Kant Immanuel - skrypt.doc

(60 KB) Pobierz
Immanuel Kant

Immanuel Kant
objaśnienia pojęć i zagadnień

 

 

1.       PRAWOMOCNOŚĆ NAUK
Problem, który dostrzegł Hume, polega na tym, że trudno jest znaleźć dobre racje przemawiające za koniecznością twierdzeń nauki. Jeśli z wielu sądów spostrzeżeniowych wyprowadzamy ogólne prawidło, to aby je sformułować używamy pojęć, których doświadczenie nie dostarcza. Dzieje się tak np. wtedy, gdy mówimy, że naciśnięcie spustu jest przyczyną wystrzału - obserwujemy "naciśnięcie spustu" i "wystrzał", nie znajdujemy jednak czegoś takiego jak "przyczyna". Stając przed problemem prawomocności nauk Kant poddał analizie język, którym nauki się posługują. Dokonał podziału sądów na analityczne i syntetyczne, oraz na sądy a priori i a posteriori. Tym samym pytanie o możliwość nauk stało się pytaniem o możliwość sądów syntetycznych, które byłyby zarazem sądami a priori. Zadanie to rozwiązał Kant w dwóch krokach - najpierw wykazał, że aprioryczne elementy ludzkiej umysłowości w ogóle umożliwiają jakiekolwiek doświadczenie, potem rozwiązał problem syntezy. Tym samym zawieszony został dogmatyczny spór między empiryzmem i racjonalizmem. Wedle stwierdzenia Kanta z "Krytyki czystego rozumu": "Choć jednak wszelkie nasze poznanie rozpoczyna się wraz z doświadczeniem, to przecież nie całe poznanie wypływa właśnie dlatego z doświadczenia."

 

A.       SĄDY ANALITYCZNE - to sądy, w których orzeczenie powtarza informację zawartą już w podmiocie sądu. Zdanie "wszystkie ciała są rozciągłe" jest analityczne, bowiem w pojęciu ciała zawiera się wyobrażenie rozciągłości - zajmowania pewnej przestrzeni. Analityczne będzie też zdanie "Bóg jest wszechmogący", jeśli zgodzimy się, że w pojęciu Boga mieści się wszechmoc.

B.       SĄDY SYNTETYCZNE - to takie, w których orzeczenie wzbogaca nas o jakąś informację nie zawartą w podmiocie sądu. Przykładem takiego sądu jest stwierdzenie: "wszystkie ciała są ciężkie". W pojęciu ciała zawiera się bowiem tylko wyobrażenie wypełnionej przestrzeni, nie zaś ciężaru. Syntetyczne są też zdaniem Kanta twierdzenia matematyki, np.: "7+5 = 12". W pojęciu liczby pięć i w pojęciu liczby siedem, oraz w pojęciu sumy, nie zawiera się pojęcie liczby dwanaście.

C.      SĄDY A PRIORI - to sądy niezależne od doświadczenia. Cechuje je konieczność i ścisła ogólność. Sąd "trójkąt ma trzy boki" jest sądem apriorycznym, podobnie jak sąd "7+5 = 12"

D.      SĄDY A POSTERIORI - to sądy wydawane na podstawie doświadczenia. Przykładem takiego sądu jest zdanie "Ten kot jest czarny"

E.       PROBLEM SYNTEZY
Kant znalazł ogniwo pośredniczące między intelektem i zmysłowością wykorzystując wcześniejsze ustalenie - czas jest koniecznym wyobrażeniem leżącym u podłoża wszystkich zjawisk. Można więc znaleźć czasowe określenia kategorii - schematy, którymi posługuje się nasze myślenie. Schematy te zarazem odnoszą się do zmysłowości, są bowiem tworzone przez wyobraźnię, która niejako pośredniczy między pojęciami a odczuciem czasu. I tak np. liczba jest dodawaniem jednorodnych jednostek w czasie i jednocześnie schematem wszelkich wielkości. Schemat kategorii konieczności - to byt przedmiotu w każdym czasie, rzeczywistości - byt w pewnym czasie. Schematowi substancji (tego, co niezmienne i co jest zarazem podłożem zmian) - odpowiada sam czas, który się nie zmienia - to w nim zmieniają się rzeczy. W konsekwencji udało się Kantowi wykazać możliwość sądów syntetycznych a priori. Zauważymy, że np. geometria odwołuje się do wyobrażenia przestrzeni (które jest aprioryczne), a nasze (tj. ludzkie) myślenie samo jest zawsze "jednoczące", syntetyzujące - właśnie za sprawą kategorii intelektu. Na polu nauki, cokolwiek myślimy - myślimy poprzez kategorie. To człowiek wprowadza w świat danych zmysłowych myślowy porządek i ostatecznie okazuje się być prawodawcą przyrody. Twierdzenia nauk nie są uogólnieniami wypływającymi z naszych przyzwyczajeń (Hume'owska krytyka indukcji) - są konsekwencją takiej a nie innej struktury naszej aktywnej umysłowości.

 

2.       APRIORYCZNE FORMY NAOCZNOŚCI
Argumentacja Kanta wykazująca aprioryczność form naoczności (czasu i przestrzeni) jest bardzo klarowna, sprowadza się właściwie do prostej obserwacji: otóż można z czasu i przestrzeni usunąć zjawiska, nie podobna jednak postąpić odwrotnie. W dodatku człowiek dysponuje także czystą naocznością - może wyobrażać sobie np. figury geometryczne bez udziału jakiegokolwiek wrażenia z zewnątrz. Zdaniem Kanta to, co w postrzeżeniu odpowiada wrażeniom zewnętrznym - to materia zjawisk. Zaś to, co sprawia, że owa materia zjawisk zostaje uporządkowana - czasowo i przestrzennie - to ich forma. Formą tą jest właśnie nasza naoczność. Teraz już łatwo się zgodzić, że to, co porządkuje zjawiska, samo zjawiskiem nie jest. A więc formy naoczności są aprioryczne, i to one umożliwiają postrzeganie zjawisk, czyli empirycznego materiału doświadczenia. Jednocześnie okazuje się, że czas jest formą nie tyle ważniejszą, co odgrywającą większą rolę - jego niezbywalne wyobrażenie leży bowiem zarówno u podłoża wszelkich zjawisk, jak i tego, co wewnętrzne - naszych myśli.

3.       KATEGORIE INTELEKTU
Bardziej skomplikowana była droga Kanta do odkrycia kategorii intelektu. Kant definiował logikę jako naukę o formach sądów. Ponieważ zaś intelekt to nic innego jak zdolność wydawania sądów, logika staje się nauką, w której intelekt ma do czynienia z samym sobą. Każdy sąd logiczny jest połączeniem w jedno twierdzenie podmiotu zdania i jego orzeczenia. Kant stwierdza, że wystarczy więc odnaleźć funkcje nadawania jedności w sądach, by tym samym odkryć funkcje intelektu. Funkcje te będą właśnie poszukiwanymi kategoriami.

Sądy

Kategorie

dotyczące ilości

ilości

ogólne

jedność

szczegółowe

wielość

jednostkowe

ogół

dotyczące jakości

jakości

twierdzące

realność

przeczące

przeczenie

nieskończone

ograniczenie

dotyczące stosunku

stosunku

kategoryczne

substancja

hipotetyczne

przyczyna

rozłączne

wspólnota
(wzajemne oddziaływanie)

dotyczące modalności

modalności

problematyczne

możliwość/niemożliwość

asertoryczne

istnienie/nieistnienie

apodyktyczne

konieczność/przypadkowość

4.      
Pozostaje jeszcze wyjaśnić, w jaki sposób dwa pnie poznania - intelekt i zmysłowość - współpracują, czyli w jaki sposób kategorie intelektu stosują się do danych naoczności.

5.       FILOZOFIA TRANSCENDENTALNA
Kant zdobył dla dyskursu filozoficznego nową perspektywę. W "Krytyce czystego rozumu" napisał: "Transcendentalnym nazywam wszelkie poznanie, które zajmuje się w ogóle nie tyle przedmiotami, ile naszym sposobem poznawania przedmiotów". Pojęcie transcendentalizmu mieści jednak w sobie dużo więcej. Rozważanie problemów w taki sposób, w jaki dostępne są one człowiekowi, czy też ze względu na człowieka - otwiera pole dla ustaleń bezwzględnie intersubiektywnych. Opisanie poznającego podmiotu w sposób obowiązujący "każdego człowieka" zbliżył filozofię do skonstruowania podmiotu ponadindywidualnego.

TRANSCENDENTALNE A TRANSCENDENTNE

Odróżnienie tych pojęć najczęściej dokonuje się w kontekstach zainteresowań intelektu. Transcendentalne to tyle, co przekraczające jednostkowy podmiot, mające obiektywną ważność. Transcendentalizm to nowa, otworzona przez Kanta perspektywa stawiania pytań - o warunki możliwości. Punktem odniesienia jest człowiek, ale nie jako jednostka, a jako istota obecna w świecie. Odpowiedzi na pytania mają więc moc obowiązującą wszystkich ludzi, o tyle też noszą rys konieczności. Transcendentalne więc to także tyle, co intersubiektywne (choć nie odwrotnie).
Transcendentne natomiast jest to, co przekracza poznanie. Jeśli więc wypowiadamy się o czymś, co leży poza wytyczonymi przez Kanta granicami wiedzy, o czymś niedoświadczalnym - mówimy o przedmiotach transcendentnych. Bóg i nieśmiertelność rozważane jako przedmioty wiedzy są więc transcendentne, ale rozważane jako idee, założenia, przedmioty wiary - transcendentalne.

6.       ANTYNOMIA
to wedle objaśnienia Kanta niezgodność twierdzeń na pozór dogmatycznych

7.       WOLNOŚĆ TRANSCENDENTALNA
Kantowi chodzi tutaj tylko o wykazanie możliwości wolności, rozumianej jako ludzka dyspozycja do podejmowania decyzji. Mając do czynienia z szeregiem wydarzeń następujących po sobie mówimy o konieczności przyrody. Tymczasem do owego szeregu może zdaniem Kanta dołączyć się wydarzenie determinowane tylko przez wolę człowieka. Nie zakłóci ono tego szeregu, nastąpi po pewnyc...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin