KONSTRUOWANIE PROGRAMŕW INDYWIDUALNYCH!!!.doc

(70 KB) Pobierz
Temat: Królestwa życia

KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW INDYWIDUALNYCH.14

Podstawa prawna odnosząca się do obowiązku opracowywania indywidualnego programu edukacji ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.

 

      Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67,

poz. 329 z późn. zm.)

 

Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności:

 

4) dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej,

 

5)możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami

 

              5a) opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych,

             

Art. 22a. 1. Nauczyciel ma prawo wyboru programu wychowania przedszkolnego, programu nauczania.

 

    2. Nauczyciel ma prawo opracowania własnego programu wychowania przedszkolnego lub programu nauczania.

 

      Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (Dz.U. z 2004r. Nr 199, poz. 2046.)

 

§ 6.1. Nauczyciel jest obowiązany na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

 

§ 10.2.klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego i  zachowania ucznia.....

 

      Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym w szkołach podstawowych, gimnazjach i oddziałach przysposabiających do pracy

 

Wskazówki ogólne

 

1. Działalność edukacyjna szkoły (dydaktyczna, wychowawcza i rewalidacyjna) opiera się na indywidualnych programach edukacyjnych, ustalonych dla każdego ucznia na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu jego funkcjonowania i zawierających realne, szczegółowe cele, zadania i treści, mieszczące się w strefie najbliższego rozwoju ucznia, które pozostają w zbieżności z celami, zadaniami i treściami niniejszej podstawy programowej.

 

2. Indywidualne programy edukacyjne opracowuje zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem.

 

 

 

ZASADY KONSTRUOWANIA INDYWIDUALNEGO PROGRAMU EDUAKCYJNEGO

 

 

1.     NALEŻY PAMIĘTAĆ O PODSTAWOWYCH ZAŁOŻENIACH WAŻNYCH W PRACY Z UCZNIEM, TAKICH JAK:

 

     Budowanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego

 

     Doskonalenie sprawności ruchowych , czynności umysłowych i umiejętności społecznych

 

     Stosowanie pozytywnych wzmocnień i promowanie atmosfery sukcesu

 

     Stopniowanie trudności

 

     Wykorzystywanie materiału konkretnego, bliskiego dziecku, szczególnie na początku prezentacji nowego zadania

 

2.     WYBIERAJĄC METODY, FORMY PRACY I ŚRODKI DYDAKTYCZNE UWZGLĘDNIAMY ZASADY ORTODYDAKTYKI W SZCZEGÓLNOŚCI:

      Zasadę gruntownej znajomości dziecka i przychodzenia mu z racjonalną, specjalistyczną pomocą.

      Zasadę dostosowania poczynań pedagogicznych do możliwości i potrzeb uczniów oraz warunków środowiskowych:

o       Zasada indywidualizacji wymagań, metod, doboru środków dydaktycznych oraz organizacji i tempa pracy,

o       Zasada przystępności treści nauczania,

o       Zasada stopniowania trudności.

      Zasada aktywnego i świadomego udziału dziecka w procesie nauczania- uczenia się.

      Zasada wszechstronnej poglądowości i przykładu.

      Zasady trwałości osiągnięć, umiejętności korzystania z nich i dalszego ich doskonalenia:

o        Zasada systematyczności (planowy i logiczny układ materiału nauczania),

o        Zasada trwałości wiedzy (stałe utrwalanie nabytych wiadomości i umiejętności),

o        Zasada wiązania teorii z praktyką (zastosowanie w życiu codziennym).

3.     UWZGLĘDNIAMY SPECYFIKĘ KSZTAŁCENIA DZIECI I MŁODZIEŻY Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM POLEGAJĄCĄ NA:

 

      całościowym, zintegrowanym wychowaniu i nauczaniu

      wielozmysłowym poznaniu

      uwzględnianiu, podczas ustalania kierunków pracy z uczniem, prawa do rozwoju we własnym tempie

      kryterium doboru treści jest ich przydatność dla ucznia

 

4.     OPRACOWYWANY PROGRAM MUSI UWZGLĘDNIAĆ CELE, ZADANIA I TREŚCI PODSTAWY PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM.

 

 

Propozycja struktury indywidualnego programu edukacji ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym:

 

1.     Wstęp - krótka charakterystyka programu i koncepcji w nim zawartych. Odwołanie się do specyfiki pracy z dzieckiem z upośledzeniem umysłowym.

 

2.     Charakterystyka dziecka z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym:

 

      Ogólne informacje dotyczące funkcjonowania umysłowego, emocjonalnego, ruchowego , społecznego. 

      Informacje wynikające z diagnozy możliwości i potrzeb dziecka,  dla którego opracowywany jest indywidualny program

 

3.     Źródła informacji o dziecku i metody oraz narzędzia wykorzystywane w celu dogłębnego i rzetelnego poznania dziecka.

 

4.     Główne założenia programu odwołujące się do zasad ortodydaktyki oraz podstawy programowej.

 

5.     Opis organizacji pracy z uczniem w ramach np. zespołu integracyjnego ustalony wspólnie z nauczycielami prowadzącymi zajęcia.

 

6.     Charakterystyka opieki specjalistycznej nad dzieckiem – kto uczestniczy w sprawowaniu tej opieki i w jakim zakresie (nauczyciel wychowawca, nauczyciel wspomagający, logopeda, psycholog ..)

 

7.        Realne, uwzględniające indywidualne potrzeby i możliwości ucznia, szczegółowe cele edukacyjne zbieżne z celami podstawy programowej.

 

8.     Zadania, które chcemy realizować pracując z dzieckiem sprzyjające jego rozwojowi i odpowiadające potrzebom ucznia.

 

9.     Treści zbieżne z podstawą programową. Można wyodrębnić pewne obszary edukacyjne zgodnie z zajęciami odbywającymi się dla zespołu klasowego, w którego skład wchodzi dziecko. Należy jednak pamiętać o ścisłej korelacji treści nauczania i wychowania (zgodnie z założeniami podstawy programowej).

  

10. Zintegrowane oddziaływania rewalidacyjne wspierające rozwój ucznia podczas zajęć opisane w formie planu uwzględniającego zaburzone funkcje i ćwiczenia usprawniające je wprowadzane podczas zajęć lekcyjnych.

 

11. Procedury osiągania założonych celów obejmujące metody i formy pracy z uczniem.

 

12. Ocena ucznia. W opisie należy uwzględnić następujące założenia:

 

      Ocena dziecka z upośledzeniem jest procesem gromadzenia wszelkich informacji o nim i ma służyć przede wszystkim nauczycielowi

 

      Ocena ma umożliwiać prawidłowe projektowanie działań edukacyjno - terapeutycznych, zgodne z tempem pracy dziecka i jego możliwościami

 

      Celem oceny jest dokładne monitorowanie poziomu rozwoju dziecka

 

      Ocena ma pełnić funkcję motywacyjną

 

      Ocena ma stanowić źródło informacji dla rodziców o postępach ucznia i jego trudnościach

 

      Ocena bieżąca, śródroczna, roczna i końcowa jest oceną opisową.

 

      Oceniamy wkład pracy dziecka i poczynione postępy a nie jego wiedzę. Bierzemy pod również uwagę: zainteresowanie i zaangażowanie oraz stopień samodzielności podczas wykonywania zadań 

 

      Nie wartościujemy negatywnie braku postępów

 

1.     Ewaluacja programu: cele ewaluacji i narzędzia

 

2.     Zakończenie i bibliografia.

 

 

Częścią składową programu będą wymagania edukacyjne czyli przewidywane osiągnięcia ucznia ustalone we współpracy z nauczycielami organizującymi proces edukacyjny.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin