SKRYPT-Adm.pub.UE.doc

(118 KB) Pobierz
Literatura:

 

 

1.Legitymizacja władzy politycznej

- sprowadza się do prawowitości tej władzy, czyli uprawnienia rządzących do podejmowania wiążących decyzji, przy równoczesnej aprobacie rządzonych

-wynika z akceptacji sposobu przejawiania się nadrzędności i podporządkowania w sferze polityki oraz uznania autorytetu rządzących

- opiera się na czynnym, dobrowolnym przyzwoleniu rządzonych – wyklucza przemoc i strach jako dominujące źródło podporządkowania

Legitymizacja normatywna

- dana grupa doszła do władzy i ją sprawuje zgodnie z zasadami przyjętymi w konstytucji państwa i innych aktach prawnych

- a) dojście do władzy b) sposoby sprawowania władzy

- formalistyczne podejście do legitymizacji władzy

Legitymizacja społeczna

- przeświadczenie, że dana grupa rządząca (sposób…) uchodzą w opinii społecznej za uprawnione, należyte, godne akceptacji

- uznanie dwóch działań a) grupy rządzącej b) sposobu sprawowania władzy

Punkt widzenia politologii amerykańskiej:

Legitymizacja ideologiczna

- akceptacja głównych zasad, według których władza jest zorganizowana w systemie politycznym i rozprzestrzeniona

- a) określenie celów i podstawowych zasad systemu, czyli swego rodzaju wartości systemu

- b) wyróżnienie tych ideałów, celów i zasad, które pomagają w interpretacji przeszłości, tworzą podstawę do ocen teraźniejszości, wyznaczają wizję przyszłości

Legitymizacja strukturalna

- przekonanie o prawowitym, legalnym i praworządnym charakterze norm reżimu politycznego

- akceptacja społeczna dla panującego porządku prawnego (legitymowanej w jego zakresie pozycji instytucji)

- normy prawne nie mają absolutnej zdolności do legitymowania instytucji, mogą się zmieniać i legitymizować nowe instytucje

Legitymizacja personalna

- szacunek dla konkretnych osób sprawujących funkcje publiczne

-  istotne zachowania osób pełniących funkcje publiczne, ich sposób politycznego działania oraz osobowość

- legitymizacja silniejsza pozwala organom władzy nawet naruszać normy reżimu politycznego i zmieniać ustalony tryb działania przez system

- przywiązanie do przywódców może się wiązać z przenoszeniem uczuć legitymizacyjnych na nowy reżim i nawet struktury władzy

- l.p. pomaga w stabilizowaniu zmian, jakim podlega system

Spójność legitymizacyjna na wszystkich poziomach zwiększa rozmiar poparcia niezbędnego dla systemu

Według D. Beethema:

L. jest zgodna z ustalonymi regułami

Reguły te znajdują usprawiedliwienie w przekonaniach, zarówno sprawujących władzę, jak i podporządkowanych

Istnieje czynne przyzwolenie ze strony podporządkowanego na zależności władcze – przyzwolenie wyrażające się w konkretnych zachowaniach

Podział według Maxa Webera

Legitymizacja legalna

- posłuszeństwo wynika z faktu istnienia prawa stanowionego i przestrzegania go przez reprezentantów władzy

Legitymizacja tradycyjna

- moc wiary w świętość istniejących od dawna porządków i potęgi panujących

- odziedziczony status społeczny jest głównym źródłem sprawowania władzy politycznej

- zakres władzy rozkazodawczej panującego (pana) wyznaczony jest przez tradycję

- prawowitość wymuszają władcy na podstawie przyjętych obyczajów

- typem władzy tradycyjnej jest władza patriarchalna

Legitymizacja charyzmatyczna

- związana jest z uczuciowym oddaniem osobie pana oraz uznania dla jego niezwykłych talentów (charyzma)

- zdolności magiczne, bohaterstwo, moc ducha i mowy

- osoba przywódcy obdarzona mocami nadzwyczajnymi – jako podstawa istnienia porządku społecznego

- władza proroków, bohaterów wojennych, wielkich demagogów

Zasada równowagi i hamowania (checks and balances)

- przyjęta na gruncie amerykańskim

- separacja władz

- nie ma konstytucyjnych mechanizmów związanych z ingerencją jednej władzy do drugiej

- organy władzy mogą się skutecznie blokować; przetargi i negocjacje – aby doprowadzić do kompromisu

W systemie europejskim

- podział i równowaga – w oparciu o współdziałanie władz

- uzupełnianie i wspieranie np. inicjatywa ustawodawcza

4. Funkcje władzy politycznej i jej sprawowanie.

a)Funkcja integracyjna

- związana z nadrzędnymi wartościami i interesami podmiotów polityki

- zapewnienie stabilizacji i normalności funkcjonowania systemu politycznego

- rozwiązywanie konfliktów związanych ze sprzecznymi interesami różnych grup społecznych

- integracja – władza polityczna musi zachowywać się aktywnie – różne działania dla zespalania grup społecznych

- integracja polityczna w zakresie całości terytorialnej, współżycia grup ludzkich, przestrzegania zasad organizacji i funkcjonowania organizmów społecznych

- działania integracyjne związane z systemem ekonomicznym, systemem kulturowym i innymi dziedzinami życia społecznego

- wspólny rynek, rozpowszechnianie wartości kulturowych wzmacniających tożsamość wspólnot politycznych

Konkurencyjne ośrodki władzy politycznej

- niebezpieczeństwo działań dezintegracyjnych i podział wspólnoty

b)Funkcja dystrybucyjna

- narzucanie kryteriów i regulacji podziału dóbr materialnych i niematerialnych pomiędzy podmioty

- rozdział polityczny stanowisk (aparat rządzenia, nagrody odznaczenia, tytuły honorowe)

- rozprowadzanie różnego rodzaju dóbr i wartości wytworzonych poza systemem politycznym

- duże znaczenie budżetu państwa – kreacja władzy państwowej – wpływ różnych podmiotów polityki

- centralny regulator i koordynator postanowień – godzenie sprzecznych potrzeb i interesów społecznych wielu podmiotów polityki

- sprawy socjalne – ważna rola w łagodzeniu konfliktów społecznych

- prawo – ustalanie reguł i procedur wykonania decyzji; zmiany – częste nowelizacje; dopasowywanie regulacji krajowych do zasad wspólnot międzynarodowych – proces zbliżania narodów

c)Funkcja ochronna

- zapewnienie zewnętrznego bezpieczeństwa systemu społecznego w otoczeniu międzynarodowym

- bezpieczeństwo wewnętrzne – trwałość systemowych reguł i mechanizmów gwarantujących stabilność pozycji podmiotu władzy politycznej

- działania w ramach polityki zagranicznej -  stosunki między systemami różnych państw i narodów

- zapewnienie bezpieczeństwa zbiorowości ludzkiej, jednostek

d)Funkcja strukturotwórcza

- tworzenie różnych form organizacyjnych – umożliwienie innym podmiotom politycznym udział w życiu politycznym

- bezpośrednie lub pośrednie wpływanie na procesy decyzyjne w systemie politycznym

- sprawowanie władzy – domena wąskich grup społecznych

- podziały społeczne – stopień dostępu do władzy politycznej (sprawowanie bezpośrednie lub wpływ na władzę)

- dojście do władzy nowych grup społecznych – np. poprzez wykształcenie

Władza polityczna spełnia funkcje poprzez różne działania publiczne. Wśród tych najważniejszych należy wymienić:

a)tworzenie i modyfikacja struktur, które tworzą porządek prawno – normatywny obowiązujący podmioty polityczne

b)wydawanie aktów normatywno – prawnych pod różnymi nazwami (ustawy, dekrety, rozporządzenia) jako podstawy działania podmiotów

c)określanie zakresu działania poszczególnych instytucji i organów państwowych, aby zachować podział działań i uniknąć nakładania się kompetencji

d)obsadzanie stanowisk publicznych w instytucjach i organach państwowych oraz stwarzanie im sprzyjających warunków aktywności

e)zabezpieczenie warunków materialnych i organizacyjnych działań publicznych

Sprawowanie władzy politycznej

- podejmowanie decyzji politycznych i realizacja tych decyzji

- rządzenie i zarządzanie – czyli administrowanie ludźmi i rzeczami

Według W. Pietrasa rządzenie związane jest z czterema typami decyzji

decydowanie – co jest treścią interesów poszczególnych grup społecznych w danych warunkach (konkretyzacja interesów)

decydowanie – kompetencje różnych podmiotów (zakres realizacji interesów o skonkretyzowanej treści)

decydowanie – cele, dla których możliwe jest użycie społecznego zasobu środków przymusu oraz do ich dyslokacji

decydowanie – skład personalny grup podejmujących i egzekwujących decyzje w poszczególnych zakresach

Elementy sprawowania władzy

Zarządzanie:

- administrowanie – przedłużenie rządzenia

- konkretyzacja ogólnych działań rządzenia i wykonawstwo decyzji rządzenia

Programowanie działania

- opracowanie projektów wizji rozwojowej różnych dziedzin życia publicznego

- projekty aktów działania politycznego

- propozycje decyzji różnych innych rozwiązań z zakresu działania publicznego

- specjaliści i eksperci poszczególnych dziedzin życia publicznego

Tworzenie struktur i organizacji instytucjonalnych (administracji)

- powoływanie odpowiednich instytucji zarządzania

- określanie zakresu ich działania

- powoływanie zespołów pracowniczych, wyposażenie w środki materialne i techniczne

- powstają akty rządzące w dostosowywaniu do realizowanych celów i zadań systemu politycznego

5.Organizacja władzy państwowej

Aparat państwowy

a)Kryterium podmiotowe (A. Burda)

„zespół ludzi w szczególny sposób zorganizowany, spełniający w określonym trybie zadania państwowe i wyposażony w tym celu w specyficzne środki stosowania przymusu”

- organizacja aparatu, tryb działania, rodzaj stosowanych środków przymusu – unormowane przepisami prawa

- celowo zorganizowany, części wyodrębnione funkcjonalnie

- określone komórki z zadaniami państwowymi

b) Kryterium przedmiotowe (A. Łopatka, S. Zawadzki)

„ogół odpowiednio ze sobą powiązanych organizacyjnie organów państwowych wraz z obsługującymi je urzędami i oddanymi do ich dyspozycji formacjami zbrojnymi oraz ogół zakładów i przedsiębiorstw państwowych”

- jednostki organizacyjne w kraju i za granicą – przedstawicielstwa dyplomatyczne, konsularne, handlowe, kulturalne

- organizacja hierarchiczna

- rozbudowany i skomplikowany

- wielkość – zależna od różnych czynników – wielkość państwa, struktura organizacyjna, cele i zadania organizowane w państwie

Modele aparatu państwowego

Model centralistyczny

- centralne organy państwowe (jeden organ) zastrzegają sobie maksymalną liczbę spraw zależnych od ich decyzji

- organy niższe aparatu państwowego – jako jednostki pośredniczące; przygotowanie spraw; dostarczanie informacji potrzebnej do podjęcia decyzji

- praktycznie – jako biura organów centralnych

Model zdecentralizowany

- organy usytuowane niżej centralnych posiadają maksimum uprawnień do podejmowania decyzji

- organy centralne mają zastrzeżone uprawnienia do kontroli i nadzoru; ogólne sprawy zarządzania państwem

a) model zdecentralizowany – administracyjny

- organy niższe mają duże uprawnienia

- władze centralne mogą wpływać na sposób załatwienia sprawy

- ograniczona samodzielność organów państwowych (pewne możliwości działania)

b) model zdecentralizowanysamorządowy

- organy lokalne posiadają kompetencje w określonym zakresie spraw

- władze centralne – ingerencja – jako nadzór prawny – uchylanie działania organu lokalnego, zaskarżenie do sądu administracyjnego

Nie istnieją modele wzorcowe

- niektóre piony organów państwowych organizuje się w sposób bliższy modelowi centralistycznemu (administracja specjalna, prokuratura) inne w modelu zdecentralizowanym (organy samorządu terytorialnego)

6.Rodzaje organów państwowych

I Struktura organizacyjna organu państwowego

a) Organy jednoosobowe

- władza publiczna w rękach jednej osoby

- decyzje jednej osoby i odpowiedzialność

- prezydent, minister, wojewoda

b) Organy wieloosobowe

- organy kolegialne; wiele osób

- wspólne decyzje, solidarna odpowiedzialność

- parlamenty, rady gminy

- wyrażanie różnych opinii, spojrzenie wielostronne, debata

II Zakres terytorialny działania organów

a)Organy centralne

- funkcje w skali całego państwa

- pozycja organów jest zróżnicowana

- organy przedstawicielskie (parlamenty) – organy wykonawcze (rząd)

-  naczelne organy administracji – rząd i ministrowie; niżej – urzędy centralne

b) Organy terenowe

- organy administracji państwowej – terenowe organy administracji ogólnej (wojewoda) i terenowe organy administracji specjalnej (kurator)

- organy samorządowe – rada gminy, wójt – funkcje administracji lokalnej

III Powierzane zadania, spełniane funkcje, rola pełniona w mechanizmie działania państwa

a)Organy o kompetencji ogólnej

- parlament, rada gminy, rada ministrów

b) Organy o kompetencji branżowej

- minister, kurator, naczelnik urzędu skarbowego

IV Sposób powoływania

a)Organy pochodzące z wyboru

- z reguły organy przedstawicielskie

b) Organy pochodzące z nominacji

- wyznaczenie osoby (osób) na określone stanowisko

- jednoosobowe (wojewoda), wieloosobowe (rząd)

c) z dziedziczenia

- współcześnie coraz rzadziej

- określone zasady konstytucyjne, akty prawne, normy zwyczajowe

7.Kierunki działalności organów państwowych

Prawodawstwo. Wykonawstwo. Wymiar sprawiedliwości. Kontrola

a)Prawodawstwo

I stanowienie podstaw ustrojowych państwa w formie aktu zasadniczego konstytucji lub ustawy konstytucyjnej

II stanowienie podstaw ustrojowych organizacji i działania organów państwowych w formie ustaw

III stanowienie materialnych podstaw prawnych funkcjonowania organów państwowych w formie ustaw

- określone dziedziny stosunków społecznych – np. ochrona środowiska

IV stanowienie materialnych podstaw prawnych natury norm generalnych postępowania obywateli i stosunków między organami państwa i obywatelami w formie kodeksów i ustaw

- np. kodeks cywilny

b)Wykonawstwo

- organizacja działalności państwa

- charakter wykonawczo – zarządzający; opary na aktach ustawodawczych

- organizowanie życia społecznego, gospodarczego , kulturalnego kraju oraz zabezpieczenie praw i wolności obywatelskich

- organy administracji państwowej

- aparat administracyjny państwa – działania o charakterze wykonawczym i zarządzającym

- dualizm administracji – administracja rządowa i samorządowa

- duża specjalizacja w ramach administracji

c)Wymiar sprawiedliwości

- rozpoznawanie i rozstrzyganie sporów prawnych (sprawy cywilne, karne, administracyjne, ubezpieczeniowe, pracy, konstytucyjne, międzynarodowe) – sądy powszechne

- istnieją sądy szczególne (wojskowe)

- monopol w rozstrzyganiu sporów prawnych

d)Kontrola

- ocena określonego stanu rzeczy w myśl obowiązującego prawa

- wykrycie nieprawidłowości

- zasady kontroli – bezstronna, kompetentna, efektywna

- kryteria kontroli – legalność i celowość

- rodzaje kontroli – wstępna, faktyczna, następna (po dokonaniu określonego działania)

- lub wewnętrzna i zewnętrzna

8.Administracja publiczna w państwie

Rodzaje administracji ze względu na polityki państwie

Redystrybucja i polityka socjalna

- w większości wypadków charakteryzuje działanie administracji scentralizowanej, jednolitej, powszechnej i standardowej, opartej na rozbudowanej schematycznej biurokracji, podlegającej silnym naciskom ideologicznym ze strony partii politycznych oraz silnym naciskom grup interesu

Polityka rozwojowa

- powinna być realizowana w sposób zdecentralizowany

- ma charakter punktowy – dotyczy w różnym stopniu różnych obszarów – i często lokalny

- odnosi się do pojedynczych przypadków

- podstawą dla niej jest poszukiwanie partnerów także poza strukturami władzy publicznej (partnerstwo publiczno – prywatne; partnerstwo obywatelskie)

- poddawana naciskom politycznym związanym z różnymi interesami np. partyjnymi

Polityka regulacyjna

- wymaga odpowiedniego umocowania ustawowego, jak i efektywnej biurokracji

- podlega przetargowi interesów oraz naciskom ideowym partii politycznych

- może mieć charakter scentralizowany oraz lokalny

Polityka rdzenia

- powinna mieć charakter ponadpartyjny – wynika z racji stanu państwa

- jest powszechna (narodowa) i scentralizowana; standardowa i systematyczna

Żaden współczesny, w pełni rozwinięty system polityczny nie może osiągnąć wysokiego poziomu wewnętrznej spójności bez nowoczesnej administracji

- administracja publiczna, jako narzędzie zarządzania państwem, powinna stanowić funkcjonalny mechanizm wspomagania demokratycznej polityki

- ciągłe reformy struktur administracji publicznej – częste niezadowolenie społeczne z funkcjonowania administracji w państwie („biurokracja”)

- współczesny model demokracji różni się od klasycznych

Klasyczny model biurokracji – Max Weber

- rozważania o biurokracji  powiązał z jej znaczeniem jako niezbędnego narzędzia panowania racjonalnego

- stworzył „typ idealny” sztabu administracyjnego z wyznacznikami – reguły, kompetencje, organy, hierarchia, fachowość, profesjonalizacja i dokumentacja

Konieczne

- działanie struktur państwa opierać się powinno na ciągłym zobowiązaniu do przestrzegania ustanowionych zasad prawnych będących zarówno regulacjami technicznymi, jak i normami (reguły)

- procedowani urzędowe oparte powinno być na podziale zadań (kompetencje)

- organ z określonymi kompetencjami

- struktura organów – instancyjność, nadzór i kontrola; możliwość skargi; drogi odwoławcze od decyzji (hierarchia)

- fachowe (prawnicze) wykształcenie urzędników

- działania urzędowe muszą znajdować potwierdzenie w aktach; wydawanie poleceń na piśmie (dokumentacja)

- realizacja przez „biurokratyczny sztab administracyjny” – kierownik (z wyboru; sukcesja) oraz armia pojedynczych, indywidualnych biurokratów

Wnioski z modelu weberowskiego

a)oparcie działania na formalnych kompetencjach

- określenie zakresu i zasad administracyjnego egzekwowania władzy przez reguły, które wyznaczają jego zadania, odpowiedzialność, regularność czynności urzędowych, planowość i decydują o kwalifikacjach niezbędnych

b) działanie w kontekście hierarchii urzędowej i instancyjności

- urzędnicy pracują w stałych relacjach podrzędności i nadrzędności

c) obowiązek stałego dokumentowania swoich działań

- konieczność powołania biura – miejsca gromadzenia, przechowywania, tworzenia i wydawania dokumentów

d) założenie posiadania przez urzędnika wyszkolenia fachowego

- specjalizacja w administracji

- formalizm administracyjny (potwierdzenie wykształcenia przez standardowe egzaminy, dyplomy i tp.)

e) wyłączność

- praca w biurokracji urzędnika określa cały kontekst życie – jest źródłem jego utrzymania, określa jego pozycję społeczną wprowadza istotne ograniczenia w życiu pozaurzędowym (np. przepisy antykorupcyjne)

f) „rzemieślniczy” charakter pracy urzędniczej

- znajomość czynności urzędowych zdobywa się poprzez doświadczenie posługiwania się nimi oparte na wcześniejszej wiedzy

- jako szczególny rodzaj kunsztu

Wyznaczniki reform administracji publicznej

- istotne zmiany w XX w. i na początku XXI w.

Przeobrażenia sytuacji międzynarodowej  i zmiany w postrzeganiu wagi poszczególnych funkcji państwa

- transformacja w państwach bloku wschodniego po 1989 r. – budowa ustroju demokratycznego (gwarancje wolności, sprawiedliwości, dążenie do dobra wspólnego)

a)Współzależność państw

- dwa równoległe procesy – globalizacja i integracja gospodarcza – wzajemnie się warunkują, jednocześnie stanowią swoje uzupełnienie

- integracja – Unia Europejska, NAFTA – ma obronić interesy partykularne przed globalizacją na zasadzie mechanizmu działającego według tej samej logiki (ponadnarodowej)

- globalizacja oznacza wzmożoną konkurencję między systemami politycznymi i gospodarczymi oraz dużo większa otwartość na zewnętrzne wstrząsy pochodzące ze źródeł, które znajdują się poza kontrolą państwa

- państwa musza zbudować taki system administracji publicznej, by był on efektywny, minimalizujący koszty – podnoszący konkurencyjność, zdolny do szybkiej reakcji i kompatybilny z zachowaniami rynkowymi

- wyzwanie zbudowania wspólnej przestrzeni administracyjnej – funkcjonalność prowadzonych polityk

- nacisk harmonizacynjy w krajach członkowskich, przyjmowanie kompatybilnych procedur

- rozbudowa poziomych struktur biurokratycznych

- problem nowego modelu suwerenności

b) Żądania partycypacyjne i demokratyzacyjne

- naciski społeczeństw na powiększenie ich udziału w sprawowaniu władzy

- różny charakter nacisków – ideowy, gospodarczy, technokratyczny, obywatelski, populistyczny

- presja na reformy decentralizacyjne, tworzenie biurokracji otwartej i przejrzystej

c) Kryzys państwa dobrobytu

- recesja, zmiany demograficzne (proces starzenia się społeczeństw), podwyższona presja konkurencyjna

- rozbudowane oczekiwania obywateli – funkcja socjalna państwa (renty, emerytury, zasiłki, opieka zdrowotna) – wzrost kosztów, droższe technologie

- rozbudzone oczek...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin