Kontrola - zestawienie i porównanie danych o skuteczności realizacji działalności dydaktyczno-wychowawczej.
Etapy kontroli:
l przygotowanie
ustalenie rodzajów zadań i kryteriów określenie zakresu treściowego zadań wg przyjętych kryteriów
określenie form i sposobów przeprowadzenia kontroli
l Kontrola właściwa
gromadzenie danych o efektach realizacji zadań
gromadzenie danych jakościowych
Rodzaje kontroli
Za względu na zakres materiału:
l bieżąca
l okresowa
l roczna
Ze względu na czas:
l synchroniczna
l natychmiastowa
l opóźniona
Ocena – w procesie pedagogicznym – orzekanie o kimś wg przyjętych zasad, norm, wartości
Forma opinii wartościujących na temat ucznia wrażona przez N za pomocą stopni lub ocen opisowych.
Czynność zmierzająca do określenia stopnia zgodności między tym co zamierzyliśmy osiągnąć w efekcie realizacji zadań z tym co uzyskaliśmy podczas kontroli.
Jest procesem zbierania informacji, formułowania sądów o informacjach i podejmowania decyzji (Czabański)
Wypowiedź o charakterze wartościującym, będącą wyrazem opinii – pozytywnej lub negatywnej – w sprawie jakiegoś stanu rzeczy, osoby, przedmiotu lub zdarzenia.
Ocena szkolna jest ustosunkowaniem się N do osiągnięć ucznia.
Etapy oceny
l Zestawienie zebranego materiału
l Porównanie wyników do zamierzeń
l Ocena realizacji poszczególnych zadań
l Ogólny osąd oceniający pracę ucznia
l Przekazywanie oceny osobą oceniającym
l Formułowanie wniosków do dalszej pracy
Cechy oceny:
l jawna
l sprawiedliwa
l rzetelna (kompletna)
zindywidualizowana
l porównywalna (takie same kryteria w każdej szkole)
l trafna (oceniać to co chcemy oceniać)
l opłacalna
l racjonalna
l obiektywna
l egalitarna (dla każdego)
l konkretna
Obiektywizacja oceny ucznia winna uwzględniać cztery zagadnienia:
1. Przedmiot oceny - postęp w rozwoju umiejętności kształtowania sprawności motorycznej i umiejętności ruchowych, postawa ucznia, wiedza
l Warunek oceny postępu – okresowa i cykliczna kontrola wynikająca z planu pracy N
2. Dokładność oceny – związana z przedmiotem oceny; ustalone kryteria, które N powinien przestrzegać w toku oceny ucznia
3. Sposób oceniania – ocena indywidualna i systematyczna poprzez zaplanowana kontrole wyników pracy nauczyciela i ucznia; ocena formalna, jawna z uzupełnieniem w postaci komentarza oceny przez nauczyciela
4. Podmiot i formy oceny – zapoznanie i uświadomienie istoty wzajemnej kontroli i oceny, wdrażanie do wzajemnej oceny pod kierunkiem N
Ocena powinna być:
l Kształtująca (diagnostyczna) – pozwalająca gromadzić konkretne informacje w celu diagnozowania silnych i słabych stron ucznia
l Kryterialna – osiągnięcia uczniów są porównywalne do wcześniej ustalonych konkretnych kryteriów
l Weryfikowalna – zapewniająca równość standardów nauczycielskich ocen
l Odpowiadająca progresji – zakładająca, że każdy z następnych poziomów edukacji jest obiektywnie trudniejszy niż poprzedni, ocenienie w odniesieniu do ogólnokrajowych założeń programowych
Cele kontroli i oceny
l Zwiększenie efektywności zajęć WF
l Wzmożenie zainteresowania uczniów własną sprawnością, różnymi formami aktywności ruchowej
l Zobiektywizowanie oceny wyników uczniów, które powinny wyrażać rzeczywiste ich osiągnięcia w realizowaniu programu WF
l Umożliwienie badań i określenia stopnia rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej uczniów
l Uzyskanie informacji o skuteczności stosowanych przez nauczyciela form i metod pracy w procesie dydaktyczno – wychowawczym
l Wspomaganie wdrażania do samokontroli i samooceny
l Porządkowanie czynności i działań (zachowań) uczniów
l Wzmacnianie pozytywnej motywacji ucznia do aktywności ruchowej
Ocenianie kształtujące (wspierające)
l opiera się na informacjach zebranych przed rozpoczęciem nauki albo podczas nauczania
l Ma ono poinformować nauczyciela jakie są uprzednia wiedza i umiejętności uczniów, po to żeby ułatwić planowanie nauczania
l Nie służy ono wartościowaniu ucznia, ale zdecydowaniu o takich sprawach jak: podział uczniów na grupy, plan jednostek tematycznych i lekcji, strategie nauczania
Ocenianie zbierające (sumujące)
l Zmierza do wykorzystania informacji o uczniach lub kursie przedmiotu już po zakończeniu nauki
l Ma ono na celu stwierdzić, w jakim stopniu osiągnięcia danego ucznia, grupy, nauczyciela odpowiadają założonym celom dydaktycznym
l Służy więc ocenie osiągnięć
l na tej podstawie nauczyciel ustala, jaki stopień wystawić i co powiedzieć uczniom i rodzicom
Funkcje oceny:
l Dydaktyczna – informuje o stopniu realizacji celów programowych
l Wychowawcza – motywuje do aktywności i samodoskonalenia
l Społeczna – kształtuje relacje między uczniem a zespołem klasowym
Inny podział:
l Diagnostyczna – umożliwia rozpoznanie efektów
l Motywacyjna – zachęca ucznia do pracy i uczestnictwa w zajęciach
l Selekcyjna – jest narzędziem selekcji i naboru do różnych grup
l Diagnostyczna – opisuj rozwój umiejętności ucznia i rozpoznaje jego braki
l Klasyfikująca – ocenia poziom wiedzy, umiejętności i informuje o osiągnięciach ucznia
Wewnątrz szkolny i przedmiotowy system oceniania
Wewnątrzszkolny system oceniania
Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
l Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie
l Udzielenie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu tego rozwoju
l Motywowanie uczniów do dalszych postępów w nauce
Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
l Rozdział 2, paragraf 3, punkt 3
l Szczegółowe warunki i sposoby oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia
l W ramach przyjętego systemu każda szkoła powinna określić sposób formułowania ocen i przyjętą ich skalę.
l Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie (okresowe podsumowanie osiągnięć ucznia). Uczniowie i rodzice powinni otrzymać pełną informację o postępach edukacyjnych i poziomie uzyskanej wiedzy i umiejętności. Oceny końcoworoczne wyrażane muszą być jednak stopniem wg skali od 6 do 1.
Przedmiotowy system oceniania
l Powstaje na bazie wypracowanego przez szkołę wewnątrzszkolnego systemu oceniania
l Musi zatem uwzględniać ogólne ustalenia w WSO – przyjęty system wartości, zasad, sposób formułowania i przyjętą skalę ocen oraz opis wymagań n a poszczególne oceny
l Zawiera zatem kryteria, poziomy wymagań i odpowiadające im oceny
l Należy również określić narzędzia pomiaru i oceniania (testy, sprawdziany, karty obserwacji klasy, ucznia, samooceny, itp.)
l Budowaniu przedmiotowego systemu oceniania należy wyróżnić trzy zasadnicze etapy: diagnozę konstruowanie projektu i ewaluację
(str. 173-175 – Edukacja fizyczna w nowej szkole pod redakcją T. Maszczaka)!!!
„Karta sprawności i zdrowia” T. Frołowicz
l Środek dydaktyczny i narzędzie samooceny
l Zawiera 5 prób oceniających podstawowe (z punktu widzenia sprawności) związane ze zdrowiem właściwości człowieka:
wytrzymałość krążeniowo-oddechowa, siłę i wytrzymałość mięśniową oraz gibkość i postawę ciała
l Ocenianie za pomocą znaczków – naklejek sprawia, że wyniki prób mogą być informacją o jego zdrowotno-sprawnościowych możliwościach
l Żaden znaczek nie powinien być utożsamiany ze stopniem szkolnym!!!
Ocena dwuskładnikowa wg Pośpiecha
l System funkcjonujący w szkołach brytyjskich
l Kryteria mają charakter schodkowy
l Pierwsze kryterium jest najłatwiejszym zadaniem do zaliczenia
l Zaliczenie kolejnego wiąże się z zaliczeniem poprzedniego
l Za każd kryterium uczeń otrzymuje 1 pkt
l Ocenie podlegają wybrane z programu umiejętności
l W dniu kiedy uczeń wykonuje zadanie N ocenia również postawę ucznia
l Uczeń w ciągu roku szkolnego jest odrębnie oceniany za stosunek do obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć (w skali 1-6) i i wykonanie zadań ruchowych (w skali od A do F)
l Uzyskanie oceny np. 3A oznacz, że uczeń stwarza „problemy wychowawcze” a jednocześnie dysponuje ponadprzeciętnymi możliwościami ruchowymi
Ocena końcowa = 2x ocena za wysiłek + ocena za wykonanie zadania/ 3
Propozycja E. Madejskiego (str 205 „Wybrane zagadnienia...”)
Propozycja U. Supińskiej i M. Kübler
Model oceny wspierającej
Przedmiot kontroli i oceny z wychowania fizycznego mieści się w następujących obszarach
l poziom rozwoju fizycznego z oceną opisowa (dotyczy pomiarów antropometrycznych, postawy somatycznej uczniów)
l poziom rozwoju motorycznego także z oceną opisową
l umiejętności i wiadomości z notą wyrażoną stopniem w przyjętej skali ocen
l postawa wobec wychowania fizycznego z opracowaniem szczegółowych kryteriów (plusów i minusów) odnoszących się do zaangażowania, kreatywności współpracy z nauczycielem itp..
Dekalog oceniania wg Bronikowskiego.
1
bukajje