Pozn_Hist6PodstRozklad1godz.pdf

(127 KB) Pobierz
415933132 UNPDF
3. Rozk³ad materia³u nauczania historii i spo³eczeñstwa
dla klasy VI szko³y podstawowej (1 godzina tygodniowo)
Nr lekcji
Temat
1.
Zajêcia organizacyjne. Zapoznanie z kryteriami oceniania.
I. U PROGU CZASÓW NOWO¯YTNYCH
2.
Cz³owiek ciekawy wiata.
3.
W³ochy krajem artysów.
4.
Jedna wiara, ró¿ne wyznania.
5.
Polska z³otego wieku.
6.
Szlachta wraz z królem rz¹dzi swoim pañstwem.
II. BAROK PE£EN KONTRASTÓW
7.
W czasach pobo¿noci i przepychu.
8.
W czasach wojen i wielkich wodzów.
9.
W krêgu dworków, pa³aców, kocio³ów.
III. MYLICIELE PROPUNUJ¥ ZMIANY
10.
Wiara w rozum.
11.
Pañstwo w s³u¿bie obywateli.
12.
Rzeczpospolita w czasach ostatniego króla.
13.
Polacy próbuj¹ ratowaæ swoje pañstwo.
IV. WIELKIE ZMIANY CYWILIZACYJNE XIX W.
14.
Nowe metody produkcji, nowe spo³eczeñstwa.
15.
¯ycie wygodniejsze, ale nie dla wszystkich.
16.
¯ycie Polaków pod zaborami.
17.
Polacy walcz¹ o wolnoæ.
18.
Polacy broni¹ jêzyka i ziemi ojczystej.
V. MIÊDZY DEMOKRACJ¥ A DYKTATUR¥
19.
Nowy kszta³t Europy.
20.
Polska odzyskuje niepodleg³oæ.
21.
Widmo dyktatorów.
22./23.
Polacy w czasach dziejowej zawieruchy.
24.
Europa podzielona.
25.
Za wolnoæ, prawo i chleb.
VI. DOBRODZIEJSTWA I PRZEKLEÑSTWA CYWILIZACJI XX W.
26.
27.
28.
wiat miêdzy wojnami.
Polacy buduj¹ swoje pañstwo.
Cz³owiek wobec wielkich przemian cywilizacyjnych drugiej po³owy XIX w.
29.
Radoci i udrêki mieszkañców Polski Ludowej.
144
415933132.003.png
Nr lekcji
Temat
VII. W STRONÊ DEMOKRACJI I DOBROBYTU
30.
31.
Rzeczpospolita Polska naszym pañstwem.
W³adza w rêkach obywateli.
32.
Czas wielkich przemian gospodarczych.
33.
Polska w strukturach europejskich.
34.
Godnoæ i prawa cz³owieka we wspó³czesnym wiecie.
35.
Kim jestem, dok¹d zmierzam?
Do dyspozycji nauczyciela pozostawiono 2 godziny lekcyjne, w tym 1 godzinê na zajêcia
organizacyjne.
145
415933132.004.png 415933132.005.png
Dzia³
Nr
lekcji
Temat, g³ówne
zagadnienia
Cele lekcji
Metody. rodki dydaktyczne
Daty, pojêcia,
postaci
Czas
1.
2.
Zajêcia organizacyjne. Zapoznanie z kryteriami oceniania.
1
Cz³owiek
ciekawy wiata.
Po zakoñczonych zajêciach uczeñ
pamiêta:
pojêcia: karawela, astrolabium, busola,
daty: 12 X 1492 r., 1519-1522,
postaci: Krzysztof Kolumb, Ferdynand
Magellan, Amerigo Vespucci, Vasco da
Gama,
¿e rok 1492 uznawany jest przez
niektórych historyków za umowny
koniec redniowiecza i pocz¹tek
czasów nowo¿ytnych;
rozumie:
wy¿ej wymienione pojêcia,
przyczyny podejmowania przez
Europejczyków dalekich podró¿y,
znaczenie wp³ywu nowoci
nawigacyjnych na rozwój ¿eglarstwa,
wp³yw odkryæ na zmiany gospodarcze
w Europie;
potrafi:
wskazaæ na mapie, gdzie znajdowa³y
siê pañstwa Inków, Azteków, Majów,
trasy podró¿y Krzysztofa Kolumba,
Ferdynanda Magellana oraz pañstwa,
które podejmowa³y najwiêcej wypraw
i uzyska³y zdobycze terytorialne
(Hiszpaniê, Portugaliê, Angliê, Francjê),
zaznaczyæ na tamie czasu daty wypraw
Krzysztofa Kolumba,
podrêcznik, zeszyt ucznia,
mapa Wielkie odkrycia
geograficzne, mapa
polityczna wspó³czesnego
wiata, atlasy, album z serii
Tak ¿yli ludzie. W okresie
wielkich odkryæ, tama czasu,
wydawnictwo multimedialne
Optimus Pascal Historia
wiata prezentuj¹ce
cywilizacje Indian Ameryki
rodkowej i Po³udniowej,
rozmowa nauczaj¹ca, burza
mózgów Najwa¿niejsze
skutki odkryæ
geograficznych, æwiczenia
z tam¹ czasu, praca z map¹,
pokaz, wykonanie zadañ
w zeszycie ucznia
karawela,
astrolabium,
busola,
plantacja,
12 X 1492 r.,
1519-1522 r.,
Krzysztof
Kolumb,
Ferdynand
Magellan,
Amerigo
Vespucci,
Vasco da Gama
1
przyczyny
odkryæ
geograficznych,
najwa¿niejsi
odkrywcy i ich
podró¿e,
warunki
podró¿y
dalekomorskich,
wybrane
elementy
cywilizacji
Indian
Ameryki
rodkowej
i Po³udniowej,
zmiany w ¿yciu
codziennym
bêd¹ce
skutkiem
odkryæ
geograficznych
415933132.006.png
Ferdynanda Magellana,
opowiedzieæ o wybranych osi¹gniêciach
cywilizacyjnych Indian,
dokonaæ podzia³u skutków odkryæ
geograficznych na pozytywne
i negatywne.
3.
W³ochy krajem
artystów
i mylicieli.
Po zakoñczonych zajêciach uczeñ
pamiêta:
pojêcia: humanizm, renesans,
odrodzenie,
postaci: Leonardo da Vinci, Micha³
Anio³ Buonarroti, Rafael Santi,
g³ówne dzie³a twórców renesansu,
jakie pogl¹dy g³osili humanici;
rozumie:
wy¿ej wymienione pojêcia,
na czym polega³a ró¿nica w pogl¹dach
humanistów i filozofów redniowiecza,
¿e sztuka renesansu nawi¹zywa³a do
antyku;
potrafi:
prawid³owo operowaæ pojêciami
poznanymi w trakcie lekcji,
wskazaæ na mapie miasta w³oskie,
stanowi¹ce centra kultury renesansu,
podaæ przyk³ady dzie³ wybitnych
twórców renesansu,
zaznaczyæ na tamie czasu epokê
renesansu,
wskazaæ charakterystyczne elementy
architektury renesansu,
opowiedzieæ o zmianach w ¿yciu
codziennym, jakie nast¹pi³y w XVI w.
podrêcznik, zeszyt ucznia,
atlasy, przerocza, filmy,
albumy, ilustracje, zdjêcia
pocztówki przedstawiaj¹ce
zabytki, sztuki i architektury
renesansowej, tama czasu,
rozmowa nauczaj¹ca,
æwiczenia z tam¹ czasu,
praca z map¹, pokaz,
krzy¿ówka, wykonanie zadañ
w zeszycie ucznia
humanizm,
renesans,
odrodzenie,
Leonardo
da Vinci,
Micha³ Anio³
Buonarroti,
Rafael Santi
1
has³a g³oszone
przez
humanistów,
sztuka
renesansu,
zmiany w ¿yciu
codziennym
415933132.001.png
Dzia³
Nr
lekcji
Temat, g³ówne
zagadnienia
Cele lekcji
Metody. rodki dydaktyczne
Daty, pojêcia,
postaci
Czas
4.
Jedna wiara,
ró¿ne wyznania.
Po zakoñczonych zajêciach uczeñ
pamiêta:
pojêcia: reformacja, protestantyzm,
ekumenizm,
datê: 1517 r.,
postaci: Marcin Luter, Jan Kalwin,
Henryk VIII,
czym by³ Indeks ksi¹g zakazanych,
nazwy wyznañ powsta³ych w wyniku
reformacji: luteranizm, kalwinizm,
anglikanizm;
rozumie:
wy¿ej wymienione pojêcia,
dlaczego Marcin Luter wyst¹pi³
przeciwko Kocio³owi
katolickiemu;
potrafi:
prawid³owo operowaæ pojêciami
poznanymi w trakcie lekcji,
wskazaæ na mapie pañstwa, w których
mia³y miejsce wojny religijne oraz
religijny podzia³ Europy, jaki wyst¹pi³
w XVI w.,
wyjaniæ ideê ekumenizmu,
dokonaæ oceny skutków reformacji.
podrêcznik, zeszyt ucznia,
tekst ród³owy, tama czasu,
rozmowa nauczaj¹ca,
æwiczenia z tam¹ czasu,
praca z map¹, tekstem
ród³owym, wykonanie zadañ
w zeszycie ucznia; drama
wejcie w rolê: Og³oszenie
tez przez Marcina Lutra,
metoda biograficzna
reformacja,
protestantyzm,
ekumenizm,
1517 r.,
Marcin Luter,
Jan Kalwin,
Henryk VIII
1
roz³am
w Kociele
katolickim
powstanie
wyznañ
protestanckich,
podobieñstwa
i ró¿nice
miêdzy
katolicyzmem
a protestan-
tyzmem,
konflikt
miêdzy
chrzecijanami
w XVI w.,
ekumenizm
pojednanie
i porozumienie
miêdzy
chrzecijanami
5.
Polska z³otego
wieku.
Po zakoñczonych zajêciach uczeñ
pamiêta:
pojêcia: Wawel, arras,
postaci: Bona, Zygmunt I Stary,
Zygmunt II August, Jan Kochanowski,
Miko³aj Rej, Miko³aj Kopernik;
podrêcznik, zeszyt ucznia,
przerocza, filmy, albumy,
ilustracje, zdjêcia pocztówki
przedstawiaj¹ce zabytki
sztuki i architektury
renesansowej w Polsce, tekst
Wawel, arras,
tolerancja,
Bona,
Zygmunt I Stary,
Zygmunt II
August,
1
najs³ynniejsze
zabytki
polskiego
415933132.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin