{1}{1}25.000 {29}{80}Teraz zajmiemy się tym.|Mamy tu ujęcie bohatera. {83}{168}-Jako że wszyscy już wrócili...|-Możemy to zrobić. {184}{266}PREPRODUKCJA {290}{386}Kiedy broń strzela, kula odbija się|rykoszetem i trafia tutaj. {390}{414}PREWlZUALlZACJA|MAJ 2007 {418}{467}Przechodzi tędy, uderza w metal,|lecš iskry. {470}{531}Przelatuje jej między nogami,|uderza w metal krzeszšc iskry, {534}{607}po czym wszyscy schylajš się,|dzięki czemu zyskuje on na czasie. {610}{696}Zostalimy zaangażowani do|lndiany Jonesa jako jedni z pierwszych. {699}{746}Steven usiadł z nami i powiedział: {749}{782}DANlEL D. GREGOlRE|KlEROWNlK PREWlZUALlZACJl {785}{877}''Mamy okolicę Strefy 51 , chcę|żeby było to w Południowej Nevadzie, {881}{966}''mamy przydrożny bar i takie postaci. {969}{1071}''Mamy Mutta, Maca, Oxleya|oraz oczywicie lndy i Marion, {1074}{1138}''ci faceci sš li, a ci dobrzy''. {1142}{1259}Co zabawne, mimo iż wiedzielimy|co jest grane, {1262}{1307}nigdy nie miałem dostępu|do scenariusza, {1310}{1378}czy jakiego ogólnego planu.|Pojawił się on dopiero póniej. {1381}{1506}Wszystko rozwijało się przed naszymi|oczami. Był w tym jaki mistycyzm. {1509}{1576}Musimy zobaczyć jak się rozwija.|On wypada poza kadr. {1579}{1614}Musimy zobaczyć jak się rozwija. {1617}{1699}Steven niemal od samego poczštku|wiedział o co mu chodzi {1703}{1749}i dzielił się tym. {1752}{1778}Szybkie spojrzenie. {1782}{1833}Dobrze. Powiem ci,|co jeszcze bym zrobił. {1837}{1936}Poszedłbym za nimi.|Zamiast trzymać się tego, {1939}{1980}podšżyłbym za nimi,|ponieważ oni biegnš. {1983}{2023}-Dobrze.|-Biegnš więc złap ich {2026}{2103}w jednym z tych przejć|i zmieć ich w kadrze. {2106}{2142}Steven tworzył dla nas rysunki, {2145}{2206}które sš bardzo szczštkowe. {2210}{2266}Jednak o dziwo spełniały one|swojš funkcję. {2269}{2338}Siadał i przez minutę szkicował ujęcie, {2341}{2411}rysował wokół ramkę|tworzšc kadrowanie, {2414}{2487}po czym rozrysowywał kolejne pozycje|A, B i C. {2490}{2584}Siadalimy przed programem Maya|i tworzylimy realistyczny model 3D. {2587}{2631}Ustawienie obiektywu i kadrowanie|było dobre, {2634}{2675}synchronizacja też, wszystko grało. {2678}{2732}-Wchodzimy tu, kiedy jš łapie.|-W porzšdku. {2735}{2784}Wtedy zaczyna się dialog|''Jak za starych czasów''. {2792}{2849}Patrzy na niš i umiecha się mówišc:|''Jak za starych czasów''. {2852}{2977}Następnie przekształcamy to|w trójwymiarowe ujęcie, {2981}{3058}które jest niezwykłe, ale krótko mówišc|tak wyglšda cały ten proces. {3065}{3107}Wiesz czego tutaj brakuje? {3110}{3162}Nie mamy rozkładu tego,|jak do tego doszło. {3165}{3271}Lepiej żeby wstał i przygotował się|do wymierzenia swojego skoku. {3274}{3352}Steven jest niewštpliwie centralnš|postaciš całej produkcji. {3355}{3469}Oprócz tego, że nasza praca|jest dla niego ważna, {3472}{3574}ponieważ urzeczywistniamy jego|pomysły, zostaje ona przedestylowana {3577}{3621}wędrujšc przez wiele departamentów, {3624}{3671}aby w końcu trafić do niego. {3674}{3723}Stanowi on fundament i bazę {3726}{3796}od której wszystko bierze|swój poczštek. {3816}{3875}Powiedziałem mojemu operatorowi|Januszowi Kamińskiemu: {3879}{3903}STEVEN SPlELBERG|REŻYSER {3906}{4056}''Nie róbmy z lndiany Jonesa|techno-thrillera z XXl wieku. {4059}{4118}''lndiana Jones|musi pozostać tradycyjny, {4121}{4198}''co uzyskamy pozostajšc|przy jasnym stylu, {4201}{4293}''na którym Douglas Slocombe zbudował|pierwsze trzy częci przygód''. {4296}{4331}Dlatego włanie go wybralimy. {4344}{4374}Usiedlimy w sali projekcyjnej,|tutaj w Amblin, {4378}{4404}JANUSZ KAMlŃSKl|KlEROWNlK ZDJĘĆ {4407}{4447}i obejrzelimy poprzednie trzy częci. {4450}{4534}Niesamowicie było zobaczyć|nie tylko to, jak toczy się ta historia, {4538}{4647}ale również jak bardzo rozwinęła się|technika i jak dochodziły elementy, {4650}{4706}które nie wpłynęły jednak|na spójnoć filmów, {4709}{4772}pozostawiajšc ich stronę wizualnš {4775}{4858}pełnš przepychu. Jest ona ciepła.|wietlista. {4861}{4934}To film przygodowy.|Czasem pełen napięcia i mroku, {4937}{5000}nigdy nazbyt ciemny,|ale też niezbyt jasny. {5003}{5107}Ma bardzo efektowne|hollywoodzkie zdjęcia. {5242}{5345}Nie miałem na sobie kostiumu|lndiany Jonesa przez 1 8 lat. {5348}{5453}Na poczštku procesu produkcyjnego,|kostium ten wysłano do mojego domu {5485}{5572}żebym go przymierzył i sprawdził,|gdzie należy go przerobić. {5575}{5660}Kiedy go założyłem okazało się,|że leży jak ulał. {5664}{5750}Czułem, że jest naprawdę wygodny,|a ja jestem gotowy do akcji. {5754}{5807}Zważywszy ikoniczny wyglšd|lndiany Jonesa, {5810}{5840}BERNlE POLLACK|PROJEKTANT KOSTlUMU H. FORDA {5843}{5885}nie można wprowadzać poprawek. {5888}{5990}Jeli cofniemy się|do poprzednich częci, {5993}{6081}widać jednak pewne delikatne różnice|w jego wyglšdzie. {6096}{6176}Znajdowałem się pod sporš presjš. {6179}{6325}Stała przede mnš próba|skopiowania ikony, {6328}{6397}musiałem właciwie do tego podejć. {6400}{6471}Po wielu perturbacjach,|w końcu trafiłem do gocia {6474}{6612}z Mississippi imieniem Steven Delk,|który zrobił doskonały kapelusz. {6615}{6712}Naprawdę wspaniały kapelusz,|ciężki i w ogóle. {6715}{6803}Zapytałem go wtedy:|''Dasz radę zrobić ich 30 dla mnie?'' {6834}{6915}''Spróbuję''. {6921}{7051}Dostałem kilka kapeluszy, po czym|zrobilimy próbę w nowym ubraniu. {7054}{7167}Kiedy Steven zobaczył kapelusz|powiedział: ''Wspaniale''. {7170}{7277}''Nie mogłem zasnšć mylšc o tym|czy zdołasz go odtworzyć, {7280}{7366}''ale po tym co zobaczyłem jestem|szalenie podekscytowany''. {7370}{7414}Wszystkim bardzo się podobały. {7417}{7520}Póniej były kurtki. Dotarłem do|człowieka imieniem Tony Novak, {7523}{7584}który zrobił doskonałe kurtki. {7588}{7704}Były doskonałe, a on sam|był niezwykle miły. {7707}{7780}Powiedziałem mu:|''Możesz zrobić dla mnie 30?'' {7783}{7877}''Jasne, co tylko sobie życzysz''.|Następnie przyniósł mi próbki, {7881}{7965}z których wybralimy właciwy kolor. {7968}{8049}Zrobilimy też kilka|większych rozmiarów, {8052}{8179}gdyby konieczne było dodatkowe|podszycie. Spisał się na medal. {8184}{8187}Kapelusz jest wietny. Bat jest wietny. {8187}{8227}Kapelusz jest wietny. Bat jest wietny. {8230}{8314}Harrison w kapeluszu i kurtce|trzymajšcy bat wyglšda wietnie. {8325}{8406}Jeli wybrać nieruchomy kadr|z każdego z czterech filmów, {8409}{8458}w którym ma on na sobie|kapelusz i kurtkę, {8461}{8485}GEORGE LUCAS|PRODUCENT WYKONAWCZY {8488}{8537}nie sšdzę, aby można było je odróżnić, {8540}{8588}ponieważ wyglšda dokładnie tak,|jak w poprzednich filmach. {8591}{8621}-wietne, nieprawdaż?|-Tak. {8624}{8697}Najpierw musimy to opublikować, {8700}{8780}zanim zaczniemy ujawniać,|jak Harrison wyglšda w kostiumie. {8784}{8849}Mutt wjeżdża w życie lndiany Jonesa|na Harleyu. {8852}{8898}Dokładnie jak Marlon Brando|w filmie Dziki. {8901}{8960}Dalimy mu nawet podobnš czapkę. {8963}{9068}Wyłania się z chmury pary,|tuż przed odjazdem pocišgu. {9071}{9116}Nie mogłem dać roli Mutta|nikomu innemu. {9119}{9234}Kiedy przed laty zobaczyłem Shię w|filmie Disneya Kto pod kim dołki kopie, {9237}{9316}pomylałem: ''On jest stworzony|do filmu lndiana Jones''. {9319}{9432}Wytwórnia DreamWorks poleciła go|D.J. Caruso, reżyserowi Niepokoju, {9437}{9514}a póniej namówiła Micheala Baya,|aby dać mu rolę w Transformers. {9517}{9574}Wysłałem George'owi Lucasowi|materiały z Niepokoju. {9578}{9668}George je obejrzał, spodobały mu się,|więc powiedział: ''miało, daj mu rolę''. {9671}{9735}Wskazówki, których udzielił mi|Steven przed filmem, {9765}{9824}ograniczały się do słów:|''Witamy w filmie lndiana Jones''. {9832}{9882}Na moim scenariuszu napisał on|krótkš notatkę: {9885}{9990}''Nadszedł czas, aby przeistoczył się|w Mutta''. Podpisano ''Steven''. {9994}{10028}Dołšczył do tego trzy filmy. {10031}{10118}Dał mi Szkolnš dżunglę,|Buntownika bez powodu, {10121}{10157}i Dzikiego. {10161}{10296}Były to filmy, które miały pokazać|mu czasy, {10306}{10425}w których dzieje się akcja naszego|filmu. Nie miał on się na nich opierać. {10581}{10621}Dobrze. Całkiem niele. {10624}{10674}Kiedy zaczynalimy,|najwięcej czasu pochłaniała {10677}{10753}szermierka, co było zresztš|do przewidzenia. {10757}{10818}To za trudne. O Boże. {10822}{10862}Z czasem wszystko ewoluowało. {10880}{10972}Nasze treningi były tak szybkie,|że zaczęły pojawiać się nowe pomysły. {10975}{11032}Steven rzucał: ''Zaczekajcie.|Może bymy tu co dodali?'' {11035}{11080}''Dodajmy tu dwie ciężarówki.|Przeniemy to do dżungli''. {11088}{11147}-Zacznijcie całš akcję tam.|-Zacznijcie wszystko stšd. {11151}{11220}Zaczynalimy od walki na ubitej ziemi, {11223}{11288}a teraz wszystko wyglšda|zupełnie inaczej. {11291}{11327}Tak będzie doskonale. {11330}{11382}To ma się odbić od buta. {11385}{11463}Steven na poczštku powiedział:|''Damy ci nóż sprężynowy''. {11466}{11513}Nie miałem wprawdzie trenera, {11516}{11561}ale mogłem ze sobš zabierać nóż|pod koniec dnia. {11566}{11620}Cišgle się nim bawiłem. Stał się mojš|codziennš rozrywkš. {11648}{11700}Było to najciekawsze zajęcie na planie. {11703}{11744}Taka moja gra wideo. {11747}{11817}Szybko nabrałem wprawy,|co było bardzo przyjemne. {11820}{11850}Pokazałem to Stevenowi. {11853}{11896}''Rewelacja. Wykorzystamy to gdzie''. {11899}{11940}Tak włanie się stało. {11967}{12043}Nie miałem żadnych obiekcji {12046}{12143}kiedy usłyszałem, że Steven wybrał|Shię do roli mojego syna. {12146}{12195}Czułem się z tym komfortowo, {12198}{12295}ponieważ mam do Stevena|bardzo dużo zaufania. {12302}{12430}Okazało się, że to pomysłowy|i niezwykły człowiek, {12433}{12530}o wyjštkowej wrażliwoci narracyjnej. {12540}{12620}Jest również bardzo miłym facetem. {12623}{12684}Praca z nim była|prawdziwš przyjemnociš, {12688}{12745}podobnie jak spędzany z nim czas. {12751}{12820}Pierwszy raz zobaczyłem Harrisona|w pełnym rynsztunku, {12823}{12915}kiedy leciał helikopterem.|Spojrzałe...
starbob