PRZYJĘCIE ŁADUNKU;
GM’- początkowa wysokość metacentryczna po przyjęciu dodatkowej masy
yf – przesunięcie masy od osi symetrii statku
GM’=KM’-(KG’+ΔGM’)
KM’ – środek wyporu z krzywych hydrostatycznych po przyjęciu ładunku
KG’ – środek ciężkości po przyjęciu ładunku
p- przyjęta masa
zp- wzniesienie środka ciężkości przyjętego ciężaru
D- wyporność przed przyjęciem ciężaru
(wzór przybliżony kiedy nie możemy odczytać KM)
GM- wysokość metacentryczna przed przyjęciem ciężaru
Tśr- zanurzenie średnie przed przyjęciem ciężaru
ΔTśr- przyrost zanurzenia średniego
Zp- wzniesienie środka ciężkości przyjętej masy
γ – gęstość wody
PRZESUNIĘCIE ŁADUNKU:
p(xp1, yp1, zp1) do (xp2, yp2, zp2)
B- szerokość statku
TPB- zanurzenie prawej burty
TLB- zanurzenie lewej burty
yp1 -współrzędne przed przesunięciem
yp2 - współrzędne po przesunięciu
KG’=KG+ΔKG
Przy przesunięciu ładunku KM pozostaje bez zmian wtedy:
ΔGM= ΔKG
Zmiana zanurzenia na skutek przesunięcia wzdłuż statku:
xp1-początkowa odcięta przesuniętej masy
xp2-końcowa odcięta przesuniętej masy
ZMIANA PRZEGŁĘBIENIA SPOWODOWANE PRZYJĘCIEM DODATKOWEJ MASY
p – masa przesuniętego ładunku
xg- odcięta środka przyjętej masy
xs- odcięta środka ciężkości wodnicy
Δt -zmiana trymu po przyjęciu dodatkowej masy
tk=tp+ Δt
OBLICZANIE ZANURZEN STATKU W DANYM STANIE ZALADOWANIA:
po uwzględnieniu gęstości wody
td, tr – przegłębienie na dziób i rufę (td- dodatnie, tr- ujemne)
t- trym
xg – odcięta środka ciężkości
xB0 – położenie środka wyporu z AKH
xs- odcięta środka wyporu
STATEK NA MIELIŹNIE:
Podparcie punktowe:
Tśrm –zanurzenie średnie po wejściu na mieliznę
Ośr. –zanurzenie średnie przed wejściu na mieliznę
Δt=tm-t
tm- trym po wejściu na mieliznę
t- trym przed wejściu na mieliznę
naj mniej dokładny
najdokładniejsza metoda
N- nacisk
Fw- pole wodnicy
Dm- wypór po wejściu na mieliznę
D- wypór przed wejściem na mieliznę
γ – gęstośc wody
OKREŚLANIE PUNKTU PODPARCIA
bo x0=0
y0-jest równe 0 bo statek jest podparty na płaszczyźnie podstawowej
LUB gdy nie mamy podanego KM to:
DRAFT SURVEY.
displ=
+Δ1
+Δ2
+Hc
=Disp II
±γ copr.
=Dispcopr.
-…
CONSTANS
a- zanurzenie większe na owrężu
b- zanurzenie mniejsze na owrężu
c- dla zanurzenia większego na owrężu
d- dla zanurzenia mniejszego naowrężu
ΔT- różnica zanurzenia pomiędzy Mj-0,5 a Mj+0,5
ΔMj dla zanurzenia średniego Mj plus 0,5m i Mj minus 0.5m
ΔMj=Mj(+0,5m)- Mj(-0,5m)
Poprawka zanurzenia na znakach
ΔR- poprawka zanurzenia na rufie
LR, LD –odległość pomiędzy znakami a pionem rufowym
ΔR, ΔD - różnica zanurzenia na znakach.METODA STAŁEGO WYPORU
f=l*b*μ
moment bezwładności poprzeczny
moment bezwładności wzdłużny
f- powierzchnia uszkodzonej wodnicy
μ- współczynnik zatapialności przedziału
k - współczynnik na wystające części kadłuba.
KM, FM –wyciągamy dla zanurzenia z AKH
ILn=IL+Fw*(xs-xsn)2 – [il + f*(xc-xsn)2]
IBn=IB + Fw*(ysn)2 – [ib + f*(yc-ysn)2]
Vw=Vt* μ = L*B*T* μ
Fw- pole powierzchni wodnicy
f- pole powierzchni wodnicy uszkodzonej
Vw –objętość przedziału uszkodzonego
Vt –objętość przedziału uszkodzonego objętość teoretyczna
Zmiana przegłębienia:
MJn – jednostkowy moment przegłębiający po uszkodzeniu
xg –odległość środka ciężkości uszkodzonego przedziału
xsn – odcięta środka wodnicy po uszkodzeniu
Obliczanie w płaszczyźnie poprzecznej
KG -statku nieuszkodzonego stała podane w zadaniu
V –Objętość podwodzia statku.
zg – wzniesienie środka ciężkości zalanego przedziału
KRYTERIUM POGODY IMO
Mw=p*Fw*z
lw2=1,5* lw1
Mw -moment od wiatru
lw -ramię przechylające od wiatru
Fw – powierzchnia nawiewu
p- ciśnienie 504 Pa
z –odległość od połowy zanurzenia do środka nawiewu
Pole pod krzywą GZ obliczamy dla kątów:
φx
min. 50o
φzalew
φkąt wywracania
KRYTERIUM POGODY PRS
dzielimy przez g*1000jeżeli jeżeli N, a przez g gdy w kN
p – ciśnienie
Fw –powierzchnia nawiewu
z – odległość od wodnicy do środka nawiewu
KRZYWA RAMION PROSTUJĄCYCH
GZ= lk-(KGcopr.*sinφ)
METODA TRAPEZÓW
...
loopyx