PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ
W GRUPIE DZIECI 3 – LETNICH
NA MIESIĄC – CZERWIEC
TEMATYKA :
I TYDZIEŃ - Wkrótce Dzień Dziecka!
II TYDZIEŃ - Kwiaty ozdobą naszego ogrodu.
III TYDZIEŃ - Tata i Ja.
IV TYDZIEŃ - Przed nami wakacje.
V TYDZIEŃ - Letnie zabawy.
I TEMAT KOMPLEKSOWY – Wkrótce Dzień Dziecka.
EDU
KA
CJA
SYTUACJE EDUKACYJNE
UMIEJĘTNOŚCI
UMYSŁOWA
§ Historyjka obrazkowa w oparciu o opowiadanie M. Galicy „Wiercipiętek i Dzień Dziecka”.
§ Inscenizacja utworu S. Daraszkiewicz „Kolorowy pociąg” w teatrzyku sylwet.
§ Słuchanie wiersza „Dzieci świata” W. Fabera.
§ Zabawa dydaktyczna „Koledzy z całego świata”.
§ „My dzieci” – słuchanie wiersza T. Kubiaka.
§ Opowieść matematyczna „Dzieci z różnych stron świata” – wprowadzenie znaku graficznego liczby 4.
· Swobodnego wypowiadania się na temat historyjki obrazkowej. Próby określania niespodzianek i przyjemności jakie oczekują dzieci w dniu ich święta.
· Uważnego słuchania utworu i wypowiadania się całymi zdaniami. Potrafi wymienić dzieci, które jadą w pociągu, wie z jakich stron świata one są.
· Wypowiadania się na temat wyglądu dzieci różnych ras: czarnej, żółtej, czerwonej. Pogłębianie więzi koleżeńskiej, sympatii, życzliwości, przyjaźni.
· Prawidłowego dopasowania sylwety dziecka danej narodowości do ich charakterystycznego domu mieszkalnego.
· Prowadzenia rozmów z grupą dotyczących ich wzajemnych stosunków: „jacy jesteście dla siebie”( koleżeńskość, życzliwość, uczciwość, serdeczność).
· Próby rozpoznawania znaku graficznego nowej liczby, przeliczanie elementów, tworzenie zbiorów odpowiadających podanej liczbie.
RUCHOWA
§ Zestaw zabaw ruchowych nr 21 (wł.)
M: V. Sherborne.
§ Zabawy ruchowe:
- z elem. biegu: „przeszkody”,
- z elem. czworakowania „zguba”,
- z elem. równowagi: „wiążemy sznurowadła”.
§ Zabawy w ogrodzie przedszkolnym.
· Zdobycie pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu – zrozumienie potrzeb drugiego dziecka. Rozwijania świadomości własnego ciała.
· Zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu,
wyzwalanie radości z możliwości spożytkowania swojej energii w sposób spontaniczny.
· Sprawne ustawianie nóg jedna za drugą z zachowaniem bezpiecznej odległości od dziecka poprzedzającego.
· Obserwowanie zachowania drobnych zwierząt: motyl, pszczoła, komar, osa. Naśladowanie w zabawach sposobu poruszania się owadów np. lotu.
ESTETYCZNA
§ Zabawa rytmiczna „Jak masz na imię”.
§ Zabawy przy muzyce – mała dyskoteka.
§ Słuchanie piosenki śpiewanej przez nauczycielkę „ Złap lato”.
§ Ćwiczenia inhibicyjno – incytacyjne.
§ Ćwiczenia słuchowe.
· Rozwijania inwencji twórczej dziecka poprzez improwizowanie głosem w dowolny sposób własnego imienia.
· Aktywnego i wesołego uczestniczenia we wszystkich zabawach przy muzyce.
· Poznania słów i melodii nowej piosenki, określenie jej tempa : szybka, wolna oraz metrum.
· Prawidłowa reakcja na sygnał dźwiękowy – „wysoko, nisko”. Dźwięk wysoki – wspięcie na palcach, dźwięk niski – przysiad.
· Rozpoznawanie melodii piosenki lub tańca po usłyszeniu ich rytmu.
§ Budowanie z klocków domów dla dzieci z różnych stron świata.
§ „ Mój portret” – malowanie kredkami ołówkowymi.
§ „ Latawiec” – papieroplastyka.
§ Rysowanie kolorową kredą na płytach chodnikowych na temat dowolny.
· Rozwijanie zdolności przestrzennego planowania, wznoszenia budowli i nie zniechęcania się podczas pracy.
· Właściwy dobór gamy kolorów, rozplanowywanie pracy na całej kartce, prawidłowe trzymanie kredki w dłoni.
· Doskonalenie sprawności manualnej dłoni – zaginanie papieru w wyznaczonym miejscu techniką tzw. baza lody D.Dziamskiej.
· Eksperymentowanie materiałem umożliwiającym śmiałość ekspresji.
Wyrazy do globalnego czytania: kubek, filiżanka, widelec, talerz, dzbanek.
II TEMAT KOMPLEKSOWY – Kwiaty ozdobą naszego ogrodu.
§ Rozmowa połączona z obserwacją rabat kwiatowych w ogrodzie przedszkolnym..
§ Zabawa gramatyczna „Jakie kwiaty rosną w ogrodzie?”.
§ Zabawa dydaktyczna wg Z. Bogdanowicz pt. „Stań przy takim samym kwiatku”.
§ Ćwiczenia oddechowe pt. „Kwiaty”.
§ Teatrzyk kukiełkowy pt.„Zapomniałem”.
§ Zabawa matematyczna pt. „Kolorowe kwiaty”.
· Rozpoznawanie letniej roślinności, próby zapamiętania nazw niektórych kwiatów : dalie, astry, lilie, maciejka itp .
· Próby poprawnego stosowania form fleksyjnych liczb. Wyrażanie spostrzeżeń zebranych podczas obserwacji roślin w ogrodzie.
· Rozróżnia barwy i kształty kilku kwiatów ogrodowych, dobiera jednakowe kształty i kolory tych samych kwiatów.
· Umiarkowane dmuchanie na papierowe kwiaty, zachowanie porządku podczas zabawy.
· Ukazanie skutków zapominania o swoich obowiązkach – uschnięcie kwiatów. Przekonanie się o tym, że kwiaty ogrodowe mogą być ozdobą sali oraz mieszkania.
· Próby klasyfikowania przedmiotów wg wielkości : duży, mały oraz posługiwania się słowami określającymi wielkość.
§ Zestaw zabaw ruchowych nr 21 (wł.) (powt.) metoda gimnastyki ekspresyjnej V. Sherborne.
§ Zabawy ruchowe :
Ø „Wszyscy razem” - orient. porząd.
Ø „Wesoły balon” – zabawa integracyjna Klanzy
Ø „Głowa, ramiona....” – zabawa ze śpiewem.
§ Spacer ulicami osiedla.
· Kształtowanie właściwej reakcji na gest i ruch – utrzymywanie ruchomości kręgosłupa.
· Budowanie relacji grupowych, aktywne słuchanie, współdziałanie w grupie.
· Integracja grupy, przypomnienie imion kolegów.
· Wyrabianie orientacji w schemacie swojego ciała, słuchanie i rozumienie poleceń.
· Wiązanie typowych zjawisk atmosferycznych oraz zmian w świecie roślin i zwierząt z aktualną porą roku : zmieniający się wzrost roślin, rozkwitanie pąków.
§ Osłuchanie z I zwrotką piosenki pt. „Pamiętaj o tacie”.
§ Zabawy przy muzyce pt. „Taniec z balonem”.
§ Ćwiczenie słuchowe pt. „Dziwna opowieść”.
§ Zabawa – ćwiczenie „Idą drogą dzieci” (MDS) wg M. Bogdanowicz.
§ Masaż – „Deszczyk”, „Rolnik”.
...
Magadan