Program dla ucznia uposledzonego.doc

(49 KB) Pobierz
DZIAŁANIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE

Działania dydaktyczno – wychowawcze

Semestr II

 

Świat w zimowej szacie

Miesiąc /tydzień

Tygodniowe tematy ośrodków

Funkcjonowanie
w środowisku – 1 h

Plastyka – 1 h

Muzyka – 1 h

Luty

2.02 – 6.02

Bezpieczne zabawy

Układanie historyjki obrazkowej „Niebezpieczna ślizgawka”; wypowiadanie się na temat bohaterów oraz przygody, jaką przeżyli; zabawy z klawiaturą telefonu; utrwalanie numerów alarmowych 999 – Pogotowie ratunkowe;

997 – Policja;

998 – Straż Pożarna;

112 – numer z telefonu komórkowego;

Wykonanie pracy plastycznej na temat unikania zagrożeń – niebezpieczne zabawy na lodzie; malowanie farbami plakatowymi na dużym formacie  - paluszkowanie

Nauka piosenki „Czerwone światło”. Rozpoznawanie brzmienia prostych instrumentów

9.02 – 13.02

Ferie zimowe

Poznanie księgi przysłów – wyszukiwanie przysłów związanych z miesiącem lutym; pisanie cytatów do zeszytu – wybrane przysłowia; utrwalanie pisowni, rozpoznawanie w tekście, wodzenie po linii, pisanie liter: I, J, K;

Wprowadzenie pojęcia „liczebnik”, zapisywanie liczebników

Ilustrowanie wybranego przez ucznia przysłowia; praca techniką akwarelową

Poznanie instrumentów strunowych – rozpoznawanie ich wyglądu i brzmienia, rozmowy na temat instrumentów

16.02 – 20.02

Grodków to moje miasto

Oglądanie widokówek oraz stron internetowych poświęconych miastu; wpisywanie w wyszukiwarce Google nazwy miasta oraz okolicznych wsi; oglądanie zdjęć, rycin oraz mapek miasta

Oglądanie rysunków J. Uhlika, malowanie kredkami wybranego szkicu

Wysłuchanie hymnu Grodkowa;

Rozmowa na temat zachowania się podczas słuchania hymnu

23.02 – 27.02

Jędrzejów – moja mała Ojczyzna

Wysłuchanie legendy o jędrzejowskim duchu; rozmowa na temat zdarzenia z duchem;

Oglądanie zdjęć z pałacu;

Uzupełnianie tekstu z lukami – dotyczącego pałacu i jego otoczenia

Kolorowanie herbu rodu Francken – Sierstorpf – pastele olejne

Wysłuchanie hymnu szkoły. Wysłuchanie brzmienia instrumentów strunowych – smyczkowych

Sylwetki słynnych Polaków. Wiosna

Marzec

2.03 – 6.03

Muzyka Fryderyka Chopina

Wysłuchanie opowiadania o młodzieńczych latach Fryderyka Chopina; rozmowa na temat umiejętności i talentu; wyszukiwanie w tekście wyrazów rozpoczynających się na literę F i Ch – utrwalanie znajomości tej litery – wodzenie po śladzie, odwzorowywanie, pisanie z pamięci

Oglądanie albumu ze zdjęciami Fryderyka Chopina; wykonanie pracy plastycznej – pomnik Chopina w Łazienkach – wydzieranka z wycinanki (zapełnianie konturu)

Wysłuchanie nagrań utworów Chopina, nauka tańca – polonez

9.03 – 13. 03

Malarstwo Jana Matejki

Przegląd albumu poświęconego polskiemu malarzowi historycznemu; zapisanie tytułów najważniejszych obrazów, układanie podpisów po kopiami obrazów; utrwalanie pisowni liter M, N, Ń; gromadzenie słownictwa wokół tematu – malarz

Układanie puzzli – obraz Jana Matejki

Doskonalenie kroków poloneza; oglądanie fragmentu filmu „Pan Tadeusz” ze sceną tańca

16.03 – 20.03

Witaj wiosno!

Wysłuchanie wiersza „W poszukiwaniu Pani Wiosny”, swobodne wypowiedzi na temat bohaterki, pierwszych oznak wiosny na polach i łąkach; przypomnienie pór roku oraz nazw miesięcy, zapisanie w zeszycie przysłów związanych z wiosną;

Doskonalenie odmiany rzeczowników przez przypadki, zwracanie uwagi na poprawność językową

Portret  Pani Wiosny – kolaż z bibuły

Wysłuchanie piosenki „Wiosna” – Czerwonych Gitar; układanie własnej choreografii do piosenki, zapoznanie się z budową gitary

23.03 – 27.03

Narodziny w świecie zwierząt

Czytanie fragmentu bajki „Rogaś z Doliny Roztoki” – „Narodziny”; swobodne wypowiedzi na temat wyglądu koziołka, bogacenie słownika czynnego poprzez wprowadzanie do niego przymiotników; stopniowanie przymiotników; utrwalanie znajomości liter O, P, R

Przegląd ilustracji w książce, malowanie Rogasia (zapełnianie konturu farbami plakatowymi)

Zapoznanie się z budową pozostałych instrumentów szarpanych. Wysłuchanie brzmienia tych instrumentów, zabawa – „Czyj to głos?”

Piękno krajów Europy. Sąsiedzi Polski

Kwiecień

1.04 – 3.04

Sąsiedzi Polski. Przyjaźń między narodami

Praca z konturową mapą Europy – naklejanie nazw państw sąsiadujących z Polską, doskonalenie pisowni nazw własnych, tworzenie prostych zdań na temat sąsiadów. Dobieranie nazw stolic europejskich do nazwy państwa; odmiana przez przypadki rzeczowników

Malowanie flag naszych sąsiadów

Wysłuchanie hymnów państw sąsiadujących z Polską. Słuchanie piosenek popularnych z tych krajów, układanie własnej choreografii

6.04 – 10.04

Tradycje świąt wielkanocnych

Wysłuchanie historii pisanek oraz symboliki kolorów; rozmowa na temat zwyczajów świątecznych; zapis w zeszycie najważniejszych zwyczajów, doskonalenie pisowni (odwzorowanie, wodzenie po linii)

Wielkanocna pisanka – kolaż (skorupki jajek, farby plakatowe, mazaki)

Nauka piosenki „Wielkanoc”, tworzenie własnego akompaniamentu

13.04 – 17.04

Na ratunek Ziemi

Układanie historyjki obrazkowej – „Ziemia – moja planeta”. Swobodne wypowiedzi na temat zagrożeń ze strony cywilizacji dla naszej planety, rozmowy na temat konieczności segregowania odpadów, dbania o najbliższe środowisko; pisanie zdań rozkazujących w celu ochrony planety

Oglądanie zdjęć przedstawiających miejsca zanieczyszczone, zniszczone przez cywilizację, malowanie  plakatu „Jak mogę pomóc Ziemi?

Wysłuchanie piosenki „Jesteśmy dziećmi Ziemi”, rozpoznawanie dźwięków cywilizacji, słuchanie muzyki relaksacyjnej, zabawy paluszkowe

27.04 – 30.04

Zwierzęta i rośliny łąk

Wysłuchanie bajki „Żuraw i czapla”, swobodne wypowiedzi na temat historii bohaterów, uzupełnianie tekstu bajki wyrazami (rozsypanka wyrazowa); utrwalenie liter Ż, Cz  - wodzenie po śladzie, odwzorowywanie, pisanie z pamięci, uzupełnianie luk wyrazowych

Oglądanie albumu „Zwierzęta naszych łąk”, malowanie kredkami wybranego zwierzęcia

Wysłuchanie nagrania piosenki „Czapla, ryby i rak”; wysłuchanie głosów ptaków, próby rozpoznawania poszczególnych ptaków

Najstarsze miasta Polski

Maj

4.05 – 8.05

Stolice Polski

Wysłuchanie legendy o smoku wawelskim; rozmowa na temat Szewczyka Dratewki i sposobu pokonania smoka; przypomnienie nazw stolic – oglądanie zdjęć, widokówek i rycin przedstawiających zabytki Gniezna, Krakowa i Warszawy; utrwalenie pisowni nazw własnych; doskonalenie pisowni i rozpoznawania w tekście liter G, K, W

Smok wawelski – puentylizm

Wysłuchanie piosenki „Płynie Wisła, płynie”, nauka refrenu na pamięć, próby samodzielnego śpiewania

11.05 – 15.05

Poznań

Wysłuchanie legendy o poznańskich koziołkach; swobodne wypowiedzi ucznia; doskonalenie pisowni nazw własnych, uzupełnianie tekstu legendy (rozsypanka wyrazowa), przepisywanie zdań do zeszytu

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin