Romet.pdf

(1670 KB) Pobierz
408911600 UNPDF
Opisuję tu najczęściej spotykane usterki przy eksploatacji naszego jednoślada. Większość z
nich związana jest z układem paliwowym i świecą - więc nimi należy się zająć w pierwszej
kolejności.
Silnik pomimo usilnych prób nie chce zapalić
Zakładam, że instalacja zapłonowa jest sprawna (tzn. kable i cewki) oraz zalaliśmy silnik
przed uruchomieniem.
Na początku należy wykręcić i sprawdzić świecę, jeśli nie działa to wymieniamy ją na nową -
silnik po tym powinien zapalić bez problemu.
Bardzo częstą przyczyną nieodzywania się silnika są zapchane dysze. Należy je przedmuchać,
jeśli silnik zaskoczy to problem z głowy - jeśli nie to należy przeczyścić gaźnik lub nawet
cały układ paliwowy.
Silnik daje się uruchomić, ale po krótkim czasie przestaje pracować
Podobnie jak wyżej przyczyna najczęściej tkwi w układzie paliwowym - prawdopodobnie
zapchał się kranik przy baku lub gaźnik. Trzeba najpierw spuścić całe paliwo z baku i
delikatnie rozebrać kranik, następnie przedmuchać go i złożyć do kupy. Potem zabieramy się
za gaźnik.
W przypadku dalszych niepowodzeńnależy sprawdzić świecę, a przy braku iskry wymienić ją
(zdarzają się przypadki że uszkodzona świeca na zimnym silniku wytwarza jako-taką iskrę,
natomiast po rozgrzaniu już nie).
Jeśli silnik pracował normalnie a podczas jazdy nagle zgasnął i za cholerę nie chce zapalić to
na 99% zapchały się dysze - trzeba je przedmuchać.
Silnik pracuje nierównomiernie, podczas jazdy często gaśnie
Przyczyną nierównej pracy silnika i jego gaśnięcia najczęściejjest świeca, trzeba ją sprawdzić
i w razie czego wymienić. Gdy podczas jazdy silnik nagle nie chce się kręcić przy wyższych
obrotach i przy dodaniu gazu gaśnie to na 99% padła świeca (zdarzył mi się taki przypadek).
Drugą z kolei przyczyną może być zapchanie się dysz i zanieczyszczenie gaźnika - należy go
przeczyścić (w razie podejrzeń o syfie w baku trzeba wyczyścić cały układ paliwowy).
Silnik strzela w gaźniku
Tu jest winny układ paliwowy, silnik ma za mały dopływ paliwa - prawdopodobnie kranik
jest zapchany (wiecie co z tym fantem zrobić ;)
Silnik nie daje pełnej mocy
Jeśli silnik jest w dobrym stanie, spadek mocy powodują :
- filtr powietrza - prawdopodobnie jest mocno zakurzony, można go spróbować przeczyścić
w benzynie , ale najlepiej jest go wymienić na nowy
- układ wydechowy zapchany nagarem - trzeba rozebrać wydech i usunąć cały nagar z
kolanka
- nieszczelne połączenia gaźnika z króćcem i króćca z cylindrem - należy wyrównać
powierzchnie styku i założyć uszczelki
- zbyt uboga mieszanka - należy ją ustawić zgodnie z opisem w dziale "Gaźnik"
- układ paliwowy - być może jest zasyfiały i utrudniony jest przepływ paliwa.
W przypadku gdy silnik już kończy swój żywot, spadek mocy jest normalny. Powoduje go
wytarta powierzchnia cylindra, zużyte łożyska, zbyt duży luz między tłokiem a cylindrem i
zapieczone lub popękane pierścienie tłokowe. Skoro o pierścieniach - w pęknięcie ich w
silniku o dobrym stanie powoduje porysowanie gładzi cylindra, co nieuchronnie prowadzi do
spadku mocy i remontu silnika.
Silnik trudno uruchomić - w środku coś się ślizga
To "coś" to sprzęgło - należy je odpowiednio wyregulować śrubą regulacyjną. W przypadku
gdy tarcze sprzęgła są zjechane do zera pomoże tylko ich wymiana na nowe.
Info - niektórzy podczas zapalania silnika wciskają klamkę sprzęgła. W ten sposób nigdy się
nie uruchomi silnika, ponieważ sprzęgło łączy wał korbowy ze skrzynią biegów i kopytem -
można kopać do upadłego i nic z tego nie wyjdzie.
Silnik ma za duże zużycie paliwa
Być może układ paliwowy jest nieszczelny, należy go wówczas uszczelnić. Za wysoki
poziom paliwa w gaźniku też powoduje większy apetyt na paliwo, należy go obniżyć oraz
sprawdzić szczelność komory pływakowej. Niektórzy powiedzą : "Mam wszystko szczelne i
prawidłowo wyregulowane a silnik jest w stanie idealnym, więc dlaczego źre za dużo zupy?"
Podczas częstej i intensywnej eksploatacji na mieście tak będzie - ciągłe przyspieszanie,
hamowanie i postoje na skrzyżowaniach robią swoje. Ja stale jeżdżę w mieście, nie
oszczędzam gazu na prostych i przy przyspieszaniu - więc nie dziwię się że spalanie wynosi
od 3,5 nawet do 4 litrów.
Silnik pracuje nierówno, przerywa i krztusi się
Jeśli do tego iskrzy się na przerywaczu to na 99,9% padł kondensator w iskrowniku - należy
go wymienić i przeczyścić styki przerywacza, a gdy są już mocno wypalone - wymienić na
nowe.
Regulacja Gaźnika GM 12 F1 (Ogar 205)
Regulacja gaźnika polega na wykonaniu dwóch prostych czynności :
1 ) Wyregulowanie obrotów - polega na odpowiednim ustawieniu obrotów poprzez wkręcanie
lub wykręcaniu tej śrubki, która jest bliżej cylindra ( po prawej stronie silnika ). Jest to
najczęściej śrubka ze sprężynką . Obroty ustawia się na zapalonym motorku według uznania a
konkretnie metodą prób i błędów.
2 ) Regulacja powietrza - polega na ustawieniu odpowiedniej ilości powietrza która ma się
dostawać do komory spalania. Ustawia się to w następujący sposób ; znajdujemy śrubkę
odpowiedzialną za dopływ powietrza do silnika. Jest to śrubka nie wystającaz gaźnika, a do
jej regulacji potrzebny będzie nam cienki, płaski śrubokręt . Gdy już znajdziemy tę śrubkę to
na wyłączonym motorku dokręcamy ja do samego końca w prawo a następnie wykręcamy ja
o 2,5 obrotu śrubokręta, i to wszystko ;]
PAMIETAJ też, że gaźnik nie może dostawać "lewego" powietrza, a żeby go tak często nie
czyścic polecam kupić filtr paliwa, który kosztuje ok. 4 zł. Co on daje ? Przepuszcza czyste
paliwo a cały bród który zleciał razem z paliwem z baku zostaje w filtrze a nie idzie go
gaźnika, coś tak jakby sitko ;]
408911600.001.png 408911600.002.png
Często, zadawane są pytania jak poprawnie ustawić zapłon... A więc napisze ten artykuł aby
każdy sam mógł się dowiedzieć jak go poprawnie ustawić. A więc do rzeczy ... Iskrownik w
silnikach Dezamet 023 ma bardzo duży wpływ na prawidłową prace silnika. Niewłaściwie
ustawiony zapłon może doprowadzić do trudności w uruchomieniu silnika oraz wiele innych
komplikacji.
Najpierw wykręcamy świecę zapłonową z głowicy. Następnie wkładamy do otworu głowicy
suwmiarkę ( z głębokościomierzem ) i mierzymy ZZ (zwrot zewnętrzny), tj. 3mm przed GMP
( Górny Martwy Punkt ). Następnie wkładamy pomiędzy styki przerywacza kawałek papieru (
np. malutki kawałek kartki z zeszytu ), i cofamy magneto w lewą stronę. Jeśli mamy dobrze
ustawiony zapłon kawałek papieru powinien się dać wysuwać i wsuwać pomiędzy styki
przerywacza. Jeśli nie możemy tego zrobić musimy opóźnić lub przyśpieszyć zapłon.
Gdy kręcimy magnetem w lewo a styki otwierają się przed ZZ sygnalizuje to opóźnienie
zapłonu, a jeśli styki otwierają się po ZZ to mamy przyśpieszony zapłon. Zapłon ustawia się
przesuwając iskrownik w lewo bądź w prawo ( w zależności czy mamy opóźniony czy
przyśpieszony zapłon ), przed regulacją musimy odkręcić te 3 śrubki trzymające iskrownik
(Śruby te odkręca sie kluczem 8 mm).
Przedwczesny zapłon opóźnia się poprzez przekręcenie iskrownika w prawo, a opóźniony
zapłon przyspiesza się przez iskrownika w lewo.
Pamiętaj też o ustawieniu prawidłowej przerwy na platynach (przerywaczu) powinna ona
wynosić 0,3-0,4 mm (przerwę mierzy się suwmiarką lub szczelinomierzem). Zbyt duża lub z
byt mała szczelina na platynach może spowodować trudności w uruchomieniu naszego
Ogarka alb nieprawidłową jego pracę, szczególnie na dużych obrotach. Szczelinę na
platynach ustawia się przesuwając korpus w górę gdy chcemy zmniejszyć szczelinę, lub w dół
gdy chcemy ją zwiększyć. Innymi powodami nieprawidłowego działania iskrownika może
być też przebicie na cewce zapłonowej, przebicie kondensatora, lub nadpalone styki .
Myślę , że dzięki temu co napisałem powyżej już nie będziecie mieli problemów z
ustawieniem zapłonu.
A i na koniec jeszcze fotka pokazująca jak przyśpieszyć i opóźnić zapłon:
408911600.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin