Tadeusz Styczeń, Jarosław Merecki, ABC Etyki
1. Czym jest etyka?
a. Określenie najogólniejsze: etyka to dyscyplina filozoficzna obejmująca zespół zagadnień związanych z określeniem istoty powinności moralnej, determinacją jej szczegółowej treści, ostatecznym wyjaśnieniem faktu powinności moralnej działania oraz genezą zła moralnego i sposobami jego przezwyciężania (dobro, zło moralne – słuszność – upadek).
b. Określenie potoczne: gr. ethos – stałe miejsce zamieszkania, obyczaj:
i. Teoria powinności moralnej/moralna wartość postępowania. (właściwe znaczenie) – etyka normatywna
ii. Teoria faktycznie uznawanych w określonym środowisku społecznym norm moralnych postępowania. (utożsamienie z teorią etosu) – etyka opisowa/etologia
iii. Same przeświadczenia i praktyki moralne danej społeczności/poszczególnych przedstawicieli. (utożsamienie z samym etosem)
iv. W obszarze języka angielskiego – utożsamienie z teorią etyki/metaetyką/filozofią moralną.
i. Poziom przedmiotowej rzeczywistości (rozróżnienie):
· Powinność moralna postępowania – faktyczne jej uznawanie i praktykowanie (moralność/etos).
ii. Poziom teorii przedmiotowej (rozróżnienie):
· Teoria powinności moralnej (etyka) – teoria etosu/moralności (etologia).
iii. Teoria etyki – metaetyka.
iv. Teoria etologii – metaetologia.
v. Etyka – ogranicza się do naturalnych źródeł poznania powinności moralnej.
vi. Teologia moralna – odwołuje się również do źródła nadnaturalnego.
2. Dzieje etyki (historia prób ujęcia istoty jej przedmiotu, tj. powinności moralnej działania).
a. Starożytność i średniowiecze.
i. Intelektualizm etyczny.
· Sokrates – ojciec etyki.
· Teoria definiowania pojęć etycznych.
· Odkryć powinność moralną, to odkryć to, co się należy człowiekowi od człowieka ze względu na jego godność.
· „Poznaj samego siebie!”
· Afirmacja godności stanowi istotę działania moralnie dobrego i moralnie dobrej postawy („dzielności etycznej”, cnoty).
· Działanie moralnie złe może mieć swe źródło wyłącznie w niewiedzy moralnej człowieka.
· Wystarczy poznać dobro moralne, by je urzeczywistnić.
· Szczęście jest koniecznym następstwem życia cnotliwego.
ii. Eudajmonizm etyczny.
· Arystyp, Antystenes, Platon.
· Szczęście jest źródłem i racją bytu cnoty.
· Utożsamienie etyki z teorią szczęścia.
· Działanie jest moralnie powinne lub wartościowe, gdy stanowi nieodzowny warunek osiągnięcia szczęścia.
o Hedonistyczny – Arystyp z Cyreny (cyrenaicy); istotą szczęścia jest doznawanie przyjemności zmysłowej.
o Aretyczny – Antystenes (cynicy); istotą szczęścia jest niezależność jednostki od uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych.
o Agatyczny – Platon; istotą szczęścia jest intelektualny kontakt człowieka z transcendentną ideą piękna i dobra.
o Perfekcjonistyczny – Arystoteles, wyodrębnienie etyki jako osobnej dyscypliny filozoficznej; celem ostatecznym człowieka jest samo urzeczywistnienie go jako człowieka/ziszczenie szczytowych możliwości ludzkiej natury: najdoskonalszej władzy (intelekt) najdoskonalszy akt (poznanie) w stosunku do najdoskonalszego przedmiotu (Akt Czysty); działanie moralnie powinne to działanie służące samourzeczywistnieniu; dobry człowiek, to członek wspólnoty.
iii. Epikureizm.
· Epikur.
· Działania służące zaspokojeniu potrzeb i dążeń jednostki są moralnie dobre.
iv. Stoicyzm.
· Zenon z Kition.
· Cnota jest sama w sobie dobrem – jej osiągnięcie jest dobrem najwyższym/szczęściem.
v. Neoplatonizm.
· Plotyn.
· Cnota związana z działaniem człowieka, poprzez które staje się on uczestnikiem tego, co boskie.
· Związek etyki z teologią.
vi. Etyka chrześcijańska.
· Godność człowieka jako instancja powinnościorodna.
· Przełamanie antycznego eudajmonizmu.
· Miłość jako akt afirmacji – wyzwolenie od egoizmu, samospełnienie, jednocząca więź międzyosobowa.
· Człowiek odzwierciedla w sobie absolutną godność swego pierwowzoru.
vii. Etyka teologiczna/teologia moralna.
viii. Etyka metafizyczna.
· Orygenes, Tertulian, Klemens Aleksandryjski, św. Ambroży, św. Augustyn, św. Anzelm, św. Bernard, P. Abelard, P. Lombard, św. Bonawentura, św. Tomasz z Akwinu.
· Metafizyczny realizm.
o Augustyn – teza o stworzoności człowieka i świata przez Boga.
o Tomasz – doświadczalnie stwierdzalna przygodność istnienia świata i człowieka. Cel ostateczny – szczęście/zjednoczenie z Bogiem jest dobrem pożądanym i zadanym.
ix. Etyka prawa naturalnego.
· Jan Duns Szkot.
· Inklinacja do tego, co korzystne i do tego, co sprawiedliwe.
x. Woluntaryzm etyczny (deontonomizm heteronomiczny).
· Henryk z Gandawy, Wilhelm Ockham.
· Powinność moralna działania jest konstytuowana całkowicie arbitralna decyzją Boga, który może zmieniać treść swych nakazów.
b. Czasy nowożytne i współczesne.
i. Etyka jako technika życia zbiorowego.
· T. Hobbes.
· Człowiek jako rozsądny egoista.
· Homo homini lupus.
· Rozum dyktuje normy współżycia ludzi jako konieczny warunek przetrwania.
· Etyka powstaje jako rodzaj rozsądnej umowy.
· Państwo jako instytucja zapewniająca prawo.
· Unia heteronomizmu z eudajmonizmem – powiązanie etyki z teorią społeczeństwa, położenie nacisku na zewnętrzne zachowanie się człowieka, oddzielenie etyki od teologii.
ii. Intuicjonizm etyczny.
· H. More, R. Cudworth, H, Shaftesbury, F. Hutcheson, D. Hume.
· Oparcie etyki na wewnętrznej władzy podmiotu (intuicji moralnej).
· Harmonia pomiędzy dążeniem jednostki do zaspokojenia własnych potrzeb a miłością bliźniego.
iii. Gilotyna Hume’a.
· Etyki nie można, z racji logiczno-formalnych, oprzeć na filozofii człowieka i metafizyce.
iv. I. Kant.
· Bezwarunkowość i bezinteresowność – przełamanie eudajmonizmu i heteronomizmu.
· Próba powiązania etyki opartej na wewnętrznej autonomii z etyką „szkoły prawa natury”.
· Etyka właściwa – działania, których wewnętrzną zasadą jest samostanowienie istoty rozumnej w oparciu o fakt czystego rozumu praktycznego, który wyłącza skłonności naturalne w roli działania moralnego.
· Nauka o prawie – bada legalność zachowań nie wnikając w ich motywy.
· Zasada uniwersalizacji – postępuj według maksymy, którą chciałbyś uczynić regułą powszechnego prawodawstwa.
v. G. W. Hegel (totalizm).
· Fragmentarycznym wyrazem procesu stawania się wolności obiektywnej jest forma etyczności, będąca sposobem istnienia społeczeństwa obywatelskiego.
· Owa forma ogólności winna być zniesiona na rzecz Państwa – najwyższego Ducha obiektywnego w dziejach.
vi. Etyka materializmu dialektycznego.
· K. Marks.
· Rozwój społeczeństwa ludzkiego ujawnia jego dialektyczny i materialny charakter.
· Wolne od antagonizmów społeczeństwo bezklasowe.
· „Człowiek człowiekowi najwyższą wartością.”
vii. Filozofia człowieka jako niepowtarzalnego podmiotu – S. Kierkegaard.
· Etyka egzystencjalistyczna – G. Marcel, K. Jaspers, J. P. Sartre, M. Heidegger.
viii. Filozofia życia – F. Nietzsche.
ix. Filozofia moralności otwartej – H. Bergson.
· Etyka fenomenologiczna – M. Scheler, N. Hartmann, D. von Hildebrand, R. Ingarden.
x. Etyka wartości.
· F. Brentano.
· Źródłem poznania etycznego jest intuicja.
· Zasada preferencji wartości obiektywnie wyższej.
· Obiektywna hierarchia jako podstawa moralnie słusznych wyborów – J. Maritain, K. Wojtyła, T. Ślipko.
xi. Pozytywizm etyczny.
· E. Durkheim, L. Levy-Bruhl.
o Socjologizm etyczny – wyeliminowanie z etyki kategorii powinności i zastąpienie jej badaniem tego, co ludzie uważają za powinne.
o Psychologizm etyczny (J.S. Mill, M. Schlick) – to, co cenne utożsamione z tym, co cenione; eudajmonologia/felicytologia społeczna – etyka jako prakseologia urzeczywistniania ludzkich potrzeb i dążeń.
o Akognitywizm – odmówienie normom i ocenom waloru poznawczego.
o Emotywizm (A. J. Ayer, R. Carnap, M. Ossowska) – normy jako narzędzie wyrażania własnych postaw emocjonalnych.
o Imperatywizm (Ch. Stevenson) – normy jako narzędzie wzbudzania podobnych postaw u innych.
o Preskryptywizm (R. M. Hare) – normy jako narzędzie pararacjonalnej argumentacji na rzecz określonych przepisów działania.
xii. Utylitaryzm.
· J. Bentham, H. Sidgwick.
· Zasada użyteczności – maksimum dóbr dla maksymalnej ilości ludzi – moralna podstawa zarówno indywidualnych jak i zbiorowych decyzji.
xiii. Etyka państwa i prawa.
· Nawiązywanie do filozofii praktycznej Arystotelesa i św. Tomasza – J. Piwowarczyk, J. Woroniecki, J. Kalinowski.
· Nawiązywanie do filozofii Arystotelesa i Kanta – J. Rawls, O. Höffe.
· Nawiązywanie do filozofii Kanta, Hegla, Marksa i Freuda – szkoła frankfurcka: M. Horkheimer, H. Marcuse, J. Habermas, E. Fromm; etyka dyskursu: J. Habermas, K.-O. Apel).
· Nawiązywanie do filozofii Hobbesa, Kanta i Marksa – szkoła erlangeńska: E. Lorenzen, O. Schwemmer.
...
HelmiHauta