Sprawny lider.pdf

(315 KB) Pobierz
Sprawny lider
Sprawny lider
Autor: Rupert Eales-White
TĀumaczenie: Edyta Zbroĺska
ISBN: 83-7361-605-5
TytuĀ oryginaĀu : The Effective Leader
Format: 121
Umiejķtnoľci przywdcze sĴ istotĴ dobrego zarzĴdzania. To one czķsto decydujĴ
o pozycji w firmie i tempie, w jakim rozwija siķ kariera zawodowa. Choě nie kaŃdy rodzi
siķ liderem, to istnieje wiele narzķdzi i technik, ktre rozwijajĴ tak poŃĴdane dziľ na
rynku pracy umiejķtnoľci kierowania zespoĀem. To one decydujĴ, czy bķdziesz piĴě siķ
po szczeblach kariery, czy teŃ zostaniesz szeregowym pracownikiem. Aby je opanowaě
i osiĴgnĴě mistrzostwo, potrzeba jednak czasu i wiele wytrwaĀoľci.
Ten praktyczny przewodnik pomoŃe Ci zdobyě i udoskonaliě umiejķtnoľci zwiĴzane
z zarzĴdzaniem. Znajdziesz tu prawdziwĴ definicjķ skutecznego przywdztwa, a takŃe
liczne wskazwki dotyczĴce obszarw dziaĀania lidera, takich jak:
¤ zdefiniowanie stylu przywdztwa, ktry najbardziej Ci odpowiada;
¤ rozwijanie najwaŃniejszych umiejķtnoľci przywdczych;
¤ doskonalenie pracownikw;
¤ budowanie efektywnego zespoĀu;
¤ zarzĴdzanie zmianĴ.
âSprawny liderÒ uzupeĀniony jest o testy sprawdzajĴce, dziķki ktrym zweryfikujesz
swoje umiejķtnoľci. Zastosuj teoriķ zarzĴdzania w praktyce i wyzwl drzemiĴcy
w Tobie potencjaĀ.
O autorze:
Rupert Eales-White zarzĴdza dwiema firmami konsultingowymi. Obydwie specjalizujĴ siķ
w szkoleniach rozwijajĴcych umiejķtnoľci menedŃerskie. Autor ma w swoim dorobku
wiele publikacji. Jest ekspertem w zakresie przywdztwa, zarzĴdzania zmianĴ,
budowania zespoĀu i umiejķtnoľci interpersonalnych.
194, stron: 152
×
92028173.005.png 92028173.006.png 92028173.007.png 92028173.008.png 92028173.001.png 92028173.002.png
Spis treci
Wstp
5
1. Rola lidera w kontekcie sytuacyjnym 9
Jak instynktownie definiujemy przywództwo.............................. 9
Nasze role w pracy...........................................................................11
2. Czym jest skuteczne przywództwo? 17
Skuteczne przywództwo z perspektywy członka grupy..............17
Nieskuteczne przywództwo z perspektywy członka grupy....... 23
Skuteczne przywództwo z perspektywy lidera............................ 26
3. Rozwijanie siebie 27
Budowanie pewno$ci siebie...........................................................27
Rozwijanie $wiadomo$ci ...............................................................29
Przezwyci()anie ograniczaj*cych przekona,............................. 30
Systematyzacja my$lenia.................................................................33
Poprawianie wyników.................................................................... 37
4. Okrelenie stylu i orientacji przywództwa 41
Luki percepcji...................................................................................41
Jak powstaje luka pomi(dzy zamiarem
a jego wyra)aniem poprzez zachowanie................................... 45
Jak zlikwidowa1 luk(......................................................................48
Jak powstaje luka pomi(dzy informacj* przekazywan*
i odbieran*....................................................................................49
Kumulacja.........................................................................................51
Poznaj orientacj( swojego przywództwa ......................................51
Odkryj styl swojego przywództwa................................................ 59
4
S PRAWNY LIDER
5. Rozwijanie kluczowych umiejtnoci przywódczych 67
Umiej(tno$1 słuchania................................................................... 67
Zadawanie pyta,.............................................................................80
6. Doskonalenie pracowników 91
Jasne okre$lanie ról..........................................................................91
Okre$lanie standardów i kryteriów oceny pracowników.......... 93
Wyra)anie uznania......................................................................... 95
Konstruktywna krytyka.................................................................97
Coaching i doradzanie...................................................................99
Wykorzystywanie oceny pracy
do wywołania ch(ci uczenia si( i rozwoju...............................101
Motywowanie pracowników....................................................... 102
7. Budowanie efektywnego zespołu 107
Po co budowa1 zespół .................................................................. 107
Wła$ciwa wielko$1......................................................................... 108
Cechy efektywnego zespołu ........................................................ 108
Jak rozwijaj* si( zespoły................................................................ 111
Jak budowa1 efektywny zespół.....................................................113
8. Zarz0dzanie zmian0 125
Jak reagujemy na zmian(..............................................................125
Odnoszenie maksymalnych korzy$ci ze zmian ........................130
Twoje preferencje dotycz*ce zmian ............................................134
Czym jest skuteczne
przywództwo?
Teraz, kiedy ju przedstawilimy przywództwo w jego kontekcie
sytuacyjnym, pomylmy, co składa si na skuteczne przywództwo.
Spojrzymy na to z trzech rónych punktów widzenia: skuteczne
przywództwo z perspektywy członka grupy, nieskuteczne przywódz-
two z punktu widzenia członka grupy i skuteczne przywództwo
z perspektywy lidera.
Skuteczne przywództwo
z perspektywy członka grupy
We# papier i co do pisania i zastanów si przez kilka minut nad
Twoimi dowiadczeniami zwi$zanymi z przywództwem, przypo-
minaj$c sobie osoby w relacjach, z którymi odgrywałe rol członka
grupy. Nie musisz bra' pod uwag tylko pracy — pomyl o wszyst-
kich takich osobach: rodzicach, nauczycielach, szefach „gangów”,
wykładowcach i wszystkich swoich przełoonych, od pocz$tku pra-
cy. Przypomnij sobie działania podejmowane przez te osoby, które
powodowały, e czułe motywacj i wsparcie. Wypisz róne działa-
nia, koncentruj$c si wył$cznie na tych, które miały na Ciebie pozy-
tywny wpływ.
Nie wiem, co napisałe, ale zadawałem to pytanie wielu gru-
pom menederów, z rónych firm i kultur. Zaskakuj$ce jest to,
jak z indywidualnych dowiadcze/ wyłania si wspólnota pogl$dów.
92028173.003.png
18 S PRAWNY LIDER
Najpierw przedstawi pogl$dy grupy menederów wyszego szcze-
bla i członków zarz$du wielonarodowej firmy z Malezji (lista na
rysunku 2.1), a potem streszczenie dyskusji dotycz$cej kadej z po-
zycji na licie.
Myl jasno o swojej roli przywódczej.
Rozwijaj wiadomo i wiar w siebie.
Skup si na innych — słuchaj, wspieraj, informuj o wynikach
i opiekuj si.
Okazuj pewno w podejmowaniu decyzji i podejmuj decyzje.
Dziel si informacjami.
B%d& na tyle pewny siebie, aby popełnia błdy, przyznawa
si do nich i uczy si na nich.
Zarz%dzaj, opiekuj%c si.
Deleguj zarówno uprawnienia, jak i obowi%zki.
Pogldy kadry kierowniczej wielonarodowej firmy z Malezji
na skuteczne przywództwo
Myl jasno o swojej roli przywódczej
Jedn$ ze zidentyfikowanych przyczyn bycia kiepskim liderem jest
bezmylno'. Stwierdzono, e obcesowo', niegrzeczne traktowanie
albo zmuszanie do bezczynnego czekania, podczas gdy szef urz$dza
sobie pogaduszki przez telefon, rzadko bywa rozmyln$ zniewag$,
nie oznacza te braku szacunku dla podwładnego. Jest, po prostu,
wynikiem bezmylnoci.
Jak ju wspomniano w poprzednim rozdziale, spdzamy nie-
zbyt wiele czasu na myleniu o sobie jako o liderze, czy COGAL-u.
Moemy zmaga' si ze złoonymi kwestiami fachowymi lub pro-
jektami, planowa' negocjacje z trudnym klientem, przygotowy-
wa' prezentacj, myle' długo i ciko nad raportami i o tym jak je
przedstawimy, ale nie zastanawiamy si za duo nad rol$ lidera, któ-
r$ przecie odgrywamy przez wikszo' czasu.
Skuteczni liderzy myl$ o swojej roli przywódcy i planuj$ stra-
tegi przywództwa w sposób bardzo podobny do tego, który sto-
suj$ w przypadku innych, wanych spraw.
Rysunek 2.1.
92028173.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin