Internet - nowy nośnik reklamy.pdf

(941 KB) Pobierz
ROZDZIA£ I
WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA MARKETINGOWEGO
I JĘZYKìW OBCYCH w KATOWICACH
Arkadiusz Słota
INTERNET - Nowy Nośnik Reklamy
Praca dyplomowa napisana pod kierunkiem
Dr Ewy Stachury
Katowice 1997
SPIS TREŚCI
9
24
3. PERCEPCJA REKLAMY W INTERNECIE
40
42
2. KOSZTY REKLAMY W INTERNECIE
44
2
48809189.001.png
WSTĘP
Od kilku lat jesteśmy świadkami rewolucji jaka dokonuje się w systemach globalnej
komunikacji. Dzięki rozwojowi nowoczesnych technologii i ich potanieniu, na masową
skalę używane są telefony komrkowe, systemy łączności satelitarnej, łączność cyfrowa.
Znane od lat hasło áglobalna wioskaÑ nabiera obecnie pełnego kształtu.
Jednym z najnowocześniejszych zjawisk łączących komunikację i informatykę jest
INTERNET. Jest to światowa sieć komputerowa, dzięki ktrej osoby, instytucje i firmy
z całego świata mogą wymieniać między sobą informacje, opinie, wyniki badań bez
żadnych ograniczeń. Pierwotnie internet służył celom militarnym, następnie został on
udostępniony nauce. Jednak, ze względu na coraz częstsze wykorzystywanie sieci do
celw pozanaukowych (prywatna korespondencja między pracownikami instytutw),
powoli zaczęto udostępniać tę technologię ácywilomÑ. Obecnie internet rozwija się
w bardzo szybkim tempie. Według Christiana Huitemy, autora książki áI Bg stworzył
internetÑ, już dzisiaj jest od 80 do 100 milionw użytkownikw internetu, a w najbliższej
przyszłości ma skupić w jednej wielkiej rodzinie od 600 milionw do 1 miliarda
internautw. 1 W związku z tak dynamicznym wzrostem sieć, jako nowe medium nadające
się do promowania firm, nie może zostać przez nie pominięta. Pojawiają się nawet głosy,
że kto dzisiaj nie zaistnieje w Internecie, w przyszłości będzie zbierał áresztki ze stołuÑ.
Niniejsza praca ma na celu przedstawienie i opisanie cech charakterystycznych reklamy
wsieci, a także zaznajomienie firm reklamujących się lub chcących to zrobić
z możliwościami komercyjnego wykorzystania internetu.
W pierwszym rozdziale zostaną opisane cechy internetu jako nośnika reklam oraz będzie
on przedstawiony na tle innych nośnikw reklamy. Zostanie także zaprezentowana
geneza powstania sieci na świecie i w Polsce. Drugi rozdział poświęcony jest na
zaprezentowanie rżnych form promocji w Internecie, na ktre składają się m.in.
informacje o działalności firmy, reklama, katalogi produktw itp., oraz opis percepcji
reklamy w sieci. W rozdziale tym zostaną zaprezentowane także nowe kreatywne
możliwości tworzenia reklamy w sieci, ktre niesie ze sobą technologia stosowana
w Internecie. Rozdział trzeci zajmuje się opisem polskiej części światowej pajęczyny jaką
jest internet, tzn. zawartością merytoryczną, kosztami reklamy, charakterystyką
1 Miliard internautw, Gazeta Wyborcza, Komputery i Biuro Nr 9 (53), 4.03.1997 r., s.10.
3
 
użytkownikw. Zostaną tam rwnież zaprezentowane perspektywy rozwoju polskiej części
internetu.
Wraz z otwarciem się polskiej gospodarki na świat i postępującą integracją ze strukturami
europejskimi, rodzime firmy szukają kontaktw z zagranicznymi partnerami w celu
sprzedaży towarw lub uzyskania kapitału w postaci inwestycji. internet, jako technologia
nie uznająca granic administracyjnych i kulturowych, stanowi bardzo atrakcyjne narzędzie
komunikacji dla biznesu działającego w wyżej wymienionych warunkach. W związku z tym
liczba polskich stron WWW szybko rośnie, a tym samym i ich udział w całej sieci internet.
4
ROZDZIAŁ 1 - INTERNET A INNE NOŚNIKI REKLAMY
1.NOŚNIKI REKLAMY
1.1. Klasyfikacja nośnikw reklamy
Każdy komunikat reklamowy musi ukazać się w tym, czy innym nośniku reklamy, nawet
jeżeli będzie to tablica z napisem przy drodze lub witryna sprzedawcy czasopism. 2 Wybr
jest dosyć duży, bo np. można użyć drogiej telewizji lub tańszego radia, można
wydrukować całostronicową, kolorową reklamę w piśmie lub umieścić małe ogłoszenie
w gazecie, można rozlepić ogromne plakaty, ktre oglądają wszyscy, lub rozesłać listy,
ktre dotrą do konkretnych odbiorcw. Wszystko zależy od kilku czynnikw, m.in.: 3
- kwota, jaką dysponuje firma
- adresaci reklamy
- rodzaj produktu
- działania konkurentw
- widoczna względna efektywność dostępnych nośnikw
Można jeszcze do tego dodać przekaz reklamowy.
By ułatwić wybr, wszystkie nośniki poddano klasyfikacji. Postaram się teraz przybliżyć
kilka z tych podziałw.
2 R.White, Reklama,czyli co to jest i jak się ją robi , Business Press, Warszawa 1995, s.171.
3 R.White, Reklama..., op. cit., s.174.
5
48809189.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin