Poznańska D. - Polityka wobec osób prawnie niepełnosprawnych w Polsce. Wpływ na finanse publiczne i aktywność zawodową ludności (2005).pdf

(455 KB) Pobierz
41775003 UNPDF
MATERIA¸Y I STUDIA
Zeszyt nr 185
Polityka wobec osób prawnie
niepe∏nosprawnych w Polsce
Wp∏yw na finanse publiczne i aktywnoÊç zawodowà ludnoÊci
Dorota Poznaƒska
Warszawa, styczeƒ 2005 r.
41775003.005.png
Autorka jest ekonomistà. Jej specjalnoÊcià sà finanse publiczne, w tym zagadnienia z zakresu
finansowania ochrony zdrowia oraz programów wspierajàcych osoby niepe∏nosprawne.
Autorka sk∏ada serdeczne podzi´kowania Annie Âliwiƒskiej-Rycerz, Monice Trawiƒskiej,
Adamowi Burchatowi i Ryszardowi Mikonowiczowi za pomoc udzielonà w trakcie prac nad
opracowaniem oraz Maciejowi Bukowskiemu za cenne uwagi. Wszelkie b∏´dy w
opracowaniu obcià˝ajà wy∏àcznie autork´.
Konsultacja prawna: Monika Trawiƒska
Projekt graficzny:
Oliwka s.c.
Sk∏ad i druk:
Drukarnia NBP
Wyda∏:
Narodowy Bank Polski
Departament Komunikacji Spo∏ecznej
00-919 Warszawa, ul. Âwi´tokrzyska 11/21
tel. (22) 653 23 35, fax (22) 653 13 21
© Copyright Narodowy Bank Polski, 2005
Materia∏y i Studia rozprowadzane sà bezp∏atnie.
Dost´pne sà równie˝ na stronie internetowej NBP: http://www.nbp.pl
41775003.006.png
Spis treÊci
Spis treÊci
Spis tabel i wykresów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Streszczenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Wst´p . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
1. Wsparcie dla osób niepe∏nosprawnych – stan obecny . . . . . . . . . . . . . . . . 7
1.1. Wydatki na pomoc dla osób niepe∏nosprawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
1.2. Renty z tytu∏u niezdolnoÊci do pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
1.2.1. G∏ówne przyczyny wysokich wydatków na renty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
1.2.2. Funkcja rent z tytu∏u niezdolnoÊci do pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
1.2.3. Relatywna atrakcyjnoÊç Êwiadczeƒ emerytalnych i rentowych . . . . . . . . . . . . 11
1.3. Praca i rehabilitacja osób niepe∏nosprawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
1.3.1. Sytuacja osób niepe∏nosprawnych na rynku pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
1.3.2. Orzekanie dla celów zatrudnieniowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
1.3.3. Ustawowe obcià˝enia pracodawców osób niepe∏nosprawnych . . . . . . . . . . . 14
1.3.4. Najwa˝niejsze preferencje przys∏ugujàce pracodawcom osób
niepe∏nosprawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
1.3.5. Aktywizacja zawodowa osób niepe∏nosprawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
1.4. Renty z tytu∏u niezdolnoÊci do pracy a wspieranie zatrudnienia osób
niepe∏nosprawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
1.4.1. Stopnie niepe∏nosprawnoÊci i niezdolnoÊci do pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
1.4.2. Dotacje do zatrudnienia rencistów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
2. System wsparcia dla osób niepe∏nosprawnych – stan docelowy . . . . . . . 23
2.1. Renty z tytu∏u niezdolnoÊci do pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
2.1.1. Funkcja rent z tytu∏u niezdolnoÊci do pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
2.1.2. Zasady przyznawania rent z tytu∏u niezdolnoÊci do pracy wy∏àcznie na czas
nieokreÊlony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
2.1.3. Relatywna atrakcyjnoÊç Êwiadczeƒ emerytalnych i rentowych . . . . . . . . . . . . 24
2.2. Rehabilitacja i zatrudnienie osób niepe∏nosprawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
2.2.1. Orzekanie o stopniu niepe∏nosprawnoÊci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
2.2.2. Dodatkowe obcià˝enia pracodawców osób niepe∏nosprawnych . . . . . . . . . . 26
2.2.3. Preferencje dla pracodawców osób niepe∏nosprawnych . . . . . . . . . . . . . . . . 26
2.2.4. PoÊrednictwo pracy dla osób niepe∏nosprawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
2.3. Renty z tytu∏u niezdolnoÊci do pracy a wspieranie zatrudnienia osób
niepe∏nosprawnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
2.3.1. Stopnie niepe∏nosprawnoÊci i niezdolnoÊci do pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
2.3.2. Wspieranie zatrudnienia rencistów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
3. Propozycje zmian legislacyjnych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
4. Uproszczony szacunek efektów finansowych wprowadzenia
proponowanych zmian . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
4.1. Za∏o˝enia przyj´te do szacunku finansowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
4.2. Najwa˝niejsze zmiany wysokoÊci wydatków i dochodów publicznych . . . . . . . . . 36
5. Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
MATERIA¸Y I STUDIA – ZESZYT 185
3
41775003.007.png 41775003.008.png
Spis tabel i wykresów
Spis tabel i wykresów
Tabela 1. Wydatki na wsparcie dla osób niepe∏nosprawnych w 2003 r. . . . . . . . . . . . . 8
Tabela 2. Osoby pobierajàce renty wed∏ug stanu na koniec grudnia 2003 r. oraz osoby,
które uzyska∏y uprawnienia do renty w 2003 r. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Tabela 3. Osoby niepe∏nosprawne pracujàce w 2003 r. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Tabela 4. System pomocy dla pracodawców zatrudniajàcych osoby niepe∏nosprawne od
1 stycznia 2004 r. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Tabela 5. Symulacja wysokoÊci dochodu oraz ca∏oÊci Êrodków publicznych przekazywa-
nych na rencistów pracujàcych (o wynagrodzeniu brutto 1000 z∏ miesi´cznie)
i niepracujàcych w zale˝noÊci od stopnia niepe∏nosprawnoÊci i statusu praco-
dawcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Tabela 6. Szczegó∏owe za∏o˝enia przyj´te przy sporzàdzaniu szacunku efektów
finansowych przyj´cia proponowanych zmian . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Tabela 7. Uproszczony szacunek najwa˝niejszych zmian w wysokoÊci wydatków lub do-
chodów publicznych, b´dàcych efektem wprowadzenia w ˝ycie przedstawio-
nych w raporcie propozycji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Wykres 1. Liczba nowo przyznanych rent z tytu∏u niezdolnoÊci do pracy na 1000 osób
populacji w wieku 20-64 lata w 1991 r. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Wykres 2. Liczba rent przyznanych w Polsce (w tys.), bez rolników indywidualnych . . . . 9
Wykres 3. Przewidywana wysokoÊç emerytury i renty z tytu∏u ca∏kowitej niezdolnoÊci
do pracy w zale˝noÊci od sta˝u pracy – m´˝czyêni o podstawie wymia-
ru/osk∏adkowania 100 proc. przeci´tnego wynagrodzenia miesi´cznego . . . 12
Wykres 4. Stopa bezrobocia wÊród osób pe∏no- i niepe∏nosprawnych w wieku
15 i wi´cej lat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Wykres 5. Wspó∏czynnika aktywnoÊci zawodowej osób pe∏no- i niepe∏nosprawnych
w wieku 15 i wi´cej lat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Wykres 6. Wsparcie dla pracodawców osób niepe∏nosprawnych (poza pracodawcami
podlegajàcymi systemowi kwotowemu) w milionach z∏ rocznie . . . . . . . . . 18
Wykres 7. Liczba uczestników oraz ponoszony ze Êrodków publicznych koszt
rehabilitacji leczniczej i turnusów rehabilitacyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Wykres 8. Liczba uczestników oraz ponoszony ze Êrodków publicznych koszt
dzia∏alnoÊci warsztatów terapii zaj´ciowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
4
Narodowy Bank Polski
41775003.001.png 41775003.002.png
Streszczenie
Streszczenie
Krytyczna ocena polityki stosowanej wobec osób niepe∏nosprawnych wywo∏a∏a dyskusj´
na temat istniejàcego stanu rzeczy oraz kierunków jego zmiany.
Niniejsze opracowanie zawiera propozycje rozszerzenia i modyfikacji zaproponowanych do-
tychczas rozwiàzaƒ ze szczególnym uwzgl´dnieniem zale˝noÊci wyst´pujàcych mi´dzy regulacjami
z zakresu ubezpieczenia spo∏ecznego oraz wspierania zatrudnienia i rehabilitacji osób niepe∏no-
sprawnych. W rozdziale pierwszym opisano obecne funkcjonowanie tych dwóch systemów,
przy czym nale˝y pami´taç, ˝e rozwiàzania w zakresie wspierania zatrudnienia osób niepe∏no-
sprawnych podlegajà ciàg∏ym zmianom, co utrudnia przeprowadzenie ich rzetelnej analizy. W roz-
dziale drugim przedstawiono proponowany stan docelowy. Rozdzia∏ trzeci zawiera propozycje
zmian, które pozwolà na zbli˝enie obecnego systemu wsparcia dla osób niepe∏nosprawnych do sys-
temu docelowego. W rozdziale czwartym dokonano uproszczonego szacunku efektów finanso-
wych ewentualnego wprowadzenia proponowanych zmian.
MATERIA¸Y I STUDIA – ZESZYT 185
5
41775003.003.png 41775003.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin