Działania dydaktyczno – wychowawcze
Semestr II
Miesiąc /tydzień
Tygodniowe tematy ośrodków
Funkcjonowanie w środowisku – 1 h
Plastyka – 1 h
Muzyka – 1 h
Luty
2.02 – 6.02
Układanie historyjki obrazkowej „Niebezpieczna ślizgawka”; wypowiadanie się na temat bohaterów oraz przygody, jaką przeżyli; zabawy z klawiaturą telefonu; utrwalanie numerów alarmowych 999 – Pogotowie ratunkowe;
997 – Policja;
998 – Straż Pożarna;
112 – numer z telefonu komórkowego;
Wykonanie pracy plastycznej na temat unikania zagrożeń – niebezpieczne zabawy na lodzie; malowanie farbami plakatowymi na dużym formacie - paluszkowanie
Nauka piosenki „Czerwone światło”. Rozpoznawanie brzmienia prostych instrumentów
9.02 – 13.02
Ferie zimowe
Poznanie księgi przysłów – wyszukiwanie przysłów związanych z miesiącem lutym; pisanie cytatów do zeszytu – wybrane przysłowia; utrwalanie pisowni, rozpoznawanie w tekście, wodzenie po linii, pisanie liter: I, J, K;
Wprowadzenie pojęcia „liczebnik”, zapisywanie liczebników
Ilustrowanie wybranego przez ucznia przysłowia; praca techniką akwarelową
Poznanie instrumentów strunowych – rozpoznawanie ich wyglądu i brzmienia, rozmowy na temat instrumentów
16.02 – 20.02
Grodków to moje miasto
Oglądanie widokówek oraz stron internetowych poświęconych miastu; wpisywanie w wyszukiwarce Google nazwy miasta oraz okolicznych wsi; oglądanie zdjęć, rycin oraz mapek miasta
Oglądanie rysunków J. Uhlika, malowanie kredkami wybranego szkicu
Wysłuchanie hymnu Grodkowa;
Rozmowa na temat zachowania się podczas słuchania hymnu
23.02 – 27.02
Jędrzejów – moja mała Ojczyzna
Wysłuchanie legendy o jędrzejowskim duchu; rozmowa na temat zdarzenia z duchem;
Oglądanie zdjęć z pałacu;
Uzupełnianie tekstu z lukami – dotyczącego pałacu i jego otoczenia
Kolorowanie herbu rodu Francken – Sierstorpf – pastele olejne
Wysłuchanie hymnu szkoły. Wysłuchanie brzmienia instrumentów strunowych – smyczkowych
Marzec
2.03 – 6.03
Muzyka Fryderyka Chopina
Wysłuchanie opowiadania o młodzieńczych latach Fryderyka Chopina; rozmowa na temat umiejętności i talentu; wyszukiwanie w tekście wyrazów rozpoczynających się na literę F i Ch – utrwalanie znajomości tej litery – wodzenie po śladzie, odwzorowywanie, pisanie z pamięci
Oglądanie albumu ze zdjęciami Fryderyka Chopina; wykonanie pracy plastycznej – pomnik Chopina w Łazienkach – wydzieranka z wycinanki (zapełnianie konturu)
Wysłuchanie nagrań utworów Chopina, nauka tańca – polonez
9.03 – 13. 03
Malarstwo Jana Matejki
Przegląd albumu poświęconego polskiemu malarzowi historycznemu; zapisanie tytułów najważniejszych obrazów, układanie podpisów po kopiami obrazów; utrwalanie pisowni liter M, N, Ń; gromadzenie słownictwa wokół tematu – malarz
Układanie puzzli – obraz Jana Matejki
Doskonalenie kroków poloneza; oglądanie fragmentu filmu „Pan Tadeusz” ze sceną tańca
16.03 – 20.03
Witaj wiosno!
Wysłuchanie wiersza „W poszukiwaniu Pani Wiosny”, swobodne wypowiedzi na temat bohaterki, pierwszych oznak wiosny na polach i łąkach; przypomnienie pór roku oraz nazw miesięcy, zapisanie w zeszycie przysłów związanych z wiosną;
Doskonalenie odmiany rzeczowników przez przypadki, zwracanie uwagi na poprawność językową
Portret Pani Wiosny – kolaż z bibuły
Wysłuchanie piosenki „Wiosna” – Czerwonych Gitar; układanie własnej choreografii do piosenki, zapoznanie się z budową gitary
23.03 – 27.03
Narodziny w świecie zwierząt
Czytanie fragmentu bajki „Rogaś z Doliny Roztoki” – „Narodziny”; swobodne wypowiedzi na temat wyglądu koziołka, bogacenie słownika czynnego poprzez wprowadzanie do niego przymiotników; stopniowanie przymiotników; utrwalanie znajomości liter O, P, R
Przegląd ilustracji w książce, malowanie Rogasia (zapełnianie konturu farbami plakatowymi)
Zapoznanie się z budową pozostałych instrumentów szarpanych. Wysłuchanie brzmienia tych instrumentów, zabawa – „Czyj to głos?”
Kwiecień
1.04 – 3.04
Sąsiedzi Polski. Przyjaźń między narodami
Praca z konturową mapą Europy – naklejanie nazw państw sąsiadujących z Polską, doskonalenie pisowni nazw własnych, tworzenie prostych zdań na temat sąsiadów. Dobieranie nazw stolic europejskich do nazwy państwa; odmiana przez przypadki rzeczowników
Malowanie flag naszych sąsiadów
Wysłuchanie hymnów państw sąsiadujących z Polską. Słuchanie piosenek popularnych z tych krajów, układanie własnej choreografii
6.04 – 10.04
Tradycje świąt wielkanocnych
Wysłuchanie historii pisanek oraz symboliki kolorów; rozmowa na temat zwyczajów świątecznych; zapis w zeszycie najważniejszych zwyczajów, doskonalenie pisowni (odwzorowanie, wodzenie po linii)
Wielkanocna pisanka – kolaż (skorupki jajek, farby plakatowe, mazaki)
Nauka piosenki „Wielkanoc”, tworzenie własnego akompaniamentu
13.04 – 17.04
Na ratunek Ziemi
Układanie historyjki obrazkowej – „Ziemia – moja planeta”. Swobodne wypowiedzi na temat zagrożeń ze strony cywilizacji dla naszej planety, rozmowy na temat konieczności segregowania odpadów, dbania o najbliższe środowisko; pisanie zdań rozkazujących w celu ochrony planety
Oglądanie zdjęć przedstawiających miejsca zanieczyszczone, zniszczone przez cywilizację, malowanie plakatu „Jak mogę pomóc Ziemi?
Wysłuchanie piosenki „Jesteśmy dziećmi Ziemi”, rozpoznawanie dźwięków cywilizacji, słuchanie muzyki relaksacyjnej, zabawy paluszkowe
27.04 – 30.04
Zwierzęta i rośliny łąk
Wysłuchanie bajki „Żuraw i czapla”, swobodne wypowiedzi na temat historii bohaterów, uzupełnianie tekstu bajki wyrazami (rozsypanka wyrazowa); utrwalenie liter Ż, Cz - wodzenie po śladzie, odwzorowywanie, pisanie z pamięci, uzupełnianie luk wyrazowych
Oglądanie albumu „Zwierzęta naszych łąk”, malowanie kredkami wybranego zwierzęcia
Wysłuchanie nagrania piosenki „Czapla, ryby i rak”; wysłuchanie głosów ptaków, próby rozpoznawania poszczególnych ptaków
Maj
4.05 – 8.05
Wysłuchanie legendy o smoku wawelskim; rozmowa na temat Szewczyka Dratewki i sposobu pokonania smoka; przypomnienie nazw stolic – oglądanie zdjęć, widokówek i rycin przedstawiających zabytki Gniezna, Krakowa i Warszawy; utrwalenie pisowni nazw własnych; doskonalenie pisowni i rozpoznawania w tekście liter G, K, W
Smok wawelski – puentylizm
Wysłuchanie piosenki „Płynie Wisła, płynie”, nauka refrenu na pamięć, próby samodzielnego śpiewania
11.05 – 15.05
Poznań
Wysłuchanie legendy o poznańskich koziołkach; swobodne wypowiedzi ucznia; doskonalenie pisowni nazw własnych, uzupełnianie tekstu legendy (rozsypanka wyrazowa), przepisywanie zdań do zeszytu
...
motylek84