metodyka(1).doc

(71 KB) Pobierz

Kontrola -  zestawienie i porównanie danych o skuteczności realizacji działalności dydaktyczno-wychowawczej.

Etapy kontroli:

l        przygotowanie

           ustalenie rodzajów zadań i kryteriów określenie zakresu treściowego zadań wg przyjętych kryteriów

           określenie form i sposobów przeprowadzenia kontroli

l        Kontrola właściwa

           gromadzenie danych o efektach realizacji zadań

           gromadzenie danych jakościowych

Rodzaje kontroli

Za względu na zakres materiału:

l        bieżąca

l        okresowa

l        roczna

Ze względu na czas:

l        synchroniczna

l        natychmiastowa

l        opóźniona

Ocena – w procesie pedagogicznym – orzekanie o kimś wg przyjętych zasad, norm, wartości

Forma opinii wartościujących na temat ucznia wrażona przez N za pomocą stopni lub ocen opisowych.

Czynność zmierzająca do określenia stopnia zgodności między tym co zamierzyliśmy osiągnąć w efekcie realizacji zadań z tym co uzyskaliśmy podczas kontroli.

Jest procesem zbierania informacji, formułowania sądów o informacjach i podejmowania decyzji (Czabański)

Wypowiedź o charakterze wartościującym, będącą wyrazem opinii – pozytywnej lub negatywnej – w sprawie jakiegoś stanu rzeczy, osoby, przedmiotu lub zdarzenia.

Ocena szkolna jest ustosunkowaniem się N do osiągnięć ucznia.

Etapy oceny

l        Zestawienie zebranego materiału

l        Porównanie wyników do zamierzeń

l        Ocena realizacji poszczególnych zadań

l        Ogólny osąd oceniający pracę ucznia

l        Przekazywanie oceny osobą oceniającym

l        Formułowanie wniosków do dalszej pracy

 

 

Cechy oceny:

l        jawna

l        sprawiedliwa

l        rzetelna (kompletna)

zindywidualizowana

l        porównywalna (takie same kryteria w każdej szkole)

l        trafna (oceniać to co chcemy oceniać)

l        opłacalna

l        racjonalna

l        obiektywna

l        egalitarna (dla każdego)

l        konkretna

 

Obiektywizacja oceny ucznia winna uwzględniać cztery zagadnienia:

            1. Przedmiot oceny - postęp w rozwoju umiejętności kształtowania sprawności motorycznej i umiejętności ruchowych, postawa ucznia, wiedza

l        Warunek oceny postępu – okresowa i cykliczna kontrola wynikająca z planu pracy N

2. Dokładność oceny – związana z przedmiotem oceny; ustalone kryteria, które N powinien przestrzegać w toku oceny ucznia

3. Sposób oceniania – ocena indywidualna i systematyczna poprzez zaplanowana kontrole wyników pracy nauczyciela i ucznia; ocena formalna, jawna z uzupełnieniem w postaci komentarza oceny przez nauczyciela

4. Podmiot i formy oceny – zapoznanie i uświadomienie istoty wzajemnej kontroli i oceny, wdrażanie do wzajemnej oceny pod kierunkiem N

 

Ocena powinna być:

l        Kształtująca (diagnostyczna) – pozwalająca gromadzić konkretne informacje w celu diagnozowania silnych i słabych stron ucznia

l        Kryterialna – osiągnięcia uczniów są porównywalne do wcześniej ustalonych konkretnych kryteriów

l        Weryfikowalna – zapewniająca równość standardów nauczycielskich ocen

l        Odpowiadająca progresji – zakładająca, że każdy z następnych poziomów edukacji jest obiektywnie trudniejszy niż poprzedni, ocenienie w odniesieniu do ogólnokrajowych założeń programowych

Cele kontroli i oceny

l        Zwiększenie efektywności zajęć WF

l        Wzmożenie zainteresowania uczniów własną sprawnością, różnymi formami aktywności ruchowej

l        Zobiektywizowanie oceny wyników uczniów, które powinny wyrażać rzeczywiste ich osiągnięcia w realizowaniu programu WF

l        Umożliwienie badań i określenia stopnia rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej uczniów

l        Uzyskanie informacji o skuteczności stosowanych przez nauczyciela form i metod pracy w procesie dydaktyczno – wychowawczym

l        Wspomaganie wdrażania do samokontroli i samooceny

l        Porządkowanie czynności i działań (zachowań) uczniów

l        Wzmacnianie pozytywnej motywacji ucznia do aktywności ruchowej

Ocenianie kształtujące (wspierające)

l        opiera się na informacjach zebranych przed rozpoczęciem nauki albo podczas nauczania

l        Ma ono poinformować nauczyciela jakie są uprzednia wiedza i umiejętności uczniów, po to żeby ułatwić planowanie nauczania

l        Nie służy ono wartościowaniu ucznia, ale zdecydowaniu o takich sprawach jak: podział uczniów na grupy, plan jednostek tematycznych i lekcji, strategie nauczania

Ocenianie zbierające (sumujące)

l        Zmierza do wykorzystania informacji o uczniach lub kursie przedmiotu już po zakończeniu nauki

l        Ma ono na celu stwierdzić, w jakim stopniu osiągnięcia danego ucznia, grupy, nauczyciela odpowiadają założonym celom dydaktycznym

l        Służy więc ocenie osiągnięć

l        na tej podstawie nauczyciel ustala, jaki stopień wystawić i co powiedzieć uczniom i rodzicom

Funkcje oceny:

l        Dydaktyczna – informuje o stopniu realizacji celów programowych

l        Wychowawcza – motywuje do aktywności i samodoskonalenia

l        Społeczna – kształtuje relacje między uczniem a zespołem klasowym

 

Inny podział:

l        Diagnostyczna – umożliwia rozpoznanie efektów

l        Motywacyjna – zachęca ucznia do pracy i uczestnictwa w zajęciach

l        Selekcyjna – jest narzędziem selekcji i naboru do różnych grup

 

Inny podział:

l        Diagnostyczna – opisuj rozwój umiejętności ucznia i rozpoznaje jego braki

l        Klasyfikująca – ocenia poziom wiedzy, umiejętności i informuje o osiągnięciach ucznia

 

Wewnątrz szkolny i przedmiotowy system oceniania

Wewnątrzszkolny system oceniania

Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

l        Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie

l        Udzielenie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu tego rozwoju

l        Motywowanie uczniów do dalszych postępów w nauce

Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

l        Rozdział 2, paragraf 3, punkt 3

l        Szczegółowe warunki i sposoby oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia

l        W ramach przyjętego systemu każda szkoła powinna określić sposób formułowania ocen i przyjętą ich skalę.

l        Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie (okresowe podsumowanie osiągnięć ucznia). Uczniowie i rodzice powinni otrzymać pełną informację o postępach edukacyjnych i poziomie uzyskanej wiedzy i umiejętności. Oceny końcoworoczne wyrażane muszą być jednak stopniem wg skali od 6 do 1.

Przedmiotowy system oceniania

l        Powstaje na bazie wypracowanego przez szkołę wewnątrzszkolnego systemu oceniania

l        Musi zatem uwzględniać ogólne ustalenia w WSO – przyjęty system wartości, zasad, sposób formułowania i przyjętą skalę ocen oraz opis wymagań n a poszczególne oceny

l        Zawiera zatem kryteria, poziomy wymagań i odpowiadające im oceny

l        Należy również określić narzędzia pomiaru i oceniania (testy, sprawdziany, karty obserwacji klasy, ucznia, samooceny, itp.)

l        Budowaniu przedmiotowego systemu oceniania należy wyróżnić trzy zasadnicze etapy: diagnozę konstruowanie projektu i ewaluację

(str. 173-175 – Edukacja fizyczna w nowej szkole pod redakcją T. Maszczaka)!!!

„Karta sprawności i zdrowia” T. Frołowicz

l        Środek dydaktyczny i narzędzie samooceny

l        Zawiera 5 prób oceniających podstawowe (z punktu widzenia sprawności) związane ze zdrowiem właściwości człowieka:

wytrzymałość krążeniowo-oddechowa, siłę i wytrzymałość mięśniową oraz gibkość i postawę ciała

l        Ocenianie za pomocą znaczków – naklejek sprawia, że wyniki prób mogą być informacją o jego zdrowotno-sprawnościowych możliwościach

l        Żaden znaczek nie powinien być utożsamiany ze stopniem szkolnym!!!

Ocena dwuskładnikowa wg Pośpiecha

l        System funkcjonujący w szkołach brytyjskich

l        Kryteria mają charakter schodkowy

l        Pierwsze kryterium jest najłatwiejszym zadaniem do zaliczenia

l        Zaliczenie kolejnego wiąże się z zaliczeniem poprzedniego

l        Za każd kryterium uczeń otrzymuje 1 pkt

l        Ocenie podlegają wybrane z programu umiejętności

l        W dniu kiedy uczeń wykonuje zadanie N ocenia również postawę ucznia

l        Uczeń w ciągu roku szkolnego jest odrębnie oceniany za stosunek do obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć (w skali 1-6) i i wykonanie zadań ruchowych (w skali od A do F)

l        Uzyskanie oceny np. 3A oznacz, że uczeń stwarza „problemy wychowawcze” a jednocześnie dysponuje ponadprzeciętnymi możliwościami ruchowymi

 

Ocena końcowa = 2x ocena za wysiłek + ocena za wykonanie zadania/ 3

 

Propozycja E. Madejskiego (str 205 „Wybrane zagadnienia...”)

Propozycja U. Supińskiej i M. Kübler

Model oceny wspierającej

Przedmiot kontroli i oceny z wychowania fizycznego mieści się w następujących obszarach

l        poziom rozwoju fizycznego z oceną opisowa (dotyczy pomiarów antropometrycznych, postawy somatycznej uczniów)

l        poziom rozwoju motorycznego także z oceną opisową

l        umiejętności i wiadomości z notą wyrażoną stopniem w przyjętej skali ocen

l        postawa wobec wychowania fizycznego z opracowaniem szczegółowych kryteriów (plusów i minusów) odnoszących się do zaangażowania, kreatywności współpracy z nauczycielem itp..

Dekalog oceniania wg Bronikowskiego.

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin