaniem produktu na sprzedaż (np. montaż),
- wspierające (pomocnicze) – ułatwiające procesy podstawowe (np. remonty),
- zarządzania - ujmujące funkcje zarządzania, strategie zarządzania, audyty, przeglądy itp.
Zarządzanie procesami ma na celu eliminowanie zagrożeń, które oddziałują na proces oraz jego realizacje i efektywność.
Podejście procesowe - systematyczna identyfikacja i zarządzanie procesami wewnątrz organizacji i zarządzanie wzajemnymi relacjami pomiędzy procesami.
Podejście systemowe obejmuje:
- zidentyfikowanie procesów i określenia kryteriów oceny ich skuteczności i sprawności
- doskonalenie procesów dla poprawy wydajności i opłacalności
- efektywne wykorzystanie zasobów i optymalizowanie cyklów produkcyjnych
Podejście systemowe krok po kroku:
1. Wybór metodologii postępowania w celu wdrożenia odpowiedniego systemu zarządzania procesem (identyfikowanie procesów, analizowanie i projektowanie nowej wersji procesu ich wdrożenie i zarządzanie nimi)
2. Wyznaczenie właściwego procesu oraz sposobu doskonalenia i sterowania jego przebiegiem
3. Zaplanowanie i organizacja procesu
4. Ścisłe i szczegółowe określenie celów procesu oraz ich powiązanie z celami innych procesów
5. Dostosowanie procesu do wymagań środowiska wewnętrznego i zewnętrznego organizacji
6. Zarządzanie poszczególnymi stanowiskami w danym procesie
7. Ciągła obserwacja procesu oraz porównanie ze stanem pożądanym i korygowanie procesu
8. Stworzenie możliwości doskonalenia procesu poprzez szkolenie i motywowanie pracowników
9. Dokumentowanie i audytowanie procesów
10. Przeprowadzenie walidacji po wdrożeniu - oceny procesów z punktu widzenia zaplanowanych celów i wyników
Cykl zarządzania jakością składa sie z:
- określenia programów osiągania strategii (planowania taktycznego i operacyjnego)
- ustalenia strategii zarządzania procesami i jakością (strategia)
- prac badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych (organizacyjnych)
- zachęcania personelu do działań innowacyjnych nad rozwojem produktu (motywowania)
- obserwowania i oceny wdrażania oraz podejmowania działań korygujących (kontroli).
Zarządzanie jakością realizowane w organizacji w drodze zarządzania procesem uwzględnia:
- aspekt struktury i trybu funkcjonowania samego procesu -> przepływ produktu lub informacji
- aspekt jakości produktu i informacji -> przepływ odbywa sie w ramach danej struktury
4. KOMPLEKSOWE ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ W ORGANIZACJI
Total Quality Management obejmuje kompleksowość zarządzania i kompleksowość jakości.
TQM jest wizją i sposobem zarządzania organizacją, opartymi na:
- jakości całej organizacji i celach jakości poszczególnych jej części
- jakości ujmującej łącznie prod...
anula78kr