Klasa: II gimnazjum
Miejsce ćwiczeń: boisko do piłki nożnej
Liczba ćwiczących: 30
Płeć: chłopcy
Przybory: 24 pachołki
30 koszulek w dwóch różnych kolorach
30 piłek do piłki nożnej
1 siatka do piłki nożnej
Temat lekcji: Nauka działań taktycznych w ataku dwóch na dwóch i doskonalenie podań z pierwszej piłki.
Zadania szczegółowe lekcji:
Ø Postawy: Uczeń będzie współdziałał w dwójkach i w grupie.
Ø Wiadomości: Uczeń będzie wiedział jak rozwiązać sytuacje dwóch na dwóch, aby zdobyć bramkę dla swojej drużyny.
Ø Umiejętności: Uczeń będzie umiał grać z kolegami z drużyny z pierwszej piłki i zachować się w działaniach taktycznych dwóch na dwóch.
Ø Psychomotoryka: Uczeń rozwija swoją szybkość i zwinność, a także doskonali swoją koordynacje wzrokowo – ruchową.
Wykorzystane metody:
Ø reproduktywna - naśladowcza ścisła
- zadaniowa ścisła
Ø proaktywna - zabawa klasyczna
- bezpośredniej celowości ruchu
Formy organizacyjne: frontalna, w parach.
Formy intensyfikujące: współzawodnictwo, grupowa.
Treść
Dozowanie
Uwagi org.- metod.
Część wstępna – 20 min.
1.Ćwiczenia porządkowo – wychowawcze.
Zbiórka, przywitanie, sprawdzenie listy obecności i gotowości do zajęć. Zapoznanie z zadaniami lekcji.
2 min.
q Ustawienie w dwuszeregu.
q Przypomnieć o zdjęciu zegarków i zasznurowaniu butów.
2.Zabawa o charakterze ożywiającym.
„Wybijanie piłki” – wszyscy w polu z piłkami, jeden z ćwiczących bez piłki, a jego zadaniem jest wybicie piłki zawodnikowi w polu, który jest w jej posiadaniu. Po wybiciu wybijający biegnie po piłkę, a ćwiczący któremu ją wybił obiega pachołek, który jest na zewnątrz pola w odległości 3 m., a po powrocie stara się wybić piłkę ćwiczącym partnerom.
3 min.
q Teren zabawy to dwa prostokąty oznaczone pachołkami o wymiarach 10 na 10 metrów.
q Uczniów wybijających piłkę może być więcej, aby zabawa była dynamiczniejsza.
3. Rozgrzewka (ćwiczenia kształtujące)
„Tor przeszkód” –uczniowie ustawieni w dwóch rzędach obok siebie. Naprzeciwko stoją dwie osoby w odległości 10 m., ćwiczący stojący w rzędzie podają piłkę wewnętrzną lub zewnętrzną częścią stopy, osoba przyjmująca z pierwszej piłki odgrywa piłkę w stronę, gdzie rozpoczyna się slalom. Uczniowie podbiegają do piłki i pokonują slalom, po którym wykonują wymienione poniżej ćwiczenia od pachołka do pachołka:
- skip c
- skip a
- bieg krokiem odstawno – dostawnym
- bieg krokiem skrzyżnym
- na końcu przy ostatnim pachołku w podporze leżąc przodem z RR na piłce wykonują 10 ugięć i wyprostów RR.
Po oststnim ćwiczeniu wracają na koniec rzędu, a gdy przyjdzie ich kolej to wykonują ponownie ćwiczenie zgodnie z podaną wcześniej kolejnością.
8 min.
q Pilnować uczniów, aby wykonywali ćwiczenie sumiennie.
q PW. przysiad wykroczno – zakroczny na LN i PN ( pogłębianie ).
q PW. przysiad rozkroczny na LN i PN ( pogłębianie ).
q PW. rozkrok; skłon tułowia w przód z dotknięciem dłońmi do stóp i przytrzymanie.
q PW. pozycja zasadnicza, dłonie zaplecione palcami, a RR zgięte pod kątem prostym w stawach łokciowych; krążenia głowy w obie strony i krążenia nadgarstków.
2 x
15 s.
q Tułów powinien być prosty i ustawiony prostopadle do podłoża, biodra opuścić jak najniżej.
q Stopa nogi, na której jest przysiad, powinna opierać się na całej powierzchni.
q Zwrócić uwagę, aby NN w stawach kolanowych były proste.
q Zwrócić uwagę, aby krążenia były obszerne.
q Na zakończenie nowy okrzyk.
„Wyścigi” – uczniowie ustawieni w dwa rzędy w odległości 3 m. od siebie. Przed nimi w odległości 5 m. są ustawione dwa slalomy równoległe w odległości od siebie również 3 m. Za slalomem złożonym z 5 pachołków jest ustawiony jeszcze jeden pachołek dla obu slalomów. Jest to wyścig w parach. Zadaniem uczniów jest:
Na linii startu wykonują oni specjalne zadanie wyznaczone przez prowadzącego. Na sygnał startują , biegną slalomem, obiegają końcowy pachołek, wracają z powrotem również biegnąc slalomem i kończą wyścig przebiegając linię mety. Wygrywa oczywiście pierwszy.
7 min.
q Jeśli uczniów będzie dużo można ustawić trzy lub cztery tory obok siebie i puszczać wyścigi równolegle w trójkach lub czwórkach.
Część główna – 25 min.
1. Zabawa przygotowująca nauczanie techniki gry.
„Dziadek” – uczniów podzielić po pięciu i ustawić ich wewnątrz kwadratów o bokach 5 m. oznaczonych pachołkami. Czterech uczniów podaje sobie piłkę wewnątrz wyznaczonego terenu, a jeden biega i próbuje odebrać im piłkę w przepisowy sposób. Jeśli podającym uda się podać 10 razy pod rząd to wybijający robi 10 wyskoków kucznych, a jeśli się wybijającemu uda przejąć piłkę lub wyjdzie ona poza wyznaczony teren to wybijający piłkę zmienia się z tym, który popełnił błąd.
10 min.
q Podający do siebie muszą grać z pierwszej piłki. Wybijający musi tylko dotknąć piłki.
q Koło każdego kwadratu powinny leżeć przynajmniej jeszcze ze dwie piłki, aby zwiększyć intensywność zabawy.
2. Ćwiczenia techniczne.
...
blusik21