Pytania, na które stara się dać odpowiedź logistykaPodstawowe zadania stawiane logistyceGłówne cele logistyki.Obszary zainteresowań logistyki:1. Magazynowanie a w tym3. Zaopatrzenie w tymNOWOCZESNA LOGISTYKAPodstawowe zadania i potencjalne możliwości nowoczesnej logistykiLOGISTYKA W PRZEDSI?BIORSTWIEPodstawowe zasady organizacji logistyki w przedsiębiorstwie:Zadania działu zaopatrzeniaProcesy fizyczne, zachodzące w sferze logistyki zaopatrzenia obejmują.Ocena dostawców.Algorytm postępowaniaAlgorytm podziału pozycji asortymentowych wg metody ABCFAZY MARKETINGU SPRZEDAŻY I MARKETINGU ZAKUPÓW.Marketing sprzedażyMarketing zakupów*** ZARZĄDZANIE TRASPORTEMNa co powinien zwracać uwagę zarządzający transportem?PODSTAWY GOSPODARKI ZAPASAMI:Rodzaje zapasów w przedsiębiorstwie:Czynniki bezpośrednio oddziałujące (na sterowanie zapasami)Główne powody tworzenia zapasów.Problemy decyzyjne związane z zarządzaniem zapasami:Rodzaje magazynów:Decyzje menedżerskie dot. magazynów:Ad. 1Czynniki mające wpływ na wielkość magazynu:LOGISTYKA POWTÓRNEGO WYKORZYSTANIA.ZARZĄDZANIE LOGITYKĄ MARKETINGOWĄArgumenty za centralizacjąArgumenty za decentralizacjąCechy zarządzania strategicznegoCechy zarządzania operacyjnego*** KOSZTY LOGISTYKICZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE WIELKOŚ? KOSZTÓW LOGISTYKIObszary kosztów logistyki:Algorytm postępowania przy wyodrębnianiu kosztów logistyki.Komórki w których ujmuje się koszty logistyki:Koszty procesów logistycznych:Podstawowe przekroje strukturalne kosztów logistyki i ich powiązania.Pozostałe kosztyKoszty fazy dystrybucjiKoszty logistyki według różnych kryteriów podziału.Podstawowe przekroje kosztów i ich powiązaniaPrzekroje kosztów procesów informacyjnych:KOSZTY ZAPASÓWPodział kosztów zapasów:Koszty magazynowania i obsługi zapasów-liczby i rodzaju pozycji asortymentowych składowanych zapasówKoszty zapasów:KOSZTY MAGAZYNOWANIA:KOSZTY TRANSPORTUPodział kosztów transportu:MARKETING W TRANSORCIE_______________________________________Logistyka jest procesem zarządzania całym łańcuchem dostaw. Logistyka ma za zadanie utrzymanie możliwie największego poziomu obsługi klienta. Logistyka jest głównym instrumentem wspomagającym działania marketingu.Logistyka – proces zintegrowanego zarządzania (planowania, realizowania, organizacji i kontrolowania)Łańcuch dostaw jest to działalność związana z przepływem materiału (towaru) od pierwotnego źródła poprzez wszystkie pośrednie formy aż do postaci w której jest konsumowany przez ostatecznego klienta.Łańcuch logistyczny jest to technologiczne połączenie procesów przewozowych (przewozowych z magazynowymi) oraz organizacyjne skoordynowanie wszystkich ogniw zewnętrznych i wewnętrznych obrotu towarowego.Pytania, na które stara się dać odpowiedź logistyka1. Czy wybrać dostawcę, który proponuje niskie ceny, czy raczej takiego, który zapewnia szybkie dostawy?2. Czy ważniejsze są częste dostawy, czy raczej ich punktualność3. Czy możemy sobie pozwolić na więcej transportów aby ograniczyć magazynowanie?4. Czy opłacalny jest fracht lotniczy w celu skrócenia czasu dostawy?5. Jaki wpływ na koszty obsługi zamówień ma więcej lub mniej dostaw?6. Czy należy postawić na atrakcyjniejsze opakowanie, a jeśli tak to w jakim stopniu wpłynie to na sposób i koszt transportu? Czy rozmawiać o opakowaniach z dostawcami, czy z producentami opakowań?7. Czy stać nas na bardziej zaawansowane systemy informacyjne, zważywszy na inwestycje jakich to wymaga.8. Czy powinniśmy się sami zająć magazynowaniem i transportem, czy zlecić to specjalistom z zewnątrz?9. Czy mamy współpracować z naszymi partnerami na rynku a jeśli tak to w jaki sposób ?10. Jeśli dział sprzedaży poszerzy swoją klientelę w pewnym sektorze to jaki to będzie miało wpływ na koszty całkowite dystrybucji?11. Czy można zmniejszyć rozmiary opakowania określonych towarów by zmniejszyć powierzchnię magazynu w handlu detalicznym?12. Jakie zakłócenia najczęściej występują w przepływie towaru? W jakim stopniu zależą one od błędów w systemie a w jakim stopniu są one od ...Podstawowe zadania stawiane logistyce1. Skrócenie i przyspieszenie wszystkich procesów na każdym etapie dystrybucji.2. Koordynacja przepływów surowców, materiałów od produkcji i wyrobów gotowych3. Minimalizacja kosztów tego przepływu4. ! Porządkowanie działu logistycznego wymaga usługi klienta – podaż żądanego poziomu usług.5. Optymalizowanie działań w celu osiągnięcia założonego poziomu efektywności funkcjonowanie przedsiębiorstwa.6. Oferowanie klientom właściwych produktów i informacji 7. Ukształtowanie odpowiedniego poziomu zysku przedsiębiorstwa.8. Sprawne i racjonalne przepływy dostosowane do wymogów klientów9. Koordynacja i realizacja celów przedsiębiorstwa z punktu widzenia wymogów rynku i znajdującego się otoczenia np. ochrony środowiskaGłówne cele logistyki.1. Osiągnięcie długofalowego zadowolenia klienta2. Minimalizacja czasu i kosztu fizycznej dystrybucji przy założonym poziomie usług3. Wzmacnianie pozycji i osiągnięcie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa 4. Kształtowanie optymalnej struktury osiąganych wartości ponoszonych w związku z tym kosztów oraz dążenie do optymalnej relacji między poziomem realizowanych i pożądanych korzyści i usług a poziomem kosztów.5. Kreowanie podaży i odpowiednich rozwiązań problemowych związanych z potrzebami i preferencjami klientów w logistycznych segmentach rynku.6. Odkrywanie i kreowanie nowych potencjałów produktywności i efektywności oraz wspomaganie rynkowego sukcesu przedsiębiorstwa.7. Tworzenie systemów i modeli kooperacji (aliansów strategicznych i sojuszów przedsiębiorstwa)8. Określenie o ile będą większe dodatkowe dochody firmy uzyskane drogą zwiększania zysku w wyniku poprawy jakości usług.Obszary zainteresowań logistyki:Obszar zainteresowania logistyki stanowi fizyczne transakcje dokonywane w łańcuchach dostaw. Nie zajmuje się ona transakcjami równoległymi składających się z zakupu i sprzedaży.1. Wybór dostawy produktów i materiałów, części, podzespołów i zespołów2. Prognozowanie popytu i polityka zakupów3. Przepływ informacji4. Stan zapasów i ich kontrola5. Dystrybucja – realizacja zamówień6. Zarządzanie zapasami7. Organizacja transportu8. Obsługa zwrotów9. Składowanie i lokalizacja składów10. Gospodarowanie odpadkami11. Wysyłka KLUCZOWA DZIAŁALNOŚ? LOGISTYCZNA dotyczy zatem takich zadań, jak:1. Standaryzacji usług przeprowadzonej w kooperacji z marketingiem dla:- określenia życzeń i potrzeb konsumenta w świetle doświadczenia usług logistycznych,- określenie usługi jako odpowiedzi na żądanie klienta,- podaży żądanego poziomu usług.2. Działalności transportowej a w tym:- selekcji i unowocześnienia usług transportowych,- dróg kołowych,- rozkładów jazdy środków transportu,- dobór wyposażenia w środki transportu,- proces zamówień,- kontrola stawek przewozowych.3. Zarządzania zapasami w zakresie:- polityki zapasów surowców i wyrobów gotowych,- prognozowania sprzedaży,- zróżnicowania produktów w punktach magazynowania,- liczby, wielkości i lokalizacji punktów magazynowania,- strategii napełniania i opróżniania magazynów oraz organizacji dostaw „just in time”4. Procesu zamówień, a w tym:- sprzedaży zamówionych zapasów stosownie do zróżnicowanej procedury dostaw.- metody transmisji informacji w procesie zamówień,- przepisów dotyczących zamówień.Należy podkreślić, iż kluczowa działalność logistyczna prowadzona jest w każdym kanale dystrybucji, niezależnie od jego rodzaju i długości.DO POMOCNICZEJ DZIAŁALNOŚCI LOGISTYCZNEJ zaliczamy:1. Magazynowanie a w tym Wyznaczenie powierzchni magazynowychØØ Rozmieszczenie zapasów w magazynie i oznakowanie miejsc ich składowaniaØ Rozmieszczenie magazynów Rozmieszczenie zapasówØ2. Obsługa zapasów w zakresie: Zróżnicowania wyposażenia magazynówØ Polityka rozmieszczeniaØ wyposażenia Procedura zamawiania zapasówØ Magazynowanie zapasów orazØ polityka rozliczania ubytków w magazynie3. Zaopatrzenie w tymØ Zróżnicowanie źródło zakupów Czas zakupówØ Wielkość zakupówØ4. Opakowania ochronne używane w: handluØ magazynowaniuØØ transporcie5. Współpraca z produkcją dla: tworzenia partii dostawØØ rodzaju i czasu dokonywania wysyłek towarów6. Gromadzenie informacji celem: uzyskania zbioru informacji o magazynowaniu i obsłudze zapasówØØ przeprowadzenia analizy danych przeprowadzenia kontroliØ procesówNOWOCZESNA LOGISTYKAPodstawowe zadania i potencjalne możliwości nowoczesnej logistyki1. Logistyka wspomaga orientacje rynkową przedsiębiorstwa, jest zorientowana na oferowanie nabywcą optymalnego poziomu jakości obsługi.2. Logistyka jest orientowana na stymulowanie sprzedaży i obsługi przy równoczesnej racjonalizacji struktury całkowitych kosztów logistycznych; zwiększa świadomość znaczenia relacji: koszty-korzyści we wszystkich sferach przedsiębiorstwa3. Logistyka umożliwia rozwiązywanie problemów powstałych w miejscach styków (sprzężeń) przepływów towarów i informacji z innymi obszarami funkcjonalnymi w przedsiębiorstwie (marketingiem, produkcją, finansami, zatrudnieniem)4. Logistyka umożliwia oraz stymuluje tendencje do integracji i hierarchizacji celów w przedsiębiorstwie i w powiązaniu i w powiązaniu z jego partnerami; wspomaga przedsięwzięcia i komponenty zarządzania oraz strategii marketingowej w sposób długofalowy i skuteczny.5. logistyka jest zorientowana na racjonalizację systemu organizacyjnego przedsiębiorstw i całego układu przepływów towarowych.6. Logistyka stymuluje wzrost ogólnej efektywności gospodarowania.Podstawowe zasady nowoczesnej koncepcji logistyki.1. Niezbędna jest integracja między operacjami, strategicznymi i normatywnymi decyzjami w sferze logistyki oraz z całym systemem zarządzania przedsiębiorstwem.2. Wszystkie aspekty procesów logistycznych powinny być związane w sposób bezpośredni z innymi sferami funkcjonalnymi w przedsiębiorstwie.3. Wszystkie funkcje i czynności logistyczne powinny być zorganizowane w jednostkach organizacyjnych zlokalizowane w odpowiednich (na wysokich lub najwyższych) szczeblach w hierarchii struktury organizacji i zarządzania w przedsiębiorstwie.4. Logistyka powinna stanowić podstawowe kryterium zintegrowanego zarządzania przedsiębiorstwem.5. Przedsiębiorstwa powinny się troszczyć o ścisłe partnerstwo z innymi uczestnikami łańcucha dostaw (łańcucha logistycznego)6. Koncepcja logistyki musi być osadzona na realizacjach rynku dostosowana do zmian w otoczeniu.7. Realizacja optymalnego poziomu usług i obsługi logistycznej warunkuje osiągnięcie odpowiedniej rentowności i przewagi konkurencyjnej na rynku.8. Przedsiębiorstwa powinny wprowadzić (stosować) kompleksowe i przejrzyste wskaźniki jako podstawy podejmowania decyzji oraz miary efektywności w systemie logistyki.Właściwości i założenia nowoczesnej koncepcji logistyki.1. ! Logistyka jest koncepcją planowania i sterowania organizowania i kontrolowania fizycznego obiegu towarów i jego informacyjnych uwarunkowań wymagających systemowego ujęcia.2. ! Przepływy towarowe i informacyjne tworzą system który może się rozciągać na różne ogniwa i fazy podsystemy itp. 3. Logistyka stanowi orientację efektywnościową w ujęciu systemowym opierającym się na kompleksowej analizie oraz kształtowaniu poziomu i struktury kosztów a w której centralną rolę odgrywa odpowiedni poziom i jakość świadczonych usług.4. ! Integracja realnych komponentów logistyki ( transport magazynowanie, kształtowanie zapasów, pakowanie, czynności obsługi klientów) znajduje odbicie w tworzeniu zintegrowanych systemów organizacyjnych i informacyjnych.5. ! Logistyka stanowi „potępiał” i instrument strategiczny marketingu wspomagający w sposób długofalowy przedsięwzięcia i komponenty strategii rynkowej przedsiębiorstwa determinując jej skuteczność.6. Koncepcja logistyczna jest osadzona w realiach rynku tzn że jest bazą (..)Nowoczesna logistyka - traktowana jest i opisywana jako:1. zasada, koncepcja myślenia2. ! Zintegrowany system i proces podejmowania decyzji z zarządzeniem i fizycznym obiegiem towarów i informacji.3. ! Skoordynowania, zintegrowana funkcja przedsiębiorstwa4. ! Zespół zintegrowanych instrumentów, metoda zarządzania i działania5. Koncepcja kierowania i dostarczenia nowych wartości i użyteczności rynkowych dla klientów w procesie dostaw.6. Dział zorientowane na racjonalne wykorzystanie i kierowanie potencjału efektywności i wzrostu konkurencyjności7. ! Koncepcje stymulowania realizacji celów przedsiębiorstwa 8. Koncepcja i funkcja organizacji przedsiębiorstwa. PODEJŚCIE SYSTEMOWE W PODEJMOWANIU DECYZJI LOGISTYCZNYCH.Pojęcie systemu logistycznego – w ogólnym przypadku przez system logistyczny będzie się rozumiało celowo zorganizowane i zintegrowane – w obrębie danego układu gospodarczego – przepływ materiałów i produktów oraz odpowiadających im informacji, umożliwiających optymalizację w zarządzaniu łańcuchem dostaw (min. Przez automatyczną identyfikację towarów, symulację komputerową, kontrloling, elektroniczna wymiana danych)System logistyczny składa się z podsystemów: System zarządzania, system wykonawczy.1. Zarządzanie a) podsystem planistyczny planowanie- produkcji- potrzeb materiałowych-- zaopatrzenia zapasów- spedycji-b) podsystem decyzyjny- opracowywanie zamówień decyzje materiałowe- sterowanie- zamówieniami sterowanie zespołami- przepływy zapasów- sterowanie- spedycjąc) podsystem informacyjny zbieranie danych- przetwarzanie- informacji emitowanie danych.-2. Wykonawczy Transport-- magazynowanie zapasy- opakowania- zamówienia i obsługa- nabywców spedycja-LOGISTYKA W PRZEDSI?BIORSTWIEGłównym zadaniem logistyki w przedsiębiorstwie - jest max zysków. Osiąga ten cel przez stosowanie odpowiedniej strategii zarządzania prod. Powinna ona pozwolić na skrócenie czasu realizacji zleceń, zmniejszenie zaangażowania kapitału, zwiększenie wielkości obrotu kapitału.Do podstawowych zadań logistyki przedsiębiorstwa należy:1. Usprawnienie zarządzania procesami przepływu produktu i w konsekwencji pełne zaspokojenie potrzeb uczestników procesu logistycznego2. Podporządkowanie czynności logistycznych wymogą kierownictwa???.3. Zwiększenie efektywności przepływu co wpływa na obniżenie kosztów proc. logistycznego.Podstawowe zasady organizacji logistyki w przedsiębiorstwie:1. Organizacja logistyki musi być zorientowana na rynek2. Logistyka powinna być scentralizowana lecz nie jako całość ale w części.3. Proces logistyczny powinien być kształtowany przy szczególnym uwzględnieniu rynku, konkurencji, rozwoju technologicznego i zasad gospodarowania.4. Organizacja logistyki powinna stymulować rozszerzenie się logistycznego myślenia w przedsiębiorstwie.5. Logistyka musi być wkomponowana w postaci integralnej sieci w strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa.LOGISTYKA PRODUKCJI jest pomiędzy log. zaopatrzenia a log dystrybucji i obejmuje wszystkie czynności które są związane z zaopatrzeniem prac produkcji w stosowne towary, surowce i przekazywanie pół wyrobów i wyrobów gotowych do magazynu zbytu. Procesy produkcyjne i logistyczne są ze sobą ściśle powiązane a nawet zintegrowane.Logistyk musi brać udział w projektowaniu zakładu i wyboru jego lokalizacji.LOGISTYKA ZAOPATRZENIA - wpływa na konieczność podejmowania wielu decyzji mających wpływ na ekonomię przedsiębiorstwa zwłaszcza zaś na poziom kosztów wysokość zysku itp. Typowe decyzje podejmowane logistyce zaopatrzenia wytwarzać czyØ kupić gdzie kupićØ ile kupićØ kiedy kupićØZadania działu zaopatrzenia1. Wyszukiwanie i aprobowanie dostawców2. Zapewnienie zaopatrzenia po najwyższym możliwym do zaakceptowania koszcie.3. ostrzeganie wszystkich zainteresowanych o spodziewanym opóźnieniu dostawy4. sprawdzanie faktur wystawionych przez dostawców5. organizowanie wszelkich spotkań z dostawcami obecnymi jak i potencjalni6. zakupy nadzwyczajne7. konsultacje w ustanawianiu cen dla materiałów lub usług wprowadzanych na nowe rynki bądź po zmianach konstrukcyjnych.8. Działanie jako "okno na świat"Procesy fizyczne, zachodzące w sferze logistyki zaopatrzenia obejmują. dopływy surowców, materiałów, elementów kooperacyjnych itp. doØ przedsiębiorstwa wszelkie czynności manipulacyjne związane z odbiorem,Ø transport wewnętrznym i składowaniem dostaw przepływ materiałów doØ pierwszego stanowiska w procesie produkcji, procesy informacyjne – obejmują: pozyskanie i gromadzenie informacji oraz jej transformację prowadzą do ustalenia potrzeb materiałowych przedsiębiorstwa oraz realizacji zakupów.Ocena dostawców.Algorytm postępowania1. Ustalić kryteria oceny, np.:a/ jakośćb/ terminowośćc/ kosztd/ poziom obsługi i niezawodności2. Wymienionym kryteriom przypisać wagi, np.:kryterium wagajakość 8terminowość 6koszt 4poziom obsługii niezawodności 23. Przypisać punkty każdemu z kryteriów, np.:1-„ocena niedostateczna”5-„ocena bardzo dobra”4. Przemnożyć przez odpowiednią wagę (w wyniku czego otrzymujemy końcowe wartości oceny kryteriów). W wyniku otrzymujemy:Dostawca „A” kryterium waga oc. pkt. ważona ocena punktowaJAKOŚ? 8 4 32TERMINOWOŚ? 6 4 24KOSZT 4 5 20POZIOM OBSŁ. 2 3 6 .RAZEM 82Algorytm podziału pozycji asortymentowych wg metody ABC Obliczyć roczną wartość rozchodu (zużycia, sprzedaży) każdej pozycjiØ zapasów Posortować wartości rozchodów od największej do najmniejszej.ØØ Zsumować wartości rozchodów wszystkich pozycji Obliczyć udział każdejØ pozycji w wartości ogółem Obliczyć skumulowane udziały procentoweØØ Podjąć decyzję o podziale asortymentów na klasy ABCLOGISTYKA DYSTRYBUCJI zapewnia możliwie najwyższy poziom obsługi klientów. Poziom obsługi klienta jest jednym z zasadniczych czynników decydujących o konkurencyjności przedsiębiorstwaKryteria oceny obsługi klientówSkuteczność funkcjonowania systemu dystrybucji przedsiębiorstwa.Długość cyklu realizacji zamówień i wywiązywanie się z zadań które intensyfikują sprzedaż.Harmonizowanie tempa podaży z tempem zaopatrzenia nabywców.Satysfakcja nabywców z zakupu produktów i sposób w jaki jest ona wzbogacana o walor przestrzenno-czasowy dzięki odpowiedniej dystrybucji.Mierniki oceny poziomu obsługi klientów.Upływ czasu od momentu dostawy zamówionych towarów do wskazanego miejsca.Minimalne partie dostawy lub ograniczenia asortymentowe które odbiorcy będą aprobowaliDostępność zapasów mierzona procentowym udziałem zapasów brakujących w magazynie dostawy w danym monecie.Dokładność w realizacji zamówień towarów i niezawodność dostawyWpływ poziomu obsługi klienta na wielkość sprzedaży i zysk przedsiębiorstwa. warunkiem niezbędnymØ uzyskania konkurencyjnej pozycji na rynku, a w efekcie widocznego wzrostu sprzedaży i zysku, jest zaoferowanie poziomu obsługi wyższego niż konkurencja (na rys. – powyżej 83%); uzyskanie wyższego poziomu obsługi klienta wymagaØ dużych nakładów, które jednak są do pewnego momentu rekompensowane przez ponadprzeciętny wzrost sprzedaży. przedsiębiorstwa kierujące się w swojejØ działalności kryterium maksymalizacji zysku powinny podejmować działania na rzecz poprawy podejmować działania na rzecz poprawy obsługi i doprowadzenia jej do poziomu, który zagwarantuje największą różnicę między dodatkową sprzedażą a dodatkowymi kosztami jej osiągnięcia, a więc maksymalizację zysku przez przedsiębiorstwo (na rys. – 89%); podwyższanie poziomu obsługi klientaØ przez przedsiębiorstwa maksymalizujące sprzedaż jest uzasadnione tylko do momentu uzyskania poziomu wyznaczonego przez punkt przecięcia się krzywych wzrostu sprzedaży i kosztu uzyskania określonego poziomu obsługi warunkującego tą sprzedaż (na rys. 95%).FAZY MARKETINGU SPRZEDAŻY I MARKETINGU ZAKUPÓW.Marketing sprzedaży analiza rynku z punktu widzenia popytuØ na określony wyrób promocjaØ znalezienie (zdobycie) nabywcówØ (nabywcy) proces negocjacyjnyØ zawarcie umowy-sprzedażØ cel...
naukowy83