Zywoty i poglady slawnych filozofow, Diogenes Laertios.txt

(922 KB) Pobierz
DIOGENES LAERTIOS

�YWOTY I POGL�DY S�AWNYCH FILOZOF�W

�YWOTY I POGL�DY S�AWNYCH FILOZOF�W
KSI�GA PIERWSZA
Pocz�tek filozofii,
og�lna charakterystyka i podzia�.
M�drcy
PROLOG
Powiadaj� niekt�rzy, �e filozofia narodzi�a si� u lud�w 
barbarzy�skich. Jako dow�d przytaczaj� perskich mag�w, 
babilo�skich czy asyryjskich Chaldejczyk�w, indyjskich 
gymnosofist�w oraz celtyckich i galackich druid�w i 
semnote�w1, o kt�rych Arystoteles m�wi w pi�mie O magii2 
i Sotion w XXIII ksi�dze Sukcesji
1 Magami nazywano kap�an�w medyjskich i perskich. � Chaldejczykami 
nazywali si� kap�ani babilo�scy, znani ze swej uczono�ci, zw�aszcza w 
dziedzinie astronomii i astrologii. W Rzymie mianem Chaldejczyk�w 
(Chaldaei) okre�lano w og�le astrolog�w i stawiaczy horoskop�w. 
Pocz�tkowo Chaldejczycy oznaczali lud semicki, kt�ry przybywszy z Armenii 
do po�udniowo-wschodniej Babilonii za�o�y� pierwotne pa�stwo babilo�skie. 
Pozbawieni nast�pnie w�adzy politycznej, Chaldejczycy tworzyli kast� 
kap�an�w. � Gymnosofistami (??�??????????), czyli �nagimi m�drcami", 
nazywano anachoret�w brami�skich w Indiach. P�dzili oni �ywot nago w 
lasach, na rozmy�laniach i praktykach religijnych. � Druidzi byli kap�anami, 
a jednocze�nie wojownikami, nauczycielami i s�dziami celtyckimi w Galii. 
Du�� rol� odgrywali r�wnie� w Galacji, p�niejszej prowincji rzymskiej w 
Azji Mniejszej, w kt�rej w III w. p. n. e. osiedli�y si� plemiona galickie. Po 
grecku nazywano druid�w semnoteami (??�???-???) czyli �czcigodnymi i 
boskimi". 
2 Pismo O magii (???????) tutaj i w innych miejscach (I 8 i II 45,,Diogenes 
Laertios zapewne nies�usznie przypisuje Arystotelesowi. W s�owniku Suidasa 
(Suda) jako autor wymieniony jest perypatetyk Antystenes z Rodos (II w. p. n. 
e.). Sam Diogenes, wyliczaj�c ni�ej (V 21 nn.) pisma Arystotelesa, nie 
umieszcza w wykazie pisma O magii.
filozof�w1. Powo�uj� si� te� na to, �e Mochos2 by�
Fenicjaninem, Zamolksis 3 � Trakiem, Atlas 4 za� �
Libijczykiem. Egipcjanie za tw�rc� filozofii uwa�aj� 
Hefajstosa,
1 Sotion z Aleksandrii, aleksandryjski perypatetyk z III/II w. p. n. e., by� 
autorem pisma ???????? ??? ????????? w trzynastu ksi�gach (por. wst�p). 
Diogrnes Lacrtios, kt�ry korzysta� w znacznej mierze z jego dzie�a, ale nie 
bezpo�rednio � mylnie pisze tutaj i ni�ej (I 7) o ksi�dze XXIII (zamiast XIII, 
jako �e dzie�o Sotiona mia�o tylko 13 ksi�g). Sotion by� te� autorem pisma o 
Szydach Timona z Fliuntu. Wydaje si�, �e od niego pochodzi (przej�ty przez 
Diogenesa) podzia� filozofii greckiej na szkol� jo�sk� i italsk�. W dziele O 
sukcesjach filozof�w Sotion przedstawia� kolejnych filozof�w danej szko�y 
jako bezpo�rednich kontynuator�w. Na jego informacjach o filozofach 
pozagreckich opiera� si� po�rednio Klemens Aleksandryjski w Stromatach (I 
71).
2 Mochos � legendarny m�drzec fenicki.
3 Zamolksis (tak�e: Samolksis i Zalmoksis), prawodawca Get�w,
Scyta lub Trak z pochodzenia, mia� �y� w po�owie VI w. p. n. e.
Wspomina o nim Platon w Charmidesie (156 i 158) jako o trackim kr�lu-
cudotw�rcy, niezwyk�ym lekarzu, kt�ry zna� tajemnic� nie�miertelno�ci. 
Herodot (IV 95) opowiada, �e Zamolksis by� pierwotnie niewolnikiem 
Pitagorasa na Samos; po wyzwoleniu wr�ci� do ojczyzny, gdzie szerzy� 
kultur� helle�sk� i wiedz�, kt�rej naby� u Pitagorasa. Naucza� mia� te� o 
nie�miertelno�ci duszy i � �eby dowie�� Getom prawdziwo�ci tej nauki � 
wybudowa� sobie potajemnie mieszkanie pod ziemi�, w kt�rym ukrywa� si� 
przez trzy lata. Geci s�dzili, �e umar�, tote� kiedy pojawi� si� znowu w�r�d 
nich po trzech latach, uwierzyli, �e zmartwychwsta�. Herodot odnosi si� do 
mitu Zamolksisa sceptycznie i uwa�a go albo za szalbierza, albo za posta� 
fikcyjn�. Diogenes nie nawi�zuje tu do informacji Herodota, a nawi�za�by 
niew�tpliwie, gdyby korzysta� z Herodota bezpo�rednio, poniewa� by�by to 
dla� jeszcze jeden dow�d greckiego pochodzenia filozofii (jako �e Zamolksis 
wiedz� sw� zdoby� u Greka Pitagorasa).
4 Chodzi o mitycznego Atlasa, syna Tytana Japeta. U Platona
(Kritiasz 114) Atlas wyst�puje jako pierwszy kr�l Atlantydy. U Diodora z 
Sycylii (IV 27, 2) Atlas jest uczonym astronomem i ta interpretacja by�a 
powszechna w p�niejszej racjonalistycznej egzegezie mit�w.
kt�ry wedle ich tradycji by� synem Neilosa1, a za
jej pierwszych reprezentant�w � kap�an�w i pro-
rok�w egipskich. Od tego czasu do panowania Ale-
ksandra Macedo�skiego [336�323 p. n. e.] up�yn�y 2
48863 lata; w okresie tym by�y 373 za�mienia s�o�ca
i 832 za�mienia ksi�yca.
Od epoki mag�w, z kt�rych pierwszym by� Pers
Zoroaster2, do zdobycia Troi3 up�yn�o � jak m�wi
platonik Hermodoros w pi�mie O naukach4 � 5000
lat. Natomiast Lidyjczyk Ksantos5 podaje, �e Zoro-
aster �y� 6000 lat przed wypraw� Kserksesa [480 p. n. e.],
a w okresie od wyprawy Kserksesa do podbicia Persji
przez Aleksandra 6 dzia�ali jeszcze kolejno magowie:
Ostanas, Astrampsychos, Gobrias i Pazates.
Ale ludzie, kt�rzy tak twierdz�, nie zdaj� sobie 3
1 Hefajstos, w mitologii greckiej syn Zeusa i Hery, przez Egipcjan
by� czczony jako syn Neilosa (Nilu), a wnuk Okeanosa (Oceanu).
2 Zoroaster (Zaratustra), perski reformator religijny, tw�rca mazdeiz-
mu, �y� prawdopodobnie na pocz�tku pierwszego tysi�clecia p. n. e. Grecy
uwa�ali go � bezpodstawnie � za kr�la Baktrii. W Dawnej Akademii
umieszczano go na tysi�c lat przed Platonem. Pierwsze informacje
o Zoroastrze i nauce mag�w poda� Eudoksos z Knidos, znakomity
grecki matematyk i astronom z IV w. p. n. e., a od niego przej�� je
Platon i Dawna Akademia, w kt�rej Zoroaster czczony by� jako staro-
�ytny m�drzec.
3 Zdobycie Troi staro�ytni datowali na r. 1184 p. n. e.
4 Hermodoros by� bezpo�rednim uczniem Platona. Pisma jego za-
gin�y.
5 Ksantos z Lidii, syn Kandaulcsa, �y� w V w. p. n. e. By� autorem
dzie�a o historii i geografii swej ojczyzny pt. ??????? (w 4 ksi�gach),
z kt�rego korzystali Eratostenesi Dionizjos z Halikarnassu. Przez Grek�w
by� uwa�any za poprzednika Herodota. Napisa� r�wnie� rzecz o magach
pt. ??????? i �ywot Empedoklesa. Wszystkie jego pisma zagin�y.
6 W r. 331 p. n. e., po zwyci�skiej bitwie pod Gaugamel�, w kt�rej
Aleksander Macedo�ski pokona� Dariusza III.
sprawy z tego, �e przypisuj� barbarzy�com osi�gni�-
cia b�d�ce w rzeczywisto�ci osi�gni�ciami Grek�w
i �e od Grek�w zaczyna si� nie tylko filozofia, ale
w og�le rodzaj ludzki. Wszak�e Ate�czykiem by�
Muzajos l a Teba�czykiem Linos2.
Muzajos by� synem Eumolposa. On to by� auto-
rem pierwszej teogonii i pierwszego opisu nieba.
Twierdzi�, �e wszystko powsta�o z jednego [tworzywa]
i z powrotem si� na to jedno [tworzywo] rozk�ada 3.
Muzajos umar� w Faleronie 4, a na grobie jego wyryty
jest napis:
W ziemi falero�skiej, pod lym oto nagrobkiem,
spoczywa martwe cia�o Muzajosa, syna Eumolpowego.
1 Muzajos (????????, Musaeus), mityczny poeta i muzyk, czczony
szczeg�lnie w Attyce. By� �ci�le ��czony w mitologii z Orieuszem, kt�rego
mia� by� ju� to synem i uczniem, ju� to mistrzem. On to mia� wprowadzi*
do Attyki misteria eleuzy�skie. Wedle innej tradycji Muzajos by� uczniem
Linosa. Matk� jego mia�a by� Selene, a ojcem Eumolpos lub Antifemos
(oba imiona oznaczaj� poet�w-muzyk�w). Muzajos mia� posiada� dar
wieszczenia i leczenia si�� swej muzyki. W staro�ytno�ci kr��y�y liczne
apokryficzne przepowiednie i poematy, przypisywane Muzajosowi.
2 Linos, mityczny muzyk i poeta, bohater wiciu legend. Uwa�any
by� za syna ju� to Apollina i Psamate, kr�lewny argolidzkiej, ju� to
Amfimarosa i jednej z Muz, ju� to �jak przyjmuje Diogenes � Hermesa
i Muzy Uranii (opiekunki astronomii). Linosowi przypisywano wyna-
lezienie rytmu i melodii, a tak�e alfabetu greckiego, kt�ry on to mia�
przerobi� z alfabetu fenickiego. W epoce klasycznej pod imieniem
Linosa znane by�y liczne poematy filozoficzne i mistyczne. Linos mia�
zgin�� tragicznie, w jednej wersji (tej, kt�ra czyni�a go synem Apol-
lina) � rozszarpany przez psy, w innej wersji (tej, wedle kt�rej by�
synem Amfimarosa) � zabity przez Apollina za to, �e �mia� z nim rywa-
lizowa� w sztuce �piewu.
3 A wi�c podobnie jak Tales, tylko �e nie wiemy, czym owo two-
rzywo by�o dla Muzajosa.
4 Faleron by� portem Aten.
Od ojca Muzajosa, Eumolposa, wywodz� swe imi� ate�scy 
Eumolpidzi1.
Linos by�, jak m�wi�, synem Hermesa i Muzy Uranii.
Napisa� kosmogoni� � poemat o powstaniu �wiata,
o obiegu s�o�ca i ksi�yca i o narodzinach zwierz�t
i ro�lin. Oto pierwsze s�owa tego poematu:
By� kiedy� czas, gdy jednocze�nie zrodzi�o si� wszystko.
Na Linosie opar� si� Anaksagoras, kiedy m�wi�, �e
�wszystkie rzeczy by�y razem, a� doszed� Rozum,
kt�ry dopiero nada� im porz�dek"2. Linos umar�
na Eubei, ra�ony strza�� Apollina. Na grobie jego
znajduje si� nast�puj�ce epitafium:
Linosa Teba�czyka, syna uwie�czonej Muzy Uranii,
martwego przyj�a ta oto ziemia.
Filozofia zacz�a si� wi�c u Grek�w i ju� sama jej
nazwa przeczy jej rzekomemu pochodzeniu barba-
rzy�skiemu 3.
Ci, kt�rzy wynalezienie filozofii przypisuj� barba-
rzy�com, powo�uj� si� na trackie pochodzenie Orfe-
usza 4, kt�rego uwa�aj� za filozofa, i to za najstarszego.
1 Eumolpidzi byli rodem kap�an�w w Eleuzis; ich herosem eponi-
micznym by� Eumolpos, pierwszy pono� kap�an (herold) misteri�w
eleuzy�skich.
2 Por. ni�ej II 6.
3ju� sama jej nazwa... philosophia � (????????? = umi�o-
wanie m�dro�ci) jest s�owem greckim.
4 Orfeusz, mityczny �piewak i poeta, mia� by� synem Ojagrosa,
kr�la Irackiego, i Muzy Kalliopy (wed�ug innych wersji Polihymnii
lub Klio). Uwa�any by� za za�o�yciela sekty religijnej orfik�w i tw�rc�
mistycznej teogonii i antropogonii. Z imieniem Orfeusza by�a
zwi�zana obfita literatura mistyczno-filozoficzna, cz�ciowo archaiczna
(fragmenty cytuj� Platon i Eurypides), cz�ciowo p�niejsza, apokry-
ficzna. Nauka orficka mia�a charakter wtajemniczenia. Wywar�a wp�yw
Co do mnie, nie s�dz�, �eby wypada�o nazywa� filo-
zofem cz�owieka, kt�ry takie rzeczy opowiada� o bo-
gach, i w og�le nie wiem, jak nale�a�oby okre�li� tego,
kto nie wstydzi� si� przypisywa� bogom wszelkich
nami�tno�ci cz�owieczych, tak�e tych najhaniebniej-
szych, o kt�ryc...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin