Uczeń zdolny.doc

(102 KB) Pobierz

              W świadomości społecznej funkcjonują różne stereotypy na temat dziecka zdolnego. W opinii rodziców jest to dziecko „mądre”, grzeczne, bezbłędnie recytujace wierszyki i ładnie rysujące. W opinii rówieśników to „kujon” w grubych okularach, bez przyjaciół i bez żadnego „drygu” do sportu. A gdyby zapytać nauczyciela, z pewnością wskazałby „szóstkowego” ucznia. Identyfikacja i wspieranie w rozwoju dzieci zdolnych i uzdolnionych powinno mieć miejsce przede wszystkim w szkole. Wielu nauczycieli i wychowawców rozumie potrzeby takich dzieci i robi wszystko, aby im pomóc w rozwoju zdolności i uzdolnień. Zdarzają się jednak sytuacje, w których proces edukacji dziecka zdolnego odbywa się kosztem dziecka uzdolnionego.

ZDOLNOŚĆ to przejaw ludzkiej inteligencji, a więc każdy człowiek jest ogólnie zdolny. Za różnice odpowiadają zdolności specjalne, które łączą się z zaangażowaniem funkcji specyficznych i ujawniają się w jakimś ukierunkowanym rodzaju działalności. Nauczyciele powinni przynajmniej orientować się, jakie zachowania dzieci są oznaką uzdolnień.

Cechy ucznia zdolnego:

l        szybkie zapamiętywanie, prawidłowe kojarzenie i rozumowanie

l        ciekawość świata, ludzi, dar bystrej obserwacji otoczenia

l        dociekliwość zadawania dużej ilości pytań

l        szeroki wachlarz zainteresowań, dużo wiadomości pozaszkolnych

l        wykonywanie zadań umysłowych z przyjemnością

l        umiejętność skupiania uwagi przez dłuższy czas na tym, co go interesuje

l        bogata wyobraźnia, ciekawe, oryginalne pomysły

l        potrzeba wyrażania swoich wrażeń, myśli, emocji w różnej formie np. muzyce, tańcu, plastyce, itp.

l        niezależna postawa, obrona swoich poglądów

l        poczucie humoru

Najczęściej spotykane negatywne cechy dzieci zdolnych hamujące ich rozwój emocjonalno-intelektualny:

l        trudności w przystosowaniu się do grupy

l        zarozumiałość, okazywanie lekceważenia rówieśnikom i nauczycielom

l        trudności w przechodzeniu od wiadomości do umiejętności, demonstrowanie wiedzy encyklopedycznej

l        chwiejność emocjonalna, nieśmiałość, nadpobudliwość psychoruchowa, zachowania agresywne lub lękowe

Praca wychowawcza z uczniem zdolnym:

l        konkursy (klasowe, szkolne)

l        prezentacja prac twórczych (wystawy, galerie)

l        wycieczki inspirujące do pracy twórczej (lekcje muzealne, wystawy)

l        wspomaganie nauczyciela na lekcji (asystowanie)

l        praca w kołach zainteresowań

l        prowadzenie nauczania w oparciu o programy autorskie

l        konkursy wiedzy i umiejętności poza szkołą

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin