sdj_04_2010_PL.pdf

(15673 KB) Pobierz
333513626 UNPDF
333513626.041.png
Jarek,
Dyrektor
Compliance
Micha â ,
Administrator
Systemu
Dostępna, stabilna i skalowalna infrastruktura IT.
Po prostu większe możliwości i kropka.
Czy przechodzi ă na najnowsze wersje serwerów w â a Œ nie teraz? Zdecydowanie TAK! Je Ű eli szukasz rozwi ā za Ľ z wbudowan ā mo Ű liwo Œ ci ā
wirtualizacji, o niskim poborze energii elektrycznej, pozwalaj ā cych na przenoszenie maszyn wirtualnych bez przerwy w Œ wiadczeniu
dostarczanych us â ug – to odpowiedzi ā jest Windows Server 2008 R2. Dla niego to mo Ű liwe. A mo Ű e chcesz mie ă proste narz ĕ dzia
do centralnego zarz ā dzania infrastruktur ā IT, zapewniaj ā ce jednocze Œ nie bezpiecze Ľ stwo dla wszystkich, którzy korzystaj ā ze zdalnego
dost ĕ pu do zasobów Twojego przedsi ĕ biorstwa? Kto by nie chcia â ? Wystarczy skorzysta ă z najnowszej wersji System Center oraz Forefront,
a dostaniesz to. Ufff… Ca â kiem du Ű o jak na tak niewielkie zmiany – prawda?
Aby dowiedzie ă si ĕ wi ĕ cej o tym, jak przej Œ cie na najnowsze wersje serwerów mo Ű e przyczyni ă si ĕ do wzrostu wydajno Œ ci w Twoim
przedsi ĕ biorstwie, odwied Ů stron ĕ www.itwspierabiznes.pl
02-03-reklama.indd 2
2010-03-05, 18:52:59
333513626.042.png 333513626.043.png 333513626.044.png 333513626.001.png 333513626.002.png 333513626.003.png 333513626.004.png 333513626.005.png 333513626.006.png 333513626.007.png 333513626.008.png 333513626.009.png 333513626.010.png 333513626.011.png 333513626.012.png 333513626.013.png 333513626.014.png 333513626.015.png 333513626.016.png 333513626.017.png 333513626.018.png 333513626.019.png 333513626.020.png 333513626.021.png 333513626.022.png 333513626.023.png 333513626.024.png 333513626.025.png 333513626.026.png 333513626.027.png 333513626.028.png 333513626.029.png 333513626.030.png 333513626.031.png
 
333513626.032.png
04/2010 (184)
SPIS TREŚCI
11 Opis DVD
JĘZYKI PROGRAMOWANIA
34 The Go programming language
Bartosz Przybylski
Język programowania Go jest językiem młodym, gdyż jego pre-
mierę światową datuje się na 10 listopada 2009 roku. Właśnie
wtedy na blogu Google Code została zmieszczona informacja na
temat upublicznienia tego języka na licencji BSDL.
BIBLIOTEKA MIESIĄCA
6 Google Protocol Buffers – Wydajna i elastyczna
alternatywa dla XML
Rafał Kocisz
XML to potężne i przenośne rozwiązanie, aczkolwiek czasami wy-
daje się być nieco... przerośnięte. Jeśli szukasz prostszej, bardziej
wydajnej, a zarazem elastycznej alternatywy, to koniecznie prze-
czytaj poniższy artykuł. Biblioteka Google Protocol Buffers jest
prawdopodobnie właśnie tym czego szukasz!
SZTUCZNA INTELIGENCJA
40 Sztuczna inteligencja do gier logicznych –
Jak nauczyć komputer gry w szachy
Mateusz Bożykowski
Chciałeś kiedyś napisać sztuczną inteligencję, która umiałaby
grać w szachy, warcaby lub inną, podobną grę? To wcale nie mu-
si być trudne. Dzięki temu artykułowi nauczysz się jak ją stwo-
rzyć, a dodatkowo otrzymasz kod gotowy do wykorzystania
w Twojej własnej aplikacji oraz przykładowy program grający
w warcaby.
KLUB TECHNICZNY
12 Debugowanie aplikacji – Część 1: Podstawy
debugowania
Jeanette Stallons
Debugowanie to proces wyszukiwania i usuwania błędów lub
problemów występujących w aplikacji. Zadanie to jest często
trudne i frustrujące, ale można je znacznie uprościć, korzystając
z debugera – programu narzędziowego, który umożliwia moni-
torowanie i kontrolowanie wykonywania aplikacji krok po kroku
oraz monitorowanie i modyfikowanie wartości zmiennych.
WARSZTATY
50 Postprocessing w OpenGL – Dostawca usługi
zarządzania komunikatami dla Websphere AS 7
Bartłomiej Filipek
Ogrom mocy obliczeniowej, którą mamy dostępną we współcze-
snych kartach graficznych (GPU), sprawia, że metody renderingu,
które kiedyś były bardzo czasochłonne i zajmowały kilka godzin,
teraz z powodzeniem mogą być stosowane w interaktywnych
aplikacjach graficznych, jak gry komputerowe. Jedną z takich me-
tod jest postprocessing obrazów.
PROGRAMOWANIE C++
16 Wizytator – Upraszczanie zależności
przy modyfikacji interfejsu klas
Robert Nowak
Operacje dla obiektów w hierarchii klas często implementuje-
my, wykorzystując funkcje wirtualne. Gdy liczba takich metod
rośnie, klasy mają trudną do określenia odpowiedzialność, kod
staje się mało przejrzysty. Przedstawiona technika rozwiązuje
ten problem.
56 Tworzenie galerii zdjęć przy pomocy ASP.NET
MVC, cz. I – Programowanie części galerii zdjęć
przeznaczonej dla użytkownika z wykorzystaniem
możliwości platformy .NET Framework oraz
wzorca projektowego MVC.
Marcin Jamro
W pierwszej części artykułu została przedstawiona „krok po kro-
ku” budowa fragmentu aplikacji przeznaczonego dla użytkowni-
ka, tzn. umożliwiającego wyświetlanie listy albumów, zdjęć nale-
żących do konkretnego albumu, a także pojedynczego zdjęcia
oraz dodawanie komentarzy. Ponadto, krótko opisany został fra-
mework ASP.NET MVC, a także sposoby tworzenia aplikacji inter-
netowych korzystających z niego.
PROGRAMOWANIE JAVA
20 Java EE 6 – Nowa era aplikacji serverowych
Piotr Kochański
Artykuł przedstawia możliwości najnowszej, szóstej, wersji tech-
nologii Java Enterprise Edition (Java EE). Wersja ta wprowadziła
wiele istotnych modyfikacji, dzięki którym Java EE zostało znacz-
nie unowocześnione. Poprawiono funkcjonalność technologii,
kładąc jednocześnie duży nacisk na łatwość użycia, elastyczność.
4
04/2010
4
333513626.033.png 333513626.034.png 333513626.035.png
APLIKACJE BIZNESOWE
64 Modelowanie procesów biznesowych –
Praktyczne wykorzystanie BPMN
Marcin Sałaciński
Analiza i opis procesów biznesowych jest chlebem powszednim
analityka IT. Rezultaty prac, diagramy i opisy można przedsta-
wiać w dowolny zrozumiały sposób, jednak najlepszym podej-
ściem jest wykorzystanie w tym celu standardów, jak BPMN (Bu-
siness Process Modeling Notation), notacja zrozumiała dla więk-
szości odbiorców prac analitycznych. W artykule przedstawiam
najważniejsze pojęcia, elementy i praktyczny przykład procesu
biznesowego.
Miesięcznik Software Developer’s Journal (12 numerów w roku)
jest wydawany przez Software Press Sp. z o.o. SK
Redaktor naczelny:
Łukasz Łopuszański lukasz.lopuszanski@software.com.pl
Projekt okładki: Agnieszka Marchocka
Skład i łamanie:
Tomasz Kostro www.studiopoligraficzne.com
Kierownik produkcji:
Andrzej Kuca andrzej.kuca@software.com.pl
PROGRAMOWANIE GIER
74 Tworzenie gry Flash w pigułce
Robert Podgórski, Bartek Indycki, Michał Wróblewski
Programowanie gier to jedne z ciekawszych rodzajów projek-
tów programistycznych. Dzięki platformie Flash’owej stworze-
nie ciekawej (i przynoszącej niezłe zyski) gry nie jest większym
problemem.
Dział produkcji i kolportażu:
Alina Stebakow alina.stebakow@software.com.pl
Nakład: 6 000 egz.
Adres korespondencyjny:
Software Press Sp. z o.o. SK,
ul. Bokserska 1, 02-682 Warszawa, Polska
tel. +48 22 427 36 91, fax +48 22 224 24 59
www.sdjournal.org cooperation@software.com.pl
EFEKTYWNOŚC PRACY
78 Ile to zajmie? – Rzecz o szacowaniu zadań
programistycznych
Michał Bartyzel, Mariusz Sieraczkiewicz
W artykule skoncentrowaliśmy się na jednym z częściej powta-
rzanych pytań w zespołach programistycznych: ile to zajmie?
Pytanie to nieustannie spędza z oczy sen zarówno liderom, jak
i programistom. Skoro jest ono tak ważkie, to przyjrzyjmy mu się
dokładniej!
Dział reklamy: adv@software.com.pl
Obsługa prenumeraty: EuroPress Polska
software@europress.pl
Dołączoną do magazynu płytę CD przetestowano programem
AntiVirenKit firmy G DATA Software Sp. z o.o.
Redakcja dokłada wszelkich starań, by publikowane w piśmie
i na towarzyszących mu nośnikach informacje i programy były
poprawne, jednakże nie bierze odpowiedzialności za efekty
wykorzystania ich; nie gwarantuje także poprawnego działania
programów shareware, freeware i public domain.
Uszkodzone podczas wysyłki płyty wymienia redakcja.
Wszystkie znaki firmowe zawarte w piśmie są własności
odpowiednich firm.
Zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.
Redakcja używa systemu automatycznego składu
Osoby zainteresowane współpracą prosimy o kontakt:
cooperation@software.com.pl
Druk: Artdruk www.artdruk.com
Wysokość nakładu obejmuje również dodruki. Redakcja nie
udziela pomocy technicznej w instalowaniu i użytkowaniu
programów zamieszczonych na płycie CD-ROM dostarczonej
razem z pismem.
Sprzedaż aktualnych lub archiwalnych numerów pisma po
innej cenie niż wydrukowana na okładce – bez zgody wydawcy
– jest działaniem na jego szkodę i skutkuje odpowiedzialnością
sądową.
www.sdjournal.org
5
www.sdjournal.org
5
333513626.036.png 333513626.037.png 333513626.038.png 333513626.039.png 333513626.040.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin