PP_18_Szczecin.pdf

(305 KB) Pobierz
412155682 UNPDF
Nadzór pedagogiczny
System Ewaluacji O¶wiaty
RAPORT Z EWALUACJI PROBLEMOWEJ:
EFEKTY
Przedszkole Publiczne Nr 18
Szczecin
Zachodniopomorski Kurator O¶wiaty
Kuratorium O¶wiaty w Szczecinie
412155682.015.png
Przebieg ewaluacji
Prezentowany raport jest rezultatem ewaluacji zewnêtrznej przeprowadzonej w szkole (lub placówce) przez
wizytatorów do spraw ewaluacji.
Ewaluacja polega na zbieraniu i analizowaniu informacji:
- o efektach działalno¶ci dydaktycznej, wychowawczej i opiekuñczej oraz innej działalno¶ci statutowej szkoły
lub placówki (na podstawie danych informuj±cych o wynikach pracy szkoły (lub placówki) odzwierciedlonych
w umiejêtno¶ciach, zachowaniach, postawach, działaniach uczniów i w osi±ganych przez nich rezultatach
na ró¿nego rodzaju testach, egzaminach),
- o procesach zachodz±cych w szkole lub placówce (na podstawie danych, które informuj± o procesach
i działaniach zachodz±cych i podejmowanych w szkole (lub placówce), a decyduj±cych o sposobie
funkcjonowania, charakterze szkoły (lub placówki) i przede wszystkim prowadz±cych do po¿±danych efektów),
- o funkcjonowaniu szkoły lub placówki w ¶rodowisku lokalnym, w szczególno¶ci w zakresie współpracy
z rodzicami uczniów (na podstawie danych informuj±cych o sposobie współpracy ze ¶rodowiskiem
i funkcjonowaniu w ¶rodowisku oraz wykorzystaniu tych zasobów w procesie nauczania i uczenia siê),
- o zarz±dzaniu szkoł± lub placówk± (na podstawie danych informuj±cych o sposobach zarz±dzania decyduj±cych
o jako¶ci działañ podejmowanych w szkole lub placówce).
Ewaluacja ma na celu zebranie informacji i ustalenie poziomu spełniania przez szkołê lub placówkê wymagañ
zawartych w zał±czniku do Rozporz±dzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 pa¼dziernika 2009 r. w sprawie
nadzoru pedagogicznego.
Szkoła lub placówka mo¿e spełniaæ te wymagania na piêciu poziomach:
Poziom E - oznaczaj±cy niski stopieñ wypełniania wymagania przez szkołê lub placówkê.
Poziom D - oznaczaj±cy podstawowy stopieñ wypełniania wymagania przez szkołê lub placówkê.
Poziom C - oznaczaj±cy ¶redni stopieñ wypełniania wymagania przez szkołê lub placówkê.
Poziom B - oznaczaj±cy wysoki stopieñ wypełniania wymagania przez szkołê lub placówkê.
Poziom A - oznaczaj±cy bardzo wysoki stopieñ wypełniania wymagania przez szkołê lub placówkê.
W trakcie ewaluacji w placówce zbierano informacje pochodz±ce z wielu ¼ródeł, od: dyrektora, ucz±cych w szkole
nauczycieli, innych pracowników, uczniów, rodziców (tych, których dzieci brały udział w badaniu), partnerów
szkoły (lub placówki) przy wykorzystaniu ró¿nych metod badawczych (w tym obserwacjê szkoły i zajêæ
lekcyjnych). Dziêki temu ewaluacja zewnêtrzna daje wyniki o du¿ej wiarygodno¶ci. Jest profesjonalnie
zaplanowana i wykonywana, a niezwi±zani z badan± szkoł± (lub placówk±) wykonawcy zapewniaj± obiektywno¶æ.
Badanie zostało zrealizowane w dniach 07-04-2010 - 09-04-2010 przez zespół wizytatorów ds. ewaluacji, w skład
którego weszli: Hanna Boguta, Agata Markowicz-Narêkiewicz. Badaniem objêto 100 rodziców (ankieta i wywiad
grupowy), 9 nauczycieli (ankieta i wywiad grupowy). Przeprowadzono wywiad indywidualny z dyrektorem
placówki, grupowy z pracownikami niepedagogicznymi, a tak¿e obserwacje zajêæ, przedszkola i placu zabaw oraz
analizê dokumentacji. Na podstawie zebranych danych został sporz±dzony raport, który obejmuje podstawowe
obszary działania przedszkola: efekty działalno¶ci dydaktycznej i wychowawczej.
Str. 2/10
412155682.016.png 412155682.017.png 412155682.018.png 412155682.001.png
Informacja o przedszkolu
Nazwa placówki
Przedszkole Publiczne Nr 18
Patron
Typ placówki Przedszkole
Miejscowo¶æ Szczecin
Ulica Unisławy
Numer 15 a
Kod pocztowy 71-413
Urz±d pocztowy Szczecin
Telefon 914220449
Fax 914220449
Www www.wesola18@yoyo.pl
Regon 32038308000000
Publiczno¶æ Publiczna
Kategoria uczniów Dzieci lub młodzie¿
Charakter Brak specyfiki
Uczniowie, wychow., słuchacze 145
Oddziały 5
Nauczyciele pełnozatrudnieni 10
Nauczyciele niepełnozat. (stos.pracy) 1
Nauczyciele niepełnozat._(w etatach) 0
¦rednia liczba ucz±cych siê w oddziale 29
Liczba uczniów przypadaj±cych na
jednego pełnozatrudnionego nauczyciela
14.5
Województwo
ZACHODNIOPOMORSKIE (32)
Powiat
Powiat m. Szczecin (62)
Gmina
M. Szczecin (01)
Typ gminy
Liczba mieszkañców
Wysoko¶æ wydatków na o¶wiatê
Stopa bezrobocia
Str. 3/10
412155682.002.png 412155682.003.png 412155682.004.png 412155682.005.png 412155682.006.png
Wyniki ewaluacji
Obszar: Efekty
Wymaganie: Dzieci nabywaj± wiadomo¶ci i umiejêtno¶ci
Komentarz:
W przedszkolu diagnozuje siê i analizuje osi±gniêcia dzieci. Według dyrektora i ankietowanych nauczycieli
wszyscy nauczyciele w placówce prowadz± analizy osi±gniêæ dzieci (polegaj±ce na obserwacji i prowadzeniu
diagnoz). Analizy te słu¿± sprawdzeniu i okre¶leniu skuteczno¶ci podejmowanych działañ i ocenie stopnia
osi±gania zakładanych przez nauczycieli celów. Dokonywane analizy osi±gniêæ dzieci maj± na celu okre¶lenie,
jakiego rodzaju pomocy nale¿y niektórym z nich udzieliæ; w jaki sposób mo¿na zmniejszyæ deficyty i jak wspieraæ
dzieci uzdolnione; co robiæ, by dzieci rozwijały siê wielozmysłowo. Analizy s± prowadzone równie¿ po to, by
pomóc dzieciom w okresie adaptacyjnym.
Wnioski z analiz s± wdra¿ane. Na podstawie dokonywanych analiz osi±gniêæ dzieci modyfikowane s± plany pracy
nauczycieli. Metody, formy i ¶rodki dydaktyczne w przygotowywanych scenariuszach zajêæ dostosowuje siê
odpowiednio do potrzeb i wieku dzieci. Opracowany został przez nauczycieli jednolity zestaw pomocy-æwiczeñ,
słu¿±cych wyrównywaniu deficytów u dzieci we wszystkich grupach wiekowych, np. dotycz±cych mowy, motoryki
małej i du¿ej itp. Dzieci, u których zaobserwowano nieharmonijny rozwój, objête s± pomoc± nauczycieli, którzy
æwicz± z nimi (indywidualnie i w małych grupach) umiejêtno¶ci, sprawiaj±ce dziecku trudno¶æ. W zale¿no¶ci
do wyniku diagnozy - czyli osi±gniêæ dzieci - po pół roku modyfikowane s± składy osobowe tych grup. W wyniku
przeprowadzonych analiz osi±gniêæ dzieci podejmowana jest współpraca z rodzicami, rozmowy, konsultacje
z psychologiem oraz, gdy zachodzi taka potrzeba, proponowane jest objêcie dziecka opiek± poradni
psychologiczno-pedagogicznej. Rodzicom udzielana jest tak¿e pomoc przy wyborze szkoły podstawowej -
zgodnie z predyspozycjami dziecka (np. szkoła sportowa, muzyczna). Z powy¿szych analiz przeprowadzanych
w przedszkolu wynika równie¿ tematyka i formy szkoleñ organizowanych dla nauczycieli (np. na temat metod
aktywizuj±cych, komunikacji społecznej, asertywno¶ci). Wypracowano w przedszkolu systematyczne dzielenie siê
do¶wiadczeniami i wiedz± pomiêdzy nauczycielami ró¿nych grup i poziomów. Powy¿sze informacje potwierdzaj±
nastêpuj±ce ¼ródła: wywiad z dyrektorem, wywiad z nauczycielami i ankiety dla nauczycieli.
Dzieci nabywaj± wiadomo¶ci i umiejêtno¶ci opisane w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
Według pracowników niepedagogicznych i rodziców, z obszaru czynno¶ci samoobsługowych i nawyków
higienicznych wiêkszo¶æ dzieci (z nielicznymi wyj±tkami) opanowała nastêpuj±ce umiejêtno¶ci: samodzielne
załatwianie potrzeb fizjologicznych, mycie r±k i twarzy, samodzielne rozbieranie siê i ubierane oraz poprawne
trzymanie ły¿ki i widelca. Z zapinaniem guzików radz± sobie prawie wszystkie dzieci z grup 4-,5- i 6- latków,
a w¶ród dzieci trzyletnich tak± umiejêtno¶æ opanowało 20% przedszkolaków.
Według dyrektora i nauczycieli bior±cych udział w badaniu, dzieci nabywaj± w przedszkolu umiejêtno¶ci
społeczne, takie jak: współdziałanie w zespole i z osob± dorosł±, udzielanie sobie wsparcia, komunikowanie
swoich emocji i potrzeb, w tym stosowanie komunikatu: "ja". Zdaniem wiêkszo¶ci rodziców (85,71%) dzieci
potrafi± rozwi±zywaæ konflikty oraz, według 94,84% rodziców - respektowaæ reguły przyjête w trakcie zabawy
z rówie¶nikami. Starsze dzieci pomagaj± młodszym, np. przy ubieraniu siê. Kształtowaniu postaw społecznych,
przestrzeganiu przyjêtych reguł oraz umiejêtno¶ci przewidywania konsekwencji swojego zachowania pomaga
zorganizowany sklepik, w którym dzieci raz w tygodniu za zebrane (za dobre zachowanie) ¿etony mog± robiæ
zakupy.
Podczas prowadzonych przez nauczycieli zajêæ gimnastycznych dzieci rozwijaj± siê ruchowo. Organizowane s±
zabawy ruchowe przy muzyce oraz pobyt dzieci na placu zabaw i w ogrodzie przedszkolnym. Dzieci aktywnie
bior± udział w konkursach i olimpiadach sportowych, zarówno we współzawodnictwie miêdzygrupowym jak i w
zawodach organizowanych przez miasto. Rozwijaniu aktywno¶ci ruchowej sprzyja tak¿e u¿ycie
Str. 4/10
412155682.007.png 412155682.008.png 412155682.009.png 412155682.010.png
niekonwencjonalnych przyborów do æwiczeñ i zabaw (kul z gazety, nakrêtek, zu¿ytych opakowañ, itp.) oraz
zajêcia prowadzone przez specjalistów (np. rytmika, taniec - w pakiecie zajêæ płatnych). Powy¿sze informacje
potwierdza dyrektor przedszkola, jak równie¿ przeprowadzone obserwacje zajêæ i placówki.
W przedszkolu dzieci rozwijaj± siê twórczo w zorganizowanych dla nich k±cikach tematycznych m.in:
plastycznym, teatralnym, muzycznym. Twórczej aktywno¶ci dzieci słu¿y upublicznianie ich prac w galeriach
na terenie przedszkola oraz np. w Urzêdzie Miejskim (Galeria Prezydencka). Dzieci prezentuj± swoje osi±gniêcia
(deklamacje, piosenki, tañce) podczas uroczysto¶ci przedszkolnych, przy czym ka¿de dziecko ma mo¿liwo¶æ
zaprezentowania siê. Twórczo¶æ dzieci wspierana jest tak¿e poprzez ich uczestnictwo w konkursach,
przedstawieniach w przedszkolu i na imprezach ¶rodowiskowych (np. ¦wiêto Konwalii), a tak¿e w innych
przedszkolach. Dzieci rozwijaj± siê twórczo na zajêciach z wolontariuszami - ucz± siê jêzyka obcego i poznaj±
kulturê innych krajów (tañce, piosenki, zwyczaje). Z obserwacji placówki wynika, ¿e na terenie przedszkola
widoczne s± efekty ró¿norodnej aktywno¶ci twórczej dzieci: np. prezentowane s± prace w tzw. galeriach
tygodniowych, w których pozostawia siê dzieciom swobodê ekspresji. Prezentacje plastycznej aktywno¶ci
twórczej s± stale aktualizowane.
W wysokim i bardzo wysokim stopniu, zdaniem nauczycieli, dzieci opanowały znajomo¶æ podstawowych zasad
ruchu drogowego, a tak¿e ju¿ w grupach 4- i 5-latków metod± "zabawy w czytanie" poznaj± litery (według
programu własnego nauczyciela).
Poziom spełniania wymagania: A
Wymaganie: Dzieci s± aktywne
Komentarz:
Na aktywno¶æ dzieci w przedszkolu wpływa zachêcanie ich przez nauczycieli do samodzielno¶ci.
W opinii dyrektora i nauczycieli w celu zachêcania dzieci do samodzielno¶ci w ka¿dej grupie utworzono m.in.
k±ciki: zainteresowañ, teatralny, plastyczny, ksi±¿ki, przyrodniczy, sportowy, mini k±cik muzyczny oraz k±cik
negocjacji i relaksacyjny. Dziêki temu dzieci s± pomysłodawcami zabaw, a tak¿e inspiruj± siê wzajemnie
w działaniach twórczych. Za pomoc± zabawek i rekwizytów znajdujacych siê w poszczególnych k±cikach dzieci
rozwijaj± pomysłowo¶æ, fantazjê, stosuj± niekonwencjonalne rozwi±zania. S± tak¿e inicjatorami zabaw
jêzykowych, np. układanie rymowanek, wyszukiwanie homonimów.
Dzieci prezentuj± swoje prace w galeriach (np. prac plastycznych, budowli z klocków lego, hodowli ro¶lin).
Z powodu zbyt du¿ej liczby dzieci chêtnych do prezentacji swoich prac, nauczyciele ustalili kolejno¶æ i czas
poszczególnych ekspozycji. Tematyka prac zwi±zana jest z bie¿±cymi wydarzeniami lub zainteresowaniami
przedszkolaków - to autor pracy decyduje samodzielnie o jej tematyce i sposobie wykonania.
W celu zachêcania dzieci do aktywno¶ci i samodzielno¶ci w przedszkolu organizowane s± tak¿e: prezentacje
umiejêtno¶ci przed innymi grupami, zajêcia otwarte dla rodziców (dwa razy w roku), podczas których rodzice maj±
mo¿liwo¶æ obserwacji zajêæ, a szczególnie zachowania swojego dziecka w grupie rówie¶niczej. Przedszkolaki
uczestnicz± równie¿ w konkursach i olimpiadach zewnêtrznych (np. plastycznych, sportowych, morskich,
przyrodniczych).
Zdaniem rodziców uczestnicz±cych w badaniu dzieci zachêcane s± przez nauczycieli do samodzielno¶ci poprzez
naukê ubierania siê, radzenia sobie przy korzystaniu z toalety, posługiwania siê sztuæcami, a tak¿e inicjowania
zabaw i prezentowania swoich osi±gniêæ (np. podczas spotkañ z rodzicami, na olimpiadach, konkursach).
Nauczyciele nie tylko inspiruj± dzieci do aktywno¶ci, ale te¿ uwzglêdniaj± w czasie zajêæ propozycje wychodz±ce
od przedszkolaków, np. pl±sy i æwiczenia z instrumentami muzycznymi, swobodne tañce ze wst±¿k±, rysowanie
wiosny. Wzbudzaj± i rozwijaj± w dzieciach ich zainteresowania i chêæ poszerzania wiedzy np. na temat kosmosu,
dinozaurów, budowy i funkcjonowania ciała człowieka.
Dla wszystkich przedszkolaków organizowane s± wyj¶cia do Teatru Lalek Pleciuga, muzeum, Zamku Ksi±¿±t
Str. 5/10
412155682.011.png 412155682.012.png 412155682.013.png 412155682.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin