ZARZA_DZANIE JAKOS_CIA_ - opracowane pytania.doc

(685 KB) Pobierz
Gr

ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ

 

1.          ISO 14000 – założenia, normy, cechy, istota i zakres działań

Rodzina norm ISO 14000 składa się z wielu norm m.in.:

A.       Normy ISO 14001– Systemy zarządzania środowiskowego – specyfikacja i wytyczne stosowania

B.       Normy ISO 14004 Systemy zarządzania środowiskowego – ogólne wytyczne dotyczące zasad, systemów i technik wspomagających

C.       Normy ISO 14015 Zarządzania środowiskowe – ocena środowiskowa miejsc i organizacji

 

Norma ISO 14001 zawiera działania organizacji na rzecz:

- przestrzegania obowiązującego ustawodawstwa ekologicznego

- zapobiegania zanieczyszczeniem środowiska

- ciągłej poprawy w zakresie ochrony środowiska

 

Cechy 14001:

ogólnego znaczenia, gdyż może być stosowana przez każdą organizację,

proaktywna, zmierzająca do zapobiegania szkodliwym oddziaływania na środowisko poprzez przewidywanie ryzyka szkodliwości

dobrowolna dla przedsiębiorstw, ale po jej przyjęciu obowiązująca

wspierana przez udokumentowane procedury

 

Zarządzanie wg norm ISO 14000 jest podobne jak w przypadku norm 9000, aczkolwiek podstawą są działania na rzecz ochrony środowiska.

 

2.          ZAPEWNIENIE JAKOŚCI W FAZIE SPRZEDAŻY – istota, zakres, narzędzia

Faza sprzedaży (dystrybucji) łączy producenta z użytkownikiem produktu. Celem tej fazy jest ochrona jakości ukształtowanej w procesie realizacji produktu, co odbywa sie poprzez:

- ochronę produktu przed uszkodzeniem podczas magazynowania, pakowania i transportu

- dostarczanie produktu wraz z dokumentacja do właściwego miejsca i na czas

- zapewnienie identyfikowalności produktu i producenta

- oddziaływaniu na nabywcę poprzez instrumenty marketingu-mix i wartość dla klienta

Obsługa klienta w fazie sprzedaży jest narzędziem zapewnienia jakości produktu!
 

3.          PROCESOWE PODEJŚCIE DO ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ – istota, założenia

Proces - zaprojektowany ciąg logiczny następujących po sobie czynności, których celem jest dostarczanie odbiorcy produktu zgodnego z ustalonymi wymaganiami. Składa się z operacji, czynności i faz.

 

Procesy powinny być zaprojektowane i wykonywane zgodnie z zasadą racjonalnego gospodarowania, co wymaga, aby:

- były ściśle powiązane ze strategia organizacji

- struktura organizacyjna była dostosowana do zaprojektowanych procesów i ich realizacji

- zwiększać konkurencyjność i efektywność organizacji poprzez doskonalenie i optymalizacje jej procesów.

 

Procesy:

- podstawowe (główne) – związane z wytwarzaniem produktu na sprzedaż (np. montaż),

- wspierające (pomocnicze) – ułatwiające procesy podstawowe (np. remonty),

- zarządzania - ujmujące funkcje zarządzania, strategie zarządzania, audyty, przeglądy itp.

 

Zarządzanie procesami ma na celu eliminowanie zagrożeń, które oddziałują na proces oraz jego realizacje i efektywność.

Podejście procesowe - systematyczna identyfikacja i zarządzanie procesami wewnątrz organizacji i zarządzanie wzajemnymi relacjami pomiędzy procesami.

Podejście systemowe obejmuje:

- zidentyfikowanie procesów i określenia kryteriów oceny ich skuteczności i sprawności

- doskonalenie procesów dla poprawy wydajności i opłacalności

- efektywne wykorzystanie zasobów i optymalizowanie cyklów produkcyjnych

 

Podejście systemowe krok po kroku:

1. Wybór metodologii postępowania w celu wdrożenia odpowiedniego systemu zarządzania procesem (identyfikowanie procesów, analizowanie i projektowanie nowej wersji procesu ich wdrożenie i zarządzanie nimi)

2. Wyznaczenie właściwego procesu oraz sposobu doskonalenia i sterowania jego przebiegiem

3. Zaplanowanie i organizacja procesu

4. Ścisłe i szczegółowe określenie celów procesu oraz ich powiązanie z celami innych procesów

5. Dostosowanie procesu do wymagań środowiska wewnętrznego i zewnętrznego organizacji

6. Zarządzanie poszczególnymi stanowiskami w danym procesie

7. Ciągła obserwacja procesu oraz porównanie ze stanem pożądanym i korygowanie procesu

8. Stworzenie możliwości doskonalenia procesu poprzez szkolenie i motywowanie pracowników

9. Dokumentowanie i audytowanie procesów

10. Przeprowadzenie walidacji po wdrożeniu - oceny procesów z punktu widzenia zaplanowanych celów i wyników

 

Cykl zarządzania jakością składa sie z:

- określenia programów osiągania strategii (planowania taktycznego i operacyjnego)

- ustalenia strategii zarządzania procesami i jakością (strategia)

- prac badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych (organizacyjnych)

- zachęcania personelu do działań innowacyjnych nad rozwojem produktu (motywowania)

- obserwowania i oceny wdrażania oraz podejmowania działań korygujących (kontroli).

 

Zarządzanie jakością realizowane w organizacji w drodze zarządzania procesem uwzględnia:

- aspekt struktury i trybu funkcjonowania samego procesu  -> przepływ produktu lub informacji

- aspekt jakości produktu i informacji  -> przepływ odbywa sie w ramach danej struktury

 

4.          KOMPLEKSOWE ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ W ORGANIZACJI

Total Quality Management obejmuje kompleksowość zarządzania i kompleksowość jakości.

TQM jest wizją i sposobem zarządzania organizacją, opartymi na:

- jakości całej organizacji i celach jakości poszczególnych jej części

- jakości ujmującej łącznie prod...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin