Astra F - Klimatyzacja - wymiana bezpiecznika.pdf

(641 KB) Pobierz
Wszystko o Astrze - Klimatyzacja - wymiana bezpiecznika
Klimatyzacja-wymianabezpiecznika
Autor:master22221
Wymianabezpiecznika wcewcesprężarkiklimatyzacjiDELPHI nrczęści09174396ident.QS,wOplu AstraGsilnik
X16XEL. Sposóbnaprawyjestzapewnepodobnywprzypadkusprężarekdo innychsilnikówlubinnegoproducenta.
Uszkodzeniebezpiecznika objawiasiętym,żesprężarkaniepracuje(sprzęgłoniezałączasięzcharakterystycznym
stukiem),gdynajej zaciskach jest doprowadzonenapięcieok.+13VzesterownikaklimatyzacjilubECM. Wtakim
przypadkupomiarrezystancjicewkisprzęgłanazłączusprężarkiwykazujeprzerwę(prawidłowawartośćtook.4,5oma).
Do wymianyniepotrzebujemypodnośnikaanikanału,wystarczyzaopatrzyćsięwkilka narzędzi,mniejlubbardziejdostępnychw
domu,wwarsztacielubusąsiada-majsterklepki.Wszystkieczynnościmożnawykonaćnawetpodblokiem.
Zpowodubrakuaparatu fotograficznego,fotografiezapożyczonesązaukcjiAllegroorazzforumelektroda.pl(Wszim),rysunek
wyrzeźbiłemosobiście.
Kosztnaprawy- cenabezpiecznikaok.3zł.
Czasnaprawy- ok.2h.
Oczywiście nietrzebapo naprawienapełniaćukładuczynnikiem,ponieważnierozłączamysprężarkiod instalacjii czynnikpozostaje
wukładzie.
Kolejnośćczynności:
1. Kluczem oczkowymwygiętym15mm odciągnąćnapinaczpaskawielorowkowego wkierunkuszyby,wpierwszejkolejności
zdjąćpasekzkołapasowegoalternatora,następnie zkołasprężarkiklimatyzacji.
2. Rozpiąćzłączeelektrycznesprężarki.
3. Kluczem trzpieniowymTorxT-25 odkręcićwkrętmocującyprzewódcewkido korpusu/fot.1/.
4. Kluczemz grzechotkąinasadkąTorxE-12 odkręcić3śrubyzłbemTorx(niezgniazdem Torx!)mocującesprężarkędo
korpususilnika/fot.2/,tęnajniżejwkręconąłatwiejodkręcić oddołurękąwłożonąmiędzy przednizderzaki silnik.
420759911.003.png
5. Obrócićsprężarkę kołem pasowymdogóry ilekkowyciągnąćkugórzetak,abybyłdostępdowkręta mocującegotarczę
sprzęgłado wałusprężarki/fot3/.
6. Abysprężarkęunieruchomićwtakiejpozycji,możnawkręcićjednąześrubmocującychsprężarkę wotwórwkorpusiesilnika
(tennajwyżejpołożony),drugąśrubęwłożyćwotwórwkorpusiesprężarkiioprzećją"nakrzyż"naśrubiewkręconejwkorpus
silnika.Moznatakżewykorzystać otworypo śrubachwkorpusiesprężarki,przewlecprzezniekawałkidrutu,którenastępnie
należyprzymocowaćdo sztywnychczęścisilnika,np.doprzepustnicy.
7. Chwycić kluczemfrancuskim ranttarczy sprzęgławmiejscachzaznaczonych/fot.4/.
420759911.004.png 420759911.005.png
8. Kluczem trzpieniowymTorxT-30 odkręcićwkrętmocującytarczęsprzęgłado wałkasprężarki/fot.4wyżej/drugąręką
trzymającrączkękluczafrancuskiego,wkrętmagwintnormalny,odkręcaćwlewo.Odkręcanieprzebiegaćmożecałyczasz
lekkimoporem,bo gwintwkręta powleczonyjestmasą zapobiegającąodkręcaniu.
9. Ostrożniezdjąćtarczęsprzęgłazwałka(wychodziciężko,bojestprzyciąganamagnetycznie,możnawsunąćklinlubnóżmiędzy
tarczęsprzęgła,akołopasowe iostrożnie podważyć), uważając,abyniewypadły 2małe podkładkidystansoweoraz
uszczelniaczfilcowy.
10. Szczypcamiprostymidopierścieni Segerazdjąćpierścieńmocującykołopasowe/fot.5/.
420759911.006.png
11. Zdjąćkołopasowe,wraziepotrzebymożna popukaćwwałekmłotkiempoprzezkawałekdrewna,żebynie
zaklepaćgwintu,alboużyćściągacza/fot.6/.Pozdjęciu ocenićsprawnośćłożyskakołapasowego,wrazie
uszkodzenia wymienićłożysko.
12. Szczypcamiprostymidopierścieni Segerazdjąćpierścieńmocującycewkę(ten większyzdwóchwidocznych!!!)
.
13. Wyjąć cewkę/fot.7/.
14. Podważyćplastykowepudełeczkoizdjąćje,pozdjęciu przyjrzećsiędokładnie,jakjest połaczonybezpiecznik
termiczny (447UMI1A250V~Tf187*CB3,miniaturowy,długośćok.8mm,średnica1,6mm,średnica
drucika 0,55mm)zkońcamiuzwojeniazapomocą2blaszekmocujących/rys.1/.
420759911.001.png
15. Cienkimwkrętakiempłaskimpodważyćblaszki mocująceiwyciągnąć,jednocześnieuważając,abykońce
uzwojenia wypięłysięzblaszekinieurwały się,wraziepotrzebyoddzielićkońceuzwojenia odblaszekdrugim
wkrętakiem.
16. Wypiąćzblaszekprzepalonybezpiecznik,włożyćnowywewnękę wcewce,wpiąćblaszki łącząckońce
uzwojenia zkońcówkamibezpiecznika,zamknąćpudełko(można jeprzykleić,jeśli niechcesięjużtrzymać).
Możnateżzrobićtak,jakkol.Wszim,używającwiększegobezpiecznikatermicznego10A/216*Clutującgo
bezpośredniodokońców uzwojeń/Fot.8/,alepodczaslutowanianależybezpiecznikmocnotrzymać
metalowymi kombinerkamiilutowaćwkrótkimczasie,ponieważpopodgrzaniubezpiecznikprzepalisię(w
końcu jest tobezpieczniktermiczny).
Zamiastlutowania,można zacisnąćzagiętekońcówkibezpiecznika nakońcachuzwojenia,alemogąbyć
późniejproblemy zrozłączeniemtakiegopołączeniawprzypadkuponownegoprzepaleniabezpiecznika.
Przedzamontowaniembezpiecznika,możnamiernikiemsprawdzićdiodępodłączonąrównolegledouzwojenia
cewki,tylkoterazjeszczemożna tozrobić-pozamontowaniubezpiecznika omomierzbędziepokazywałtylko
rezystancjęcewki.Jeśliokazałoby się,żediodajest przepalona,należykonieczniedołożyćnazewnątrzinną,o
odpowiednichparametrach,wsposóbpokazanynaobudowiecewkioraznaschenatach elektrycznych.Diodę
podłaczyćmożna doprzewodów nazewnątrzcewki.Brakdiodywukładzie skutkowaćbędziepowstawaniem
niebezpiecznychprzepięćoamplitudzienawet kilkunastu-kilkudziesięciuwoltówwinstalacjisamochodu
podczaswyłaczania klimatyzacji.
420759911.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin