Trening umyslu dla bystrzakow.pdf

(752 KB) Pobierz
1092588062.001.png
Tytuł oruginalny: Training Your Brain For Dummies®
Tłumaczenie: Leszek Sielicki
ISBN: 978-83-246-6497-9
Oryginalne angielskie wydanie © 2011 by John Wiley & Sons, Ltd, Chichester, West Sussex, England
Wszelkie prawa, włączając prawo do reprodukcji całości lub części w jakiejkolwiek formie,
zarezerwowane. Tłumaczenie opublikowane na mocy porozumienia z Wiley Publishing, Inc.
Wiley, the Wiley Publishing logo, For Dummies, the Dummies Man logo, A Reference for the Rest of Us!,
The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, i związana z tym szata
graficzna są markami handlowymi John Wiley and Sons, Inc. i/lub firm stowarzyszonych w Stanach
Zjednoczonych i/lub innych krajach. Wykorzystywane na podstawie licencji.
Translation copyright © 2013 by Helion S.A.
Polish language edition published by Wydawnictwo Helion.
Copyright © 2013.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie
ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://dlabystrzakow.pl/user/opinie/treuby
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: dlabystrzakow@dlabystrzakow.pl
WWW: http://dlabystrzakow.pl
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
1092588062.002.png
Spis treci
O autorach ....................................................................................................................11
Wstp ............................................................................................................................13
O ksice .........................................................................................................................................13
Konwencje zastosowane w ksice ......................................................................................................13
Czego nie czyta? ..............................................................................................................................14
Naiwne zaoenia ..............................................................................................................................14
Jak podzielona jest ksika? ...............................................................................................................14
Cz I. Podstawy treningu mózgu .................................................................................................14
Cz II. Pamita, pamita… Utrzymywanie pamici w formie .....................................................14
Cz III. Wspieranie rozwoju szczliwego, zdrowego umysu .........................................................15
Cz IV. W zdrowym ciele zdrowy duch — dieta i styl ycia przyjazne dla mózgu ...........................15
Cz V. No to gramy! Trening mózgu we wasnym domu ..............................................................15
Cz VI. Dekalogi .......................................................................................................................15
Ikony uyte w ksice ........................................................................................................................16
Co dalej? ..........................................................................................................................................16
Cz I: Podstawy treningu mózgu ........................... 17
Rozdzia 1: Wprowadzenie do treningu mózgu .............................................................19
Tak, moesz trenowa swój mózg! ......................................................................................................19
Poznajemy mózg ...............................................................................................................................20
Pami dugo- i krótkotrwaa ..............................................................................................................20
Duga historia ...............................................................................................................................20
Krótka historia .............................................................................................................................21
Dbanie o zdrowie mózgu ...................................................................................................................21
Aktywno przez cae ycie ................................................................................................................22
Rozdzia 2: Poznajemy swój mózg ................................................................................25
Odkrywamy, jak dziaa mózg .............................................................................................................25
Cztery czci mózgu ......................................................................................................................25
Utrzymywanie mózgu w stanie gotowoci i aktywnoci .....................................................................28
Przygldamy si mózgowi z dwóch stron .............................................................................................31
Witamy si z lew pókul .............................................................................................................31
Poznajemy praw pókul ..............................................................................................................32
1092588062.003.png
6 Trening umysu dla bystrzaków
Oddzielanie faktów od fikcji ...............................................................................................................32
Czy naprawd wykorzystujemy tylko 10% mózgu? ..........................................................................33
Czy nasz mózg si kurczy, kiedy si starzejemy? ..............................................................................34
Czy mona zmieni swój mózg? .....................................................................................................35
Rozdzia 3: Trening mózgu dostosowany do Twoich potrzeb ....................................... 37
Trenowanie mózgu dziecka ................................................................................................................37
Zapewnienie mózgowi stymulujcego rodowiska ............................................................................37
„Ulica Sezamkowa” kontra „Poczytaj mi, mamo” ..........................................................................40
Maksymalne wykorzystanie najwczeniejszych lat ycia ....................................................................40
Trening mózgu dla osób dorosych .....................................................................................................42
Obalanie mitów zwizanych z treningiem mózgu .............................................................................42
Wykorzystywanie tego, co jest dla mózgu skuteczne .........................................................................43
Cz II: Pamita, pamita…
Utrzymywanie pamici w formie ..............................45
Rozdzia 4: Doskonalenie pamici dugotrwaej .......................................................... 47
Pamitanie o przeszoci — pami autobiograficzna ...........................................................................47
Poznajemy doniose znaczenie wspomnie z dziecistwa .................................................................48
Ujarzmianie mocy szczliwych wspomnie ....................................................................................48
Wykorzystywanie wiedzy potocznej — pami semantyczna .................................................................50
Odrónianie wiey Eiffla od Krzywej Wiey w Pizie ......................................................................51
Tworzenie trwaych skojarze ........................................................................................................53
Trwae umiejtnoci — pami proceduralna ......................................................................................55
Trening czyni mistrza ...................................................................................................................55
Trening we nie ............................................................................................................................56
Rozdzia 5: Doskonalenie pamici krótkotrwaej ........................................................ 59
Mówimy jzykiem mózgu — pami werbalna ....................................................................................59
Elokwencja suy mózgowi ............................................................................................................60
Mówimy szybko, eby wicej zapamita ........................................................................................61
Poznajemy punkt widzenia mózgu — pami wizualna .......................................................................62
Ujarzmianie mocy wizualizacji .......................................................................................................64
Pami fotograficzna .....................................................................................................................65
Poruszamy si w tempie odpowiednim dla mózgu — pami przestrzenna ............................................66
Wykorzystujemy ptasi perspektyw ...............................................................................................66
Poruszanie si w przestrzeni ..........................................................................................................68
Rozdzia 6: Doskonalenie umiejtnoci jzykowych ................................................... 71
Zapobieganie utracie sów .................................................................................................................71
Zwalczamy zjawisko „mam to na kocu jzyka” .................................................................................71
Uywamy rónorodnych sów ........................................................................................................72
Zapamitywanie listy zakupów i innych wanych spraw .......................................................................74
Powtarza, powtarza, powtarza ..................................................................................................74
Rymowanie wspomaga pami ......................................................................................................74
Spis treci 7
Pomiar poziomu umiejtnoci jzykowych z wykorzystaniem testów inteligencji werbalnej .......................75
Przygldamy si testom inteligencji werbalnej .................................................................................76
Mierzymy iloraz inteligencji werbalnej mózgu .................................................................................76
Rozdzia 7: Rozpoznawanie twarzy i zapamitywanie kierunków .................................79
Czym s umiejtnoci zwizane z pamici wizualno-przestrzenn? ......................................................79
Zwalczanie zjawiska „wygldasz znajomo, ale nie mog sobie ciebie przypomnie” ....................................80
Rozumowanie i logika — klucz do treningu umiejtnoci wizualno-przestrzennych ............................81
wicz „minie” mózgu .....................................................................................................................84
Przygldamy si testom ilorazu inteligencji wizualno-przestrzennej ...........................................................85
Testujemy, testujemy .....................................................................................................................85
Mierzymy iloraz wizualno-przestrzennej inteligencji mózgu ..............................................................87
Punktacja testu .............................................................................................................................87
Cz III: Wspieranie rozwoju szczliwego,
zdrowego umysu ................................................... 89
Rozdzia 8: Zwikszanie poziomu kreatywnoci ...........................................................91
Stymulowanie aktywnoci mózgu dziki kreatywnym przedsiwziciom .................................................91
Wystukiwanie rytmu ..........................................................................................................................93
Muzyka a rozwój mowy .................................................................................................................94
wiczenia muzyczne wspomagaj mózg ..........................................................................................95
Rysowa moe nie tylko Picasso .........................................................................................................98
Bazgrzemy, aby utrzyma koncentracj ...........................................................................................98
Rysujemy, aby uwolni kreatywno ...............................................................................................98
Porównanie mózgów osób kreatywnych i takich, które kreatywne nie s .................................................99
Rozdzia 9: Ksztatowanie pozytywnego sposobu mylenia .......................................101
Umiech na twarzy sposobem na zdrowszy mózg ...............................................................................101
Kiedy codzienno sprawia, e odczuwamy stres ...........................................................................102
Pozytywne mylenie ....................................................................................................................103
Zmiana perspektywy .......................................................................................................................103
Oce stan zdrowia swojego mózgu ...............................................................................................106
Dlaczego „szklanka w poowie pusta” nie ma znaczenia dla zdrowia psychicznego ..........................107
Jak radzi sobie ze stresem i lkiem? .................................................................................................107
Dlaczego stres zabija komórki mózgowe? ......................................................................................108
Przejmujemy kontrol, aby zwalczy stres .....................................................................................109
Rozdzia 10: Korzystanie z dobrodziejstw ciszy i spokoju ..........................................111
Wykorzystywanie potgi ciszy ..........................................................................................................111
Znajdowanie sensu w haasie .......................................................................................................111
Znajdujemy spokój poród chaosu ...............................................................................................112
Znajdowanie czasu na wyciszenie si ...........................................................................................113
Medytacja ratunkiem w codziennej krztaninie ..................................................................................114
Co dzieje si w mózgu podczas medytacji? ...................................................................................115
Wspomaganie pamici wizualnej medytacj ..................................................................................115
Zmie swój mózg dziki modlitwie ...................................................................................................116
Zgłoś jeśli naruszono regulamin