PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ W GRUPIE I DZIECI 3 – LETNICH
NA MIESIĄC – PAŹDZIERNIK
TEMATYKA :
I TYDZIEŃ - Zakładamy akwarium!
II TYDZIEŃ - Bezpiecznie przechodzimy przez ulice.
III TYDZIEŃ - Przyszła do nas jesień.
IV TYDZIEŃ - Idziemy z wizytą na pocztę.
I TEMAT KOMPLEKSOWY – Zakładamy akwarium!
EDU
KA
CJA
SYTUACJE EDUKACYJNE
UMIEJĘTNOŚCI
UMYSŁOWA
§ Rozmowa połączona z obserwacją pt. „Akwarium”.
§ Rozmowa połączona z działaniem pt. „Karmimy rybki”.
§ Zabawa gramatyczna „Nasze akwarium”.
§ Ćwiczenie oddechowe pt. „Łuski”.
§ Teatrzyk pacynkowy „Kłopot Jacka”.
§ Opowieść matematyczna „Rybki ze sklepu zoologicznego”.
o Dziecko potrafi określić wygląd ryby, sposób jej poruszania się i odżywiania.
o Próbuje sypać pokarm rybkom, przestrzega nie sypania zbyt dużej ilości pokarmu, wie o psuciu się wody.
o Próby dzielenia się doświadczeniami zebranymi w przedszkolu lub w domu podczas sprawowania opieki nad rybkami, prawidłowe stosowanie form fleksyjnych rodzajów w mowie potocznej.
o Próby zdmuchiwania łusek z chropowatej powierzchni, regulowanie oddechu.
o Przestrzeganie przed wrzucaniem do akwarium zabawek, codzienne opiekowanie się rybkami.
o Próby używania określeń : „dużo – mało” – ocena globalna, jako przygotowanie do porównywania liczebności zbiorów.
RUCHOWA
§ Zestaw zabaw ruchowych nr 3 (wł.) „Bawimy się z panią”.
§ Zabawy ruchowe :
- z elem biegu. „Rybki w stawie”
- z elem. równowagi „Mokre nogi”.
§ Rozmowy w małych zespołach w szatni.
o Ćwiczenie zmysłu orientacji, przyjmowanie właściwej postawy podczas zabaw.
o Swobodny bieg – reagowanie na określony gest.
o Przekraczanie niskich i bezpiecznych przeszkód.
o Dokładne układanie odzieży w szatni – korzystanie z pomocy nauczyciela w razie kłopotów.
ESTETYCZNA
§ Słuchanie piosenki „Tańcz ze mną siostrzyczko”.
§ Słuchanie zjawisk akustycznych.
§ Ludowy taniec holenderski „Tańcz ze mną siostrzyczko” wg Delcroza.
§ Zabawy ze śpiewem : „Pajacyk i laleczka”, „Różyczka”.
§ Słuchanie piosenki „Cicho, głośno”.
o Ćwiczenie poczucia stronności : strona prawa, strona lewa.
o Rozpoznawanie po odgłosie charakterystycznych cech przedmiotów: szuranie krzesłem, uderzanie łyżką itp.
o Przedstawienie rytmu piosenki prostymi elementami ruchu.
o Podejmowanie prób zbiorowego śpiewu, wyrabianie rytmiczności, pamięci muzycznej.
o Próby rozpoznawania kontrastów dynamicznych : cicho – głośno . Umiarkowane używanie siły głosu.
§ Domalowywanie rybom „Łusek” – praca farbami klejowymi.
§ „Rybki do akwarium” – wycinanie konturu ryby, zamalowywanie jej powierzchni.
§ Układanie z elementów geometrycznych na temat dowolny zainspirowane oglądaniem ilustracji z rybami.
o Płynne ruchy pędzlem podczas malowania, zachowanie czystości w miejscu pracy.
o Bezpieczne i prawidłowe posługiwanie się nożyczkami, poznawanie elementarnych wartości wizualnych : kolor, kształt, wielkość.
o Obcowanie z artystyczną ilustracją, próby odzwierciedlania wyglądu ryb
II TEMAT KOMPLEKSOWY – Bezpiecznie przechodzimy przez ulice.
§ Słuchanie wiersza do nauki „Światełko” I.Salach.
§ Zabawa tematyczna pt. „Na ulicy”.
§ Zabawa ortofoniczna „Pojazdy”.
§ Ćwiczenia oddechowe „Kolorowe kółka”.
§ Oglądanie książeczek obrazkowych z „Ruchem drogowym”.
§ Zabawa matematyczna „Samochody”.
o Poznanie wyglądu i znaczenia sygnalizatora świetlnego, utrwalenie znajomości barw. Bezpieczne zachowanie się na ulicy.
o Odzwierciedlenie w zabawie zdobytych wiadomości, swobodne wypowiadanie się.
o Ćwiczenie narządów mowy na zgłoskach „tur”, „ti”, „ter”, „dzyń” poprzez naśladowanie odgłosów wydawanych przez pojazdy.
o Umiarkowane dmuchanie na papierowe kółka zawieszone na sznurku.
o Uwrażliwienie na piękno języka ojczystego poprzez obcowanie z książką.
o Zapoznanie ze słowami określającymi ciężar przedmiotów : „ciężki – lekki”, porównywanie ciężaru zabawek.
§ Zestaw zabaw ruchowych nr 3 (wł.) (powt.) „Bawimy się z panią”.
- orientacyjno – porządkowa : „Garaż”
- z elem. równowagi „Mostek”.
§ Spacer ulicą Lwowską – obserwacja ruchu ulicznego.
o Bieg po sali w różnym tempie.
o Chód po zwężonym torze prostym.
o Próby przechodzenia przez ulicę w wyznaczonym miejscu, chodzenie lewą stroną chodnika.
§ Słuchanie piosenki „Tańcz ze mną siostrzyczko”. Zabawa z piosenką.
§ Opowieść ruchowa pt. „Na ulicy”.
§ Słuchanie zjawisk akustycznych „Na ulicy”.
§ Zabawa rytmiczna uwzględniająca różne tematy rytmiczne pt. „Auta do garażu”.
§ Zabawa wg Batii Strauss „Le Basque”.
o Ćwiczenie reakcji ruchowej na słowo lub akompaniament : marsz i bieg w rozsypce, rowerek leżąc, chód do tyłu.
o Próby rozpoznawania odgłosów z najbliższego otoczenia związanych z ruchem ulicznym :klakson, gwizdek policjanta, szum motoru, szum auta itp.
...
Magadan