retoryka. mowa zjednuje ludzi. wydanie iv scan.pdf

(8698 KB) Pobierz
888155101.002.png
R OZDZIAŁ 2 .
Koń i język rodzą się bez uzdy.
Są ludzie, którzy — mówiąc nieustannie
— nie mówią nic.
Jaromir John, Novy Demokritos
owszechnie wiadomo, że etymologia to nauka o powsta-
niu i rozwoju słów. Skąd pochodzi termin „retoryka”?
Odpowiedź zaprowadzi nas na Bałkany, do Grecji. Otóż
słowo to wywodzi się z greckiego pojęcia rhesis — ‘mowa’.
Jednak już w starożytnej Grecji słowo „retor” nie ozna-
czało człowieka, który mówił dużo, ale mistrza w mówie-
niu. Później znaczenie tego terminu zawęziło się jeszcze
bardziej i oznaczało tylko tych, którzy nauczali mistrzow-
skiej mowy — nauczycieli retoryki — ‘nauki o mowie i sztu-
ki mówienia’.
Inne języki z czasem przejmowały ten termin. W języku
polskim nie mamy osobnych nazw dla retoryki pozytywnej
i negatywnej, ale język angielski (na przykład w oksfordzkim
słowniku) posiada taką możliwość: rhetoric to ‘przekonywający
888155101.003.png 888155101.004.png 888155101.005.png 888155101.001.png
 
24 ________________________________________ R ETORYKA
sposób mówienia’; rhetorical 1 — ‘sposób mówienia napa-
stliwy, ekstrawagancki, efekciarski, nadęty, bogaty w formie,
ubogi w treści, bezduszny’. My w języku polskim możemy
tę negatywną formę wyrazić opisowo albo zrozumieć ją z kon-
tekstu. Czasami powiemy z uznaniem, że nasz nauczyciel
historii był wyśmienitym retorem. Innym razem o populi-
stycznym polityku wyrazimy się, że próbuje trafić do ludzi
za pomocą pustej retoryki.
Wszystkie źródła są zgodne co do tego, że w starożytnej
Grecji retoryka była jedną z najważniejszych nauk. Wpraw-
dzie królowała filozofia, szukająca odpowiedzi na pytania
o sens ludzkiego życia, o prawdę, o logikę myślenia, ale tuż
za nią była retoryka. Dlaczego?
W dużej mierze było to uwarunkowane względami poli-
tycznymi. Demokracja ateńska polegała na tym, że wszyscy
obywatele gromadzili się, aby poprzez głosowanie podej-
mować decyzje dotyczące najistotniejszych problemów. Jed-
nak ktoś musiał im o nich powiedzieć — nie zapominajmy,
że nie było gazet, nie mówiąc już o radiu i telewizji. Głów-
nym narzędziem komunikacji był więc głos ludzki. Musiał
on dotrzeć do każdej części placu, amfiteatru, senatu. Mu-
siał wyrażać myśli mówiącego jasno i konkretnie, jedno-
znacznie. Polityk, aktor, sędzia, nauczyciel, handlowiec —
wszyscy oni odnosili sukces lub porażkę w zależności od
tego, jakimi byli retorami, jak za pomocą siły głosu umieli
zapanować nad przestrzenią, a wykorzystując argumenty —
nad ludzkimi umysłami.
1 W języku polskim przymiotnik „retoryczny” ma oczywiście całko-
wicie inne znaczenie — przyp. red.
G RECJA I R ZYM KOLEBKA RETORYKI ____________________________ 25
Nie zapominajmy również, że przez stulecia całe narody
były analfabetami. Jak wyjaśnić takim ludziom, co jest do-
bre, a co złe, co mają robić, a czego nie powinni? Wiadomo,
że jeszcze feudalna wieś nie umiała czytać i pisać, co wię-
cej: często pan feudalny nie mógł się pochwalić tą umiejęt-
nością i twierdził dumnie, że sam pisać nie musi, ponieważ
ma swojego pisarza! A w ilu krajach rozwijających się do
dziś statystyki wskazują na to, że trzy czwarte obywateli,
czasami nawet więcej, to analfabeci.
W takich warunkach wszystko zależy od żywego słowa,
a zwłaszcza — od mówcy. Grecy poświęcali wiele uwagi
w swych dziełach problemowi prawdy w retoryce i etyce
retora. Dobrze wiedzieli, że tak jak nóż może ukroić chleb
lub przebić serce, tak mowa może natchnąć tysiące ludzi do
wielkich czynów lub do dzikiego niszczenia. Przecież hi-
storia Grecji zna nie tylko demokrację, czyli rządy ludu, ale
także inne ustroje, na przykład oligarchię, czyli władzę kilku
silnych, między którymi nie brakowało wspaniałych mów-
ców — demagogów ( demos — ‘lud’; ago — ‘prowadzę,
wprowadzam’).
Na przestrzeni lat pojęcie „demagog” zmieniło sens. Jak
wspomnieliśmy, dawniej oznaczało dobrego mówcę. Obec-
nie jest rozumiane wyłącznie w pejoratywny sposób. Zgodnie
z tym odbiorem każdy demagog może być mistrzem mowy.
Gorzej, może opierać się na półprawdach, bazować na prze-
sądach. Na pewno nie pogardzi kłamstwem, bo cel uświęca
środki. Wykorzystuje niedoinformowanie ludzi, budzi wąt-
pliwości w myślących i kieruje emocjami tych, którzy nie
myślą. Jego celem jest rozbudzenie instynktów, zmiana tłumu
w stado i przekonanie go do niszczenia „wrogów” — innych
narodów, ras, czarownic, Żydów, kolorowych, niewierzących,
26 ________________________________________ R ETORYKA
wyznających inną filozofię, uznających inne partie poli-
tyczne — zgodnie z tym, czego demagog i jego klika potrze-
bują. Demagog jest apostołem nietolerancji.
W latach dwudziestych ubiegłego stulecia w pewnym
kraju europejskim rozpoczęto wyświetlanie pewnego filmu.
Widzowie analfabeci rzucali kamieniami w ekran za każ-
dym razem, kiedy pojawiał się czarny charakter. W tym sa-
mym czasie, w 1923 roku w Czechach analfabetyzm pozosta-
wał śladowy — statystycznie nieznaczny 2 . Retor — demagog
miałby w Czechach dużo mniejszą szansę na sukces niż we
wspomnianym kraju.
Niestety, ta reguła nie obowiązuje zawsze. Retor — de-
magog, korzystając ze znajomości psychologii tłumu, potrafi
manipulować nawet bardzo rozwiniętymi społecznościami,
co udowodnił Adolf Hitler. Pogromów Żydów, które poniekąd
były konsekwencją jego przemówień, nie dokonali przecież
analfabeci! Demagogia celowo opiera się na masach. Wie,
że dopiero w tłumie jednostka nabywa poczucia mocy i ano-
nimowości. Anonimowość uwalnia hamowane dotąd popędy.
Znika maska cywilizacyjna. Na poziomie instynktów nie ma
świadomości, w zamian pojawia się bezmyślne naśladow-
nictwo, stan hipnotyczny, sugestia. Ta ostatnia wzrasta po-
przez oddziaływanie ludzi na siebie nawzajem. Masy chcą
prostych haseł, czynów, szybkich i twardych rozwiązań,
natychmiastowego uderzenia. W tłumie nawet osoba wy-
kształcona spada o kilka poziomów cywilizacyjnych niżej
— potrafi z okrzykiem na ustach atakować. Każda jednost-
ka staje się bezwolnym automatem, który rozbija witryny
2 W Polsce w tym okresie panował duży analfabetyzm, podział wy-
znaniowy i narodowościowy — przyp. red.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin