1
Plan wynikowy z historii i społeczeństwadla klasy VI szkoły podstawowejzintegrowany z serią „Moja historia”
Prezentowany plan wynikowy zintegrowany z podręcznikiem „Moja historia 6” cześć 2 przeznaczony jest dla klasy VI szkoły podstawowej. Został on opracowany przez doświadczonego nauczyciela na podstawie praktyki szkolnej. Ujęty w planie wynikowym materiał nauczania historii i społeczeństwa może być realizowany w zależności od przydziału godzin oraz cech indywidualnych klasy i nauczyciela.
Plan wynikowyzintegrowany z podręcznikiem „Moja historia” cz. 2
Temat lekcji
(środki dydaktyczne)
Wymagania podstawowe
Uczeń:
Wymagania ponadpodstawowe
Zakres materiału
Ścieżki edukacyjne
Liczba godzin
Rozdział I: POLSKA POD ZABORAMI
1.
Polacy w czasach napoleońskich (podręcznik, s. 7–11; Zeszyt ucznia, s. 5–8; atlas IV–VI, s. 64–65)
- zna i zaznacza na osi czasu datę 1797 r.
- zna postacie: gen. Jana Henryka Dąbrowskiego, Józefa Wybickiego, księcia Józefa Poniatowskiego, Napoleona Bonapartego
- zna pojęcia: Legiony Polskie, Księstwo Warszawskie,
- wie, dlaczego Legiony powstały we Włoszech
- potrafi zaśpiewać dwie zwrotki hymnu narodowego
- opowiada o Księstwie Warszawskim
- wskazuje na mapie w atlasie Włochy, Księstwo Warszawskie i Rosję
- wyjaśnia główne zasady funkcjonowania Księstwa Warszawskiego na podstawie analizy jego konstytucji
- wyjaśnia, dlaczego książę Józef Poniatowski uważany jest za bohatera narodowego
- tłumaczy, dlaczego Polacy walczyli po stronie Napoleona
- data: 1797 r.
- postacie: gen. Jan Henryk Dąbrowski, Józef Wybicki, książę Józef Poniatowski, Napoleon Bonaparte
- zagadnienia: Legiony Polskie, Księstwo Warszawskie, polski hymn narodowy
PO, CM
2.
Powstania narodowe
(podręcznik, s. 12–16; Zeszyt ucznia, s. 9–12; atlas IV–VI, s. 68–69)
- zna i zaznacza na osi czasu daty: 1830 r. i 1863 r.
- zna postacie: Piotra Wysockiego i Romualda Traugutta
- zna pojęcia: powstanie narodowe, wojna partyzancka
- wskazuje na mapie w atlasie i podręczniku Królestwo Polskie
- opowiada na podstawie ilustracji, jak Polacy wyrażali swój patriotyzm
- wymienia przyczyny powstań i skutki ich upadku
- zna pojęcia: dyktator, branka
- wyjaśnia, czym było Królestwo Polskie
- porównuje sytuację Polaków przed powstaniami i po ich upadku
- ocenia, jakie znaczenie dla historii Polski miały powstania narodowe
- wskazuje na mapie w atlasie kilka miejsc bitew stoczonych przez powstańców
- daty: 1830 r., 1863 r.
- postacie: Piotr Wysocki, Romuald Traugutt
- zagadnienia: Królestwo Polskie, Konstytucja Królestwa Polskiego, powstanie narodowe, wojna partyzancka, dyktator, przyczyny i skutki powstania listopadowego i powstania styczniowego
PO, R
3.
Polacy po klęskach powstań
(podręcznik, s. 17–21; Zeszyt ucznia, s. 13–15)
- zna postacie: księcia Adama Jerzego Czartoryskiego, Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Fryderyka Chopina, Jana Matejki, Henryka Sienkiewicza
- zna pojęcie: emigracja
- wskazuje na mapie w podręczniku regiony świata, do których dotarli polscy emigranci
- opowiada, co przedstawiali w swoich dziełach polscy twórcy po upadku powstania styczniowego
- rozumie pojęcia: praca u podstaw i twórczość „ku pokrzepieniu serc”
- wyjaśnia, dlaczego polscy uchodźcy po powstaniu listopadowym zostali nazwani Wielką Emigracją
- opowiada o roli sztuki polskiej pod zaborami
- tłumaczy, dlaczego Polacy zrezygnowali z walki zbrojnej na rzecz realizacji haseł epoki pozytywizmu
- postacie: książę Adam Jerzy Czartoryski, Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Fryderyk Chopin, Jan Matejko, Henryk Sienkiewicz
- zagadnienia: emigracja, miejsca emigracji Polaków, praca u podstaw, twórczość „ku pokrzepieniu serc”
4.
Życie pod zaborami
(podręcznik, s. 22–24; Zeszyt ucznia, s. 16–18)
- zna postać Michała Drzymały
- wie, na czym polegały rusyfikacja i germanizacja
- wymienia różne metody walki o polskość
- zna postać Franciszka Stefczyka
- porównuje sytuację Polaków w różnych zaborach
- wyjaśnia, na czym polegała autonomia w Galicji
- postacie: Michał Drzymała, Franciszek Stefczyk
- zagadnienia: rusyfikacja, germanizacja, opór Polaków, autonomia Polaków w Galicji, „Uniwersytet Latający”
*
Jak rozwijała się Łódź?
(podręcznik, s. 25–28; Zeszyt ucznia, s. 19–20)
- opisuje sytuację robotników łódzkich na przełomie XIX i XX w.
- wymienia zawody wykonywane przez szlachtę przybywającą do Łodzi
- opisuje na podstawie ilustracji z podręcznika, jak wyglądało życie i praca robotników w XIX-wiecznej Łodzi
- zna postać Izraela Poznańskiego
- wyjaśnia, co zdecydowało o tym, że Łódź rozwinęła się w duży ośrodek przemysłowy
- wymienia grupy społeczne zamieszkujące Łódź w XIX w.
- postać: Izrael Poznański
- zagadnienia: rozwój przemysłu, sytuacja robotników, zmiana sytuacji szlachty po powstaniach
R
Rozdział II: PIERWSZA WOJNA ŚWIATOWA I OKRES MIĘDZYWOJENNY
Pierwsza wojna światowa
(podręcznik, s. 33–37; Zeszyt ucznia, s. 23–25; atlas IV–VI, s. 70–71)
- zna i zaznacza na osi czasu daty: 1914 r. i 1918 r.
- zna postać arcyksięcia Franciszka Ferdynanda
- wskazuje na mapie w podręczniku Sarajewo, Bałkany, państwa centralne i alianckie
- wymienia na podstawie ilustracji nowe rodzaje broni używane w czasie I wojny światowej
- podaje nazwy państw uczestniczących w I wojnie światowej
- wyjaśnia, na czym polegała wojna pozycyjna
- opisuje na podstawie tekstu źródłowego z podręcznika, jak wyglądały tereny, na których toczono walki
- wymienia warunki traktatu pokojowego z Niemcami
- podaje nazwy państw powstałych w Europie po I wojnie światowej
- wyjaśnia, jakie były skutki I wojny światowej
- ocenia wpływ I wojny światowej na losy Polski
- daty: 1914 r., 1918 r.
- postać: arcyksiążę Franciszek Ferdynand
- zagadnienia: trójprzymierze, trójporozumienie, przyczyny i skutki I wojny światowej, wojna pozycyjna, traktat wersalski, nowe państwa w Europie
PO, E
Polska odzyskuje niepodległość
(podręcznik, s. 38–41; Zeszyt ucznia, s. 26–28; atlas IV–VI, s. 70–73)
- zna i zaznacza na osi czasu
datę 11 listopada 1918 r.
- zna postacie: Józefa Piłsudskiego i Romana Dmowskiego
- zna pojęcia: bolszewicy, „orlęta lwowskie”, plebiscyt
- wskazuje na mapie granice II Rzeczpospolitej
- omawia okoliczności odzyskania przez Polskę niepodległości
- rozumie znaczenie bitwy warszawskiej dla losów państwa polskiego
- analizuje przy pomocy nauczyciela mapę w atlasie na
s. 72–73
- wskazuje na mapie w atlasie na s. 70–71 ziemie polskie, na których podczas I wojny światowej toczyły się walki
- przedstawia przebieg polsko-niemieckiego sporu o Śląsk
- analizuje kierunek ofensywy wojsk bolszewickich oraz wskazuje miejsce bitwy warszawskiej korzystając z mapy z atlasu ze
- data: 11 listopada 1918 r.
- postacie: Józef Piłsudski, Roman Dmowski
- zagadnienia: sytuacja Polaków podczas I wojny światowej, Legiony Polskie, odzyskanie niepodległości, walki o granice Rzeczpospolitej, plebiscyty
Powstanie Związku Radzieckiego
(podręcznik, s. 42–45; Zeszyt ucznia, s. 29–30; atlas IV–VI, s. 74–75)
- zna i zaznacza na osi czasu datę: 1917 r.
- zna postacie: Włodzimierza Lenina i Józefa Stalina
- zna pojęcia: rewolucja październikowa, propaganda, łagier, kołchoz
- wskazuje na mapie w atlasie granice ZSRR
- wymienia przyczyny rewolucji w Rosji
- wymienia na podstawie tekstu źródłowego cechy Józefa Stalina
- wymienia cechy państwa totalitarnego
- tłumaczy, czemu służyła propaganda w ZSRR
- wyjaśnia skutki przejęcia przez państwo komunistyczne gospodarstw i fabryk
- opowiada, jak Stalin traktował swoich przeciwników politycznych
- wyjaśnia na przykładzie Pawlika Morozowa, jaki wpływ miał komunizm na życie dzieci i młodzieży w ZSRR
- data: 1917 r.
- postacie: Włodzimierz Lenin, Józef Stalin, Pawlik Morozow
- zagadnienia: rewolucja październikowa, powstanie ZSRR, propaganda, państwo totalitarne, łagry, głód na Ukrainie
CM
Wielki kryzys gospodarczy
(podręcznik, s. 46–48; Zeszyt ucznia, s. 31–33)
- zna postać Franklina Delano Roosevelta
- zna pojęcia: giełda, krach, bankructwo, „czarny czwartek”
- wymienia przyczyny i skutki wielkiego kryzysu gospodarczego
- zna pojęcia: kredyt, inwestycje
- opowiada o sytuacji gospodarczej na świecie po I wojnie światowej
- tłumaczy, w jaki sposób w latach 30. próbowano zwalczać skutki kryzysu
- wymienia sposoby pomocy dla bezrobotnych stosowane obecnie w Polsce
- postać: Franklin Delano Roosevelt
- zna pojęcie: bankructwo
- zagadnienia: zniszczenia wojenne i trudności gospodarcze w Europie, wielki kryzys gospodarczy, krach na giełdzie w Nowym Jorku, walka ze skutkami kryzysu
5.
Faszyzm w Niemczech
(podręcznik, s. 49–52; Zeszyt ucznia, s. 34–36; atlas IV–VI, s. 74–75)
- zna postać Adolfa Hitlera
- charakteryzuje program polityczny niemieckich faszystów
- wie, czym były obozy koncentracyjne
- opowiada, jakie zmiany wprowadził Hitler po objęciu władzy w Niemczech
- wskazuje na mapie w atlasie obszary przyłączone do III Rzeszy
- charakteryzuje poglądy polityczne Hitlera oraz ocenia ich skutki
- ocenia stosunek hitlerowców do Żydów
- samodzielnie wyszukuje w różnych źródłach informacje na temat Adolfa Hitlera
- ocenia politykę Wielkiej Brytanii i Francji wobec III Rzeszy
- postać: Adolf Hitler
- zagadnienia: poglądy faszystowskie, budowa państwa totalitarnego w Niemczech, obozy koncentracyjne, stosunek Hitlera do Żydów
6.
Druga Rzeczpospolita
(podręcznik, s. 53–57; Zeszyt ucznia, s. 37–40)
...
maro2030