Prawno-spoleczny system profilaktyki uzaleznien.pdf

(311 KB) Pobierz
modul 2.indd
Prawno-społeczny system
profilaktykiuzależnień
Wstęp
1. Etiologia, epidemiologia oraz psychologiczne, społeczne i ekonomiczne skutki uzależnień
1.1. Etiologia
1.2. Epidemiologia zjawiska
1.3. Skutki uzależnień
2. Rozpoznawanie oznak uzależnienia oraz identyfikowanieczynnikówryzykajakowstępdopodejmowa-
nia działań profilaktycznych
2.1. Grupy wysokiego ryzyka — identyfikacjaczynnikówryzyka
3. Zapobieganie uzależnieniom oraz stosowane strategie
3.1. Pojęcie profilaktykiuzależnień
3.2. Profilaktykapierwszo-,drugo-itrzeciorzędowa
3.3. Strategie profilaktyczne
4. Zasady konstruowania współczesnych programów profilaktykiuzależnień
4.1. Konstruowanie programów profilaktycznych
4.1.1. Działania poprzedzające konstruowanie programów
4.1.2. Etapy opracowania programu profilaktycznego
5. Prawne aspekty przeciwdziałania i profilaktykiuzależnień
5.1. Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
Słownik
Bibliografia
Wstęp
Opracowanie skutecznego i nowoczesnego programu oddziaływania terapeutycz-
nego wymaga znajomości pewnych ogólnych tendencji w tym zakresie, które są
wynikiem analizy przyczyn braku skuteczności wielu dotychczasowych działań.
Współczesne programy profilaktyczneodchodząodmodeluskoncentrowanegona
przekazywaniu wiedzy na temat zgubnych skutków nałogów na rzecz strategii ma-
jących na celu wyposażenie uczestników w konkretne umiejętności oraz promocję
zdrowego stylu życia. Również forma zajęć uległa zmianie, rzadko są to wykła-
dy czy pogadanki, a coraz częściej urozmaicone warsztaty z elementami treningu.
Dużą uwagę przykłada się też do atrakcyjności zajęć, podczas których stosuje się
psychodramę, aktywności artystyczne, dyskusje itp.
W module tym zostały przedstawione podstawowe zagadnienia związane ze strate-
giami realizowanymi na różnych poziomach profilaktykiwoparciuowspółczesny
model postępowania w tym zakresie. Szczególną uwagę zwrócono na rozpoznawa-
nie oznak uzależnienia i wczesnej identyfikacjigrupryzykaorazregulacjeprawne
dotyczące przeciwdziałania i zapobiegania uzależnieniom. Omówiono też szczegó-
łowo zasady i etapy konstruowania programów profilaktycznych.
2
300212218.001.png
1. Etiologia, epidemiologia
oraz psychologiczne, społeczne
i ekonomiczne skutki uzależnień
1.1. Etiologia
Obecnie istnieje tendencja do poszukiwania wspólnych źródeł różnych uzależ-
nień, wykazywania podobieństw między nimi oraz tworzenia teorii wyjaśniają-
cych wszystkie rodzaje uzależnień. Również klasyczny podział na przyczyny biolo-
giczne, psychiczne i społeczne uległ zatarciu. Dominują teorie wskazujące na wielo-
czynnikowe uwarunkowania uzależnień. Przykładem takiego podejścia jest stano-
wisko Zygfryda Juczyńskiego, który proponuje rozpatrywać uwarunkowania uza-
leżnień w ramach oddziaływań trzech zasadniczych elementów: człowiek, narkotyk,
środowisko . Zdaniem autora wszystkie trzy elementy są istotne i połączone ze sobą,
ale zasadnicza rola przypada człowiekowi — jego cechom osobowości, potrzebom
i oczekiwaniom, jakie są zaspokajane poprzez używanie określonego środka. Do-
minująca rola człowieka wyjaśnia, dlaczego tylko pewien odsetek osób zażywają-
cych daną substancję (np. alkohol) się od niej uzależnia. Istnieją ludzie, których
pewne cechy natury psychologiczno-emocjonalnej bardziej predysponują do zaży-
wania substancji psychoaktywnych i czynią ich podatnymi na uzależnienie. Cech
tych jednak nie można uznać za jedyny czynnik, trzeba uwzględnić dwa pozostałe
elementy modelu, czyli środowisko i narkotyk. Substancja psychoaktywna wywo-
łuje zmiany sposobu myślenia, postrzegania, emocji, które nie są wynikiem jedy-
nie jej właściwości chemicznych, ale zależą od cech i oczekiwań jednostki. Ta sama
substancja może wywoływać u poszczególnych ludzi skrajnie różne objawy — od
pobudzenia do apatii, a nawet u tej samej osoby odmienne stany w zależności od
okoliczności. To, czy człowiek się uzależni, zależy od oczekiwań i potrzeb zwią-
zanych z przyjmowaniem substancji. Właściwości człowieka nie da się natomiast
oddzielić od środowiska, z jakim jest powiązany i w którym funkcjonuje. O zaży-
waniu środka i późniejszym uzależnieniu od niego mogą decydować obciążenia i ne-
gatywne czynniki tkwiące w środowisku , takie jak patologie rodziny, presja grupy ró-
wieśniczej, subkultury, rozpad więzi społecznych, konflikty pokoleń. Wobec tego
wyjaśnienie zjawiska uzależnień czy też poznanie przyczyn uzależnienia się kon-
kretnej osoby wymaga analizy z uwzględnieniem indywidualnych predyspozycji
psychologicznych uzależnionego, środowiska, w jakim funkcjonuje, oraz właściwo-
ści substancji, której nadużywa (Juczyński, 2002).
Trzeba sobie zdawać sprawę, że nie da się jednoznacznie rozdzielić poszczególnych
przyczyn uzależnień oraz że stanowią one skomplikowany układ wzajemnych po-
wiązań i przenikających się wpływów.
W najczęściej stosowanym w literaturze przedmiotu podziale źródeł uzależnień
wyróżnia się:
1. Przyczyny biopsychiczne — związane z cechami układu nerwowego, jego labil-
nością, pobudliwością, niską odpornością na stres, uszkodzeniami i mikrousz-
kodzeniami mózgu, chorobami somatycznymi i związanymi z nimi silnymi bó-
lami, bezsennością, zmęczeniem, trudnościami emocjonalnymi, zaburzeniami
3
300212218.002.png
rozwoju osobowości, niedojrzałością, poczuciem odrzucenia, doświadczeniem
częstych porażek życiowych. W ostatnich latach ponownie dużą wagę przywią-
zuje się do czynników genetycznych. Szacuje się np., że w przypadku alkoholi-
zmu udział genów w etiologii uzależnienia wynosi 40–60%, o czym świadczy
m.in., fakt, że około 80% hospitalizowanych alkoholików ma wśród krewnych
pierwszego stopnia osoby z poważnym problemem alkoholowym. W wypadku
gdy jedno z męskich bliźniąt jednojajowych jest alkoholikiem, u drugiego ryzyko
uzależnienia się jest cztero-, pięciokrotnie wyższe. U dzieci alkoholików odda-
nych do adopcji ryzyko uzależnienia się jest od dwa i pół do czterech razy wyższe
niż u dzieci pochodzących z rodzin, w których nie występował problem alkoho-
lowy. Dane te pochodzą z tzw. genetyki epidemiologicznej i są znane od dawna,
obecnie duże nadzieje w wyjaśnianiu przyczyn uzależnień wiąże się z rozwojem
genetyki molekularnej. Dobrze udokumentowane są już badania łączące alko-
holizm z uwarunkowaną genetycznie aktywnością enzymów metabolizujących
alkohol. Osoby z mniejszą aktywnością tych enzymów źle znoszą upojenie alko-
holowe z powodu zatrucia aldehydem octowym. Złe samopoczucie po spożyciu
alkoholu powoduje, że osoby te unikają go, a tym samym rzadziej się uzależniają.
Badania nad genotypem człowieka dostarczają wielu faktów i hipotez dotyczą-
cych genetycznego uwarunkowania alkoholizmu i innych uzależnień. Znaczna
część z nich wiąże uzależnienia z genami warunkującymi aktywność neuroprze-
kaźników głównie układu dopaminergicznego (Nowak, Wysocka, 2001; Habrat
i in., 2002).
2. Przyczyny psychospołeczne — związane są z brakiem zaspokojenia potrzeb psy-
chicznych lub trudnościami w ich zaspokajaniu na skutek wadliwego oddziały-
wania szeroko rozumianego środowiska wychowawczego. Należy tu wymienić
przyczyny tkwiące w rodzinie (konfliktyinieporozumieniarodzinne,błędywy-
chowawcze rodziców, patologie w rodzinie), mające swe źródło w środowisku
szkolnym (np. niepowodzenia w nauce, błędne metody wychowawcze nauczycie-
li, trudności w realizowaniu obowiązku szkolnego), w grupie rówieśniczej (po-
szukiwanie akceptacji poprzez naśladowanie rówieśników, uleganie namowom
do odurzania się, chęć zaimponowania), w społeczeństwie (brak wystarczającej
wiedzy na temat narkotyków, brak możliwości atrakcyjnego spędzania czasu,
okresy transformacji społeczno-ekonomicznych, bunt przeciwko rzeczywisto-
ści społecznej). Niezaspokojenie potrzeby afiliacji, akceptacji, bezpieczeństwa,
identyfikacji itp. prowadzi do niepowodzeń życiowych w sferach związanych
z nauką i pracą. Ta niekorzystna sytuacja skłania do sięgnięcia po narkotyki
w celu ucieczki od codziennych zmartwień i trudów życia w świat iluzji, odprę-
żenia i zadowolenia (Nowak, Wysocka, 2001; Szpringer i in., 2005).
3. Przyczyny kulturowe — to panujący w danej kulturze stosunek do zjawisk naduży-
wania substancji psychoaktywnych (tolerowanie pewnych form ich nadużywa-
nia), moda na określone substancje, dostępność, postawy hedonistyczne, brak
celów i perspektyw życiowych, bunt przeciw tradycyjnemu systemowi wartości
i stylowi życia, chęć odniesienia sukcesu. Obecnie obserwuje się, że zażywanie
narkotyków przestało być wynikiem kontestacji i buntu, a stało się modną formą
spędzania wolnego czasu oraz nieodzownym elementem „dobrej zabawy” (Ju-
czyński, 2002; Nowak, Wysocka, 2001; Szpringer i in., 2005).
4
300212218.003.png
1.2. Epidemiologia zjawiska
Wiarygodne badania, dotyczące rozpowszechnienia nadużywania substancji psy-
choaktywnych przez dzieci i młodzież, prowadzone są w Polsce dopiero od kilku-
nastu lat. Często są to badania o charakterze lokalnym i regionalnym, wykorzystu-
je się też różne, niedające się porównać techniki.
Badania potwierdzają potoczną opinię, że znaczna część młodzieży nadużywa sub-
stancji psychoaktywnych (każde zażywanie przed 18. rokiem życia jest naduży-
waniem) (Juczyński i in., 2006; Szpringer i in., 2005). Dzieci i młodzież naduży-
wają głównie środków tolerowanych społecznie i legalnych (przynajmniej dla do-
rosłych), np. papierosów i alkoholu. Do spróbowania alkoholu i papierosów przy-
znają się prawie wszyscy 18-latkowie, ok. połowy 18-latków miało kontakt z nar-
kotykami. Nałogowe palenie (ponad 10 papierosów dziennie) dotyczy stosunkowo
niewielkiej grupy uczniów. Niepokojąca jest natomiast skala zjawiska upijania się
alkoholem i występowania palimpsestów alkoholowych (dotyczy to co trzeciego
ucznia w wieku 12–18 lat), co może świadczyć o poważnym problemie i źle rokuje
na przyszłość (Juczyński i in., 2006; Szpringer i in., 2005).
Badania wskazują, że obniża się wiek inicjacji alkoholowej , dzieci i młodzież pijąco-
raz więcej i coraz częściej, doprowadzając się do stanu upojenia, z palimpsestem
włącznie. Ta sama tendencja wzrostowa dotyczy nadużywania narkotyków, któ-
re są coraz częściej obecne w życiu młodych ludzi oraz coraz łatwiej dostępne (co
piąty uczeń nabywa narkotyki w szkole), a najpopularniejsza jest marihuana i am-
fetamina. Dla podejmowania działań profilaktycznych duże znaczenie ma fakt,
że uczniowie najpierw próbują palenia, następnie alkoholu, dopiero on „toruje
drogę” do narkotyków. Wobec tego programy profilaktyczne powinny być skie-
rowane już do nastolatków między 11. a 12. rokiem życia, którzy dopiero zaczy-
nają eksperymentować z substancjami psychoaktywnymi (Szpringer i in., 2005;
Juczyński i in., 2006).
1.3. Skutki uzależnień
Negatywne konsekwencje związane z nadużywaniem substancji psychoaktywnych
można klasyfikowaćwedługróżnychkryteriówiopisywaćzodmiennychperspek-
tyw. Na ogół skutki dzieli się na bezpośrednie, takie jak euforia po zażyciu środka,
„głód” substancji, funkcjonowanie w stanie uzależnienia społecznego, psychiczne-
go i fizycznego, oraz pośrednie będące efektem przewlekłego uzależnienia, takie
jak degeneracja zdrowotna, psychiczna i społeczna.
W literaturze przedmiotu przyjęty jest podział na konsekwencje fizyczne , psycho-
logiczne , pedagogiczne i społeczne . (Skutki fizyczne i psychiczne uzależnień zosta-
ły opisane w module pierwszym). Z punktu widzenia profilaktykidużeznaczenie
mają konsekwencje społeczno-ekonomiczne, gdyż świadomość konkretnych, moż-
liwych do obliczenia strat materialnych jest silnym argumentem przemawiającym za
wdrażaniem programów profilaktycznych. Niestety praktyka pokazuje, że łatwiej
jest pozyskać fundusze na kosztowne leczenie uzależnień niż na profilaktykę.
Szkody społeczne w węższym ujęciu to straty finansowezwiązanezutraconymiza-
robkami, trwonieniem oszczędności, kosztami leczenia nałogu, jak i chorób, któ-
re on powoduje (dolegliwości somatycznych, zakażeń np. wirusowym zapaleniem
5
300212218.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin