artykul_410.doc

(48 KB) Pobierz
KONSPEKT Z GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ

Hnat   Iwona

Głogów

 

6

Gimnastyka korekcyjna

 

GIMNASTYKA KOREKCYJNA NA WESOŁO

 

Pracując ponad 10 lat z dziećmi z klas I-III na zajęciach gimnastyki korekcyjnej stwierdziłam, że zabawy korekcyjne to podstawa pracy z maluchami. Nie jest to pewnie nowość dla wielu nauczycieli, ale to nie wszystko.

Ćwiczenia w formach ścisłych czy zestawy ćwiczeń otrzymywane od lekarzy, które należy wykonywać w domu są również bardzo ważne dla 7- 9- latków. Jednak ćwiczenia te dzieci wykonują bardzo niechętnie, a wówczas rodzice rezygnują z ćwiczeń domowych, gdyż nie są w stanie zmobilizować dziecka do pracy.

Na zajęciach gimnastyki korekcyjnej postanowiłam te zestawy zmodyfikować, a co najważniejsze, nazwać je wykorzystując pomysły dzieci, ich skojarzenia z danym ruchem czy pozycją, bez terminologii gimnastycznej . Nie wszystkie określenia  są  idealne ,ale zostały zatwierdzone przez grupy, a co najważniejsze przyjęły się i dzieci zapamiętują teraz, np. ,,Pięcionogę’’( klasy I) czy ,,Dziewięcionogę’’ (klasy II-III).

Jest to fajna zabawa, można wykonać więcej ćwiczeń w krótszym czasie, a co najważniejsze – dzieci chętnie ćwiczą w domu i sprawia im to niezwykłą frajdę.

Poniżej zamieszczam konspekt, w którym zawarta jest ,,Pięcionoga’’- ćwiczenia dla klas I i grup przedszkolnych.

Wszelkie uwagi ,spostrzeżenia lub pytania dotyczące tego tematu prosiłabym kierować na adres: cukierek@master.pl

Temat :  Nauka  zestawu  ćwiczeń   „PIĘCIONOGA”.

Zadanie  główne : Ćwiczenia  wzmacniające  mm. grzbietu  w  formie  zabawowej.

Wady :  Plecy  okrągłe -  kifoza  ,  płaskostopie  i   skoliozy  początkowe

Czas :  45  minut, Klasa: I i dzieci przedszkolne, Miejsce : Salka  korekcyjna, Liczba  ćwiczących :  12  dzieci, Przybory :  Szarfy , 2 - 3  pudełka  po  jajkach

 

 

 

Tok

lekcji

Cel

ćwiczeń

Opis  i  sposób

wykonania  ćwiczeń , zabaw

Czas

Uwagi

I Część

wstępna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II Część

  główna.

 

 

 

 

 

 

 

 

                        

                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III Część

  końcowa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Czynności

organizacyjno-porządkowe

 

 

 

 

 

 

Zabawa

ożywiająca

(mm. grzbietu)

 

 

 

Zabawa

wzmacniająca

mm. stóp

 

 

Zabawa

wzmacniająca

mm. posturalne

 

 

 

 

Ćwiczenie

oddechowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zestaw ćwiczeń wzmacniający

mm. posturalne dziecka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia

wzmacniające

mm. stóp

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawy odruchu

prawidłowej postawy i mm. brzucha.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-Zbiórka, szarfy założone w ,,pajączka’’

(na RR z tyłu na krzyż)

 

-Okrzyk ,,Junior-Sport’’

 

-Przyjęcie prawidłowej postawy:

1 kostki, 2 kolana, 3 brzuszek, 4 barki, 5 łopatki, 6 szyja, 7 wzrok, 8 RR wzdłuż T, 9 uśmiech.

-Podanie tematu zajęć i celu zajęć     

 

,,Nie strać szarfy’’- poruszanie się najpierw na palcach, następnie na piętach i w podporze tyłem. Na sygnał siad skrzyżny RR w skrzydełka. Kto ostatni traci szarfę.

 

,,Chowamy skarb’’- poruszanie się j.w.,

na sygnał wkładamy szarfę pod stopy,

RR splecione z tyłu. Za każdym razem

Zakładamy szarfę ponownie na RR w pajączka.

 

,,Zaczarowany berek’’-jedno dziecko berkiem, kogo klepnie siada w siadzie skrzyżnym RR w skrzydełka.

 

Dla zwycięzców ,,Rakieta’’:

10 razy tupiemy, 10 uderzamy o uda RR

i wyskok w górę z okrzykiem Hurrrrra!

 

,,Pięcionoga’’:

 

1-,,Strzałka’’- leżenie przodem,RR proste złączone przed sobą i uniesione z klatką piersiową lekko w górę, głowa skierowana w dół, stopy obciągnięte.

 

2-,,Jaskółka’’- leżenie przodem, RR splecione na pośladkach, klatka piersiowa uniesiona lekko w górę, głowa skierowana w dół, stopy obciągnięte.

 

3-,,Samolot’’- leżenie przodem,RR wyprostowane w bok, klatka piersiowa lekko uniesiona w górę, głowa skierowana w dół, stopy obciągnięte.

 

4-,,Ptaszek’’- leżenie przodem, RR w skrzydełka, NN ugięte w stawach kolanowych stopy złączone, klatka piersiowa uniesiona lekko w górę, głowa skierowana w dół.

 

-,,Pompki’’- klęk podparty, plecy proste kolana złączone, dłonie blisko skierowane do siebie ,ugięcia RR w stawach łokciowych z dotknięciem nosa

do podłogi pomiędzy dłońmi.

 

Każde dziecko otrzymuje opisany zestaw ćwiczeń ,,Pięcionoga’’i próbuje

powtarzać go w zależności od możliwości czasowych na lekcji, potem w domu.

 

 

Siad prosty podparty w kole:

,,Maszyna’’- NN proste złączone, unoszenie stóp w górę w dół.

,,Wiatraczek’’- naprzemienne unoszenie

stóp, NN proste w stawach kolanowych

,,Karuzela’’- zataczanie stopami kółek

pięty są złączone.

,,Brawo’’- uderzanie stopą o stopę,

brawa za dobrze wykonane ćwiczenia.

 

,,Wysyłamy list’’- pozycja jak wyżej, przekazywanie pudełka po jajkach z rąk

do rąk za plecami, jedno następnie drugie i trzecie.

 

,,Wysyłamy telegram’’- pozycja jak wyżej, a przekazywanie pudełka stopami nie dotykając podłogi.

Podsumowanie zajęć, przypomnienie o  zadaniu domowym ,,Pięcionodze’’

-Wyróżnienie plusami najlepiej ćwiczących dzieci

-Okrzyk w siadzie skrzyżnym w kole

             ,,Junior-Sport’’.

 

 

 

 

                 

                                           

 

 

   3x

 

 

    5’

 

 

2’

 

3’

 

 

 

 

 

3’

 

 

 

 

3’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10”

 

 

 

 

10”

 

 

 

 

 

10”

 

 

 

 

10”

 

 

 

 

 

10”

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin