informatyka-europejczyka.-program-nauczania-informatyki-w-szkole-podstawowej pełna wersja.pdf
(
12994 KB
)
Pobierz
4
P
ROGRAM NAUCZANIA TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ
5.16. Arkusz kalkulacyjny ........................................................... 48
5.17. Bazy danych..........................................................................51
5.18. Metody prezentacji informacji z wykorzystaniem
technologii informacyjnej................................................. 54
6. Metody i zasady nauczania technologii
informacyjnej — propozycje 55
6.1. Sposób realizacji celów nauczania..................................... 57
6.2. Konspekt lekcji „ródła informacji i metody
komunikacji” — propozycja............................................. 60
7. Metody oceniania osi,gni-1 uczniów
— propozycje
63
7.1. Przykłady wymaga' na poszczególne oceny
— temat „ródła informacji i metody komunikacji”......65
1. Wprowadzenie
W trakcie nauki w liceum nastolatek zamienia si w dorosłego czło-
wieka. Jak rol w przygotowaniu do dalszego ycia odegra nauka
technologii informacyjnej? Na ile zmieni młodego człowieka? Jaki
wpływ na jego losy bd miały zdobyte umiejtno#ci?
Celem nauczania przedmiotu technologia informacyjna jest
przygotowanie absolwenta do aktywnego ycia i funkcjonowania
w nowoczesnym społecze%stwie informacyjnym oraz wykształce-
nie praktycznej umiejtno#ci #wiadomego i sprawnego posługiwa-
nia si komputerem oraz narzdziami i metodami informatyki.
Prowadzc zajcia, naley mie( nieustannie ten dalekosiny cel
na wzgldzie.
Niniejszy program nauczania wraz z podrcznikiem ucznia,
poradnikiem metodycznym dla nauczycieli i płyt CD stanowi
zestaw edukacyjny pt. „Informatyka Europejczyka”. Pozwala on
na elastyczne dostosowywanie prowadzonych zaj( do poziomu
uczniów oraz posiadanego sprztu komputerowego i oprogramo-
wania. Podstawa programowa daje odpowied/ na pytanie: „Czego
uczy(?” Niezbdne wiadomo#ci znajduj si w podrczniku
ucznia. Program nauczania i poradnik metodyczny odpowiadaj
na pytanie „Jak uczy(?”. Zawieraj propozycje problemów oma-
wianych na zajciach i podpowiadaj, jak je rozwiza(. Nic jed-
nak nie jest w stanie zastpi( nauczyciela, który najlepiej zna po-
ziom wiedzy, moliwo#ci i oczekiwania uczniów. Od wła#ciwego
doboru opcjonalnych (wicze% bd w duej mierze zaleały osi-
gnicia uczniów. Nauczyciel powinien pełni( funkcj mentora,
ukierunkowujcego poszukiwania ucznia, wskazujcego nie go-
towe rozwizania, ale zasady ich poszukiwania.
Jednak zadaniem szkoły i nauczyciela w zakresie nauczania
tego przedmiotu jest przecie nie tylko samo zrealizowanie takie-
go czy innego programu nauczania przy wykorzystaniu takiego
czy innego podrcznika, cho( jest to oczywi#cie bardzo wane, ale
przede wszystkim stworzenie naleytych warunków technicz-
nych, umoliwiajcych kształcenie na odpowiednim poziomie
(w sytuacji idealnej podczas zaj( na kadego ucznia powinien
przypada( jeden komputer z dostpem do Internetu), oraz dojrza-
łe motywowanie uczniów, tak by nauczyli si traktowa( metody
6
P
ROGRAM NAUCZANIA TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ
i #rodki informatyczne jako narzdzia do rozwizywania proble-
mów z ycia codziennego lub jako pomoc podczas nauki z in-
nych przedmiotów. W ten sposób mona wiarygodnie wskazywa(
na komputer jako na uniwersalne narzdzie słuce poznaniu
i szeroko pojtej edukacji, umoliwiajce wyszukiwanie, pozyskiwa-
nie, zapisywanie, przetwarzanie i analizowanie informacji. Łatwiej
wówczas mona doprowadzi( do wyrobienia u młodego człowieka
nawyku:
rozpatrywania problemów pod ktem moliwo#ci
rozwizywania ich za pomoc komputera,
korzystania z komputera w celu usprawnienia nauki
lub pracy,
krytycznego podchodzenia do informacji pozyskiwanych
z Internetu,
wyszukiwania rzetelnych informacji i ich weryfikacji
na podstawie alternatywnych /ródeł.
Dodatkowo w czasie nauki w szkole ponadgimnazjalnej istotne
jest pogłbianie wiedzy i rozwijanie umiejtno#ci informatycz-
nych wyniesionych z poprzednich etapów edukacyjnych. Zreali-
zowanie tych wszystkich załoe% pozwala spodziewa( si, e ab-
solwent, który opuszcza mury szkoły, w swojej dalszej drodze
yciowej bdzie czsto korzystał z metod informatyki.
Do prawidłowego przebiegu procesu nauczania technologii in-
formacyjnej niezbdne jest spełnienie kilku warunków. Nale do
nich:
wła#ciwe przygotowanie nauczycieli obejmujce midzy
innymi:
opanowanie zagadnie% teoretycznych stanowicych
tre#ci nauczania,
dobr znajomo#( zasad działania sprztu
i oprogramowania,
umiejtno#( przekazywania wiedzy uczniom i zachcania
ich do nauki z wykorzystaniem sprztu komputerowego,
podstawow wiedz z innych przedmiotów, z których
zajcia prowadzone s w pracowni komputerowej, oraz
umiejtno#( współpracy z nauczycielami tych przedmiotów,
konsekwentne egzekwowanie stawianych wymaga%;
P
ROGRAM NAUCZANIA TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ
7
moliwo#( korzystania przez uczniów ze sprztu
komputerowego i oprogramowania (zalecane: system
Windows XP, pakiet Office XP, dostp do Internetu,
drukarka, skaner).
Dla zwikszenia skuteczno#ci procesu dydaktycznego konieczne jest:
zainteresowanie uczniów przedmiotem, odkrywanie ich
uzdolnie% i zainteresowa%,
wskazywanie praktycznych korzy#ci, jakie daje jego
opanowanie,
wskazywanie zwizków technologii informacyjnej z innymi
przedmiotami nauczanymi w szkole,
dostp do /ródeł informacji i udostpnienie moliwo#ci
komunikowania za po#rednictwem Internetu.
Postp w technologii informacyjnej jest bardzo szybki. Taka sytu-
acja nakłada na nauczycieli obowizek ustawicznego dokształcania
si lub korzystania z najnowszych podrczników. W przeciwnym
razie przekazywana wiedza nie bdzie adekwatna do rzeczywisto#ci.
Wiedza jednak nie powinna by( przekazywana na zasadzie wykła-
du, w sposób werbalny. Istotne jest nabycie przez młodzie umiejt-
no#ci praktycznych. Rozumiem przez to nie tylko obsług konkret-
nych programów i urzdze%, ale równie zdolno#( oceny, czy
w ogóle naley z nich skorzysta( do rozwizania danego proble-
mu. Równie tylko w praktyce mona zweryfikowa( wiedz na te-
mat moliwo#ci i ogranicze% okre#lonych programów i urzdze%.
Atrakcyjno#( zaj( oraz korzy#ci praktyczne wynikajce z opa-
nowania nowych umiejtno#ci mog w znacznym stopniu zwiksza(
zainteresowanie przedmiotem i zaangaowanie w jego poznawa-
nie. Oznacza to midzy innymi, e proponowane tre#ci powinny
by( dostosowane do moliwo#ci i poziomu uczniów i mie( w mia-
r moliwo#ci charakter praktyczny. Najprostsze (wiczenia za-
proponowane w podrczniku umoliwiaj poznanie podstawowych
wła#ciwo#ci omawianych zagadnie%, a najbardziej złoone maj
charakter problemowy i wymagaj rozwizania problemu lub skoja-
rzenia informacji zdobytych podczas omawiania kilku tematów.
Dodatkowo zainteresowanie i zaangaowanie uczniów mog wywo-
ływa( zajcia, które:
Plik z chomika:
AGAPE_AGAPE
Inne pliki z tego folderu:
autocad 2005 i 2005 pl full.pdf
(22413 KB)
intensywny kurs przywództwa. szybki program rozwoju zdolności przywódczych full.pdf
(9732 KB)
płytki umysł. jak internet wpływa na nasz mózg helion.pdf
(34503 KB)
analiza statystyczna. microsoft excel 2010 pl cała książka.pdf
(27781 KB)
matematyczne-szkielko-i-oko.-mniej-i-bardziej-powazne-zastosowania-matmy full scan.pdf
(28897 KB)
Inne foldery tego chomika:
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(1)
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(10)
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(2)
! # Wrzucone - sprawdzone i pełne Ebooki #(3)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin