Małe dziecko w naszej gminie – jak podnieść jakość wczesnej edukacji.pdf

(906 KB) Pobierz
326511460 UNPDF
Małe dziecko w naszej gminie
- jak podnieść jakość wczesnej edukacji?
326511460.002.png
4
5
6
8
12
14
20
24
40
44
46
326511460.003.png
Spis treści
Wstęp
Wczesna edukacja w Polsce
CZĘŚĆ I JAK PODNIEŚĆ JAKOŚĆ EDUKACJI ELEMENTARNEJ W GMINIE
Wprowadzenie
KROK 1 – Lokalne Partnerstwo Na Rzecz Dzieci
KROK 2 – Szkolenia dla nauczycieli i rodziców
KROK 3 – Gminna Strategia Edukacji Elementarnej
KROK 4 – Realizacja strategii - czyli jak programy zamienić w projekty
CZĘŚĆ II ZAŁĄCZNIKI
1.Przykładowa Gminna Strategia Edukacji Elementarnej
2.Przykładowy program adaptacyjny
3.Przykładowe projekty, które dostały dotacje
Informacja o Fundacji Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego
i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności
strony lewa | prawa
tytuł rozdziału
numer rozdziału
3 Gminna Strategia Edukcji Elementarnej 14 | 15
326511460.004.png
Publikację Małe dziecko w naszej gminie stworzyliśmy po to, by zachęcić Państwa do wspólnej pracy na rzecz przyszłości małych
dzieci. Przygotowaliśmy ją z myślą o przedstawicielach samorządów lokalnych i organizacji pozarządowych, nauczycielach
i rodzicach – czyli tych, którzy mają wpływ na tworzenie dobrego środowiska edukacyjnego dla dzieci.
Postanowiliśmy odpowiedzieć na pytanie: „Jak podnieść jakość edukacji w gminie?”. W publikacji przedstawiamy propozycje działań
pozwalających to zrobić. Opierając się na o naszych doświadczeniach stworzyliśmy modelowe rozwiązanie, które można zastosować
w każdej gminie, pamiętając o tym, by dostosować model do lokalnych warunków i potrzeb.
Zajęliśmy się edukacją elementarną obejmującą dzieci w wieku 3-10 lat, ponieważ to ona w zgodnej opinii badaczy i praktyków
buduje fundament dla całej przyszłej kariery edukacyjnej człowieka. Edukacja elementarna jest efektywna tylko wtedy gdy zostanie
zapewniona ciągłość wychowawcza i programowa pomiędzy jej poszczególnymi etapami. Niestety, w Polsce takiej ciągłości brakuje
– nauczyciele przedszkola, klasy „0” i klas I-III pracują w izolacji – nie ma programów ani mechanizmów, które pozwoliłyby na
wspólne wypracowywanie edukacyjnych i wychowawczych strategii. Ta sytuacja wpływa szczególnie niekorzystnie na dzieci
z terenów zaniedbanych kulturowo i ekonomicznie, które wymagają szczególnych programów wyrównujących ich szanse życiowe
w stosunku do rówieśników z miasta. Zwłaszcza, że w Polsce – która ma najniższy wskaźnik upowszechnienia edukacji przedszkolnej
w Unii Europejskiej na terenach wiejskich z wychowania przedszkolnego korzysta średnio tylko 16% dzieci. W efekcie dzieci, które
pochodzą ze środowisk zaniedbanych, nie mają zapewnionych równych szans edukacyjnych. Jedynie wspólna praca władz gminy
i społeczności lokalnych może zmienić tę sytuację.
W Małym dziecku w naszej gminie opisujemy krok po kroku społeczny proces dbania o jakość edukacji elementarnej.
Mamy nadzieję, że nasza publikacja zachęci Państwa do zwrócenia szczególnej uwagi na edukację najmłodszych obywateli Waszych
gmin.
326511460.005.png
Wczesna edukacja w Polsce
> Od 1994 roku ubyło ponad 1500 przedszkoli.
> Im dalej od dużych centrów miejskich, tym mniejszy
odsetek dzieci uczęszcza do przedszkola.
> W 2005 roku mieliśmy 1 105 280 dzieci w wieku 3-5 lat,
w tym ponad 700 tysięcy (63%) nie uczęszczało do
przedszkola.
> Ponad 850 gmin w Polsce nie ma ani jednego przedszkola.
> W roku szkolnym 2004/2005 w mieście do przedszkola
chodziło 42,2% dzieci w wieku 3-5 lat, a na wsi jedynie
16,7%.
> W 10 województwach wskaźnik upowszechnienia
wychowania przedszkolnego jest niższy niż 16%.
> W naszym kraju, w przeciwieństwie do pozostałych krajów
Unii Europejskiej, brakuje oferty zajęć przedszkolnych
i pozaszkolnych dla dzieci w wieku 3-10 lat (w innych
krajach są to m.in.: grupy zabawowe, świetlice rodzinne,
dzienne placówki oświaty, świetlicobusy).
> Brakuje współpracy między nauczycielami różnych szczebli
w zakresie programów edukacji elementarnej.
Opracowano na podstawie danych GUS oraz Analizy uwarunkowania dostępu
do wychowania przedszkolnego w gminach wiejskich w Polsce wykonanej na
zlecenie Fundacji Komeńskiego.
Wstęp | Wczesna edukacja w Polsce
4
| 5
326511460.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin