fotografowanie_ruchu gwiazd.pdf

(605 KB) Pobierz
102-105_fotografowanie_gwiazd_makieta_cz1.qxd
PORADY
Długie czasy ekspozycji ]
RUCHU GWIAZD
Do zarejestrowania świetlistych smug na niebie wymagane są bardzo długie czasy
ekspozycji, co w wypadku aparatów cyfrowych wiąże się z powstawaniem szumów
i hot pikseli na zdjęciach. Problem ten możemy jednak zminimalizować poprzez
złączenie w jedno zdjęcie serii fotografii naświetlanych z dużo krótszymi czasami
lub decydując się na zakup lustrzanki cyfrowej z dobrą matrycą.
Arkadiusz Stachowski
jeden obrót dookoła własnej osi.
Podnosząc wzrok ku niebu, można
jednak odnieść wrażenie, że to słońce lub
gwiazdy są w nieustannym ruchu. Wykorzy-
stując fakt wzajemnego przemieszczania się
Ziemi i ciał niebieskich, możemy wykonać nie-
codzienne fotografie, na których świetliste
punkciki tworzyć będą smugi na nocnym nie-
boskłonie – jedyny warunek, jaki musimy
spełnić, to naświetlanie fotografii powyżej 10
minut. Zadanie to wykonamy za pomocą jed-
nego ujęcia o długim czasie ekspozycji lub se-
rii fotografii naświetlanych np. przez 30 se-
kund. Zanim jednak przejdziemy do aspektów
związanych z ustawieniami cyfraka, przyjrzy-
my się bliżej naszemu niebu.
Lokalizacja
Pomimo tego, że przy bezchmurnym niebie
nawet w mieście widać gwiazdy, to jednak
w nocny plener powinniśmy się wybrać w po-
zbawione ulicznego oświetlenia miejsce, po-
nieważ przy długich czasach naświetlania zare-
jestrujemy na zdjęciu jasne łuny, które są cza-
sem niewidoczne nawet dla naszego wzroku.
W takim przypadku świetliste smugi mogą być
niezauważalne na zbyt jasnym tle. Warto wy-
korzystać sposobność, jaką dają kilkudniowe
wyjazdy w góry, gdzie oprócz małej ilości źró-
deł sztucznego światła zyskujemy dodatkowe
atuty, jakimi są bardziej przejrzyste powietrze
i np. nocleg w pobliżu miejsca wykonywania
zdjęć. Na fotografii (po prawej stronie) wyko-
nanej w okolicach schroniska Samotnia można
jednak zauważyć delikatną łunę tworzoną
przez światła pochodzące z Karpacza.
Gdy znajdziemy się poza miastem, posta-
rajmy się odnaleźć Gwiazdę Polarną, wokół
której powstają pożądane kręgi. Jest ona jed-
nym z najjaśniejszych punktów na niebie
i tworzy zakończenie dyszla gwiazdozbioru
Mały Wóz. Najłatwiej ją zlokalizować (patrz:
rysunek po lewej stronie), odnajdując Duży
Wóz (najbardziej rozpoznawalna konstelacja),
a konkretnie jego bok. Tworzony przez dwie
gwiazdy odcinek (a) przedłużmy pięciokrotnie
(5a) i w tych okolicach szukamy bardzo jasne-
go obiektu. Nawet jeżeli nie mamy zamiaru
umieszczać tego obszaru w kadrze, to zyska-
my pojęcie o tym, jak rozkładać się będą świe-
tliste łuki, np. tuż nad horyzontem.
Ziemia się kręci
Gdyby noc trwała 24 godziny i tyle samo cza-
su naświetlalibyśmy zdjęcie, to otrzymaliby-
śmy świetlne koła, których środek wyznacza-
ny jest przez nieruchomą Gwiazdą Polarną.
W okresie zrównania się długości dnia i nocy
(21 marca) nieboskłon jest ciemny przez oko-
ło 12 godzin, co oznacza, że jesteśmy w sta-
nie zarejestrować tylko połowiczne okręgi.
Decydując się na użycie krótszych czasów,
jeszcze bardziej skrócimy smugi tworzone
przez gwiazdy. Przykładowo: godzinne na-
świetlanie fotografii spowoduje powstanie łu-
ków, których początek i koniec będą przesu-
nięte względem siebie o 15 stopni (360 ş /24)
x(60 min/60 min)=15 ş – jest to kąt (pomię-
dzy początkiem i końcem łuku) mierzony
względem nieruchomej Gwiazdy Polarnej.
W wypadku 10 minut kąt będzie wynosił
wówczas (360 ş /24)x(10 min/60 min)=2,5 ş .
Długość smug jest jednak także zależna od
odległości od osi obrotu (Gwiazdy Polarnej) –
im bliżej środka obrotu się one znajdują, tym
są krótsze, natomiast im dalej od centralnej
gwiazdy, tym będą one dłuższe – można to
zaobserwować na zdjęciu o godzinnej ekspo-
zycji, prezentowanym po prawej stronie.
Gwiazda
Polarna
5a
a
NIERUCHOMY PUNKT: Aby uchwycić na zdjęciu
świetliste łuki ze małym punktem w środku musimy
umieścić w kadrze Gwiazdę Polarną. Najłatwiej zloka-
lizujemy ją, odnajdując wcześniej Duży Wóz.
SMUGI NA NIEBIE: Do zarejestrowania ruchu
gwiazd musimy stosować czas naświetlania dłuższy
niż 10 minut. W tym wypadku ekspozycja trwała około
godziny i na obrazie widoczne są długie smugi, ale
także szum cyfrowy. Podobny efekt uzyskamy łącząc
serię fotografii o krótszym czasie naświetlania
i mniejszym ziarnie.
Canon 20D, ogniskowa 10 mm, f/4, 100 ISO.
102 CHIP FOTO · VIDEO digital
FOTOGRAFOWANIE
W ciągu doby kula ziemska wykonuje
150632488.024.png
[ Porady Długie czasy ekspozycji ]
[ Porady Długie czasy ekspozycji ]
(modele z mocowaniem na głowę, tzw. czo-
łówki, pozwalają zachować wolne dłonie),
dzięki której bezpiecznie będziemy poruszać
się w terenie, łatwiej rozłożymy statyw i resz-
tę sprzętu.
czeniu smugi tworzone przez
gwiazdy będą poprzerywane.
Dokładne ustalenie kadru
może być trudne, ponieważ ob-
raz w małym wizjerze aparatu
jest zazwyczaj bardzo ciemny.
Dobrze jest wtedy wykonać
próbne zdjęcie z krótkim czasem
ekspozycji i z maksymalną do-
stępną czułością ISO – sprawdzi-
my wtedy nie tylko sam kadr, ale
także poprawność ustawienia
ostrości oraz czy nie trzeba zmie-
nić wartości temperaturowej ba-
lansu bieli.
Robimy zdjęcia
Bez względu na to, czy wykonujemy jedno
ujęcie czy też sekwencję składającą się z kilku-
dziesięciu klatek, w obu wypadkach będziemy
musieli wykonać podobne czynności. Po usta-
leniu wartości ogniskowej zoomu ustawmy
ostrość na gwiazdy – jeżeli autofokus z powo-
du dużej ciemności będzie działał niepopraw-
nie, przełączmy go w tryb manualny i samo-
dzielnie ustawmy ostrość. Gdy wykonujemy
zdjęcia w formacie JPEG, ustawmy balans bie-
li na światło żarowe, ponieważ automatyka
aparatu zbyt mocno ociepla nocne zdjęcia.
Należy również wyłączyć redukcję szu-
mów, jeśli jest ona realizowana poprzez zro-
bienie drugiego zdjęcia o identycznym czasie
ekspozycji jak oryginalne ujęcie. Podczas np.
godzinnego naświetlania mogłyby się wyczer-
pać baterie i stracilibyśmy nasze ujęcie – poza
tym, kto chciałby tracić drugą godzinę tylko na
redukcję szumów. Opcja wstępnego podno-
szenia lustra jest nieprzydatna przy fotogra-
fiach dłuższych niż kilka sekund, a może zaj-
mować zbyt dużo czasu pomiędzy kolejnymi
zdjęciami wykonywanymi w serii – po ich złą-
WĘŻYK SPUSTOWY: Urządzenie, za pomocą którego wydłużymy
czas ekspozycji, można nabyć już od 20 zł (nieoryginalne), choć
kupimy także profesjonalną wersję za 600 zł (Canon TC-80N3).
Jedna klatka czy seria zdjęć?
Jedyne, co nam teraz pozostało, to wybór
techniki zarejestrowania gwieździstych smug.
Najłatwiej uzyskamy zdjęcie z długim czasem
naświetlania przez zablokowanie wężyka spu-
stowego. Ustawiamy wtedy tryb manualny
z funkcją Bulb oraz najniższą czułość ISO. Kie-
dy w kadrze znajdują się oświetlone sztucz-
nym światłem obiekty, przymknijmy przysłonę
do wartości f/8 (i więcej), natomiast gdy przed
nami znajduje się zupełnie ciemny plan, zasto-
sujmy przysłonę od f/2.8 do f/4.
Jeżeli nasz aparat pozwala na zapisywanie
zdjęć w formacie RAW, to skorzystajmy z tej
opcji, ponieważ uzyskamy wtedy nie tylko
sposobność korekcji ekspozycji oraz balansu
bieli, ale również zaawansowanej korekcji szu-
mów podczas konwersji. Jednym z progra-
mów, które najlepiej radzą sobie z usuwaniem
szumów i hot pikseli, jest konwerter Capture
One. Ze strony producenta można pobrać
aplikację i korzystać z niej bezpłatnie przez 30
dni (www.phaseone.com).
Równie dobre rezultaty, a na pewno lepsze
pod względem mniejszych szumów, daje wy-
konanie serii zdjęć, np. sześciu klatek – każda
naświetlana jest przez 10 minut, i połączenie
ich za pomocą programu graficznego. W tym
wypadku dużą rolę odgrywa szybkość wyko-
nywania kolejnych ujęć. Na obrobionym już
zdjęciu po lewej stronie odstępy pomiędzy ko-
lejnymi ujęciami trwały około sekundy i dlate-
go jasne smugi są poprzerywane regularnymi
pustymi miejscami. Aby zwiększyć szybkość
wykonywania kolejnych zdjęć, włączmy w cy-
fraku tryb zdjęć seryjnych.
Łączenie fotografii ma jeszcze jeden atut:
możemy ustawić w Photoshopie tryb miesza-
nia warstw na Jaśniej (Lighten) – otrzymując
zdjęcie o ekspozycji identycznej jak pojedyn-
czego zdjęcia w serii. Niebo jest wtedy dużo
ciemniejsze i bardziej odznaczają się na nim
gwiezdne smugi. Gdy natomiast skorzystamy
z Mnożenia odwrotności (Screen), otrzyma-
my rozjaśnienie obrazu. Edycja dużej liczby
zdjęć może być bardzo czasochłonna, dlatego
warto przyjrzeć się programowi Image Stac-
ker, który w wersji testowej znajdziemy na CD
dołączonym do magazynu (ograniczeniem
jest łączenie 10 zdjęć w małej rozdzielczości).
Po jego zakupie (17 USD) za pomocą kilku
kliknięć szybko połączymy np. 100 fotografii
z możliwością wyboru czterech metod scala-
nia. Jak się nim posługiwać oraz usuwać szu-
my za pomocą dodatkowej „czarnej klatki”
przeczytać można na następnych stronach.
ODPOWIEDNIE KOLORY: Jeżeli aparat sam dobiera balans bieli przy zdjęciach
nocnych, otrzymamy fotografię o zbyt ciepłej tonacji. W tym wypadku ustawiono
tryb do ujęć w świetle żarowym.
BŁYSKANIE FLESZEM: Podczas długich ekspozycji warto spróbować doświetlić
główny obiekt za pomocą zewnętrznej lampy błyskowej. Zakrywając palnik koloro-
wą folią i kilkakrotnie wyzwalając flesz, uzyskamy ciekawe efekty oświetleniowe.
Odpowiedni sprzęt
Do zdjęć z bardzo długimi czasami ekspozycji
potrzebować będziemy aparatu, który może
pracować przez ten okres bez zmiany baterii,
a także oferuje dobrą jakość obrazu – niski po-
ziom szumów. Z mojego doświadczenia mogę
polecić do tego celu lustrzanki Canona. Na
standardowej, w pełni naładowanej baterii wy-
konamy nimi godzinne naświetlanie bez oba-
wy o utratę zasilania w cyfraku (20D wskazy-
wał zużycie 50% energii, natomiast 350D
z dwoma bateriami w uchwycie pionowym
nawet po trzech takich zdjęciach zachował
100% energii w ogniwach). Lustrzanki Cano-
na mają również niższy poziom szumów w po-
równaniu z modelami konkurencyjnych firm.
Powyższe wskazówki dotyczą sytuacji, gdy
chcemy uzyskać długie, gwiaździste smugi
w jednym ujęciu. Jeżeli nasz aparat jest w sta-
nie zrobić fotografię o 30-sekundowej ekspo-
zycji z akceptowalnym poziomem szumów,
możemy wykonać serię np. 50 zdjęć i połą-
czyć je za pomocą Photoshopa (lub specjalnej
aplikacji automatyzującej cały proces) – otrzy-
mamy w ten sposób efekt podobny jak przy
pojedynczym naświetlaniu zdjęcia przez 25
minut.
Oprócz samego aparatu na jakość zdjęć
niebagatelny wpływ ma statyw, z jakiego ko-
rzystamy. Najlepiej sprawują się sztywne
i ciężkie modele. Jeżeli mamy lekki trójnóg,
podwiążmy pod kolumnę plecak lub inny
przedmiot, ponieważ w trakcie wykonywania
ujęcia może np. zerwać się wiatr, a pasek apa-
ratu działa wtedy jak mały żagiel. Po godzin-
nym oczekiwaniu może się okazać, że otrzy-
maliśmy poruszone zdjęcia... Do fotografii
z Gwiazdą Polarną i sporym fragmentem ho-
ryzontu w kadrze potrzebować będziemy też
ultraszerokokątnego obiektywu o ogniskowej
od 10 do 20 mm.
Większość cyfraków nie ma możliwości
ustawienia czasu naświetlania powyżej 30 se-
kund, jednak oferują one tryb Bulb, w którym,
za pomocą wężyka spustowego, wydłużymy
wielokrotnie długość ekspozycji. Ceny elektro-
nicznych wężyków wahają się od 20 (za nie-
oryginalny) do 600 zł (TC-80N3 – rozbudowa-
ny elektroniczny timer z możliwością ustalenia
np. liczby klatek i czasu ich ekspozycji).
Dodatkowym, ale niekoniecznym przed-
miotem w torbie fotograficznej jest zewnętrz-
na lampa błyskowa, pozwalająca na oświetle-
nie (malowanie światłem) budynków drzew
i innych elementów w kadrze – przydadzą się
również kolorowe folie, za pomocą których
zmieniać będziemy kolor światła. Podczas ple-
neru w całkowitych ciemnościach nieodzow-
nym elementem będzie z pewnością latarka
ŁĄCZENIE KLATEK: Seria zdjęć pozwala uzyskać
czarne niebo. Jednak na pojedynczej klatce naświe-
tlanej przez 30 s możemy nie zarejestrować detali na
pierwszym planie.
POJEDYNCZA EKSPOZYCJA: Na zdjęciach o go-
dzinnym czasie naświetlania nawet słabe oświetlenie
powoduje przepalenia. Jedyne wyjście to powtórzenie
ujęcia z większą wartością przysłony.
104 CHIP FOTO · VIDEO digital
150632488.025.png 150632488.026.png 150632488.027.png 150632488.001.png 150632488.002.png
[ Warsztat Długie czasy ekspozycji ]
ZAJRZYJ NA CD!
Na płycie CD dołączonej do magazynu
zamieszczamy zdjęcia oraz progamy
Image Stacker i BlackFrame NR.
ŁĄCZENIE SERII ZDJĘĆ
REDUKCJA SZUMÓW
IMAGE STACKER
PHOTOSHOP
CZARNA KLATKA – LEKARSTWO NA ZIARNO
1
ŁATWO, SZYBKO I PRZYJEMNIE
1
ŻMUDNE WKLEJANIE
Dysponując aparatem analogowym, jesteśmy w stanie zrobić zdję-
cia o bardzo długiej ekspozycji i niskim poziomie szumów. W wy-
padku cyfraków wraz z wydłużeniem czasu naświetlania wzrasta
poziom szumów i hot piskeli na fotografii – w mniejszym stopniu
jest on zauważalny w modelach z gabarytowo większą matrycą
(lustrzanki), a dużo bardziej, gdy używamy kompaktów z małym
przetwornikiem CCD. Aby się ich pozbyć, można skorzystać z apli-
kacji odszumiających obraz (test sześciu programów znajdziecie
w numerze FVd, 2/2006, s. 77) lub zastosować bardziej wyrafino-
waną metodę, która wymaga zrobienia dodatkowego ujęcia – tzw.
czarnej klatki.
Po wykonaniu ujęcia o 10-minutowej ekspozycji będziemy musie-
li wykonać dodatkowe zdjęcie o identycznym czasie naświetlania, ale
z zakrytym obiektywem i wizjerem optycznym. Niektóre aparaty ma-
ją wbudowaną redukcję szumów, która realizowana jest na podobnej
zasadzie. Lepiej jednak ją wyłączyć, gdyż zrobienie fotografii np.
o godzinnej ekspozycji z włączoną funkcją odszumiania w praktyce
zajmie nam dwie godziny... Dodatkową klatkę wykonamy po noc-
nym plenerze. Jedyne, na co trzeba koniecznie zwrócić uwagę, to aby
temperatura otoczenia była podobna do warunków fotografowania
– szumy matrycy zależą od temperatury samego przetwornika.
Na ciemnym zdjęciu uzyskamy czarną powierzchnię ze swoistą
mapą hot pikseli i ziarna cyfrowego – nasze zadanie to posłużyć się
nią w celu wyeliminowania szumów z oryginalnej fotografii. Poni-
żej prezentujemy stworzoną do tego celu aplikację BlackFrameNR.
Za pomocą tej aplikacji proces łączenia zdjęć ogranicza się do wskazania
serii plików na dysku twardym (klikamy przycisk AddImages) i wyboru
algorytmu mieszania klatek (ImageBlending Options). Programem w wer-
sji testowej połączymy 10 zdjęć o maks. rozdzielczości 640 × 420 pikseli.
Otwieramy zdjęcia w Photoshopie (przy dużej liczbie ujęć wykonujmy tę
operację na raty, np. po dziesięć klatek). Do jednego obrazka wklejamy
poszczególne fotografie: zaznaczamy cały obraz – [Ctrl]+[A], kopiujemy
go – [Ctrl]+[C] – i wklejamy do bazowego zdjęcia – [Ctrl]+[V].
2
„SYNTETYCZNE” EKSPOZYCJE
2
TRYBY MIESZANIA
WYPRÓBUJ KAŻDĄ OPCJĘ
Stack
Brighten
Stack/Average
Jaśniej
Mnożenie odwrotności Różne
Wybierając kolejne pozycje mieszania, otrzymamy następujące efekty
łączenia serii klatek: Stack– rozjaśnianie obrazu na wzór pojedynczej
długiej ekspozycji, Brighten– zachowanie poziomu jasności jak na jed-
nej klatce z serii (ciemne niebo), Stack/Average– tryb, w którym może-
my określić poziom rozjaśnienia zdjęcia, np. 1 – ciemne, 2 – jaśniejsze.
Za pomocą ustalenia Trybu Mieszania warstw (Blending Mode) może-
my wpłynąć na końcowy efekt: Jaśniej (Lighten) – da ciemną tonację,
Mnożenie odwrotności (Screen)– rozjaśnianie obrazu (ustawiając
w tym trybie Krycie – Opacity – wszystkich warstw (oprócz Tła) np. na
50% procent, możemy zmniejszyć jasność zdjęcia).
Klikamy przycisk Load Origianali otwieramy zdjęcie z gwiezdnymi łuka-
mi, a po prawej stronie Load Black Frame– tu wskazujemy czarną klat-
kę. W ostatnim oknie widzimy efekt odszumiania. Poszczególne metody
redukcji, wybierane w polu Method, dają różne rezultaty w zależności
od samego zdjęcia, dlatego powinniśmy wypróbować każdą z nich.
106 CHIP FOTO · VIDEO digital
150632488.003.png 150632488.004.png 150632488.005.png 150632488.006.png 150632488.007.png 150632488.008.png 150632488.009.png 150632488.010.png 150632488.011.png 150632488.012.png 150632488.013.png 150632488.014.png 150632488.015.png 150632488.016.png 150632488.017.png 150632488.018.png 150632488.019.png 150632488.020.png 150632488.021.png 150632488.022.png
NUMER 1/2005
TEMAT NUMERU: Budujemy własne
studio fotograficzne
TESTY I TECHNOLOGIE: Test konwerterów
i nowych aparatów cyfrowych
PORADY I PRAKTYKA: ABC fotografii:
budowa aparatu; Fotografowanie na potrzeby aukcji;
Galerie zdjęć w Internecie;
Jak używać lampy błyskowej?
NUMER 7/2005
TEMAT NUMERU: Efektowne zbliżenia:
porady dotyczące makrofotografii
i robienia zdjęć z niewielkich odległości.
TESTY I TECHNOLOGIE: Kompakt czy lustrzanka?
PORADY I PRAKTYKA: Obiektywy manualne
do cyberlustrzanek; Udany kadr: architektura;
ABC fotografii: tryby tematyczne;
Szkoła filmowania: piszemy scenariusz
WARSZTATY: Dopasowanie kolorów w Photoshopie;
Kurs Photoshopa: dodawanie cieni;
Prezentacja nowego PS CS II
NUMER 2/2005
TEMAT NUMERU: Programy do authoringu DVD: test
dziewięciu aplikacji
TESTY I TECHNOLOGIE: Test lustrzanek
PORADY I PRAKTYKA: Jak fotografować dzieci;
Powiększanie zdjęć; ABC fotografii: wykorzystanie
światła; Uzyskiwanie efektów fotograficznych w
Photoshopie
WARSZTATY: Efekty fotograficzne;
Automatyczne przetwarzanie wideo
NUMER 8/2005
TEMAT NUMERU: Fotografowanie krajobrazów
TESTY I TECHNOLOGIE: Test stylowych kompaktów;
Test kamer 3CCD/CMOS; Test praktyczny Nikona D70
PORADY I PRAKTYKA: Fotografia w podczerwieni;
Budujemy urządzenie do archiwizowania zdjęć
w plenerze; Szkoła filmowania: tworzenie scenopisu
WARSZTATY: Zdjęcia czarno-białe z kolorowym
elementem; Retusz portretu; Odzyskiwanie
skasowanych zdjęć
NUMER 3/2005
TEMAT NUMERU: Cyfrowy warsztat – przegląd
programów i sprzętu do edycji zdjęć i filmów
TESTY I TECHNOLOGIE: Test kart pamięci o dużej
pojemności; Test kamer DV w cenie do 2500 zł
PORADY I PRAKTYKA: Fotografia ślubna cz. 1; ABC
Fotografii: czas ekspozycji
WARSZTATY: Adobe Photoshop: bodypainting; Wideo:
efekty specjalne, wymiana nieba
NUMER 9/2005
TEMAT NUMERU: Fotografowanie akcji: techniki rejestrowania
zdjęć ludzi i zwierząt znajdujących się w ruchu
TESTY I TECHNOLOGIE: Telefony z aparatami fotograficznymi
PORADY I PRAKTYKA: Sposób na udane odbitki;
Zasady ciekawej prezentacji slajdów; Metody digitalizacji obrazu
wideo; Szkoła filmowania: sesja w plenerze
WARSZTATY: Adobe Photoshop: efekt panoramowania;
Adobe Premiere: przygotowanie atrakcyjnego pokazu
slajdów; Symulowanie zdjęcia w podczerwieni
NA CD: Pełna wersja ACDSee 5.0
NUMER 4/2005
TEMAT NUMERU: Wszystko o filtrach
TESTY I TECHNOLODIE: Test urządzeń
drukujących zdjęcia w formacie 10×15;
Test praktyczny Canona 350D
PORADY I PRAKTYKA: Fotografia ślubna cz. 2;
ABC fotografii: odpowiedni wybór ogniskowej
WARSZTATY: Efektowne modyfikowanie zdjęć;
Warsztat wideo: techniki
bluebox i kodowanie filmu
NUMER 10/2005
TEMAT NUMERU: Śmiałe portrety —
wprowadzenie do fotografii aktu
TESTY I TECHNOLOGIE: Drukarki fotograficzne
do formatu A4; Nowe kamery DV;
Test praktyczny Canona 1Ds Mark II
PORADY I PRAKTYKA: Praca z lampą błyskową;
Podziel się zdjęciami; Optymalny workflow
WARSZTATY: Adobe Photoshop: Zmiana koloru skóry;
Portret w blasku świecy; Szkoła filmowania:
filmowanie we wnętrzach;
Adobe Premiere: Klonowanie postaci w filmie
W każdym numerze także przegląd nowości rynkowych – apara-
ty cyfrowe, kamkordery, drukarki, oprogramowanie, akcesoria.
Do każdego wydania dołączony jest CD-ROM. CHIP FOTO-VIDEO
digital kosztuje 15,50 zł.
Archiwalne wydania do kupienia na www.fvd.pl.
Kupon zamówienia wyślij pocztą lub faksem
TAK , CHCĘ PRENUMERATĘ CHIP FOTO-VIDEO digital
od numeru __________________ w liczbie egz. _________________________
ZAMAWIAJĄCY (także dane właściciela karty):
NUMER 5/2005
TEMAT NUMERU: Fotografowanie przyrody
TESTY I TECHNOLOGIE: Test image tanków
PORADY I PRAKTYKA: Zdjęcia bez poruszeń;
ABC fotografii: ekspozycja
WARSZTATY: Klonowanie postaci; Karaoke;
Interaktywny album na płycie
NUMER 11/2005
TEMAT NUMERU: Lustrzanka dla amatora
TESTY I TECHNOLOGIE: Test amatorskich
lustrzanek cyfrowych; Test konwerterów plików RAW
PORADY I PRAKTYKA: Fotografowanie z lampą
błyskową cz. 1; Fotografia czarno-biała
WARSZTATY: Prezentacja Corela PSP X; Uzyskiwanie
efektu zdjęcia na płótnie i korze drzewa;
Szkoła filmowania: bluebox; Ulead VideoStudio:
tworzenie płyty DVD
imię i nazwisko __________________________________________________________
nazwa firmy _____________________________________________________________
NIP firmy _________________________________________________________________
ulica _____________________________________________ numer__________________
numer mieszkania ____________________________ kod ___________________
miejscowość _____________________________________________________________
tel. ________________________________________________________________________
e-mail ____________________________________________________________________
rok urodzenia _________________ wykształcenie __________________________
Upoważniam Wydawnictwo Vogel Burda Communications sp. z o.o. do wystawienia
faktury VAT bez podpisu odbiorcy.
Podaję moje dane dobrowolnie i wyrażam zgodę na ich przetwarzanie w celach
handlowych i marketingowych przez Vogel Burda Communications sp. z o.o.,
ul. Kościuszki 29/3, 50-011 Wrocław. Mam prawo do wglądu do moich danych
oraz ich poprawiania.
Zgadzam się na otrzymywanie informacji handlowej od Wydawnictwa Vogel
Burda Communications sp. z o.o. w rozumieniu ustawy z 18 lipca 2002 r.
o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
podpis ____________________________________________ data ____________________
Vogel Burda Communications sp. z o.o., ul. Kościuszki 29/3, 50-011 Wrocław;
Sąd Rejonowy dla dzielnicy Wrocław Fabryczna;
VI Wydział Gospodarczy KRS, KRS: 0000106166, NIP: 899-10-04-485
12 egz. za 99 zł
24 egz. za 188 zł
6 egz. za 66 zł
NUMER 6/2005
TEMAT NUMERU: Sprzęt na wakacje
TESTY I TECHNOLOGIE: Test aparatów z długim
zoomem; Test praktyczny Canona EOS 20D
PORADY I PRAKTYKA: Portrety grupowe;
Udane kadry: samochód
WARSZTATY: Plansza tytułowa filmu;
Zadania w Photoshopie;
Tworzenie refleksów świetlnych
NUMER 12/2005
TEMAT NUMERU: Aparat pod choinkę – test 41 modeli
TESTY I TECHNOLOGIE: Test kamer DVD;
Test praktyczny Olympusa E-1
PORADY I PRAKTYKA: Zdjęcia na śniegu; Fotografowanie z lam-
pą błyskową cz. 2 ; Prezentacja zdjęć w Internecie; Fotografo-
wanie fajerwerków
WARSZTATY: Zamieniamy zdjęcia w komiks; Szkoła
filmowania: montaż; Filmowanie spotkań rodzinnych
NALEŻNOŚĆ UREGULUJĘ:
przelewem na konto Vogel Burda Communications sp. z o.o., ul. Kościuszki
29/3, 50-011 Wrocław, nr konta: 91 1500 1155 1211 5003 0159 0000
(prenumerata zostanie rozpoczęta po otrzymaniu potwierdzenia wpływu
pieniędzy na konto Wydawnictwa);
za zaliczeniem pocztowym, tzn. przy odbiorze pierwszego
z zamówionych w prenumeracie egzemplarzy pisma;
PRENUMERATĘ PROSZĘ PRZESŁAĆ:
na adres wskazany w pozycji Zamawiający,
na następujący adres:
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
4/2006
9
150632488.023.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin