Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej z dziećmi w grupie I
Luty 2011
Zadania:
1. Zapoznanie dzieci z przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa dotyczących zimowych zabaw na śniegu i lodzie.
2. Dbamy o nasze zdrowie – ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych zimą; uczestniczenie w spacerach i zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.
3. Kształtowanie postaw prozdrowotnych poprzez rozwijanie sprawności ruchowej.
Tematyka: Bezpieczne zimowe zabawy. ( 31.01 - 04.02.2011)
L.p.
Obszary
edukacyjne
Cele ogólne
Sposoby realizacji
Cele operacyjne
Ewaluacja
1.
I – 1, 3
III – 2, 3
IV – 4
V – 4
VI – 1, 5
VIII – 3
IX - 2
- Wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych.
- Rozwijanie sprawności ruchowej.
- Zachęcenie dzieci do wybierania bezpiecznych miejsc do zabawy.
- Zabawa ruchowa przy piosence „Idzie zima”- ilustrowaniem ruchem usłyszanego utworu przez dzieci.
- Słuchanie opowiadania J. Wasilewskiej w oparciu o utwór „Nowe łyżwy Adama” z wykorzystaniem ilustracji.
Rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanego opowiadania, dzieci odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące utworu. Porządkowanie ilustracji zgodnie z treścią opowiadania.
- Zabawa ruchowo-naśladowcza „W co można bawić się na śniegu?”- dzieci wspólnie z nauczycielem demonstrują ruchem różne zabawy na śniegu.
- Zabawa ruchowa przy piosence „Na saneczkach”.
- Zabawa ruchowa „Zimowe sprzęty”.
- Zabawa dydaktyczna „Bezpieczne zabawy na śniegu i lodzie” praca z ilustracjami.
- Karta pracy - rozpoznanie przez dzieci bezpiecznej zabawy na śniegu oraz jej pokolorowanie.
- Uważnie słucha i wypowiada się na temat opowiadania.
- Umie dokonać właściwej oceny zachowań na podstawie ilustracji.
- Potrafi tworzyć parę oraz koło.
- Ilustruje ruchem muzykę.
- Rozpoznaje sprzęty sportowe (sanki, łyżwy, narty) na obrazkach.
- Zna zasady bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie.
- Koloruje obrazek.
2.
IV - 3
- Ukazanie niebezpieczeństw groźnych podczas zabaw na śniegu.
- Rozwijanie sprawności manualnej.
- Zabawa bieżna „Saneczki”- reagowanie na określony sygnał.
- Słuchanie opowiadania J. Kusego „Trzy czerwone serca” – wypowiedzi dzieci na temat wysłuchanego utworu, uświadomienie konieczności wybierania bezpiecznych miejsc do zabaw zimą; przestrzeganie przed ślizganiem się na zamarzniętych naturalnych zbiornikach wodnych; ukazanie konsekwencji niewłaściwych zachowań.
- Zajęcia plastyczne „Zabawy na śniegu”- wyrażanie swoich doświadczeń w ekspresji plastycznej, malowanie białą farbą na granatowym kartonie, oglądanie powstałych prac, wypowiedzi autorów na ich temat, zorganizowanie wystawy prac.
- Reaguje na umówiony sygnał.
- Uważnie słucha opowiadania oraz wypowiada się na jego temat.
- Zna bezpieczne miejsca do zabaw zimą.
- Maluje białą farbą wykonując pracę plastyczną.
3.
VIII – 1, 3
XII -3
- Umuzykalnianie dzieci.
- Obserwowanie zmian zachodzących w zimowym krajobrazie.
- Rozwiązywanie zagadek słownych i obrazkowych o zimowej tematyce.
- Słuchanie piosenki „Zima”; omówienie treści piosenki, wypowiedzi dzieci na temat: oznak zimy i zabaw na śniegu, o których opowiada.
- Zabawa ruchowa przy piosence „Zima”- ilustrowanie ruchem poznanego utworu.
- Spacer do pobliskiego parku, przypomnienie zasad bezpiecznej zabawy na śniegu; obserwacja zmian zachodzących w zimowym krajobrazie, dokarmiane ptaków. Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu: „Saneczki”, „Szukaj partnera”, „Ptaszki”.
- Rozwiązuje zagadki słowne i obrazkowe.
- Uważnie słucha piosenki oraz wypowiada się na jej temat.
- Ilustruje ruchem poznaną piosenkę.
- Zna zasady bezpiecznej zabawy na śniegu.
- Dostrzega zmiany w zimowym krajobrazie.
- Uczestniczy w zabawach ruchowych.
4.
- Zapoznanie z wybranymi sportami zimowymi.
- Rozwiązywanie zagadek słownych o zimowych sportach.
- Słuchanie wiersza z wykorzystaniem ilustracji
J. Korczakowskiej „Kto chce jeździć razem ze mną?”– wypowiedzi dzieci na temat zabaw na śniegu, o których była mowa w wierszu; zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas korzystania z uroków zimowych zabaw.
- „Zimowe zabawy” – opowieść ruchowa; obrazowanie opowieści odpowiednim ruchem przez dzieci.
- Rozwiązuje zagadki.
- Uważnie słucha wiersza.
- Układa historyjkę obrazkową do poznanego wiersza.
- Podaje przykłady sportów zimowych.
- Ilustruje opowieść ruchem.
5.
IV – 1, 5
IX – 2
XI - 2
- Rozwijanie mowy i koncentracji uwagi.
- Rozwijanie ekspresji ruchowej.
- Oglądanie obrazków przedstawiających różnego rodzaju ubrania.
- Zabawa dydaktyczna „Zimowa garderoba”, wprowadzenie dzieciom pojęcia pary, rozmowa z dziećmi na temat prawidłowego ubioru podczas zimowego spaceru; segregowanie zimowej garderoby na podstawie zgromadzonych ilustracji oraz tworzenie par (rękawiczki, skarpety, buty).
- Karta pracy „Tworzenie par”- łączenie linia ciągłą rękawiczek z takimi samymi wzorami oraz ich pokolorowanie kredkami według wzoru.
- Improwizacja ruchowa „Bawimy się na śniegu” przy wesołej muzyce; tworzenie pary z innym dzieckiem.
- Rozpoznawanie i nazywanie zimowej garderoby.
- Segregowanie ubrań według pory roku.
- Potrafi wypowiedzieć się na określony temat.
- Łączy w pary rękawiczki oraz je koloruje.
- Improwizuje muzykę ruchem.
1. Zapoznanie dzieci z pracą kucharki, zwrócenie uwagi na narzędzia jakimi się posługuje; czynnościami jakie wykonuje oraz na ubiór.
2. Kształtowanie postaw prozdrowotnych poprzez zachęcenie dzieci do spożywania owoców i warzyw.
3. Zwrócenie uwagi na umiejętne i kulturalne zachowanie się w czasie posiłku oraz podkreślenie roli właściwego odżywiania się.
4. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowo-naśladowcze.
...
Magadan