WSO PG.doc

(182 KB) Pobierz
REGULAMIN

REGULAMIN

WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA

 

PUBLICZNEGO GIMNAZJUM NR 1

w ZESPOLE SZKOLNO – GIMNAZJALNYM NR 1

w RADOMSKU

12

 


REGULAMIN

WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA

 

 

I. Podstawa opracowania Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.

 

§ 1.

 

1)     Wewnątrzszkolny System Oceniania Publicznego Gimnazjum Nr 1 im. Jana Pawła II w Radom­sku, zwany dalej WSO został opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Na­rodowej i Sportu z dnia 7 września 2004r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 199 z dnia 7 września 2004r. poz.2046).

 

 

II. Podstawowe zadania, cel i zakres WSO.

 

§ 2.

 

1)     Zadaniem WSO jest doprowadzenie do ujednoliconego rozpoznawania przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku
do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, zastosowania zasad
i norm przyjętych w Programie Wychowawczym Szkoły oraz formułowanie oceny.

 

§ 3.

 

1)     WSO ma na celu:

a)      przekazanie uczniowi informacji o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych, wychowawczych i postępach w tym zakresie,

b)     pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,

c)      motywowanie ucznia do dalszej pracy,

d)     dostarczanie rodzicom /opiekunom prawnym/ i zainteresowanym nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,

e)      umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno –
– wychowawczej

 

§ 4.

 

1)     WSO ma zapewnić:

a)      pobudzanie rozwoju umysłowego ucznia,

b)     ukierunkowanie jego dalszej samodzielnej pracy,

c)      wdrażanie do systematyczności, samokontroli i samooceny,

d)     kształtowanie umiejętności wyboru wartości pożądanych społecznie i kierowanie się nimi we własnym działaniu,

e)      nabywanie umiejętności rozróżniania pozytywnych i negatywnych zachowań,

f)       dostarczanie rodzicom (opiekunom prawnym) bieżącej informacji o postępach ich dzieci a nauczycielom informacji o poziomie osiągania założonych celów kształcenia,

g)     budowanie przez szkołę, przy współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi), programów oddziaływań adekwatnych do rozpoznanych potrzeb.

 

§ 5.

 

1)     WSO obejmuje:

a)      formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz sposoby informowania o nich uczniów i rodziców (opiekunów prawnych).

b)     ustalanie kryteriów oceniania zachowania

c)      bieżące ocenianie i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali i w formach przyjętych w szkole.

d)     ustalenie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny zachowania.

e)      ustalanie warunków i trybu uzyskiwania wyższych niż przewidywane śródrocznych
i rocznych ocen z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny zachowania

f)       ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce

g)     przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych.

 

 

III. Skala ocen szkolnych w WSO.

 

§ 6.

 

1)     Poziom opanowania przez ucznia kompetencji określonych w standardach edukacyjnych ocenia się w stopniach szkolnych, według skali i w formie przyjętej w Szkole.

2)     Ocenianie bieżące oraz klasyfikacyjne śródroczne, o których mowa w § 5.1.c przeprowadza się według następującej skali ocen:

 

L.p.

Nazwa stopnia

Egzemplifikacja cyfrowa stopnia

Skrót

1.

celujący

6

cel

2.

bardzo dobry

5

bdb

3.

dobry

4

db

4.

dostateczny

3

dst

5.

dopuszczający

2

dop

6.

niedostateczny

1

ndst

 

3)     W ocenach bieżących (cząstkowych) nazwę stopnia wyrażona jest egzemplifikacją cyfrową – zgodnie z rozwiązaniami przyjętymi powyżej.

4)     Dopuszcza się zastosowanie przy każdej egzemplifikacji cyfrowej nazwy stopnia bieżącego (cząstkowego) ” + ” i ” = ” pod warunkiem opracowania w przedmiotowym systemie oceniania, zwanym dalej PSO, komentarza uzasadniającego zastosowanie ” + ” lub ” –  ” do poszczególnego stopnia.

5)     W klasyfikacji śródrocznej dopuszcza się zastosowanie skrótu w nazwie stopnia jak to zostało określone w punkcie 2.

6)     Śródroczną ocenę zachowania ustala się według skali przyjętej w klasyfikacji końcoworocznej.

7)     W klasyfikacji śródrocznej dopuszcza się zastosowanie następującego skrótu w nazwie oceny zachowania:

·         wzorowe               – wz

·         bardzo dobre               – bdb

·         dobre               – db

·         poprawne               – popr

·         nieodpowiednie               – ndp

·         naganne               – ng

 

 

IV. Klasyfikacja śródroczna i końcoworoczna.

 

§ 7.

 

1)     Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych, według skali przyjętej w § 6.2. oraz oceny zachowania - zgodnie z rozwiązaniem przyjętym w § 6.7 w nawiązaniu do § 8.2.

2)     Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się przed rozpoczęciem ferii zimowych w terminie określonym w kalendarzu posiedzeń rady pedagogicznej, przyjętym na każdy rok szkolny, nie wcześniej jednak niż na tydzień przed zakończeniem semestru.

3)     Klasyfikowanie końcoworoczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.

4)     Oceny klasyfikacyjne końcoworoczne ustala się w stopniach według następującej skali:

·         stopień celujący               – 6

·         stopień bardzo dobry               – 5

·         stopień dobry              – 4

·         stopień dostateczny               – 3

·         stopień dopuszczający               – 2

·         stopień niedostateczny               – 1

5)     Podstawą wystawienia oceny klasyfikacyjnej jest średnia ważona wszystkich ocen cząstkowych uzyskanych przez ucznia w półroczu z danego przedmiotu.

 

WZÓR USTALANIA OCENY ŚRÓDROCZNEJ

                                              Suma iloczynów ocen i wag

ŚREDNIA WAŻONA = ----------------------------------------

                                                     Suma wag

6)     Ocena klasyfikacyjna jest liczbą całkowitą otrzymaną w wyniku przybliżenia średniej ważonej ocen uzyskanych w danym półroczu zgodnie z obowiązującymi przedziałami.

 

5,60 – 6,00              celujący

4.60 – 5,59              bardzo dobry

3,60 – 4,59              dobry

2,60 – 3,59              dostateczny

1,60 – 2,59              dopuszczający

1,00 – 1,59              niedostateczny

7)     Średnia końcoworoczna jest średnią arytmetyczną średnich ważonych z pierwszego
i drugiego półrocza.

8)     Uczeń, który brał udział w konkursach przedmiotowych, olimpiadach, zawodach sportowych i uzyskał znaczące sukcesy może otrzymać ocenę celującą śródroczną lub końcoworoczną gdy jego średnia ważona nie jest niższa od 4,60.

 

§ 8.

 

1)     Ocena zachowania powinna uwzględniać w szczególności:

·         realizowanie zasad i norm określonych w Programie Wychowawczym Szkoły.

·         dbałość o honor i tradycje Szkoły

·         wywiązywanie się z obowiązków ucznia

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin