wf_toki_lekcji_konspekty.doc

(126 KB) Pobierz
1

 

WYBRANE TOKI  I LEKCJE Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO  W NAUCZANIU  POCZĄTKOWYM

 

Cechy charakterystyczne zabaw, gier ruchowych, gier drużynowych i zespołowych

 

Zabawy i gry ruchowe – obok zabaw manipulacyjnych, naśladowczych, gier dydaktycznych – stanowią jedną z najbardziej interesujących form zabawowych dzieci i młodzieży.

     Zabawa to taki rodzaj aktywności, w którym dominują naturalne formy ruchu:

marsze, czworakowanie,biegi, rzuty, skoki, a zasady i przepisy w nich obowiązujące są proste. Jeżeli w zabawach będzie wprowadzona rywalizacja, to powinna mieć charakter indywidualnego współzawodnictwa o to kto najlepiej, najszybciej lub najładniej wykona ćwiczenie.  Uczestnicy mogą stanowić jeden zespół, mogą być też podzieleni na mniejsze grupy.

   „Jedną z istotnych cech zabawy prostej jest to, że bawiący się może w każdej chwili opuścić grupę lub dołączyć do niej może nowy uczestnik, co nie zmienia zupełnie charakteru i przebiegu zabawy.”

   Biorąc pod uwagę dominujący charakter czynności w zabawie, wyodrębniono ich rodzaje:

1.      zabawy ze śpiewem,

2.      zabawy orientacyjno-porządkowe,

3.      zabawy na czworakach,

4.      zabawy bieżne,

5.      zabawy rzutne,

6.      zabawy skoczne,

7.      zabawy kopne.

   Podstawowym elementem różniącym zabawy od gier jest współzawodnictwo między rywalizującymi drużynami występujące we wszystkich rodzajach gier. W grach większego znaczenia nabiera skuteczność, dokładność wykonania poszczególnych zadań ruchowych. W grach ruchowych wszyscy uczestnicy wykonują te same ruchy, najczęściej są to ruchy wyuczone o bardziej złożonym stopniu trudności. Zasady obowiązujące w grze ruchowej są takie same dla wszystkich startujących, a na wynik końcowy pracuje cały zespół (przykładem mogą być „wyścigi rzędów”).

   Najwyższą formą gier ruchowych jest gra drużynowa. Wymaga ona największej umiejętności i sprawności fizycznej. Wspólną cechą wszystkich gier drużynowych jest stosowanie następujących zasad:

- gra odbywa się na czas,

- o zwycięstwo walczą jednocześnie dwie drużyny z jednakową liczbą zawodników,

- grę prowadzi sędzia.

   Przepisy w grach drużynowych mogą być w miarę swobodnie zmieniane i dostosowywane do warunków oraz umiejętności uczestników. Taktyka, jaką zastosują w czasie gry zawodnicy, najczęściej wynika z przebiegu gry i decydują o niej sami grający. W grach drużynowych wszyscy uczestnicy wykonują podobne czynności ruchowe, nieuzasadnione jest szkolenie specjalistów w zależności od pozycji zajmowanej w czasie gry.

   Najbardziej złożoną formą gier są sportowe gry zespołowe, gdzie rywalizacja podejmowana jest przez dwa równe pod względem liczby startujących osób, zespoły. Wymagają one wcześniejszego wyuczenia skomplikowanych elementów technicznych i dydaktycznych z poszczególnych rodzajów gier. Wyraźna staje się również specjalizacja związana z pełnionymi funkcjami(bramkarz a zawodnik z pola). W grach tych przepisów nie można zmieniać dowolnie, są bowiem ściśle ustalone przez międzynarodowe federacje, a ich przestrzeganie na boisku  kontrolowane jest przez przygotowanych do tej roli sędziów.

Taktyczne zadania dla całej drużyny ustala trener i on wraz zespołem oceniany jest przede wszystkim za wynik.

 

 

 

a. Tok lekcji zabaw i gier ruchowych wg  Trześniowskiego  7-10 lat

 

1.      Zabawa ze śpiewem

  1. zabawa orientacyjno-porządkowa
  2. zabawa na czworakach
  3. zabawa rzutna
  4. zabawa bieżna
  5. zabawa orientacyjno porządkowa
  6. zabawa skoczna
  7. zabawa ze śpiewem

 

 

 

 

 

 

I b. Tok lekcji zabaw i gier ruchowych z ćwiczeniami kształtującymi wg A. Kalinowskiego.

 

Część I                 -       czynności organizacyjno- porządkowe

                             -       zabawa ze śpiewem                

           -       zabawa lub gra orientacyjno- porządkowa

 

 

Część II [A]         -      ćwiczenia kształtujące ( ćw. ramion, tułowia w płaszczyźnie             

                                     strzałkowej, nóg, tułowia w płaszczyźnie czołowej, ramion i nóg,                                           tułowia w płaszczyźnie mieszanej, mięśni grzbietu, równoważne,

                                          podskoki).

 

                                

                                   

 

 

Część II [B]         -     zabawa lub gra na czworakach lub z mocowaniem

-          zabawa lub gra bieżna

-          zabawa lub gra rzutna

-          zabawa lub gra skoczna

 

 

 

Część III              -      zabawa ze śpiewem, marsz lub pląs

-          czynności organizacyjno-porządkowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II. Tok lekcji gier drużynowych z zabawami i grami ruchowymi

 

 

 

Część I              -     czynności organizacyjno- porządkowe

    -     zabawa lub gra orientacyjno-porządkowa

 

 

      Część II [A]      -     zabawa lub gra na czworakach lub z mocowaniem

                                -     zabawa lub gra bieżna       

    -      zabawa lub gra rzutna         

    -      zabawa lub gra skoczna

 

      Część II [B]       -       fragment gry z elementami taktyki

    -       gra (uproszczona, szkolna lub właściwa)

 

 

      Część III            -      zabawa lub gra o charakterze uspokajającym

                                -       czynności organizacyjno- porządkowe

 

 

 

III.           Tok lekcji zabaw i gier ruchowych z elementami zespołowych gier sportowych.

 

 

Część I          -     czynności organizacyjno-porządkowe

-          zabawa lub gra ożywiająca lub dyscyplinująca

      

      Część II [A]  -     ćwiczenia kształtujące

-          gra ruchowa

 

      Część II [B]   -     zabawy lub gry ruchowe z elementami techniki danej gry zespołowej:

 

 

   mini-koszykówka      mini-siatkówka      mini- piłka ręczna               mini- piłka nożna

     

       - podania                   -  przyjęcia               - podania                       -  uderzenia   

      - chwyty                     -  podania                -  chwyty                                -  przyjęcia

      -  rzuty                        -  zagrywki              -  rzuty                                  -  prowadzenia

      -  kozłowanie              -  zbicia                   -  kozłowanie                    -  strzały

      -  zwody                      -  zastawianie          -  zwody                                     -  zwody

 

            -     zabawy i gry ruchowe z elementami taktyki danej gry zespołowej

            -     gra drużynowa o charakterze danej gry zespołowej

 

   Część III          -    zabawa lub gra o charakterze uspokajającym

-   czynności organizacyjno - porządkowe

 

IV. Tok lekcji z przewagą ćwiczeń gimnastycznych wg Denisiuka 

 

 

Część I                 -   czynności organizacyjno- porządkowe

                            -    zabawa ze śpiewem

-    zabawa lub gra orientacyjno-porządkowa

Część [II] A

                            -    ćwiczenia kształtujące

-    zabawa lub gra ożywiająca

 

Część II [B]          -    ćwiczenia stosowane i użytkowe

-          ćwiczenia zwinności

-          ćwiczenie siły (zwisy i podpory)

-          ćwiczenie równowagi na przyrządach

-          ćwiczenia skoczności (skoki gimnastyczne)

-          biegi, rzuty

 

Część III              -    zabawa ze śpiewem lub zabawa, gra lub ćwiczenie uspokajające

                                  lub korektywne

-          czynności organizacyjno – porządkowe

 

 

 

V. Tok lekcji zabaw i gier ruchowych z elementami lekkiej atletyki.

 

 

Część I          -     czynności organizacyjno – porządkowe

-          zabawa lub gra ożywiająca lub dyscyplinująca

-          ćwiczenia kształtujące

 

      Część II         -    zabawa lub gra bieżna

-          zabawa lub gra rzutna

-          zabawa lub gra skoczna

     

      Część III        -    zabawa lub gra uspokajająca

                            -    czynności organizacyjno - porządkowe

 

     VI.  Tok lekcji w trudnych warunkach (klasa, korytarz)

     

       Część I          -     czynności porządkowe

                      -     zabawa orientacyjna

 

Część II         -     ćwiczenia kształtujące

                      -     zabawa bieżna

                      -     zabawa (orientacyjna lub bieżna, skoczna, rzutna, uspokajająca)

 

Część III        -    ćwiczenia rozluźniające, oddechowe, korektywne

                      -     ćwiczenia końcowe

 

 

 

 

KONSPEKT ZAJĘĆ ZABAW I GIER RUCHOWYCH Z ĆWICZENIAMI

KSZTAŁTUJĄCYMI (SALA ZASTĘPCZA)

 

 

Zadanie główne: nauka zabawy „Kto zmienił miejsce”

Zadanie dodatkowe: doskonalenie  ćwiczeń kształtujących w ławkach

Zadanie poznawcze: zapoznanie z nową formą (nietypowe warunki)

Zadanie wychowawcze: wdrażanie do zgodnego współdziałania w zespole

 

Tok lekcji

Treść  i przebieg  ćwiczeń, zabaw

Dozowanie

Część I

1.Organizacyjno-

porządkowe

1.Przewietrzenie klasy, otwieranie okien, czysta podłoga.

2. Przygotowanie się do zajęć

3. Zbiórka w ławkach, powitanie, podanie zadań lekcji,

bezpieczeństwo.

 

4 min

2. Zabawa ze śpiewaniem „Trzy rogi”

„Trzy rogi”

Dzieci śpiewają i naśladują ruchami rąk słowa piosenki:

„Mój kask ma 3 rogi,

3 rogi ma mój kask,

bo gdyby nie 3 rogi,

to nie byłby, mój kask”

Przy każdym powtórzeniu piosenki opuszczają powtarzające się słowo np. mój kask i wskazują na siebie.

 

 

 

5 razy

3. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Rób tak- nie rób tak”

„Rób tak – nie rób tak”

Nauczyciel wykonuje różne ruchy mówiąc „ albo rób tak, albo nie rób tak” uczeń, który się pomylił daje” fanta”.

 

5 razy

Część II A ćwiczenia ramion

Dzieci siadają w ławkach. Ugięcie pionowe ramion. Krążenie łokciami od przodu ku górze.

6 razy

Ćwiczenie tułowia w pozycji strzałkowej

Dzieci stoją. Wykonują skłony z pogłębieniem.

6 razy

Ćwiczenia nóg

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin