Awans zawodowy
www.awans-zawodowy.pl; www.awans-zawodowy.net.pl; www.awans-zawodowy.net;
Aleksandra Rymanowska-Doleżal
NAUCZYCIEL KONTRAKTOWY
Rozpoczynasz staż.
Przedstawiam poniżej wskazówki, które ułatwią Ci sprawny przebieg stażu.
Życzę powodzenia!
Dokument zawiera:
1. Procedury rozpoczęcia stażu
2. Wzór wniosku o rozpoczęcie stażu (załącznik)
3. Wzór Planu rozwoju zawodowego (załącznik)
4. Co powinien zawierać Plan rozwoju zawodowego? (załącznik)
5. Prawa nauczyciela odbywającego staż
6. Obowiązki nauczyciela odbywającego staż
Informacje zawarte w załącznikach są propozycją i nie należy ich traktować jako obowiązujących wzorów.
Procedury rozpoczęcia stażu:
Rozpoczynasz staż z początkiem roku szkolnego, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od rozpoczęcia zajęć.
Twój staż będzie trwał 2 lata i 9 miesięcy.
1)
Piszesz Wniosek o rozpoczęcie stażu.
(Najlepiej jeśli zaczniesz przygotowywać dokumenty pod koniec sierpnia.)
Wniosek o rozpoczęcie stażu - Załącznik nr 2/1
2)
Dyrektor przydziela Ci opiekuna stażu.
Umawiasz się na rozmowę z opiekunem stażu.
Zawieracie kontrakt.
Wzór kontraktu – załącznik nr 2/2.
(Zawarcie kontraktu jest nieobowiązkową procedurą, możecie zawrzeć umowę ustną.)
Przystępujecie do omówienia projektu Planu rozwoju zawodowego.
Załącznik nr 2/2
- kontrakt
3)
Piszesz projekt Planu rozwoju zawodowego.
Informacje na temat tego co powinien wg przepisów zawierać Plan rozwoju zawodowego znajdują się w załączniku.
W czasie trwania stażu nauczyciel może wprowadzać zmiany w planie rozwoju zawodowego za zgodą dyrektora szkoły.
Plan rozwoju zawodowego – Załącznik nr 2/3
Załącznik nr 2/4
Jakie zagadnienia powinien zawierać Plan… ?
4)
W pierwszym dniu września składasz do dyrektora placówki Wniosek o rozpoczęcie stażu oraz Plan rozwoju zawodowego.
5)
Dyrektor szkoły zatwierdza projekt planu rozwoju zawodowego nauczyciela w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć lub zwraca go nauczycielowi do poprawy ze wskazaniem, w formie pisemnej, zakresu niezbędnych zmian.
Nauczyciel obowiązany jest niezwłocznie poprawić projekt planu rozwoju zawodowego zgodnie z zaleceniami dyrektora szkoły i ponownie przedłożyć projekt dyrektorowi szkoły.
Umawiasz się z opiekunem stażu w celu obserwacji zajęć prowadzonych przez opiekuna.
Rób notatki. Zapisz tematykę zajęć. Datę spotkania.
Omów z opiekunem obserwowane zajęcia.
Powtarzacie spotkania co miesiąc.
Zapisuj daty i tematykę (nazwę) w notatniku.
Zapraszasz opiekuna na swoje zajęcia.
Przygotuj scenariusz zajęć.
Omów z opiekunem hospitowane zajęcia.
Powtarzacie spotkania dwa razy w miesiącu.
Przykładowa lista znajduje się w zakładce: AWANS NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO.
Ciąg dalszy na stronie: www.awans-zawodowy.pl
Prawa nauczyciela odbywającego staż:
Dyrektor szkoły zapewnia nauczycielowi odbywającemu staż warunki do:
obserwacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych oraz innych prowadzonych w szkole, w szczególności zajęć prowadzonych przez nauczyciela tego samego przedmiotu lub rodzaju zajęć w tej samej lub innej szkole;
udziału w formach kształcenia ustawicznego, jeżeli wynika to z zatwierdzonego planu rozwoju zawodowego i potrzeb szkoły;
korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innych placówek i instytucji oświatowych.
Dodatkowe informacje:
Nauczycielowi kontraktowemu dyrektor przydziela opiekuna stażu (mianowanego lub dyplomowanego).
Zadaniem opiekuna stażu jest udzielanie nauczycielowi pomocy, w szczególności w przygotowaniu i realizacji w okresie stażu planu rozwoju zawodowego nauczyciela, oraz opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w czasie trwania stażu dyrektor szkoły może pisemnie zobowiązać nauczyciela do zmiany planu rozwoju zawodowego lub zmienić nauczycielowi opiekuna stażu.
Obowiązki nauczyciela odbywającego staż:
Nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności:
uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego,
pogłębiać wiedzę i umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego,
poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 i ust. 1a Karty Nauczyciela - przepisy dotyczące pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły - z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.
Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego obejmują:
beatab10