maple. podręcznik ebook.pdf

(41285 KB) Pobierz
887706904.001.png
Spis treci
Wstp .............................................................................................. 7
Rozdzia 1.
Interfejs ......................................................................................... 11
1.1.
Interfejs standardowy ............................................................................................ 12
1.1.1. Tryb Document ........................................................................................... 12
1.1.2. Tryb Worksheet ........................................................................................... 20
1.2.
Interfejs klasyczny ................................................................................................ 23
1.3.
Pomoc programu ................................................................................................... 24
Rozdzia 2.
Podstawowe obliczenia, operacje i struktury ................................... 27
2.1.
Obliczenia symboliczne — dokadne .................................................................... 28
2.2.
Obliczenia przyblione .......................................................................................... 30
2.3.
Dziaania na liczbach ............................................................................................ 31
2.4.
Liczby zespolone ................................................................................................... 32
2.5.
Funkcje matematyczne i definiowane przez uytkownika .................................... 34
2.6.
Odwoywanie si do wyrae ................................................................................ 37
2.6.1. Przypisywanie nazw .................................................................................... 37
2.6.2. Operatory ditto ............................................................................................ 39
2.6.3. Etykiety ....................................................................................................... 40
2.7.
Struktury danych ................................................................................................... 42
2.7.1. Sekwencje ................................................................................................... 42
2.7.2. Listy ............................................................................................................ 44
2.7.3. Zbiory .......................................................................................................... 46
2.7.4. Tablice Array .............................................................................................. 48
2.7.5. Tablice table ................................................................................................ 49
2.7.6. Wektory i macierze ..................................................................................... 50
2.7.7. acuchy znaków ........................................................................................ 55
2.8.
Operowanie wyraeniami ...................................................................................... 55
2.8.1. Odwoywanie si do skadników wyrae ................................................... 56
2.8.2. Zmiana formy zapisu wyrae .................................................................... 58
2.8.3. Wyznaczanie wartoci wyrae ................................................................... 61
2.9.
Obliczenia z uyciem jednostek, staych fizycznych i tolerancji ........................... 63
2.9.1. Obliczenia z uyciem jednostek .................................................................. 63
2.9.2. Obliczenia z uyciem staych fizycznych .................................................... 68
2.9.3. Niepewnoci pomiaru i tolerancje ............................................................... 71
4
Maple. Podrcznik
Rozdzia 3.
Grafika ........................................................................................... 75
3.1.
Interactive Plot Builder ......................................................................................... 75
3.2.
Menu kontekstowe i pole wykresu ........................................................................ 78
3.3.
Jawny zapis polece .............................................................................................. 79
3.3.1. Wykresy dwuwymiarowe ............................................................................ 79
3.3.2. Wykresy trójwymiarowe ............................................................................. 84
3.4.
Formatowanie utworzonego wykresu .................................................................... 87
3.5.
Wywietlanie wykresów w jednym ukadzie wspórzdnych ................................ 89
3.6.
Animacje ............................................................................................................... 91
Rozdzia 4.
Wybrane zagadnienia matematyczne ............................................... 93
4.1.
Rozwizywanie równa i ukadów równa ........................................................... 93
4.1.1. Dokadne rozwizywanie równa i ukadów równa .................................. 94
4.1.2. Przyblione rozwizywanie równa i ukadów równa .............................. 98
4.1.3. Ukady równa liniowych ......................................................................... 101
4.1.4. Inne solwery Maple’a ................................................................................ 104
4.2.
Algebra ................................................................................................................ 105
4.2.1. Algebra wielomianów ............................................................................... 105
4.2.2. Algebra liniowa ......................................................................................... 109
4.3.
Analiza matematyczna ........................................................................................ 114
4.3.1. Obliczanie granic ....................................................................................... 114
4.3.2. Róniczkowanie ........................................................................................ 117
4.3.3. Szeregi potgowe ...................................................................................... 122
4.3.4. Cakowanie ................................................................................................ 125
4.3.5. Równania róniczkowe zwyczajne ............................................................ 128
4.4.
Analiza wektorowa .............................................................................................. 136
4.4.1. Definiowanie pola skalarnego i wektorowego ........................................... 137
4.4.2. Operacje róniczkowe na polach skalarnych i wektorowych .................... 139
4.4.3. Cakowanie pól skalarnych i wektorowych ............................................... 140
4.5.
Interpolacja i aproksymacja funkcji ....................................................................... 141
4.5.1. Curve Fitting Assistant .............................................................................. 142
4.5.2. Interpolacja i aproksymacja z uyciem komend ........................................... 144
4.6.
Optymalizacja ..................................................................................................... 149
4.6.1. Optimization Assistant .............................................................................. 151
4.6.2. Procedury z pakietu ................................................................................... 152
4.7.
Rachunek prawdopodobiestwa i statystyka ....................................................... 155
4.7.1. Elementy kombinatoryki ........................................................................... 155
4.7.2. Zmienna losowa. Funkcje rozkadu prawdopodobiestwa ........................ 160
4.7.3. Statystyka matematyczna .......................................................................... 163
Rozdzia 5.
Programowanie ............................................................................ 165
5.1.
Instrukcja warunkowa ......................................................................................... 167
5.2.
Ptle .................................................................................................................... 168
5.3.
Ptle specjalne ..................................................................................................... 170
5.4.
Procedury ............................................................................................................ 173
5.4.1. Parametry formalne ................................................................................... 174
5.4.2. Zwracanie wyniku ..................................................................................... 176
5.4.3. Zmienne .................................................................................................... 177
5.4.4. Wywietlanie budowy procedur ................................................................ 179
5.4.5. Jeszcze kilka sów o procedurach .............................................................. 180
5.5.
Podstawy programowania moduów ...................................................................... 183
5.5.1. Zasady okrelania zasigu zmiennych ....................................................... 184
5.5.2. Pakiety ....................................................................................................... 185
Spis treci
5
5.6.
Operacje wejcia/wyjcia .................................................................................... 188
5.6.1. Komunikacja w obrbie dokumentu .......................................................... 189
5.6.2. Komunikacja z zewntrznymi plikami lub programami ............................ 194
Rozdzia 6.
Tworzenie dokumentów ................................................................ 197
6.1.
Formatowanie dokumentu ................................................................................... 197
6.1.1. Style znakowe i akapitowe ........................................................................ 198
6.1.2. Rozdziay i podrozdziay ........................................................................... 202
6.1.3. Ukrywanie i wywietlanie elementów w dokumencie ............................... 203
6.1.4. Wybrane skadniki dokumentu .................................................................. 204
6.2.
Tabele .................................................................................................................. 207
6.2.1. Tworzenie tabeli ........................................................................................ 207
6.2.2. Modyfikowanie tabeli ................................................................................ 208
6.3.
Grafika ................................................................................................................ 212
6.4.
Hipercza ........................................................................................................... 212
6.5.
Interaktywne skadniki dokumentu ..................................................................... 215
6.6.
Pole edytowania kodu ......................................................................................... 219
6.6.1. Automatyczne wykonywanie kodu przy uruchamianiu dokumentu .......... 220
6.7.
Szablony dokumentów ........................................................................................ 221
6.8.
Zapisywanie dokumentu w rónych formatach ................................................... 221
Rozdzia 7.
Tworzenie mapletów ..................................................................... 223
7.1.
Maplet Builder .................................................................................................... 223
7.2.
Pakiet Maplets ..................................................................................................... 228
7.2.1. Podstawowe komendy ............................................................................... 230
Rozdzia 8.
Rozszerzenia Maple’a ................................................................... 247
8.1. Rozszerzenia wewntrzne — pakiety .................................................................. 247
8.2. Rozszerzenia zewntrzne — toolboxy ................................................................ 250
Literatura ..................................................................................... 251
Skorowidz .................................................................................... 253
Rozdzia 3.
Grafika
Maple umoliwia tworzenie wykresów dwu- i trójwymiarowych dla funkcji zadanych
jawnie, niejawnie, parametrycznie lub za pomoc wartoci numerycznych. Wykresy te
mona przedstawia w rónych ukadach wspórzdnych, dowolnie formatowa oraz
eksportowa do plików w znanych formatach graficznych. Oprócz wykresów program
pozwala na tworzenie dwu- i trójwymiarowych animacji, a take prostych rysunków.
Maple posiada narzdzia, za pomoc których bez znajomoci procedur i specjalnych
opcji tworzy si wykresy lub animacje oraz nadaje si im odpowiedni wygld. Jednym
z takich narzdzi jest Interactive Plot Builder , innym — menu kontekstowe lub funkcja
drag and drop (ang. przecignij i upu) pozwalajca na wykrelenie funkcji poprzez
umieszczenie jej wzoru w polu wykresu. Wszystkie te sposoby zostan dokadnie omó-
wione w tym rozdziale.
Wykresy i animacje mona te generowa za pomoc jawnego zapisu odpowiednich
procedur. Metoda ta, chocia bardziej wymagajca, daje moliwo wykorzystania
wszystkich opracowanych do tego typu zada opcji, które zapisuje si jako odpowied-
nie argumenty wywoania procedur. Podstawowe komendy do tworzenia wykresów,
plot i plot3d , s dostpne bezporednio po uruchomieniu programu, inne, bardziej
zaawansowane s zgrupowane w pakiecie plots . Opis wybranych komend oraz ich argu-
mentów zostanie przedstawiony w dalszej czci rozdziau.
3.1. Interactive Plot Builder
Interactive Plot Builder to interfejs umoliwiajcy tworzenie wykresów i animacji
w prosty, intuicyjny sposób. Uruchamia si go, wybierajc z menu Tools z podmenu
Assistants polecenie Plot Builder , co jest równoznaczne z wywoaniem komendy inter
active z pakietu plots . W efekcie tego dziaania wywietla si okno pokazane na
rysunku 3.1, pozwalajce na wprowadzanie wyrae, które chcemy wykreli.
Przedstawione okno dialogowe skada si z dwóch pól. W polu Expressions s umiesz-
czane wzory wykrelanych funkcji, a w polu Variables — symbole oznaczajce zmienne
niezalene lub parametry tych funkcji. Przyciski Add , Edit oraz Remove widoczne w tym
Zgłoś jeśli naruszono regulamin