Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej z dziećmi w grupie I
Grudzień 2010
Zadania:
1. Zapoznanie z charakterystyką i wyglądem nowej pory roku – zimą, obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie; zwrócenie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie.
2. Poznanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich (opady śniegu, szron, zawieje śnieżne).
3. Dbamy o nasze zdrowie – ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych zimą; uczestniczenie w spacerach i zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.
4. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy muzyczno-ruchowe.
Tematyka: Pada śnieg. ( 06-10.12.2010)
L.p.
Obszary
edukacyjne
Cele ogólne
Sposoby realizacji
Cele operacyjne
Ewaluacja
1.
I - 1
III – 2, 3
V - 4
VIII – 1, 2
IX – 2
XI - 1
XII - 3
- Umuzykalnienie dzieci.
- Obserwacja przyrody podczas spaceru na pocztę.
- Zabawa ruchowa twórcza „Kolory” – wyrabianie szybkiej reakcji na umówiony sygnał; rozpoznawanie wybranych kolorów.
- Rozmowa na temat oznak zbliżającej się nowej pory roku – zimy (pada śnieg, niska temperatura, krótkie dni); swobodne wypowiedzi dzieci.
- Słuchanie piosenki „Pada śnieg”- omówienie treści piosenki; rozmowa i wypowiedzi dzieci na temat piosenki; nauka piosenki fragmentami, ze słuchu. Ilustracja ruchowa do poznanej piosenki.
- Rysowanie przez dzieci listu do Świętego Mikołaja.
- Spacer na pobliską pocztę – wysyłanie listów do Świętego Mikołaja oraz obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie zimą; nazywanie ich.
- Reaguje na umówiony sygnał.
- Rozpoznaje wybrane kolory.
- Wypowiada się na temat zimowego krajobrazu.
- Zna charakterystyczne cechy zimy.
- Śpiewa fragmenty piosenki oraz ilustruje ją ruchem.
- Rysuje list do św. Mikołaja.
- Dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie.
2.
V – 3, 4
XIII – 1
- Rozwijanie sprawności manualnej.
- Rozwijanie umiejętności segregowania.
Zabawy rozwijające inwencję twórczą „A śnieg pada i pada”:
- Ćwiczenia oddechowe: dmuchanie na bibułkowy płatek leżący na dłoni;
- Opowieść ruchowa „Jesteśmy płatkami śniegu”- podczas opowiadania dzieci starają wyobrazić sobie, jak może poczuć się płatek śniegu; wyrażają to za pomocą ruchu, mimiki przy spokojnej muzyce.
- Zabawa plastyczna „Śniegowe płatki”- wykonanie pracy plastycznej poprzez wyklejanie śnieżynki białymi papierkami oraz przyklejenie jej na wspólnym drzewie; prezentacja powstałych prac.
- Zabawa matematyczna „Liczymy płatki śniegu”- segregowanie płatków śniegu według koloru do odpowiednich pojemników oraz ich przeliczanie.
- Wykonuje ćwiczenia oddechowe.
- Wyraża za pomocą ruchu treść opowieści ruchowej.
- Aktywnie uczestniczy w zajęciach.
- Wykleja śnieżynkę białymi papierkami.
- Segreguje płatki śniegu według koloru.
- Liczy w zakresie 5.
3.
VIII – 3
IV - 3
- Przybliżenie zagadnień z przyrody nieożywionej przez zabawy badawcze ukierunkowane na właściwości wody.
- Ćwiczenia słuchowe „Rytm”- wystukiwanie rękoma o podłogę; klaszcząc wybranych przez nauczyciela rytmów, określanie ilości powtórzeń.
- Słuchanie wiersza H. Zdzitowskiej „Kropelki i sopelki”- rozmowa przy ilustracjach na temat treści wiersza: Ile było sopli lodowych?; Co się z nimi działo?; Dlaczego kapały z nich krople wody?; swobodne wypowiedzi dzieci.
- Zabawy badawcze z kostkami lodu:
Lód zmienia się w wodę – dotykanie kostki lodu oraz wypowiadanie się na temat własnych odczuć; odciskanie mokrych dłoni na ręcznik papierowy; rozmowy na temat – Dlaczego ręce są mokre?;
Topnienie lodu w różnych warunkach – wrzucanie kostek lodu do ciepłej i zimnej wody; dzieci opowiadają - W którym pojemniku szybciej zniknie lód?.
- Zabawa twórcza, kończenie zdania: Lód jest jak….
- Wystukuje i klaszcze wybrane rytmy.
- Uważnie słucha wiersza oraz wypowiada się na temat jego treści.
- Określa jaki jest lód (zimny, twardy, lodowaty).
- Nazywa ciecz powstałą z topnienia lodu.
4.
IV – 2
XIV – 2, 5
- Rozwijanie mowy i koncentracji uwagi.
- Rozwijanie umiejętności manualnych.
- Oglądanie obrazków przedstawiających różnego rodzaju ubrania; segregowanie i określanie ich według ubrania się na określoną porę roku; zwrócenie uwagi na charakterystyczny strój zimowy – Jak należy ubrać się zimą?;
- Słuchanie opowiadania B. Formy „Chciałbym mieć szal”- rozmowa na temat utworu: Jak była ubrana pani Zima?; Kto spacerował po lesie?; Co chciał mieć szal?; określenie z dziećmi prawidłowego ubioru na zimową porę;
- Zabawa plastyczna „ Szal dla pani Zimy”- malowanie farbami plakatowymi sylwety szalika palcami; prezentacja powstałych prac; wywieszenie ich w kąciku plastycznym.
- Rozpoznaje i nazywa obrazki.
- Segregowanie ubrań według pory roku.
- Uważnie słucha opowiadania.
- Potrafi wypowiedzieć się na określony temat.
- Maluje palcami sylwetę szala.
5.
III – 3
VIII – 2, 3
IX - 2
XIV - 3
- Rozwijanie sprawności ruchowej.
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie.
- Zabawa ruchowa wieloznaczna „Śnieżne zabawy”- wyrabianie prawidłowej reakcji na umówiony sygnał podczas zabawy.
- Ilustracja ruchowa wiersza „Śnieżynki”- wyrażanie ruchem treści prezentowanego wiersza; rozmowa na temat wiersza; swobodne wypowiedzi dzieci.
- Oglądanie obrazków różnych śnieżynek, omawianie ich wyglądu. Rysowanie po śladach rysunku przedstawiającego płatek śniegu.
- Spacer połączony z obserwacją „Zimowa pogoda”- zapoznanie dzieci z zimowym krajobrazem; zwrócenie uwagi na ptaki przylatujące zimą do naszego kraju, rozpoznawanie ich oraz dokarmianie przez dzieci.
- Prawidłowo reaguje na umówiony sygnał podczas zabawy ruchowej.
- Ilustruje ruchem prezentowany wiersz.
- Wypowiada się na temat wiersza.
- Rysuje po śladzie - płatek śniegu.
- Dostrzega zmiany w zimowym krajobrazie; wypowiada się na ich temat.
1. Przybliżenie tradycji i zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
2. Rozwijanie inwencji twórczej dzieci – wykonywanie ozdób choinkowych.
3. Kształtowanie umiejętności wokalnych i ruchowych przy świątecznej muzyce.
Tematyka: Idą święta. ( 20-24.12.2010)
Magadan