Nauka i praca osób z niepełnosprawnością intelektualną.pdf

(349 KB) Pobierz
untitled
Nauka i praca osób
z niepełnosprawnością
intelektualną
Opracowanie raportu w tekście łatwym do czytania
655375654.004.png 655375654.005.png 655375654.006.png
ISBN 83−60105−34−0
© OSF Romania, 2007
Książka została opracowana na podstawie raportu przygotowanego
przez Uniwersytet Społeczeństwa Otwartego (Open Society Institute)
pt. „Prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Dostęp do edukacji
i zatrudnienia. Polska”. Raport ten napisała Ewa Wapiennik z Akademii
Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.
Autorkami raportu w wersji łatwej do czytania,
zamieszczonej w tej książce są:
Barbara Ewa Abramowska i Dorota Tłoczkowska
Konsultacja:
Krystyna Mrugalska i Ewa Wapiennik
oraz self−adwokaci Agata Bednarczyk, Piotr Lasek,
Anna Nogły i Wioleta Żuk.
Zdjęcia zamieszczone na stronie 8 i 10 wykonał Chris Niedenthal,
pozostałe pochodzą z archiwum PSOUU.
Projekt graficzny publikacji:
Rajmund Rajchel
Skład i przygotowanie do druku:
Daniel Jakoniuk
Druk:
Zakład Aktywności Zawodowej Koła PSOUU w Kołobrzegu
Publikacja została wydana przy wsparciu Open Society Institute
w ramach EU Monitoring and Advocacy Program w 2007 roku.
655375654.007.png
Wstęp, czyli o czym jest ta książka?
Ta książka mówi o osobach z niepełnosprawnością intelektualną
w Polsce. O tym, jak się uczą, gdy są dziećmi i młodymi ludźmi
i o tym, czy pracują, kiedy są dorośli.
Dużo dzieci niepełnosprawnych nie chodzi do zwykłej szkoły
razem z innymi dziećmi z sąsiedztwa. Uczą się w osobnej szkole
specjalnej. A niektóre dzieci uczą się tylko w domu.
Dorosłe osoby niepełnosprawne nie mogą znaleźć pracy.
Nic nie robią, choć bardzo chciałyby pracować.
W tej książce przeczytacie o tym, w jaki sposób i kto może im
pomóc.
1
655375654.001.png
Czego dowiedzieliśmy się o sytuacji w Polsce?
Prawo w Unii Europejskiej i w Polsce mówi, że wszystkie dzieci
mają się uczyć i wszyscy ludzie dorośli mogą pracować.
Mówi też, że wszyscy obywatele mają takie same prawa.
Każdy, bez względu na stan jego zdrowia i sprawność.
Sprawdziliśmy, jak to rzeczywiście wygląda.
Sprawdziliśmy, w jaki sposób władze państwa przestrzegają
tych praw.
Nie wszystko jest dobre.
Znaleźliśmy takie przepisy, które trzeba zmienić oraz takie
niedobre działania, które koniecznie należy poprawić.
Chodzi przecież o to, aby wszystkie osoby niepełnosprawne
mogły żyć tak samo jak inni obywatele w Polsce.
Jeżeli ktoś sam nie może sobie poradzić, powinien otrzymać
pomoc.
2
655375654.002.png
W jakich szkołach uczą się dzieci
niepełnosprawne intelektualnie?
Większość dzieci z niepełnosprawnością intelektualną uczy
się w szkołach specjalnych.
Są to osobne szkoły tylko dla dzieci niepełnosprawnych.
Uczniowie szkół specjalnych rzadko kontaktują się z dziećmi
sprawnymi. Nie znają ich.
Niewielka liczba dzieci uczy się w szkołach integracyjnych
albo w klasach integracyjnych. W szkołach tych dzieci sprawne
i niepełnosprawne uczą się razem. W klasach integracyjnych
na lekcji powinno zawsze być dwóch nauczycieli. Jeden
nauczyciel prowadzi lekcję, a drugi pomaga uczniom.
Niektóre dzieci z niepełnosprawnością intelektualną uczą się
w zwykłych szkołach, do których chodzą wszystkie dzieci z
sąsiedztwa. Szkoły te nazywają się szkołami ogólnodostępnymi.
Niestety w tych szkołach uczniowie niepełnosprawni często
nie otrzymują potrzebnej pomocy.
Niektóre dzieci, szczególnie te głęboko niepełnosprawne, uczą
się w ośrodkach edukacyjno−rehabilitacyjno−wychowawczych.
Tam jest nauka i rehabilitacja w jednym budynku. To ważne.
Niewielka część uczniów nie chodzi do szkoły. Nauczyciel
przychodzi do ich domu i tam odbywają się lekcje.
Nazywa się to nauczaniem indywidualnym.
3
655375654.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin