Ćwiczenia przygotowujące narządy mowy do wymowy głoski [sz] i [ż].
1. Głoska [sz]/[ż]
· żucie brzegów języka zębami trzonowymi (rozciąganie języka)
· zabawa w konika - kląskanie
· przesyłanie całusków (całujemy kolejno każdy paluszek, potem dmuchamy na niego i przesyłamy ten całusek kolejno: mamie, tacie, bratu, siostrze, babci, dziadkowi itp.)
2. Głoska [sz]/[ż]
· zabawa w "mycie ząbków" (dotykamy czubkiem języka zębów górnych po ich WEWNĘTRZNEJ stronie)
· naśladowanie mlaskania
· zabawa w "rybkę" (robimy z warg rybi pyszczek, na zmianę zamykamy go i otwieramy, jak rybka, która "pije wodę")
3. Głoska [sz]/[ż]
· zabawa w "liczenie ząbków" (liczymy językiem żabki na górze po ich WEWNĘTRZNEJ stronie)
· zlizywanie z podniebienia nutelli
· zabawa "Kto silniejszy?" (dziecko przytrzymuje wargami kolorową kartkę papieru, staramy się ją wyciągnąć, potem zamiana!)
4. Głoska [sz]/[ż]
· zabawa w "zjeżdżalnię" (język jest na zjeżdżalni - zaczyna zjeżdżać z wałka dziąsłowego górnego, ślizga się po podniebieniu i kończy zabawę jak najgłębiej w jamie ustnej)
· zlizywanie z podniebienia przyklejonego opłatka
· zabawa w "ptaszki" (naśladowanie odgłosów sowy: hu, hu i kukułki: kuku, kuku)
5. Głoska [sz]/[ż]
· zabawa w "mycie sufitu" - językiem myjemy energicznie sufit naszego domu (przesuwamy język po podniebieniu)
· zlizywanie z podniebienia przyklejonej gumy rozpuszczalnej
· laurka z całusków (malujemy dziecku usta barwną szminką wazelinową albo nutellą i prosimy, by całą kartkę pokryło całuskami: raz szerokimi, raz malutkimi)
6. Głoska [sz]/[ż]
· śpiewanie różnych melodii na sylabach: la, lo, le, lu, ly
· ssanie czubkiem języka umieszczonego na podniebieniu cukierka "z dziurką" lub kawałka czekolady
· gra na flecie lub harmonijce ustnej
Żródło: I. Michalak-Widera, Miłe uszom dźwięki, Katowice 2003
kszostek25