Trening umyslu dla bystrzakow.pdf
(
752 KB
)
Pobierz
Tytuł oruginalny: Training Your Brain For Dummies®
Tłumaczenie: Leszek Sielicki
ISBN: 978-83-246-6497-9
Oryginalne angielskie wydanie © 2011 by John Wiley & Sons, Ltd, Chichester, West Sussex, England
Wszelkie prawa, włączając prawo do reprodukcji całości lub części w jakiejkolwiek formie,
zarezerwowane. Tłumaczenie opublikowane na mocy porozumienia z Wiley Publishing, Inc.
Wiley, the Wiley Publishing logo, For Dummies, the Dummies Man logo, A Reference for the Rest of Us!,
The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, i związana z tym szata
graficzna są markami handlowymi John Wiley and Sons, Inc. i/lub firm stowarzyszonych w Stanach
Zjednoczonych i/lub innych krajach. Wykorzystywane na podstawie licencji.
Translation copyright © 2013 by Helion S.A.
Polish language edition published by Wydawnictwo Helion.
Copyright © 2013.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie
ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://dlabystrzakow.pl/user/opinie/treuby
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: dlabystrzakow@dlabystrzakow.pl
WWW: http://dlabystrzakow.pl
Printed in Poland.
•
Kup książkę
•
Poleć książkę
•
Oceń książkę
•
Księgarnia internetowa
•
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treci
O autorach ....................................................................................................................11
Wstp ............................................................................................................................13
O ksice .........................................................................................................................................13
Konwencje zastosowane w ksice ......................................................................................................13
Czego nie czyta? ..............................................................................................................................14
Naiwne zaoenia ..............................................................................................................................14
Jak podzielona jest ksika? ...............................................................................................................14
Cz I. Podstawy treningu mózgu .................................................................................................14
Cz II. Pamita, pamita… Utrzymywanie pamici w formie .....................................................14
Cz III. Wspieranie rozwoju szczliwego, zdrowego umysu .........................................................15
Cz IV. W zdrowym ciele zdrowy duch — dieta i styl ycia przyjazne dla mózgu ...........................15
Cz V. No to gramy! Trening mózgu we wasnym domu ..............................................................15
Cz VI. Dekalogi .......................................................................................................................15
Ikony uyte w ksice ........................................................................................................................16
Co dalej? ..........................................................................................................................................16
Cz I: Podstawy treningu mózgu ........................... 17
Rozdzia 1: Wprowadzenie do treningu mózgu .............................................................19
Tak, moesz trenowa swój mózg! ......................................................................................................19
Poznajemy mózg ...............................................................................................................................20
Pami dugo- i krótkotrwaa ..............................................................................................................20
Duga historia ...............................................................................................................................20
Krótka historia .............................................................................................................................21
Dbanie o zdrowie mózgu ...................................................................................................................21
Aktywno przez cae ycie ................................................................................................................22
Rozdzia 2: Poznajemy swój mózg ................................................................................25
Odkrywamy, jak dziaa mózg .............................................................................................................25
Cztery czci mózgu ......................................................................................................................25
Utrzymywanie mózgu w stanie gotowoci i aktywnoci .....................................................................28
Przygldamy si mózgowi z dwóch stron .............................................................................................31
Witamy si z lew pókul .............................................................................................................31
Poznajemy praw pókul ..............................................................................................................32
6
Trening umysu dla bystrzaków
Oddzielanie faktów od fikcji ...............................................................................................................32
Czy naprawd wykorzystujemy tylko 10% mózgu? ..........................................................................33
Czy nasz mózg si kurczy, kiedy si starzejemy? ..............................................................................34
Czy mona zmieni swój mózg? .....................................................................................................35
Rozdzia 3: Trening mózgu dostosowany do Twoich potrzeb ....................................... 37
Trenowanie mózgu dziecka ................................................................................................................37
Zapewnienie mózgowi stymulujcego rodowiska ............................................................................37
„Ulica Sezamkowa” kontra „Poczytaj mi, mamo” ..........................................................................40
Maksymalne wykorzystanie najwczeniejszych lat ycia ....................................................................40
Trening mózgu dla osób dorosych .....................................................................................................42
Obalanie mitów zwizanych z treningiem mózgu .............................................................................42
Wykorzystywanie tego, co jest dla mózgu skuteczne .........................................................................43
Cz II: Pamita, pamita…
Utrzymywanie pamici w formie ..............................45
Rozdzia 4: Doskonalenie pamici dugotrwaej .......................................................... 47
Pamitanie o przeszoci — pami autobiograficzna ...........................................................................47
Poznajemy doniose znaczenie wspomnie z dziecistwa .................................................................48
Ujarzmianie mocy szczliwych wspomnie ....................................................................................48
Wykorzystywanie wiedzy potocznej — pami semantyczna .................................................................50
Odrónianie wiey Eiffla od Krzywej Wiey w Pizie ......................................................................51
Tworzenie trwaych skojarze ........................................................................................................53
Trwae umiejtnoci — pami proceduralna ......................................................................................55
Trening czyni mistrza ...................................................................................................................55
Trening we nie ............................................................................................................................56
Rozdzia 5: Doskonalenie pamici krótkotrwaej ........................................................ 59
Mówimy jzykiem mózgu — pami werbalna ....................................................................................59
Elokwencja suy mózgowi ............................................................................................................60
Mówimy szybko, eby wicej zapamita ........................................................................................61
Poznajemy punkt widzenia mózgu — pami wizualna .......................................................................62
Ujarzmianie mocy wizualizacji .......................................................................................................64
Pami fotograficzna .....................................................................................................................65
Poruszamy si w tempie odpowiednim dla mózgu — pami przestrzenna ............................................66
Wykorzystujemy ptasi perspektyw ...............................................................................................66
Poruszanie si w przestrzeni ..........................................................................................................68
Rozdzia 6: Doskonalenie umiejtnoci jzykowych ................................................... 71
Zapobieganie utracie sów .................................................................................................................71
Zwalczamy zjawisko „mam to na kocu jzyka” .................................................................................71
Uywamy rónorodnych sów ........................................................................................................72
Zapamitywanie listy zakupów i innych wanych spraw .......................................................................74
Powtarza, powtarza, powtarza ..................................................................................................74
Rymowanie wspomaga pami ......................................................................................................74
Spis treci
7
Pomiar poziomu umiejtnoci jzykowych z wykorzystaniem testów inteligencji werbalnej .......................75
Przygldamy si testom inteligencji werbalnej .................................................................................76
Mierzymy iloraz inteligencji werbalnej mózgu .................................................................................76
Rozdzia 7: Rozpoznawanie twarzy i zapamitywanie kierunków .................................79
Czym s umiejtnoci zwizane z pamici wizualno-przestrzenn? ......................................................79
Zwalczanie zjawiska „wygldasz znajomo, ale nie mog sobie ciebie przypomnie” ....................................80
Rozumowanie i logika — klucz do treningu umiejtnoci wizualno-przestrzennych ............................81
wicz „minie” mózgu .....................................................................................................................84
Przygldamy si testom ilorazu inteligencji wizualno-przestrzennej ...........................................................85
Testujemy, testujemy .....................................................................................................................85
Mierzymy iloraz wizualno-przestrzennej inteligencji mózgu ..............................................................87
Punktacja testu .............................................................................................................................87
Cz III: Wspieranie rozwoju szczliwego,
zdrowego umysu ................................................... 89
Rozdzia 8: Zwikszanie poziomu kreatywnoci ...........................................................91
Stymulowanie aktywnoci mózgu dziki kreatywnym przedsiwziciom .................................................91
Wystukiwanie rytmu ..........................................................................................................................93
Muzyka a rozwój mowy .................................................................................................................94
wiczenia muzyczne wspomagaj mózg ..........................................................................................95
Rysowa moe nie tylko Picasso .........................................................................................................98
Bazgrzemy, aby utrzyma koncentracj ...........................................................................................98
Rysujemy, aby uwolni kreatywno ...............................................................................................98
Porównanie mózgów osób kreatywnych i takich, które kreatywne nie s .................................................99
Rozdzia 9: Ksztatowanie pozytywnego sposobu mylenia .......................................101
Umiech na twarzy sposobem na zdrowszy mózg ...............................................................................101
Kiedy codzienno sprawia, e odczuwamy stres ...........................................................................102
Pozytywne mylenie ....................................................................................................................103
Zmiana perspektywy .......................................................................................................................103
Oce stan zdrowia swojego mózgu ...............................................................................................106
Dlaczego „szklanka w poowie pusta” nie ma znaczenia dla zdrowia psychicznego ..........................107
Jak radzi sobie ze stresem i lkiem? .................................................................................................107
Dlaczego stres zabija komórki mózgowe? ......................................................................................108
Przejmujemy kontrol, aby zwalczy stres .....................................................................................109
Rozdzia 10: Korzystanie z dobrodziejstw ciszy i spokoju ..........................................111
Wykorzystywanie potgi ciszy ..........................................................................................................111
Znajdowanie sensu w haasie .......................................................................................................111
Znajdujemy spokój poród chaosu ...............................................................................................112
Znajdowanie czasu na wyciszenie si ...........................................................................................113
Medytacja ratunkiem w codziennej krztaninie ..................................................................................114
Co dzieje si w mózgu podczas medytacji? ...................................................................................115
Wspomaganie pamici wizualnej medytacj ..................................................................................115
Zmie swój mózg dziki modlitwie ...................................................................................................116
Plik z chomika:
plikomaniak2000
Inne pliki z tego folderu:
Rzym i Watykan Miasto cesarzy i papiezy.pdf
(2072 KB)
Sardynia Wyspa tajemnic Przewodnik rekreacyjny Wydanie 1.pdf
(3560 KB)
Rzym Udany weekend Wydanie 4.pdf
(2909 KB)
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej Lekcje ze Scottem Kelbym.pdf
(3472 KB)
Schudnij metoda malych krokow Wolno bezpiecznie i na stale Zdrowe nawyki krok po kroku.pdf
(398 KB)
Inne foldery tego chomika:
Bezdroża
Dla bystrzaków
e
editio
Escape
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin