Ćwiczenia pamieci i innych funkcji poznawczych - Zeszyt 1.pdf

(654 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Kinga Jochim, Maria Nowak, Marcin Woźniak
wiczenia pami ci
i innych funkcji poznawczych
zeszyt 1
1
868673713.028.png 868673713.029.png 868673713.030.png 868673713.031.png 868673713.001.png 868673713.002.png 868673713.003.png 868673713.004.png
Proponowane przez nas ćwiczenia służą treningowi funkcji
poznawczych u osób z zaburzeniami pamięci .
Zadania dotyczą rehabilitacji pamięci, orientacji, myślenia, funkcji
językowych i wzrokowo-przestrzennych. Ćwiczenia te powinny być
wykonywane systematycznie, czas poświęcony na ćwiczenia nie po-
winien przekraczać pół godziny dziennie i powinien być dostosowany
do indywidualnych możliwości psychoizycznych pacjenta. Niniejszy
zestaw zadań poznawczych służy jako wzór – zachęcamy opiekunów
do przygotowywania ćwiczeń podobnych do zaprezentowanych.
Podczas wykonywania ćwiczeń warto zadbać o dobre warunki do
pracy. Aby utrzymać odpowiednią motywację, można wyznaczyć sobie
niewielkie nagrody za wykonanie dziennej „normy” ćwiczeń.
Jeżeli do wykonywania zadań potrzebna jest (np. z powodu trudno-
ści z odczytaniem słów czy utrzymaniem koncentracji uwagi) obecność
bliskiej osoby, warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach udziału
opiekuna w ćwiczeniach:
1. Dokładnie wyjaśniaj, na czym polega zadanie.
2. Nie wyręczaj, ale motywuj pacjenta do samodzielnej pracy.
3. Nie podawaj wprost odpowiedzi, naprowadzaj na właściwe
rozwiązania.
4. Chwal sukcesy.
5. Unikaj krytyki, ale dawaj informacje zwrotne o błędach.
Życzymy powodzenia w codziennej pracy z pacjentem!
2
3
 
Pamięć
Elementy:
Słońce Śnieg Ciepło Kąpiele Spacery
1
Kwiaty kwitną Ptaki śpiewają Bociany przylatują
Żniwa Lepienie bałwana Ubieranie choinki
Złote liście Grilowanie Biwakowanie Opalanie
ĆWICZENIE 1
Jazda na sankach Plaża Długi dzień Lekki ubiór
Wielkanoc Gwiazdor Wycieczki Sople Zaspy
Ciepły deszcz Burze Post Wakacje Roztopy
INSTRUKCJA:
Przypisz wymienione elementy do określonej pory roku.
Niektóre z nich mogą pasować do więcej niż jednej kategorii.
MODYFIKACJA:
Możesz dopisać własne elementy do podanych kategorii.
ĆWICZENIE 2
Pory roku
INSTRUKCJA:
Podaj orientacyjną cenę danego artykułu.
Wiosna
Lato
Jesień
Zima
Chleb
Masło
Litr mleka
Gazeta codzienna
Bułka
Kilogram mąki
Kilogram cukru
10 jajek
4
4
5
5
868673713.005.png 868673713.006.png 868673713.007.png 868673713.008.png 868673713.009.png 868673713.010.png 868673713.011.png 868673713.012.png 868673713.013.png 868673713.014.png 868673713.015.png 868673713.016.png 868673713.017.png 868673713.018.png 868673713.019.png 868673713.020.png 868673713.021.png
 
ĆWICZENIE 3
Marsz, marsz, Dąbrowski,
..........................................
INSTRUKCJA:
Uzupełnij tekst „Mazurka Dąbrowskiego”.
..........................................
..........................................
Jak Czarniecki do Poznania
Jeszcze Polska nie ....................,
Po szwedzkim zaborze,
Póki my żyjemy,
Dla ojczyzny .....................
Co nam ................. przemoc wzięła,
Wrócim się przez morze.
Szablą odbierzemy.
Marsz, marsz, Dąbrowski,
Marsz, marsz, Dąbrowski,
..........................................
Z ziemi .................. do Polski,
..........................................
Za twoim przewodem
..........................................
......................... się z narodem.
Już tam ojciec do swej Basi
Przejdziem Wisłę, przejdziem ......................,
Mówi zapłakany –
Będziem ........................,
„Słuchaj jeno, pono nasi
Dał nam przykład Bonaparte,
Biją w tarabany.”
Jak zwyciężać mamy.
6
7
868673713.022.png
 
ĆWICZENIE 4
CZERWIEC – ............................................................................
LIPIEC
– ............................................................................
INSTRUKCJA:
Wymień jak najwięcej słów kojarzących się ze słowem „lato”.
...................... – ............................................................................
MODYFIKACJA:
Możesz zmienić kategorię: wymień słowa kojarzące się z jesienią,
ze świętami Bożego Narodzenia.
...................... – ............................................................................
PAŹDZIERNIK – ............................................................................
LISTOPAD – ............................................................................
...................... – ............................................................................
ĆWICZENIE 6
INSTRUKCJA:
Wypisz odgłosy wydawane przez zwierzęta:
np. kura – gdacze
ĆWICZENIE 5
pies – .......................
INSTRUKCJA:
Uzupełnij nazwy miesięcy
kot
– .......................
krowa – .......................
MODYFIKACJA:
Dopisz daty lub wydarzenia z życia rodzinnego, które mają wtedy
miejsce:
lew – .......................
świnia – .......................
STYCZEŃ
– ............................................................................
wrona – .......................
...................... – ............................................................................
koza – .......................
...................... – ............................................................................
baran – .......................
KWIECIEŃ – ............................................................................
wróbel – .......................
...................... – ............................................................................
żaba – .......................
8
9
868673713.023.png 868673713.024.png 868673713.025.png 868673713.026.png 868673713.027.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin