Adaptacja przepustnicy VAG.pdf

(232 KB) Pobierz
155189948 UNPDF
      
 
         Procedury diagnostyczne
             Adaptacja nastawnika przepustnicy
 
 
 
 
ADAPTACJA NASTAWNIKA PRZEPUSTNICY
Opisane poniżej czynności nie mogą być utożsamiane z oficjalnymi instrukcjami
serwisowymi i chociaż dołożyliśmy wszelkich starań, aby zebrane tu informacje były
prawdziwe i aktualne ­ nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za ewentualne 
straty czy uszkodzenia powstałe na skutek zastosowania się do naszych wskazówek.
Poniżej opisano sposób przeprowadzenia adaptacji nastawnika przepustnicy. Procedura dotyczy wielu 
pojazdów VW/AUDI/SEAT/SKODA wyposażonych zarówno w przepustnicę typu  D rive­ B W ire (sterowaną 
całkowicie elektrycznie) jak też posiadających przepustnicę sterowaną za pomocą tradycyjnej linki połączonej z 
pedałem gazu. W tym ostatnim przypadku (gdzie między pedałem gazu i przepustnicą jest linka), adaptacja 
przepustnicy może być przeprowadzona pod warunkiem, że pojazd  nie jest  wyposażony w zawór regulacji 
biegu jałowego ( ISV ). Pojazdy wyposażone w ten zawór nie posiadają elektrycznych silniczków sterujących 
pracą przepustnicy. 
Z informacji bardziej oczywistych: silniki TDI nie posiadają nawet przepustnicy :­)
 
Oto wybrane przykłady sytuacji, po których powinno się przeprowadzić omawianą tu procedurę:
► Akumulator pojazdu został odłączony, ponownie podłączony lub się rozładował.
► Sterownik silnika został wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany.
► Zespół przepustnicy został przeczyszczony, wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie 
zainstalowany.
► Pedał przyśpieszenia został wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany.
 
Aby prawidłowo przeprowadzić procedurę adaptacji przepustnicy, muszą zostać spełnione następujące 
warunki:
► Brak błędów a pamięci sterownika silnika.
► Napięcie akumulatora przynajmniej 11.5 V
► Przepustnica w pozycji: "Bieg jałowy" (noga z gazu).
► Przepustnica czysta!
► Wyłączone urządzenia elektryczne pobierające dużą ilość energii elektrycznej (ogrzewanie szyb, foteli, 
klimatyzacja, oświetlenie zewnętrzne)
155189948.010.png 155189948.011.png 155189948.012.png 155189948.013.png 155189948.001.png 155189948.002.png
► Temperatura płynu chłodzącego pomiędzy 5 a 95ºC 
► W niektórych "mniejszych" silnikach (1.0­1.4 ccm np. VW Lupo, Polo...) przed właściwą procedurą 
adaptacji przepustnicy,  należy  wykasować wcześniej wyuczone wartości zapisane w sterowniku silnika. Robi się 
to zapisując wartość "0" na "zerowym" kanale adaptacji (00).
 
PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z TRADYCYJNĄ LINKĄ GAZU
(ale bez zaworu regulacji biegu jałowego):
Zapłon włączony, silnik nie pracuje!
[Wybór] 
 
[01 ­ Silnik] 
 
[Bloki pomiarowe ­ 08] 
 
Wybierz grupę "098" (lub grupę "001" w niektórych pojazdach wyposażonych w sterowniki SIMOS 
i Marelli np. silniki ADY i AEE).
[Idź!] 
 
[Przełącz na Nastawy ­ 04] 
 
Po przełączeniu na Nastawy podstawowe w górnym, prawym polu ekranu pojawi się informacja: 
"Adapt. trwa" i rozpocznie się proces adaptacji. Można będzie również usłyszeć pracę przepustnicy i zauważyć 
jak zmieniają się pewne wartości wyświetlane przez program VAG­COM.
System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około   30 sekund , po czym można ponownie 
przełączyć na :
[Bloki pomiarowe ­ 08]  
...i gotowe.
PODCZAS WYKONYWANIA POWYŻSZEJ PROCEDURY NIE WOLNO DOTYKAĆ PEDAŁU 
GAZU I SILNIK NIE MOŻE BYĆ URUCHOMIONY. 
 
PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z PRZEPUSTNICĄ DBW
(Sprawdź czy komunikacja z silnikiem jest realizowana przez protokół KWP­1281 ­ informacja widoczna w 
lewym, górnym rogu ekranu "Odczyt z sterownika"). Niektóre przykłady pojazdów, w których sterownik silnika 
wykorzystuje KWP­1281 ( rok prod. 2000 + ): Golf / GTi / Bora / Jetta / Nowy Beetle / Audi TT 1.8 T
Zapłon włączony, silnik nie pracuje!
[Wybór] 
 
[01 ­ Silnik] 
 
[Bloki pomiarowe ­ 08] 
 
Wybierz grupę "060".
[Idź!] 
 
[Przełącz na Nastawy ­ 04] 
 
Po przełączeniu na Nastawy podstawowe w górnym, prawym polu ekranu pojawi się informacja: 
"Adapt. trwa" i rozpocznie się proces adaptacji. Można będzie również usłyszeć pracę przepustnicy i zauważyć 
jak zmieniają się pewne wartości wyświetlane przez program VAG­COM.
System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około  30 sekund , po czym można ponownie 
przełączyć na :
[Bloki pomiarowe ­ 08]  
155189948.003.png 155189948.004.png 155189948.005.png 155189948.006.png 155189948.007.png
...i gotowe.
PODCZAS WYKONYWANIA POWYŻSZEJ PROCEDURY NIE WOLNO DOTYKAĆ PEDAŁU 
GAZU I SILNIK NIE MOŻE BYĆ URUCHOMIONY. 
 
 
PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z PRZEPUSTNICĄ DBW (protokół 
KWP­2000)
(Sprawdź czy komunikacja z silnikiem jest realizowana przez protokół KWP­2000 ­ informacja widoczna w 
lewym, górnym rogu ekranu "Odczyt z sterownika"). Niektóre przykłady pojazdów, w których sterownik silnika 
wykorzystuje KWP­2000 ( rok prod. 2002 + ):  / A4 / Passat / Touareg.
 
Zapłon włączony, silnik nie pracuje!
[Wybór] 
 
[01 ­ Silnik] 
 
[Nastawy podst. ­ 04] 
 
Wybierz grupę "060".
[Idź!] 
 
Na górze ekranu powinna pojawić się informacja:  Nastawy podstawowe: OFF.  Kliknij przycisk:
[ON/OFF/Dalej] 
 
Powinien pojawić się komunikat:  Nastawy podstawowe: ON.
Po przełączeniu na Nastawy podstawowe w górnym, prawym polu ekranu pojawi się informacja: 
"Adapt. trwa" i rozpocznie się proces adaptacji. Można będzie również usłyszeć pracę przepustnicy i zauważyć 
jak zmieniają się pewne wartości wyświetlane przez program VAG­COM.
System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około  30 sekund , po czym ponownie kliknąć:
[ON/OFF/Dalej]  wyłączając w ten sposób Nastawy podstawowe. 
Na górze ekranu powinna pojawić się informacja:  Nastawy podstawowe: OFF
[Gotowe, powrót]  
PODCZAS WYKONYWANIA POWYŻSZEJ PROCEDURY NIE WOLNO DOTYKAĆ PEDAŁU 
GAZU I SILNIK NIE MOŻE BYĆ URUCHOMIONY. 
 
 
 
All Rights Reserved (R)
155189948.008.png 155189948.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin