Ernest Adams projektowanie-gier.-podstawy.-wydanie-ii- ebook.pdf
(
17583 KB
)
Pobierz
Spis treści
Podziękowania ......................................................................................................................... 21
O autorze .................................................................................................................................... 23
O korektorze merytorycznym ............................................................................................. 23
Wstęp ........................................................................................................................................... 25
Część I
Elementy projektowania gier
31
R
OZDZIAŁ
1. G
RY KLASYCZNE ORAZ
GRY
WIDEO
33
Co to jest gra? ........................................................................................................................... 33
Zabawki, łamigłówki i gry ............................................................................................ 34
Definicja gry ...................................................................................................................... 34
Podstawowe elementy gry .......................................................................................... 35
Rzeczy, którymi gra nie jest ......................................................................................... 41
Rozgrywka ......................................................................................................................... 42
Sprawiedliwość ................................................................................................................44
Symetria i asymetria ....................................................................................................... 45
Współzawodnictwo i współpraca ............................................................................. 47
Gry tradycyjne a gry wideo .................................................................................................. 48
Ukrywanie reguł .............................................................................................................. 48
Ustalanie tempa ............................................................................................................... 49
Prezentowanie świata gry ............................................................................................ 50
Tworzenie sztucznej inteligencji ............................................................................... 50
W jaki sposób gry wideo bawią? ....................................................................................... 52
Rozgrywka ......................................................................................................................... 52
Estetyka ............................................................................................................................... 55
Harmonia ............................................................................................................................ 55
Opowiadanie historii ..................................................................................................... 56
Ryzyko i nagrody ............................................................................................................. 57
Nowości .............................................................................................................................. 58
Uczenie ................................................................................................................................ 59
Rozgrywka kreatywna i ekspresywna ...................................................................... 60
Immersja ............................................................................................................................. 60
Aspekt socjalny ................................................................................................................62
Podsumowanie ........................................................................................................................ 62
R
OZDZIAŁ
2. E
LEMENTY I PROCESY PROJEKTOWANIA
65
Podejście do zadania ............................................................................................................. 66
Sztuka, inżynieria czy rzemiosło? .............................................................................. 66
Podejście zorientowane na gracza ........................................................................... 67
Inne motywy, które wpływają na projekt .............................................................. 70
Integracja ze względu na rozrywkę .......................................................................... 71
PROJEKTOWANIE GIER. PODSTAWY
8
Podstawowe elementy gier wideo ................................................................................... 72
Mechanika podstawowa .............................................................................................. 72
Interfejs użytkownika .................................................................................................... 74
Struktura gry wideo ................................................................................................................ 76
Tryby rozgrywki ............................................................................................................... 77
Menu i ekrany powłoki .................................................................................................. 80
Struktura gry ..................................................................................................................... 81
Etapy procesu projektowego ............................................................................................. 82
Etap koncepcyjny ............................................................................................................ 83
Etap opracowywania ..................................................................................................... 85
Etap ulepszania ................................................................................................................89
Role zespołu projektowania gier ....................................................................................... 90
Dokumenty związane z projektowaniem gry ............................................................... 93
Dlaczego dokumenty są potrzebne? ....................................................................... 93
Rodzaje dokumentów projektowych ...................................................................... 94
Anatomia projektanta gier .................................................................................................. 97
Wyobraźnia ........................................................................................................................ 97
Świadomość techniczna ............................................................................................... 98
Kompetencje analityczne ............................................................................................ 98
Kompetencje matematyczne ..................................................................................... 99
Kompetencje z dziedziny estetyki ............................................................................ 99
Ogólna wiedza i zdolność przeprowadzania poszukiwań .............................. 99
Umiejętności pisarskie ............................................................................................... 100
Umiejętności rysowania ............................................................................................ 100
Zdolność syntezy ......................................................................................................... 101
Podsumowanie ..................................................................................................................... 101
R
OZDZIAŁ
3. K
ONCEPCJE GRY
103
Powstawanie pomysłu ....................................................................................................... 103
Wyśnij swój sen ............................................................................................................. 104
Pomysły na gry wzięte z innych mediów ............................................................ 104
Pomysły na gry wzięte z innych gier ..................................................................... 105
Przekazywanie swoich marzeń innym osobom ............................................... 106
Od pomysłu do koncepcji gry ......................................................................................... 107
Rola gracza .............................................................................................................................. 108
Czym będzie się zajmować gracz? ......................................................................... 108
Definiowanie roli .......................................................................................................... 108
Wybór gatunku ..................................................................................................................... 110
Gatunki gier klasycznych ........................................................................................... 110
Gry hybrydowe ............................................................................................................. 111
Definiowanie docelowej grupy odbiorców ............................................................... 112
Niebezpieczeństwa myślenia binarnego ............................................................ 113
Gracze nałogowi i zwykli ........................................................................................... 115
Inne różnice .................................................................................................................... 116
Zagadnienia związane z postępem ............................................................................... 117
Spis treści
9
Rodzaje maszyn obsługujących gry .............................................................................. 117
Domowe konsole gier ................................................................................................ 118
Komputery osobiste .................................................................................................... 120
Przenośne konsole gier .............................................................................................. 122
Telefony komórkowe i urządzenia bezprzewodowe ..................................... 122
Inne urządzenia ............................................................................................................ 123
Podsumowanie ..................................................................................................................... 123
R
OZDZIAŁ
4. Ś
WIATY GRY
125
Co to jest świat gry? ............................................................................................................. 125
Cele świata gry ...................................................................................................................... 126
Wymiary świata gry ............................................................................................................. 127
Wymiar fizyczny ............................................................................................................ 127
Wymiar czasowy ........................................................................................................... 134
Wymiar środowiskowy ............................................................................................... 137
Wymiar emocjonalny .................................................................................................. 145
Wymiar etyczny ............................................................................................................ 148
Realizm ..................................................................................................................................... 151
Podsumowanie ..................................................................................................................... 153
R
OZDZIAŁ
5. R
OZGRYWKA KREATYWNA I
EKSPRESYWNA
157
Rozgrywka definiowana przez gracza .......................................................................... 157
Formy wyrażania osobowości ................................................................................. 158
Pojęcie atrybutów ........................................................................................................ 158
Rozgrywka kreatywna ........................................................................................................ 162
Ograniczona rozgrywka kreatywna ...................................................................... 162
Swobodna rozgrywka kreatywna i tryb piaskownicy ..................................... 165
Rozgrywka oparta na opowiadaniu historii ............................................................... 166
Modyfikacje gier ................................................................................................................... 167
Edytory poziomów ...................................................................................................... 167
Boty ................................................................................................................................... 168
Podsumowanie ..................................................................................................................... 168
R
OZDZIAŁ
6. P
ROJEKTOWANIE POSTACI
171
Cele projektowania postaci .............................................................................................. 172
Związki między graczem a personifikacją ................................................................... 173
Postacie personifikacji zaprojektowane przez gracza ................................... 173
Personifikacje określone i nieokreślone .............................................................. 174
Skutki stosowania różnych mechanizmów sterowania ................................ 176
Gracze a postacie płci męskiej i żeńskiej ............................................................. 176
Projektowanie Twojej postaci będącej personifikacją ................................... 178
Prezentacja wizualna .......................................................................................................... 179
Fizyczne typy postaci .................................................................................................. 179
Ubrania, broń, symbole i nazwy ............................................................................. 184
Zestaw kolorów ............................................................................................................ 187
PROJEKTOWANIE GIER. PODSTAWY
10
Pomocnicy ...................................................................................................................... 187
Dodatkowe zasoby związane z projektowaniem wizualnym ..................... 188
Głębia postaci ........................................................................................................................ 188
Role, postawy i wartości ............................................................................................ 190
Atrybuty ........................................................................................................................... 191
Wymiar postaci ............................................................................................................. 192
Rozwój postaci .............................................................................................................. 195
Archetypy postaci ........................................................................................................ 196
Projektowanie ścieżki dźwiękowej ................................................................................ 196
Efekty dźwiękowe i muzyka ..................................................................................... 196
Dialogi i język ................................................................................................................. 198
Podsumowanie ..................................................................................................................... 199
R
OZDZIAŁ
7. O
POWIADANIE HISTORII I
NARRACJA
203
Dlaczego gry zawierają fabułę? ...................................................................................... 204
Kluczowe koncepcje ........................................................................................................... 207
Fabuła ............................................................................................................................... 207
Narracja ............................................................................................................................ 210
Napięcie związane z dramaturgią i rozgrywką ................................................. 213
Mechanizm opowiadania historii ................................................................................... 215
Fabuły liniowe ....................................................................................................................... 218
Fabuły nieliniowe ................................................................................................................. 219
Fabuły rozgałęziające się ........................................................................................... 219
Fabuły zwijające się ..................................................................................................... 224
Narracja wyłaniająca się ............................................................................................. 226
Zakończenia ................................................................................................................... 229
Ziarnistość ............................................................................................................................... 230
Mechanizmy rozwijania wątku ....................................................................................... 231
Fabuła jako szereg wyzwań lub wyborów .......................................................... 231
Fabuła jako podróż ...................................................................................................... 232
Fabuła jako dramat ...................................................................................................... 234
Granice emocjonalne fabuł interaktywnych .............................................................. 234
Granice emocjonalne fabuł nieliniowych ........................................................... 235
Granice emocjonalne gier wykorzystujących personifikacje ...................... 236
Konwersacje oskryptowane i drzewa dialogowe .................................................... 237
Struktura drzewa dialogowego .............................................................................. 238
Problemy projektowe występujące
podczas tworzenia drzew dialogowych .......................................................... 241
Korzyści wynikające z użycia konwersacji oskryptowanych ........................ 245
Kiedy należy zająć się tworzeniem fabuły ................................................................... 246
Inne przemyślenia ................................................................................................................ 247
Syndrom sfrustrowanego autora ........................................................................... 247
Prezentacja epizodyczna ........................................................................................... 248
Podsumowanie ..................................................................................................................... 251
Plik z chomika:
AGAPE_AGAPE
Inne pliki z tego folderu:
autocad 2005 i 2005 pl full.pdf
(22413 KB)
intensywny kurs przywództwa. szybki program rozwoju zdolności przywódczych full.pdf
(9732 KB)
płytki umysł. jak internet wpływa na nasz mózg helion.pdf
(34503 KB)
analiza statystyczna. microsoft excel 2010 pl cała książka.pdf
(27781 KB)
matematyczne-szkielko-i-oko.-mniej-i-bardziej-powazne-zastosowania-matmy full scan.pdf
(28897 KB)
Inne foldery tego chomika:
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(1)
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(10)
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(2)
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(3)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin