matura_2012_pp_sierpien_odp.pdf

(729 KB) Pobierz
Centralna Komisja Egzaminacyjna
EGZAMIN MATURALNY 2012
MATEMATYKA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryteria oceniania odpowiedzi
SIERPIEŃ 2012
912866808.049.png
Egzamin maturalny z matematyki
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom podstawowy
Zadanie 1. (0–1)
Poprawna
odpowiedź
(1 p.)
Zakres umiejętności
(standardy)
Opis wymagań
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Wykonuje obliczenia procentowe;
wykorzystuje własności figur podobnych.
C
Zadanie 2. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Stosuje prawa działań na potęgach
o wykładnikach wymiernych; oblicza
potęgi o wykładniku wymiernym.
C
Zadanie 3. (0–1)
Oblicza wartości logarytmu.
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
D
Zadanie 4. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Wykonuje obliczenia z wykorzystaniem
wzorów skróconego mnożenia.
D
Zadanie 5. (0–1)
Wykorzystanie i tworzenie
informacji
Wyznacza wzór funkcji liniowej.
B
Zadanie 6. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Wykorzystuje pojęcia wartości
bezwzględnej i jej interpretacje
geometryczną; zaznacza na osi liczbowej
zbiory opisane nierównością.
A
Zadanie 7. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Wyznacza pierwszą współrzędną
wierzchołka paraboli.
B
Zadanie 8. (0–1)
Wykorzystanie i tworzenie
informacji
Odczytuje z wykresu zbiór wartości
funkcji.
B
912866808.060.png 912866808.070.png 912866808.081.png 912866808.001.png 912866808.002.png 912866808.003.png 912866808.004.png 912866808.005.png 912866808.006.png 912866808.007.png 912866808.008.png 912866808.009.png 912866808.010.png 912866808.011.png 912866808.012.png 912866808.013.png 912866808.014.png 912866808.015.png 912866808.016.png 912866808.017.png 912866808.018.png
 
Egzamin maturalny z matematyki
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom podstawowy
Zadanie 9. (0–1)
Wykorzystanie i tworzenie
informacji
Rozwiązuje nierówności kwadratowe;
zapisuje rozwiązanie w postaci
przedziałów liczbowych.
A
Zadanie 10. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Rozkłada wielomian na czynniki stosując
grupowanie wyrazów.
B
Zadanie 11. (0–1)
Wykorzystanie i tworzenie
informacji
Rozwiązuje proste równanie wymierne.
B
Zadanie 12. (0–1)
Wykorzystanie i tworzenie
informacji
Wyznacza wyraz ciągu określonego
wzorem ogólnym.
D
Zadanie 13. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Wyznacza n -ty wyraz ciągu
geometrycznego.
C
Zadanie 14. (0–1)
Wykorzystanie i tworzenie
informacji
Znając wartość jednej funkcji
trygonometrycznej wyznacza wartości
pozostałych funkcji trygonometrycznych.
C
Zadanie 15. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Wykorzystuje definicje funkcji
trygonometrycznych i wyznacza wartości
funkcji trygonometrycznych dla kątów
ostrych.
A
Zadanie 16. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Znajduje i wykorzystuje związki miarowe
w figurach płaskich.
B
912866808.019.png 912866808.020.png 912866808.021.png 912866808.022.png 912866808.023.png 912866808.024.png 912866808.025.png 912866808.026.png 912866808.027.png 912866808.028.png 912866808.029.png 912866808.030.png 912866808.031.png 912866808.032.png 912866808.033.png 912866808.034.png 912866808.035.png 912866808.036.png 912866808.037.png 912866808.038.png
 
Egzamin maturalny z matematyki
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom podstawowy
Zadanie 17. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Wykorzystuje związki między kątem
wpisanym i środkowym do obliczenia
miary kąta.
C
Zadanie 18. (0–1)
Wykorzystanie i tworzenie
informacji
Znajduje i wykorzystuje związki miarowe
w figurach płaskich; wyznacza promień
okręgu wpisanego w trójkąt równoboczny
mając daną długość boku trójkąta.
C
Zadanie 19. (0–1)
Wykorzystanie i tworzenie
informacji
Wskazuje równania prostej prostopadłej
do danej.
A
Zadanie 20. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Oblicza odległość punktów w układzie
współrzędnych; oblicza pole kwadratu.
B
Zadanie 21. (0–1)
Wykorzystanie i tworzenie
informacji
Posługuje się postacią równania okręgu;
z zapisu równania okręgu odczytuje
współrzędne jego środka.
D
Zadanie 22. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Wyznacza związki miarowe
w wielościanach; wykorzystuje związek
miedzy polem powierzchni całkowitej
sześcianu a jego objętością.
C
Zadanie 23. (0–1)
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Wyznacza związki miarowe w bryłach
obrotowych; na podstawie danych
przekroju osiowego stożka oblicza jego
objętość.
D
Zadanie 24. (0–1)
Wykorzystanie i tworzenie
informacji
Oblicza medianę podanych danych
liczbowych.
B
Zadanie 25. (0–1)
Wykorzystanie i tworzenie
informacji
Stosuje definicję prawdopodobieństwa;
oblicza prawdopodobieństwo zdarzeń.
B
912866808.039.png 912866808.040.png 912866808.041.png 912866808.042.png 912866808.043.png 912866808.044.png 912866808.045.png 912866808.046.png 912866808.047.png 912866808.048.png 912866808.050.png 912866808.051.png 912866808.052.png 912866808.053.png 912866808.054.png 912866808.055.png 912866808.056.png 912866808.057.png 912866808.058.png 912866808.059.png 912866808.061.png 912866808.062.png 912866808.063.png
 
Egzamin maturalny z matematyki
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom podstawowy
Zadanie 26. (0–2)
Rozwiąż nierówność
2
 .
x
870
Wykorzystanie
i interpretowanie reprezentacji
Rozwiązuje nierówność kwadratową.
Zdający otrzymuje ............................................................................................................1 pkt
gdy:
 prawidłowo obliczy pierwiastki trójmianu kwadratowego 1
x  ,
1
x  i na tym
7
2
poprzestanie lub dalej popełni błędy
albo
 rozłoży trójmian kwadratowy
2
na czynniki liniowe i zapisze nierówność
x
87
x

x
 i na tym poprzestanie lub dalej popełni błędy
1
7
0
albo
 popełni błąd rachunkowy przy obliczaniu pierwiastków trójmianu kwadratowego
i konsekwentnie do popełnionego błędu rozwiąże nierówność
albo
 doprowadzi nierówność do postaci
(na przykład z postaci
2 490
x
 
43
x

otrzymuje
2 49
x

, a następnie
x
 
43
) i na tym poprzestanie lub dalej popełni
błędy.
Zdający otrzymuje ............................................................................................................2 pkt
gdy poda zbiór rozwiązań nierówności w postaci:

 
,1
7,
albo

x  lub
1
x
7
albo

x  ,
1
x
7
albo
 w postaci graficznej z poprawnie zaznaczonymi końcami przedziałów.
Uwaga:
W związku z rozbieżnością w rozumieniu i używaniu spójników w języku potocznym
i formalnym języku matematyki akceptujemy zapis, np. ,1
x   i
x .
7,
Kryteria oceniania uwzględniające specyficzne trudności w uczeniu się matematyki
1. Jeśli zdający poprawnie obliczy pierwiastki trójmianu
x  ,
7
x  i zapisze np.
1
x   , popełniając tym samym błąd przy przepisywaniu jednego
z pierwiastków, to otrzymuje 2 punkty .
2. Jeśli zdający pomyli porządek liczb na osi liczbowej, np. zapisze zbiór rozwiązań
nierówności w postaci
,1
7,

,7
  , to przyznajemy 2 punkty .
1,
912866808.064.png 912866808.065.png 912866808.066.png 912866808.067.png 912866808.068.png 912866808.069.png 912866808.071.png 912866808.072.png 912866808.073.png 912866808.074.png 912866808.075.png 912866808.076.png 912866808.077.png 912866808.078.png 912866808.079.png 912866808.080.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin