REGULAMIN
WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA
PUBLICZNEGO GIMNAZJUM NR 1
w ZESPOLE SZKOLNO – GIMNAZJALNYM NR 1
w RADOMSKU
12
I. Podstawa opracowania Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
§ 1.
1) Wewnątrzszkolny System Oceniania Publicznego Gimnazjum Nr 1 im. Jana Pawła II w Radomsku, zwany dalej WSO został opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 199 z dnia 7 września 2004r. poz.2046).
II. Podstawowe zadania, cel i zakres WSO.
§ 2.
1) Zadaniem WSO jest doprowadzenie do ujednoliconego rozpoznawania przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, zastosowania zasad i norm przyjętych w Programie Wychowawczym Szkoły oraz formułowanie oceny.
§ 3.
1) WSO ma na celu:
a) przekazanie uczniowi informacji o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych, wychowawczych i postępach w tym zakresie,
b) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
c) motywowanie ucznia do dalszej pracy,
d) dostarczanie rodzicom /opiekunom prawnym/ i zainteresowanym nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
e) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno –– wychowawczej
§ 4.
1) WSO ma zapewnić:
a) pobudzanie rozwoju umysłowego ucznia,
b) ukierunkowanie jego dalszej samodzielnej pracy,
c) wdrażanie do systematyczności, samokontroli i samooceny,
d) kształtowanie umiejętności wyboru wartości pożądanych społecznie i kierowanie się nimi we własnym działaniu,
e) nabywanie umiejętności rozróżniania pozytywnych i negatywnych zachowań,
f) dostarczanie rodzicom (opiekunom prawnym) bieżącej informacji o postępach ich dzieci a nauczycielom informacji o poziomie osiągania założonych celów kształcenia,
g) budowanie przez szkołę, przy współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi), programów oddziaływań adekwatnych do rozpoznanych potrzeb.
§ 5.
1) WSO obejmuje:
a) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz sposoby informowania o nich uczniów i rodziców (opiekunów prawnych).
b) ustalanie kryteriów oceniania zachowania
c) bieżące ocenianie i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali i w formach przyjętych w szkole.
d) ustalenie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny zachowania.
e) ustalanie warunków i trybu uzyskiwania wyższych niż przewidywane śródrocznych i rocznych ocen z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny zachowania
f) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce
g) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych.
III. Skala ocen szkolnych w WSO.
§ 6.
1) Poziom opanowania przez ucznia kompetencji określonych w standardach edukacyjnych ocenia się w stopniach szkolnych, według skali i w formie przyjętej w Szkole.
2) Ocenianie bieżące oraz klasyfikacyjne śródroczne, o których mowa w § 5.1.c przeprowadza się według następującej skali ocen:
L.p.
Nazwa stopnia
Egzemplifikacja cyfrowa stopnia
Skrót
1.
celujący
6
cel
2.
bardzo dobry
5
bdb
3.
dobry
4
db
4.
dostateczny
3
dst
5.
dopuszczający
2
dop
6.
niedostateczny
1
ndst
3) W ocenach bieżących (cząstkowych) nazwę stopnia wyrażona jest egzemplifikacją cyfrową – zgodnie z rozwiązaniami przyjętymi powyżej.
4) Dopuszcza się zastosowanie przy każdej egzemplifikacji cyfrowej nazwy stopnia bieżącego (cząstkowego) ” + ” i ” = ” pod warunkiem opracowania w przedmiotowym systemie oceniania, zwanym dalej PSO, komentarza uzasadniającego zastosowanie ” + ” lub ” – ” do poszczególnego stopnia.
5) W klasyfikacji śródrocznej dopuszcza się zastosowanie skrótu w nazwie stopnia jak to zostało określone w punkcie 2.
6) Śródroczną ocenę zachowania ustala się według skali przyjętej w klasyfikacji końcoworocznej.
7) W klasyfikacji śródrocznej dopuszcza się zastosowanie następującego skrótu w nazwie oceny zachowania:
· wzorowe – wz
· bardzo dobre – bdb
· dobre – db
· poprawne – popr
· nieodpowiednie – ndp
· naganne – ng
IV. Klasyfikacja śródroczna i końcoworoczna.
§ 7.
1) Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych, według skali przyjętej w § 6.2. oraz oceny zachowania - zgodnie z rozwiązaniem przyjętym w § 6.7 w nawiązaniu do § 8.2.
2) Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się przed rozpoczęciem ferii zimowych w terminie określonym w kalendarzu posiedzeń rady pedagogicznej, przyjętym na każdy rok szkolny, nie wcześniej jednak niż na tydzień przed zakończeniem semestru.
3) Klasyfikowanie końcoworoczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.
4) Oceny klasyfikacyjne końcoworoczne ustala się w stopniach według następującej skali:
· stopień celujący – 6
· stopień bardzo dobry – 5
· stopień dobry – 4
· stopień dostateczny – 3
· stopień dopuszczający – 2
· stopień niedostateczny – 1
5) Podstawą wystawienia oceny klasyfikacyjnej jest średnia ważona wszystkich ocen cząstkowych uzyskanych przez ucznia w półroczu z danego przedmiotu.
WZÓR USTALANIA OCENY ŚRÓDROCZNEJ
Suma iloczynów ocen i wag
ŚREDNIA WAŻONA = ----------------------------------------
Suma wag
6) Ocena klasyfikacyjna jest liczbą całkowitą otrzymaną w wyniku przybliżenia średniej ważonej ocen uzyskanych w danym półroczu zgodnie z obowiązującymi przedziałami.
5,60 – 6,00 celujący
4.60 – 5,59 bardzo dobry
3,60 – 4,59 dobry
2,60 – 3,59 dostateczny
1,60 – 2,59 dopuszczający
1,00 – 1,59 niedostateczny
7) Średnia końcoworoczna jest średnią arytmetyczną średnich ważonych z pierwszego i drugiego półrocza.
8) Uczeń, który brał udział w konkursach przedmiotowych, olimpiadach, zawodach sportowych i uzyskał znaczące sukcesy może otrzymać ocenę celującą śródroczną lub końcoworoczną gdy jego średnia ważona nie jest niższa od 4,60.
§ 8.
1) Ocena zachowania powinna uwzględniać w szczególności:
· realizowanie zasad i norm określonych w Programie Wychowawczym Szkoły.
· dbałość o honor i tradycje Szkoły
· wywiązywanie się z obowiązków ucznia
...
maro2030