Plan edukacji - kl. III gimnazjum 2007-2008.doc

(317 KB) Pobierz
PLANY WYNIKOWE W ZAKRESIE EDUKACJI RELIGIJNEJ W ROKU SZKOLNYM 2006/2007

Plan edukacji religijnej w Publicznym Gimnazjum nr 2 w Łasku

opracowany na podstawie podręcznika „Jezus prowadzi i zbawia” z serii „W drodze do Emaus”

 

klasa III

Semestr I

 

1. Nr lekcji, temat (dziennik, zeszyt ucznia)

2. Cele

3. Zadania

4. Treści

5. Procedury osiągania celów

6. Ścieżki międzyprzedmiotowe, korelacje

7. Przewidywane osiągnięcia

8. Diagnozowanie osiągnięć

 

I. Nikt nie jest samotną wyspą

 

1, 2. Wprowadzenie
w wymagania katechezy
w klasie III gimnazjum. (Rozpoczynamy katechezę
w klasie III gimnazjum).

 

IX

Wytworzenie postawy otwartości na przyjęcie orędzia zbawczego.

Twórcze zaangażowanie
w realizowany program.

Wywołanie poczucia odpowiedzialności za własny rozwój religijny.

Pogłębianie przez ucznia potrzeby uczestniczenia
w katechizacji.

Zaciekawienia proponowaną tematyką zajęć.

Zapoznanie z zasadami przygotowania w parafii do przyjęcia sakramentu bierzmowania.

Program nauczania w klasie III gimnazjum, kryteria oceniania, zasady zachowania, główne środki rozwoju religijnego (codzienna modlitwa, częsta lektura Pisma Świętego, niedzielna Eucharystia, częsta spowiedź), wymagania w zakresie przygotowania do przyjęcia sakramentu bierzmowania w parafii (obecność na niedzielnych Mszach świętych, spowiedź pierwszopiątkowa, nabożeństwa okresowe, spotkania formacyjne, Katechizm Bierzmowanych, wymagania formalne (świadectwo chrztu).

 

 

Rozmowa kierowana, wykład,

Formy pracy: frontalna

 

Katechizowany:

- zna zasady zachowania na katechezie,

- zapoznaje się z programem nauczania religii w kl. III gimnazjum,

- zna system oceniania na religii,

- zgłasza potrzeby i oczekiwania w zakresie własnego rozwoju religijnego,

- zna zasady przygotowania do sakramentu bierzmowania w parafii.

 

3. Odkrywanie tajemnicy człowieka.
(1. Tajemnica człowieka).

 

IX

Ukazanie, że człowiek jest powołany do życia we wspólnocie z innymi.

Uświadomienie, że najgłębszą podstawą społecznej natury człowieka jest jego godność. Zachęcenie do odkrywania swojej i innych godności.

Rdz 1, 26-27.31; Rdz 2, 7-8.18;
Rz 8, 14-24.28-30; Ps 8.
Godność człowieka. Celem życia jest Bóg i relacje z innymi oparte na bezinteresownym darze z samego siebie. Chrystus odnowił
w nas godność dziecka Bożego.
 

„Słoneczko”, nagranie CD, pogadanka,
praca z tekstem.
Formy pracy: frontalna, grupowa, indywidualna

Człowiek istotą społeczną (wiedza o społeczeństwie).

Katechizowany:
– uzasadnia, iż człowiek jest istotą społeczną;
– określa, co jest podstawą więzi łączących ludzi;
– wskazuje źródłowe podstawy godności człowieka;
– rozumie, na czym polega jego godność.

 

 

Poszanowanie swojej i innych godności w ramach nawiązywanych relacji z Bogiem
i ludźmi.

4. Pogłębianie zaangażowania
w życie Kościoła.
(2. We wspólnotach).

 

IX

Ukazanie cech charakterystycznych dla wspólnot religijnych
i struktury Kościoła katolickiego.

Zachęcanie
do osobistego zaangażowania w życie wspólnoty parafialnej.

ChL 26, 27.
Wspólnoty religijne, kult liturgiczny, struktura.
Kościół partykularny.
Kościół jest wspólnotą Ludu Bożego.

Pogadanka, praca z tekstem, praca
z podręcznikiem nagranie CD, szablony.
Formy pracy: frontalna, grupowa, indywidualna.

Wspólnoty
religijne
(historia, wiedza o społeczeństwie).

Katechizowany:
– wylicza elementy typowe dla Kościoła katolickiego;
– wyjaśnia, do czego dążą wspólnoty religijne;
– wyjaśnia, co to jest Kościół partykularny;
– dowodzi konieczności osobistego uczestniczenia w życiu Kościoła.

 

Uczestnictwo w życiu wspólnoty parafialnej.

5. Kształtowanie troski o dobro wspólne.
(3. Dobro wspólne).

 

IX

Ukazanie dobra wspólnego jako zasady życia społecznego.

Zachęcanie do osobistej troski o dobro wspólne.

Dobro osobiste i wspólne wzajemnie się dopełniają. Elementy dobra wspólnego: poszanowanie osoby, dobrobyt społeczny i rozwój społeczności, zapewnienie pokoju.
Sprawiedliwość społeczna.

Pogadanka, praca z podręcznikiem, „zdanie niedokończone”, plakat, wystawa, nagranie CD.
Formy pracy:
frontalna, grupowa, jednostkowa.

Dobro wspólne (wiedza o społeczeństwie, geografia, edukacja europejska, edukacja filozoficzna).

Katechizowany:
– wylicza zasady dobra wspólnego;
– podaje definicję dobra wspólnego;
– tłumaczy, dlaczego państwo ma obowiązek dbania o dobro wspólne;
– wykazuje zależność dobra wspólnego od dobra osobistego.

 

Świadomość troski o dobro wspólne.

6. Przedstawienie istoty międzyludzkiej solidarności.
(4. Ludzka solidarność).

 

IX

Ukazanie, że sposobem obrony przed egoizmem jest ludzka solidarność.

Kształtowanie przekonania
o możliwości kierowania się zasadą międzyludzkiej solidarności.

Mt 25, 35-36. Porządek społeczny. Konieczność wyeliminowania egoizmu i pychy. Miłość jest podstawą służby drugiemu. Czyny miłosierdzia odnoszące się do ciała i duszy człowieka.

Pogadanka, tworzenie łańcucha przyjaźni, uzupełnianie tabeli, opowiadanie, nagranie CD.
Formy pracy: frontalna, indywidualna.

Zasady życia we wspólnocie (wiedza o społeczeństwie, wychowanie prozdrowotne, edukacja filozoficzna).

Katechizowany:
– wymienia sposoby realizacji solidarności międzyludzkiej;
– tłumaczy, w jaki sposób można obronić się przed egoizmem;
– wylicza uczynki miłosierdzia;
– interpretuje tekst biblijny Mt 25, 35-36.

 

Czynne praktykowanie miłości solidarnej.

7. Rozwijanie wiary
w zbawczą działalność Kościoła.
(5. Wspólnota wierzących
w Chrystusa).

 

IX

Odkrywanie istoty Kościoła.

Wyjaśnienie odmienności wspólnoty Kościoła na tle innych społeczności oraz znaczenia Kościoła dla każdego z jego członków.

J 10, 1-16; 15, 1-11; 14, 1-6.
Mk 3, 31-35.
Obrazy, którymi posługuje się Jezus, by przybliżyć i objaśnić tajemnicę Kościoła. Solidarność we wspólnocie Kościoła. Rzeczywistość Kościoła. Kościół jako wspólnota wierzących w Chrystusa.

 

Audycja, nagranie CD, praca z tekstem, analogie,
fotosymbole,
teksty biblijne.
Formy pracy: frontalna, grupowa, jednostkowa.

Identyfikacja ze wspólnotą (wiedza o społeczeństwie, wychowanie prozdrowotne, edukacja filozoficzna).

Katechizowany:
– wykazuje, że niechętne nastawienie do Kościoła spowodowane jest niewiedzą;
– wyjaśnia eklezjalne teksty biblijne,
– wyjaśnia, co wyjątkowego można odkryć w Kościele, jako wspólnocie wierzących;
– wymienia zadania ochrzczonych.

Identyfikacja ze wspólnotą wiary – Kościołem.

8. Ukazanie Różańca jako drogi życia chrześcijańskiego
(Różaniec – droga życia chrześcijanina)

 

IX

Pogłębienie świadomości ważności modlitwy Różańcowej.

Ukazanie Różańca jako modlitwy odzwierciedlającej życie człowieka.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin