PlanWynikowy_MH62.doc

(146 KB) Pobierz

1





 

Plan wynikowy z historii i społeczeństwa
dla klasy VI szkoły podstawowej
zintegrowany z serią „Moja historia”




 

 

Prezentowany plan wynikowy  zintegrowany z podręcznikiem „Moja historia 6” cześć 2 przeznaczony jest dla klasy VI szkoły podstawowej. Został on opracowany przez doświadczonego nauczyciela na podstawie praktyki szkolnej. Ujęty w planie wynikowym materiał nauczania historii i społeczeństwa może być realizowany w zależności od przydziału godzin oraz cech indywidualnych klasy i nauczyciela.

1


Plan wynikowy
zintegrowany z podręcznikiem „Moja historia” cz. 2
 

Temat lekcji

(środki dydaktyczne)

Wymagania podstawowe

Uczeń:

Wymagania ponadpodstawowe

Uczeń:

Zakres materiału

Ścieżki edukacyjne

Liczba godzin

Rozdział I: POLSKA POD ZABORAMI

1.

Polacy w czasach napoleońskich (podręcznik, s. 7–11; Zeszyt ucznia, s. 5–8; atlas IV–VI, s. 64–65)

- zna i zaznacza na osi czasu datę 1797 r.

- zna postacie: gen. Jana Henryka Dąbrowskiego, Józefa Wybickiego, księcia Józefa Poniatowskiego, Napoleona Bonapartego

- zna pojęcia: Legiony Polskie, Księstwo Warszawskie,

- wie, dlaczego Legiony powstały we Włoszech

- potrafi zaśpiewać dwie zwrotki hymnu narodowego

- opowiada o Księstwie Warszawskim

- wskazuje na mapie w atlasie Włochy, Księstwo Warszawskie i Rosję

- wyjaśnia główne zasady funkcjonowania  Księstwa Warszawskiego  na podstawie analizy jego konstytucji

- wyjaśnia, dlaczego książę Józef Poniatowski uważany jest za bohatera narodowego

- tłumaczy, dlaczego Polacy walczyli po stronie Napoleona

- data: 1797 r.

- postacie: gen. Jan Henryk Dąbrowski, Józef Wybicki, książę Józef Poniatowski, Napoleon Bonaparte

- zagadnienia: Legiony Polskie, Księstwo Warszawskie, polski hymn narodowy

PO, CM

1

2.

Powstania narodowe

(podręcznik, s. 12–16; Zeszyt ucznia, s. 9–12; atlas IV–VI, s. 68–69)

- zna i zaznacza na osi czasu daty: 1830 r. i 1863 r.

- zna postacie: Piotra Wysockiego i Romualda Traugutta

- zna pojęcia: powstanie narodowe, wojna partyzancka

- wskazuje na mapie w atlasie
i podręczniku Królestwo Polskie

- opowiada na podstawie ilustracji, jak Polacy wyrażali swój patriotyzm

- wymienia przyczyny powstań
i skutki ich upadku

- zna pojęcia: dyktator, branka

- wyjaśnia, czym było Królestwo Polskie

- porównuje sytuację Polaków przed powstaniami i po ich upadku

- ocenia, jakie znaczenie dla historii Polski miały powstania narodowe

- wskazuje na mapie w atlasie kilka miejsc bitew stoczonych przez powstańców

 

- daty: 1830 r., 1863 r.

- postacie: Piotr Wysocki, Romuald Traugutt

- zagadnienia: Królestwo Polskie, Konstytucja Królestwa Polskiego, powstanie narodowe, wojna partyzancka, dyktator, przyczyny
i skutki powstania listopadowego
i powstania styczniowego

PO, R

1

3.

Polacy po klęskach powstań

(podręcznik, s. 17–21; Zeszyt ucznia, s. 13–15)

- zna postacie: księcia Adama Jerzego Czartoryskiego, Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Fryderyka Chopina, Jana Matejki, Henryka Sienkiewicza

- zna pojęcie: emigracja

- wskazuje na mapie
w podręczniku regiony świata, do których dotarli polscy emigranci

- opowiada, co przedstawiali w swoich dziełach polscy twórcy po upadku powstania styczniowego

- rozumie pojęcia: praca
u podstaw i twórczość „ku pokrzepieniu serc”

- wyjaśnia, dlaczego polscy uchodźcy po powstaniu listopadowym zostali nazwani Wielką Emigracją

- opowiada o roli sztuki polskiej pod zaborami

- tłumaczy, dlaczego Polacy zrezygnowali z walki zbrojnej na rzecz realizacji haseł epoki pozytywizmu

- postacie: książę Adam Jerzy Czartoryski, Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Fryderyk Chopin, Jan Matejko, Henryk Sienkiewicz

- zagadnienia: emigracja, miejsca emigracji Polaków, praca
u podstaw, twórczość „ku pokrzepieniu serc”

PO, CM

1

4.

Życie pod zaborami

(podręcznik, s. 22–24; Zeszyt ucznia, s. 16–18)

- zna postać Michała Drzymały

- wie, na czym polegały rusyfikacja i germanizacja

- wymienia różne metody walki
o polskość

- zna postać Franciszka Stefczyka

- porównuje sytuację Polaków w różnych zaborach

- wyjaśnia, na czym polegała autonomia w Galicji

- postacie: Michał Drzymała, Franciszek Stefczyk

- zagadnienia: rusyfikacja, germanizacja, opór Polaków, autonomia Polaków w Galicji, „Uniwersytet Latający”

PO, R

1

*

Jak rozwijała się Łódź?

(podręcznik, s. 25–28; Zeszyt ucznia, s. 19–20)

 

- opisuje sytuację robotników łódzkich na przełomie XIX i XX w.

- wymienia zawody wykonywane przez szlachtę przybywającą do Łodzi

- opisuje na podstawie ilustracji
z podręcznika, jak wyglądało życie
i praca robotników w XIX-wiecznej Łodzi

- zna postać Izraela Poznańskiego

- wyjaśnia, co zdecydowało o tym, że Łódź rozwinęła się w duży ośrodek przemysłowy

- wymienia grupy społeczne zamieszkujące Łódź w XIX w.

- postać: Izrael Poznański

- zagadnienia: rozwój przemysłu, sytuacja robotników, zmiana sytuacji szlachty po powstaniach

R

1

Rozdział II: PIERWSZA WOJNA ŚWIATOWA I OKRES MIĘDZYWOJENNY

1.

Pierwsza wojna światowa

(podręcznik, s. 33–37; Zeszyt ucznia, s. 23–25; atlas IV–VI, s. 70–71)

- zna i zaznacza na osi czasu daty: 1914 r. i 1918 r.

- zna postać arcyksięcia Franciszka Ferdynanda

- wskazuje na mapie w podręczniku Sarajewo, Bałkany, państwa centralne i alianckie

- wymienia na podstawie ilustracji nowe rodzaje broni używane w czasie I wojny światowej

- podaje nazwy państw uczestniczących w I wojnie światowej

- wyjaśnia, na czym polegała wojna pozycyjna

- opisuje na podstawie tekstu źródłowego z podręcznika, jak wyglądały tereny, na których toczono walki

- wymienia warunki traktatu pokojowego z Niemcami

- podaje nazwy państw powstałych w Europie po I wojnie światowej

- wyjaśnia, jakie były skutki I wojny światowej

- ocenia wpływ I wojny światowej na losy Polski

- daty: 1914 r., 1918 r.

- postać: arcyksiążę Franciszek Ferdynand

- zagadnienia: trójprzymierze, trójporozumienie, przyczyny i skutki I wojny światowej, wojna pozycyjna, traktat wersalski, nowe państwa w Europie

PO, E

1

2.

Polska odzyskuje niepodległość

(podręcznik, s. 38–41; Zeszyt ucznia, s. 26–28; atlas IV–VI, s. 70–73)

- zna i zaznacza na osi czasu

datę 11 listopada 1918 r.

- zna postacie: Józefa Piłsudskiego
i Romana Dmowskiego

- zna pojęcia: bolszewicy, „orlęta lwowskie”, plebiscyt

- wskazuje na mapie granice II Rzeczpospolitej

- omawia okoliczności odzyskania przez Polskę niepodległości

- rozumie znaczenie bitwy warszawskiej dla losów państwa polskiego

- analizuje przy pomocy nauczyciela mapę w atlasie na

s. 72–73

- wskazuje na mapie w atlasie na s. 70–71 ziemie polskie, na których podczas I wojny światowej toczyły się walki

- przedstawia przebieg polsko-niemieckiego sporu o Śląsk

- analizuje kierunek ofensywy wojsk bolszewickich oraz wskazuje miejsce bitwy warszawskiej korzystając z mapy z atlasu ze

s. 72–73

- data: 11 listopada 1918 r.

- postacie: Józef Piłsudski, Roman Dmowski

- zagadnienia: sytuacja Polaków podczas I wojny światowej, Legiony Polskie, odzyskanie niepodległości, walki
o granice Rzeczpospolitej, plebiscyty

PO, R

1

3.

Powstanie Związku Radzieckiego

(podręcznik, s. 42–45; Zeszyt ucznia, s. 29–30; atlas IV–VI, s. 74–75)

- zna i zaznacza na osi czasu datę: 1917 r.

- zna postacie: Włodzimierza Lenina i Józefa Stalina

- zna pojęcia: rewolucja październikowa, propaganda, łagier, kołchoz

- wskazuje na mapie w atlasie granice ZSRR

- wymienia przyczyny rewolucji
w Rosji

- wymienia na podstawie tekstu źródłowego cechy Józefa Stalina

- wymienia cechy państwa totalitarnego

- tłumaczy, czemu służyła propaganda w ZSRR

- wyjaśnia skutki przejęcia przez państwo komunistyczne gospodarstw i fabryk

- opowiada, jak Stalin traktował swoich przeciwników politycznych

- wyjaśnia na przykładzie Pawlika Morozowa, jaki wpływ miał komunizm na życie dzieci
i młodzieży w ZSRR

- data: 1917 r.

- postacie: Włodzimierz Lenin, Józef Stalin, Pawlik Morozow

- zagadnienia: rewolucja październikowa, powstanie ZSRR, propaganda, państwo totalitarne, łagry, głód na Ukrainie

CM

1

4.

Wielki kryzys gospodarczy

(podręcznik, s. 46–48; Zeszyt ucznia, s. 31–33)

- zna postać Franklina Delano Roosevelta

- zna pojęcia: giełda, krach, bankructwo, „czarny czwartek”

- wymienia przyczyny i skutki wielkiego kryzysu gospodarczego

- zna pojęcia: kredyt, inwestycje

- opowiada o sytuacji gospodarczej na świecie po I wojnie światowej

- tłumaczy, w jaki sposób w latach 30. próbowano zwalczać skutki kryzysu

- wymienia sposoby pomocy dla bezrobotnych stosowane obecnie
w Polsce

- postać: Franklin Delano Roosevelt

- zna pojęcie: bankructwo

- zagadnienia: zniszczenia wojenne
i trudności gospodarcze
w Europie, wielki kryzys gospodarczy, krach na giełdzie w Nowym Jorku, walka ze skutkami kryzysu

CM

1

5.

Faszyzm w Niemczech

(podręcznik, s. 49–52; Zeszyt ucznia, s. 34–36; atlas IV–VI, s. 74–75)

- zna postać Adolfa Hitlera

- charakteryzuje program polityczny niemieckich faszystów

- wie, czym były obozy koncentracyjne

- opowiada, jakie zmiany wprowadził Hitler po objęciu władzy w Niemczech

- wskazuje na mapie w atlasie obszary przyłączone do III Rzeszy

- charakteryzuje poglądy polityczne Hitlera oraz ocenia ich skutki

- ocenia stosunek hitlerowców do Żydów

- samodzielnie wyszukuje w różnych źródłach informacje na temat Adolfa Hitlera

- ocenia politykę Wielkiej Brytanii
i Francji wobec III Rzeszy

- postać: Adolf Hitler

- zagadnienia: poglądy faszystowskie, budowa państwa totalitarnego
w Niemczech, obozy koncentracyjne, stosunek Hitlera do Żydów

CM

1

6.

Druga Rzeczpospolita

(podręcznik, s. 53–57; Zeszyt ucznia, s. 37–40)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin