Załącznik do PSO z religii w Publicznym Gimnazjum nr 2 w Łasku
opracowany na podstawie podręcznika „Jezus prowadzi i zbawia” z serii „W drodze do Emaus”
klasa III
Semestr I
Kryteria oceniania w zakresie stopnia celującego określone zostają indywidualnie, zgodnie z PSO w integralnym związku z WSO.
Stopień dopuszczający
Stopień dostateczny
Stopień dobry
Stopień bardzo dobry
I. Nikt nie jest samotną wyspą
Katechizowany:- wskazuje źródłowe podstawy godności człowieka; - wyjaśnia, do czego dążą wspólnoty religijne; - podaje definicję dobra wspólnego;- wylicza uczynki miłosierdzia;- wymienia zadania ochrzczonych.
Katechizowany:- określa, co jest podstawą więzi łączących ludzi; - wyjaśnia, co to jest Kościół partykularny; - wylicza zasady dobra wspólnego;- interpretuje tekst biblijny Mt 25, 35-36;- wyjaśnia eklezjalne teksty biblijne.
Katechizowany:- rozumie, na czym polega jego godność do odkrywania własnej godności;- wylicza elementy typowe dla Kościoła katolickiego;- wykazuje zależność dobra wspólnego od dobra osobistego;- tłumaczy, w jaki sposób można obronić się przed egoizmem;- wyjaśnia, co wyjątkowego można odkryć w Kościele, jako wspólnocie wierzących.
Katechizowany:- uzasadnia, iż człowiek jest istotą społeczną;- dowodzi konieczności osobistego uczestniczenia w życiu Kościoła; - tłumaczy, dlaczego państwo ma obowiązek dbania o dobro wspólne; - wymienia sposoby realizacji solidarności międzyludzkiej;- wykazuje, że niechętne nastawienie wobec Kościoła spowodowane jest niewiedzą.
II. Wspólnota Ducha Świętego
Katechizowany:- wie, kim dla Kościoła jest Duch Święty; - wyjaśnia znaczenie stwierdzenia „Kościół święty i grzeszny”; - określa rolę Kościoła wobec świata;- przedstawia hierarchiczną strukturę Kościoła;- podaje zasady, jakimi powinien kierować się chrześcijanin;- określa, czym charakteryzuje się wspólnota Kościoła.
Katechizowany:- wyjaśnia, na czym polega działanie Ducha Świętego w Kościele;- interpretuje teksty eklezjalne z KKK; - tłumaczy, dlaczego wierzący powinni włączać się w życie społeczne; - wyjaśnia, czym jest depozyt wiary; - interpretuje wskazane teksty biblijne;- tłumaczy, na jakiej podstawie możemy nazwać Kościół wspólnotą Ducha Świętego.
Katechizowany:- redaguje modlitwę do Ducha Świętego;- przyjmuje odpowiedzialność za swoje miejsce w Kościele; - wyjaśnia związek: chrześcijanin i życie społeczne; - opisuje, jaką rolę pełnią w Kościele następcy apostołów;- wykazuje związek pomiędzy Dekalogiem, Kazaniem na Górze i przykazaniem miłości;- wykonuje tematyczną mapę pojęć.
Katechizowany:- dostrzega współzależność i współdziałanie Ducha Świętego i Kościoła; - uzasadnia, że Kościół można zrozumieć tylko w perspektywie wiary; - wyjaśnia, w jaki sposób chrześcijanin winien rozumieć sprawowaną władzę; - wymienia zadania pasterzy Kościoła;- tłumaczy, na czym polega przestrzeganie prawa moralnego; - formułuje modlitwę na podstawie treści działu.
III. Duch Święty w życiu chrześcijanina
Katechizowany:- przedstawia poznane informacje na temat Ducha Świętego;- charakteryzuje Boga, który jest naszym Ojcem;- wyjaśnia, dlaczego człowiek powinien dążyć do świętości;- definiuje pojęcie cnoty;- wymienia drogi, którymi Duch Święty prowadzi do modlitwy;- rozróżnia uczynki rodzące się z ciała i z ducha;- wyjaśnia, na czym polega pomoc Ducha Świętego w rozwiązywaniu trudnych zadań;- tłumaczy, czym jest dojrzałość; - wie, co dokonuje się w sakramencie pokuty i pojednania;- wylicza zagrożenia wiary; - odkrywa religijne znaczenie znaków natury.
- opisuje, w jaki sposób Duch Święty działa w życiu człowieka; - rozumie, że Bóg jest naszym Ojcem; - przedstawia chrześcijańskie rozumienie świętości;- ukazuje skutki nierozwijania cnót kardynalnych;- wyjaśnia, dlaczego podczas modlitwy warto sięgać do Pisma Świętego;- tłumaczy, czym są dary Ducha Świętego;- uzasadnia swoje wybory;- wylicza cechy dojrzałości, o której mówi Jezus w przypowieści;- opowiada teksty biblijne o pojednaniu; - wie, na czym polega grzech przeciwko Duchowi Świętemu;- rozumie znaczenie symboli Ducha Świętego.
Katechizowany:- prezentuje wybrane sposoby działania Ducha Świętego w życiu każdego z nas;- tłumaczy, co to dla nas znaczy, że Bóg jest Ojcem; - tłumaczy, dlaczego trzeba pozwolić prowadzić się Duchowi Świętemu;- rozumie znaczenie cnót kardynalnych w życiu człowieka;- formułuje modlitwę do Ducha Świętego;- rozpoznaje w sobie dary Ducha; - wykazuje, że Duch Święty wspomaga w trudnych chwilach;- opisuje, w jaki sposób Duch Święty prowadzi do dojrzałości; - weryfikuje swój stosunek do spowiedzi;- opisuje, co dzieje się, gdy człowiek odrzuca Ducha Świętego;- modli się wersetami Pisma Świętego.
Katechizowany:- określa związki pomiędzy działaniem Ducha Świętego i życiem ochrzczonych;- wymienia, jakie działania przypisuje autor tekstu biblijnego Bogu, nazywając Go naszym Ojcem; - uzasadnia, że źródłem świętości jest Bóg;- charakteryzuje cnoty główne;- dowodzi, że Duch Święty jest przewodnikiem modlitwy; - ukazuje, w jaki sposób może budować lepszy świat w swoim środowisku;- uzasadnia, że "u Boga nic nie jest niemożliwe";- wyjaśnia, jakie znaczenie w dążeniu do dojrzałości ma prawo moralne; - analizuje działanie Ducha Świętego w sakramencie pokuty i pojednania;- ukazuje szkodliwość zagrożeń wiary;- tłumaczy, w jaki sposób znaki i symbole odnoszą się do działania Ducha Świętego.
IV. Mocni w Duchu
Katechizowany:- opisuje, w czym wyraża się tożsamość chrześcijan;- wylicza daty i miejsca pierwszych soborów;- podaje przykłady działalności Kościoła w okresie średniowiecza;- charakteryzuje reformę w Kościele w okresie renesansu;- przedstawia dorobek Kościoła w oświeceniu; - przedstawia świadectwa wybranych ludzi Kościoła XX w.;- wylicza formy, które pozostawił Kościołowi Chrystus dla umocnienia wiernych w czynieniu dobrze;- przyporządkowuje wydarzenia do właściwych epok.
Katechizowany:- wylicza cechy pierwotnego Kościoła;- określa problematykę podjętą podczas kolejnych soborów;- przedstawia świętych okresu średniowiecza;- zna działalność świętych okresu renesansu;- tłumaczy, jak Kościół łączy możliwość poznania rozumowego z poznaniem wiary;- opowiada, czego dokonał Jan Paweł II i kard. Wyszyński;- wyjaśnia, w jaki sposób chrześcijanin może radzić sobie z trudnymi sytuacjami;- tłumaczy, w czym wyraża się umocnienie chrześcijanina w Duchu Świętym.
Katechizowany:- opisuje cechy Kościoła współczesnego;- przedstawia postanowienia soborów;- ukazuje kontrasty okresu średniowiecza;- tłumaczy, do czego powinna prowadzić reforma w Kościele;- dostrzega brak sprzeczności pomiędzy wiarą a rozumem;- dostrzega wartość Soboru Watykańskiego II; - ukazuje wartość liturgii;- przyporządkowuje postaci świętych do epok historycznych.
Katechizowany:- porównuje cechy Kościoła pierwotnego i współczesnego;- wyjaśnia, po co istnieją w Kościele symbole wiary; - omawia wkład Kościoła w dorobek średniowiecza;- wyjaśnia, na czym polegał „sukces” dążeń reformatorów Kościoła okresu odrodzenia;- uzasadnia możliwość pogodzenia poznania rozumowego z poznaniem wiary;- charakteryzuje, jak swoje posłannictwo widzi Kościół;- wymienia środki, które umożliwiają pełniejszą relację z Bogiem;- analizuje treści działu Mocni w Duchu.
Semestr II
V. Duch Święty jednoczy Kościół
Katechizowany:- wie, jakie jest pochodzenie Kościoła;- przedstawia, w jaki sposób może włączyć się w przywracanie jedności w Kościele; - wie, czemu ma służyć świętość Kościoła;- wylicza cechy powszechności Kościoła;- rozumie, dlaczego Kościół nazywany jest apostolskim;- wyjaśnia znaczenie dat: 1054, 1517; - charakteryzuje zasady działań ekumenicznych;- wyjaśnia, w jaki sposób może odkrywać prawdę o Kościele.
Katechizowany:- charakteryzuje etapy powstawania Kościoła;- wymienia czynniki jedności Kościoła;- wskazuje elementy świadczące o świętości Kościoła;- przedstawia dwa sposoby rozumienia Kościoła powszechnego;- opisuje, w czym najpełniej wyraża się apostolskość Kościoła;- rozróżnia wyznania chrześcijańskie;- określa oczekiwania Jezusa wobec Kościoła zawarte w Modlitwie Arcykapłańskiej;- wyznaje wiarę.
Katechizowany:- interpretuje teksty biblijne o pochodzeniu Kościoła;- tłumaczy, w jaki sposób realizuje się jedność Kościoła;- opisuje, na czym polega świętość Kościoła; - wyjaśnia, co wyraża wyznanie wiary w Kościół powszechny;- przedstawia różne rozumienia apostolskości Kościoła;- przedstawia cechy charakterystyczne dla poszczególnych wyznań chrześcijańskich;- formułuje modlitwę o jedność chrześcijan;- charakteryzuje przymioty Kościoła.
Katechizowany:- uzasadnia, że Kościół jest dziełem całej Trójcy Świętej;- wykazuje, po czym można poznać, że Kościół jest jeden;- wyjaśnia sens symbolu wiary: wierzę w święty Kościół;- uzasadnia, dlaczego wszyscy wierzący mają obowiązek szerzenia wiary;- przyjmuje odpowiedzialność za własne apostolstwo;- ukazuje, jakie są konsekwencje rozłamów w Kościele;- wymienia, jakie działania podejmują wyznania chrześcijańskie, aby osiągnąć porozumienie;- wyjaśnia znaczenie twierdzenia: Duch Święty jednoczy Kościół.
VI. Święty Wychowawca miłości
Katechizowany:- przytacza Jezusowe słowa wzywające do praktykowania miłości;- opowiada, jak praktykował miłość św. Maksymilian; - wie, czym jest post;- objaśnia treść czwartego przykazania Bożego;- podaje, na czym polega udział chrześcijanina w życiu społecznym;- ukazuje religijne znaczenie ludzkiej pracy;- wyjaśnia, dlaczego o miłości do ojczyzny mówimy w związku z czwartym przykazaniem;- przedstawia, jak Kościół rozumie tolerancję;- definiuje pojęcie kultury;- określa uczucia towarzyszące człowiekowi w spotkaniu z innymi ludźmi;- zna wskazania dotyczące chrześcijańskiego życia w miłości.
Katechizowany:- wyjaśnia sens przykazania miłości;- przedstawia czyny miłości św. brata Alberta;- wyjaśnia, czym jest jałmużna;- określa, jakie wskazania w odniesieniu do naszych relacji z najbliższymi daje Jezus;- formułuje zasady życia społecznego;- interpretuje teksty Kościoła mówiące o pracy;- rozumie, na czym polega miłość ojczyzny;- ukazuje troskę Kościoła o poszanowanie innych przekonań religijnych;- wyjaśnia związek kultury z Ewangelią;- dostrzega nowość nauki Jezusa w odniesieniu do nieprzyjaciół;- podaje, w jaki sposób uczniowie Jezusa mogą realizować zadania.
Katechizowany:- tłumaczy, od kogo możemy się uczyć prawdziwej miłości;- ukazuje, w jaki sposób bł. Matka Teresa z Kalkuty realizowała przykazanie miłości;- uzasadnia wartość intencji czynów miłości;- weryfikuje własną postawę wobec najbliższych; tłumaczy, czym jest cywilizacja miłości;- wymienia cechy charakterystyczne pracy, zgodne z zamysłem Stwórcy;- wyjaśnia analogię pomiędzy miłością do rodziny i do ojczyzny;- tłumaczy, czym jest wolność religijna;- wykazuje, dlaczego kultura często czerpie inspirację z religii- zastanawia się nad swoją postawą wobec nieprzyjaciół;- interpretuje wskazania nauki społecznej Kościoła.
Katechizowany: - wyjaśnia, dlaczego Jezus mówi, że nie można jednocześnie miłować Jego i świata;- wskazuje możliwości kierowania się miłością;- analizuje, dlaczego Jezus zachęca do jałmużny i postu;- tłumaczy, dlaczego chrześcijanin ma wypełniać czwarte przykazanie;- charakteryzuje prawdziwie chrześcijańskie postawy ochrzczonych w społeczeństwie;- łączy swoją pracę z ofiarą Jezusa Chrystusa;- tłumaczy, na czym polega patriotyzm w rozumieniu chrześcijańskim;- określa granice tolerancji;- przyjmuje odpowiedzialność za poszanowanie kultury i troskę o jej rozwój;- uzasadnia potrzebę miłości nieprzyjaciół;- uzasadnia tytuł działu Święty wychowawca miłości.
VII. Świadkowie miłości
Katechizowany:- wyjaśnia, że narodzenie Jezusa wyznacza przełom w odmierzaniu czasu historycznego;- opisuje czyny Jezusa i reakcje ludzi na to, co Jezus czyni;- wylicza przyczyny zła;- określa, co Bóg czyni dla zagubionego człowieka; - bierze udział w niedzielnej Eucharystii;- podaje argumenty przemawiające za wyborem dobra.
Katechizowany:- charakteryzuje postać Jezusa;- rozumie, na czym polega bezpieczeństwo, jakie daje ludziom Jezus;- przedstawia pytania, jakie stawia człowiek, gdy spotyka się ze złem;- interpretuje opowiadanie o Zacheuszu;- przedstawia argumenty za niedzielnym uczestnictwem we Mszy Świętej; - podaje wskazania Chrystusa wobec chrześcijan zamieszczone w VII dziale.
Katechizowany:- uzasadnia, że w Jezusie spełnia się nasze zbawienie;- korzysta z darów sakramentalnych;- dostrzega możliwości pokonywania zła; - wyjaśnia, na czym polega pomoc Boga udzielana zagubionemu człowiekowi;- tłumaczy, dlaczego Kościół zobowiązuje chrześcijan do udziału w niedzielnej Eucharystii;- uzasadnia tytuł działu Świadkowie miłości.
Katechizowany:- tłumaczy, dlaczego Jezus jest ośrodkiem dziejów ludzkości;- analizuje teksty biblijne o bezpieczeństwie przyniesionym ludziom przez Jezusa;- wyjaśnia, dlaczego Jezus może wyzwolić nas od zła;- przyjmuje wsparcie od Boga i bliskich;- na podstawie tekstów Kościoła ukazuje wartość niedzieli;- wykazuje, dlaczego być świadkiem miłości to ważne zadanie dla chrześcijan.
Jokebed