naprawa układu hamulcowego.PDF

(668 KB) Pobierz
Układy hamulcowe
210208873.001.png
• Jakkolwiek w nowoczesnych
samochodach, zarówno osobowych jak i
ciężarowych, powszechnie stosuje się
hamulce tarczowe, wiele pojazdów nadal
jest wyposażonych w hamulce bębnowe
lub tarczowo-bębnowe.
210208873.002.png
•Bęben hamulca jest mocowany do piasty śrubami.
W czasie eksploatacji następuje zużycie roboczej
powierzchni bębna - staje się ona chropowata oraz
występują na niej rysy lub wyczuwalne dotykiem
zagłębienia. Ponadto, wskutek nagrzewania się
bębna w czasie hamowania oraz panujących
wówczas naprężeń, bęben odkształca się –staje się
owalny lub stożkowy. Naprawa takiego bębna
polega na przetoczeniu go lub przeszlifowaniu,
najczęściej na specjalnych obrabiarkach. Bębny
można również toczyć i szlifować na dokładnych
obrabiarkach uniwersalnych o odpowiednich
wymiarach, pod warunkiem, ze bęben musi być
zamocowany w specjalnym uchwycie (trzpieniu),
umożliwiającym właściwe środkowanie w czasie
obróbki.
210208873.003.png
• Niewłaściwe środkowanie bębna powoduje
bicie powierzchni ciernej w stosunku do osi
koła, co jest przyczyną powstawania
pulsujących naprężeń w elementach hamulca
w czasie hamowania. Współpracująca ze
szczękami powierzchnia powinna być jak
najgładsza. Chropowata powierzchnia
przyspiesza także większe zanieczyszczenie
powierzchni trących, a tym samym
zmniejszenie skuteczności hamowania.
•Zżyte, lub pęknięte okładziny szczęk hamulcowych wymienia się na nowe.
Okładziny szczęk hamulcowych wymienia się podobnie jak okładziny cierne
sprzęgła. Do nitowania okładzin, a także do wiercenia i nawiercania
otworów służą specjalne urządzenia. Nakładane okładziny dociska się do
szczęk, a następnie nituje się je, zachowując właściwą kolejność zaciskania
nitów, zapewniając prawidłowe ułożenie się okładzin. Po przynitowaniu
okładzin szlifuje się parami na właściwa średnicę za pomocą specjalnych
szlifierek. Okładziny cierne wszystkich szczęk hamulcowych kół jednej osi
wymienia się jednocześnie .
• Oprócz okładzin ciernych w szczekach hamulcowych zużywają się:
powierzchnia współpracująca z rozpieraczem, otwór sworznia oraz
elementy regulacyjne. Szczęki najczęściej regeneruje się napawaniem.
• Regeneracja powierzchni współpracującej z rozpieraczem może także
polegać na przyspawaniu nakładki. Regeneracja szczęki nie może
spowodować zmiany jej wymiarów geometrycznych ( np. położenia środka
otworu na sworzeń względem środka krzywizny łuku szczęki ).
210208873.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin