PRZEDMIOTOWY PLAN WYCHOWANIA Z RELIGII W PUBLICZNYM GIMNAZJUM NR 2 W ŁASKU
opracowany na podstawie podręcznika „Jezus działa i zbawia” z serii „W drodze do Emaus”
klasa II
SEMESTR I
Dział
Cele pracy wychowawczej
Przewidywane efekty wychowania
Termin
1.Pragnienia ludzi
1. Ukazanie zależności pomiędzy lekcją religii, a rozwijaniem wiary.2. Motywowanie do odkrywania śladów Boga w otaczającym nas świecie.3. Zachęta do wyrażania szacunku wobec imienia Bożego.4. Rozpoznawanie Jezusa w Eucharystii.5. Zachęta do odkrywania znaczenia liturgii.
Uczeń:• Dostrzega konieczność współistnienia wiary i wynikającej z niej czynów.• Rozpoznaje Boga obecnego i objawiającego się w świecie.• Okazuje szacunek imieniu Boga.• Pragnie autentycznego spotkania z Jezusem w Eucharystii.• Dostrzega wartość liturgii Kościoła.
Wrzesień
2. Ku pełni czasów
1. Wskazanie możliwości odzyskania jedności z Bogiem.2. Wdrażanie do przezwyciężania pokusy samowystarczalności.3. Zachęta do przeciwstawiania się złu.4. Kształtowanie właściwego stosunku do sakramentu pokuty.5. Ukazanie działania dobrych i złych duchów w życiu wierzących.6. Odkrywanie sposobów rozwijania zaufania wobec Boga.7. Wychowanie do pełnego i świadomego przeżywania świąt Bożego Narodzenia.8. Wdrażanie do składania chrześcijańskiego świadectwa wiary w Boga.
Uczeń:• Uświadamia sobie, że dzięki Jezusowi odzyskał utraconą wolność.• Rozpoznaje pychę i samowystarczalność.• Troszczy się o postawę pokory.• Dostrzega problem zła i przyjmuje postawę przeciwstawiania się złu.• Uznaje i wypełnia warunki pokuty i pojednania.• Odróżnia dobro od zła. Przeciwstawia się złu.• W czasie adwentowego oczekiwania doskonali zaufanie Bogu.• Troszczy się o chrześcijańskie zrozumienie i przeżywanie czasu Bożego Narodzenia.• Formuje i doskonali własne świadectwo wiary.
Październik
5. Nadzieja nowego życia
1. Wspomaganie uczniów w rozpoznawaniu objawionej przez Boga miłości do ludzi.2. Motywowanie do wdzięczności za dary udzielane nam w sakramentach.3. Formowanie chrześcijańskiej postawy wobec śmierci.4. Motywowanie katechizowanych do osobistego wypełniania warunków osiągania życia wiecznego z Bogiem.
Uczeń:• W objawieniu Jezusa rozpoznaje i przyjmuje objawiającego się Boga.• W sakramentach dostrzega cel swojego życia - świętość.• Przyjmuje chrześcijańską naukę na temat rzeczywistości śmierci.• Angażuje się w realizację chrześcijańskiej nadziei na życie wieczne z Bogiem.
Listopad
3. W królestwie Bożym
1. Uświadomienie związków Jezusa z naszym życiem.2. Wdrażanie do odkrywania obecności Jezusa żyjącego i działającego w Kościele przez sakramenty.3. Wdrażanie do osobistej troski o zbawienie.4. Wyrażenie wdzięczności za chrzest.5. Zachęta do spożywania Ciała Chrystusa.6. Zachęta do określenia osobistych relacji z Jezusem.
Uczeń: • Zgłębia tajemnicę Jezusa w tytułach, które nadawane są Synowi Bożemu.• Kształtuje własną świadomość o Bogu zatroskanym o los człowieka.• Przyjmuje zobowiązania wobec królestwa Bożego.• Dostrzega Boże zamiary w wypełnionych w Jezusie obietnicach.• Rozwija własną świadomość eucharystyczną.• Troszczy się o postawę świadka we wspólnocie Chrystusowego Kościoła.
Grudzień
6. Życie z Chrystusem zmartwychwstałym
1. Uwrażliwienie na potrzebę korzystania z daru sakramentów.2. Motywowanie do uczestnictwa w Eucharystii.3. Zachęta do wdzięczności za otrzymany w dzieciństwie chrzest.4. Pogłębianie rozumienia darów sakramentu pokuty i pojednania.5. Wyjaśnianie sensu sakramentu namaszczenia chorych.6. Odkrywanie istoty troski o zbawienie zawartej w sakramencie małżeństwa.7. Wyjaśnianie pojęcia kapłaństwa w chrześcijaństwie.8. Prowadzenie do decyzji przyjęcia sakramentu bierzmowania.
Uczeń:• Dostrzega potrzebę poznawania treści i darów sakramentalnych.• Rozumie potrzebę uczestniczenia w Eucharystii.• Dostrzega dary i zobowiązania wynikające z rzeczywistości chrztu świętego.• Dostrzega wartość nieustannego nawracania się i korzystania z darów sakramentu pokuty i pojednania.• Pomaga chorym i cierpiącym.• Uświadamia sobie dary i zobowiązania wynikające• z przyjęcia sakramentu małżeństwa.• Rozumie, czym jest kapłaństwo służebne i powszechne.• Przyjmuje i realizuje zadania wynikające z udziału w kapłaństwie powszechnym.• Modli się za kapłanów.• Uznaje zasadność przygotowania i przyjęcia sakramentu bierzmowania.
Styczeń
Luty
SEMESTR II
Marzec
4. Ukrzyżowany i zmartwychwstały
1. Uświadomienie zadań wypływających z uczestnictwa w przymierzu zawartym na krzyżu.2. Kształtowanie postawy dzielenia się Jezusowym pokojem.3. Pogłębianie wiary w Jezusa Chrystusa.4. Uwrażliwienie na potrzebę czerpania od Jezusa mocy przemieniającej człowieka.5. Wspomaganie ucznia w uznaniu własnej niewystarczalności w rozwoju wiary.6. Zachęta do refleksji nad wiarą w zmartwychwstałego Jezusa.7. Ukazanie nawrócenia jako procesu dotyczącego każdego wierzącego.8. Zachęta do uczestnictwa w Triduum Paschalnym.9. Wspieranie katechizowanych w rozpoznawaniu zmartwychwstałego Chrystusa w Kościele.10. Zgłębianie treści dotyczących świętowania w Kościele okresu wielkanocnego.11. Wyjaśnienie znaczenia Ducha Świętego w życiu chrześcijanina.12. Rozwijanie wiary w jednego Boga w trzech Osobach.
Uczeń:• Przyjmuje chrześcijańską interpretację śmierci Jezusa.• Okazuje szacunek i wdzięczność Jezusowi ukrzyżowanemu.• Poznaje i przyjmuje pokój Jezusa.• Otwiera się na posłannictwo zbawcze Jezusa Chrystusa.• Dostrzega przemieniającą moc Jezusa.• Analizuje własne życie pod względem własnej dyspozycyjności wobec mocy Jezusa.• Rozpoznaje Boży plan w powołaniu Piotra.• Okazuje szacunek papieżowi.• Uznaje potrzebę wiary w przyjęciu prawdy o zmartwychwstaniu Jezusa.• Przyjmuje wezwanie Jezusa do ciągłego nawracania się.• Uczestniczy w rekolekcjach wielkopostnych.• Rozpoznaje znaczenie wydarzeń i liturgii Triduum Paschalnego.• Uczestniczy w liturgii Wielkiego Tygodnia.• Rozumie treści liturgiczne niedzieli Zmartwychwstania Pańskiego.• Uczestniczy w liturgii wielkanocnej.• Dostrzega wartość świętowania wydarzeń okresu wielkanocnego.• Rozpoznaje działanie Ducha Świętego.• Troszczy się o współpracę z Duchem Świętym.• Uznaje tajemnicę Trójcy Świętej.• Modli się do Osób Trójcy Świętej.
Kwiecień
7. Nasza Pięćdziesiątnica
1. Odkrywanie znaczenia słowa Bożego czytanego w Kościele podczas celebracji liturgicznych.2. Zachęta do zaangażowania się w przygotowanie do przyjęcia tego sakramentu.3. Ukazanie znaczenia wyznania wiary podczas sakramentu bierzmowania.4. Ukazanie znaczenia otrzymywanych w sakramencie bierzmowania darów Ducha Świętego.5. Zachęta do dojrzałego wyboru patrona.6. Zrozumienie istoty obrzędu namaszczenia krzyżmem
Uczeń:• Dostrzega wartość słowa Bożego.• Przyjmuje odpowiedzialność za słuchanie słowa Bożego.• Odkrywa wypływający z wiary sens przygotowywania się do przyjęcia sakramentu bierzmowania.• Rozumie treść wyznania wiary.• Wyznaje wiarę.• Rozpoznaje dary Ducha Świętego.• Przyjmuje z wdzięcznością Ducha Świętego i Jego dary.• Odpowiedzialnie wybiera patrona.• Rozumie sens namaszczenia krzyżmem podczas sakramentu bierzmowania.
Maj
8. Pragnienie Boga
1. Zachęta do pełnienia czynów miłości.2. Ukazanie owoców współpracy z Duchem Świętym.3. Kształtowanie odpowiedzialności za pracę i odpoczynek.
Uczeń:• Troszczy się o pełnienie uczynków miłosierdzia.• Wyraża gotowość współpracy w przynoszeniu owoców dzieł miłości.• Okazuje wdzięczność za efekty całorocznej pracy i gotowość odpowiedzialnego przeżywania wakacji.
Czerwiec
Jokebed